Grower.cz je největší autorita v oblasti pěstování konopí na českém i slovenském internetu. Veškeré sekce jsou přístupné pro anonymní čtení. Pokud se nespokojíš s pouhou návštěvou a chceš se aktivně zapojit do diskusí ve fóru a na chatu, odpovídat na inzeráty a šifrovaně komunikovat s tisíci dalších pěstitelů soukromými vzkazy anebo se pochlubit svou fotogalerií - Registruj se! - Získáš inspiraci i cenné rady!
Ja som zastanca aktivneho chladenia. Nie len ze su coby chladnejsie ale miesa to vzduch pre kitky takze nemusim riesit ofuk. Mam uz nejaku skusenost to prezentujem.
Na fotke jeden COB 25W teplota zo spodku blizko COBu musim prst podrzat dlhsie aby bola nejaka teplota detekovana niekedy to ma podla izbovej teploty(teploty prsta) taku chladivu teplotu . Chladic ma vahu celku 545g+102g ventilator a Vero typu B. Ono nezalezi aku teplotu dosiahneme na chladici ale aby sme spravne odvadzali teplo s COBu lebo luminofor a konstrukcia COBu dostava teplotne zabrat= zivotnost... Preto mam kazdu plochu kde je vero lapovanu.
Původní příspěvek od Krteček1 Hodně záleží, zda chceš chladit aktivně, nebo pasivně. Já osobně zvolil chlazení pasivní, což počítá s větší hmotností a plochou chladiče, ale zase se nemusíš bát, že ti selže větrák, a nemusíš se s tím montovat. Chladiče jsem koupil z Alibaba.com, 160 mm kulatý a 60 w to v pohodě ochladí, udržím na tom ruku (Vero 29 C 3000 k 90 CRI na 1050 mA).
Jinak nejúčinnější je u Vero 29 typ "C", který dá na 1050mA Právě zmiňovaných 60-70w. Na jiné bych ani nekoukal. Když si to postavíš na míru Tvé skříně, tak nebudeš potřebovat ani optiku a tím pádem dále zvýšíš účinnost, každá optika sníží nemalou měrou PPFD. Snad 8 a více procent, jestli si dobře pomatuji.
Díky za příspěvky. Chlazení bych každopádně zvolil aktivní, namontovat větráček je ten nejmenší problem, stejně jako případně vyrobit nějaký rám na zavěšení. Ty hliníkový profily jaký použil Hemp-raider si můžu vzít v práci . Tím že si to postavím na míru skříně myslíš jenom že bych měl čipy rozmístit rovnoměrně ve stanu ? A chápu to dobře, že optiku nemusim vůbec použít, že optika hlavně chrání čip před poškozením ale čip bez optiky je efektivnější
Ahoj, píšu jen svůj osobní názor založený na info které jsem doteď sesbíral.
Ad 1) ano, přesně tak, velká výhoda, když stavíš světla na míru, je, že si zvolíš rovnoměrné rozmístění čipů ve skříni, a také zvolíš intenzitu světla dle tvých potřeb (chceš maximální výnos, nebo co nejlepší G/W atd). Když budeš chtít nejlepší G/W budeš se držet v lineární části přiložené křivky, když nejvyšší počet gramů, tak půjdeš výš. Na netu je hodně porovnání čipů, podle toho co jsem našel vychází nejlépe Vero29 3000K 90CRI verze C, a nemusíš již přidávat žádné další čipy. Samozřejmě můžeš experimentovat s různými délkami světla, hrát si s Emersonovo efektem po zhasnutí hlavních světel atd.
Ad 2) Optika jak jsem jí pochopil já.
+ chrání čip, dělá rovnoměrné světlo ve skříni, průnik světla více do hloubky.
- zhoršuje efektivitu světla (cca 8 a víc procent), prodražuje sestavu, zhoršuje
chlazení čipů
Prostě výrobci, kteří dělají řešení v jedné plechové skříni nemají jinou možnost, než použít optiky, aby světlo dokázali dostat po celém boxu, ale Ty to nepotřebuješ, protože si čipy rozmístíš tak, že bude světlo rovnoměrně i bez optik. Ušetříš, zvýšíš efektivitu a ještě můžeš dát světlo níž nad vrcholky.
to Hemp-raider: hezky vyřešené, přes jaký ovladač ty ventilátory napájíš? Pokud dobře vidím, tak ti to od minule hezky povyrostlo.
Ať už máš celopéro, hátéčko, nebo žiletku, všude se musí makat... A to nemluvim o fetbajku!
to krtecek1 - Pri porovnani jedneho kusu COBu je C verzia najvykonnejsia ale
ma aj jedno negativum a to najhorsiu zivotnost zo vsetkych verzi. Tym ze C verzia ma najviac cipov na rovnakej ploche ako ostatne verzie(D-320cipov B-360cipov C-400cipov) sa stava teplejsim a najlepsi COB v tomto ohlade je verzia D.
Porovnavas tiez mars hydro vs cob a je to neferove voci diskoteke lebo ma kolko cipov a na aky vykon musia ist aby to malo zmysel.
Vyrovnane podmienky by znamenali vyrobit COB kde by nebol luminofor len farebne ledky C verzia 360 red + 40 blue a vtedy by sme mohli porovnavat ale aj tak by to nebolo spravodlive lebo rozdielnost cipov velkosti ak by to slo by to bolo urcite zaujimave.
Mars hydro ma 60led 5W kde sa smazia na plechu pri 130w prikone a 3xvero C verzii ma 1200cipov ako mas aktualne v boxe.
D, B a C verzia ma spolocne gen.7 cipy jedine ich pocet urcuje efektivnost...
Takze u mna na 50*100cm ploche budem palit 6xCOB 360cipov=2160+130cipov v disku u mna celkovo 2290cipov.
Dakujem za kladnu odozvu ono snazil som sa to urobit jednoduche zbytocne to
nepredrazit ved aj preto som pouzil B verziu no zdroj za 16ecok 160W a 90% efektivnost na pohodku staci .
Ventilatory napajam na dalsi zdroj ktory pohana cervene orientovane ledky v disku a a ventilatory sa prisposobia ledkam.
Mas to velmy pekne naslapnuto veru drzim palce nech odjedes pest do zdarneho konca bo u mna som spozoroval smutnice a pod
aktualnym svetlom 222W prikonu 4xCOB+disko su a potrebuju vela hnojiv.
Vapnik, draslik, dusik toto vsetko sa ukazuje na deficitoch po palbe svetla. V hline nabuduce pri presadzani zalejem hnojkou(4ml/L Biobizz grow).
Smutnice dostanu vyluh tabaku s EC 1,95 v pomere 1:1.
Předpokládám, že tohle je docela častý dotaz, ale nemohu nic najít.
Tipy kde koupit samostatně Vero29 COBy? Ideálně v ČR, ale případně i v zahraničí?
Ze zahraničí - jak je to se clem? Něco v rámci EU je bez cla?
Bavím se o asi 10 kusech.
Zdá se, že drivery nejsou takový problém koupit i u nás, ale samostatné LEDky, na to mé google-fu nestačí.
Původní příspěvek od Pítr90 Zdravím, mám jednoduchý dotaz, spíš si chci jen potvrdit svou domněnku. Chci stavět světlo s Vero čipy pro svůj box 90*60 http://grower.cz/forum/showthread.p...16&pagenumber=1 a mám dvě varianty. Buď se dvěma čipy na cca 240w dohromady, nebo se třema na cca 210w? Osvítily by dva čipy 60*90? Všem dík za odpověď 😉
Pítr
Základní výpočet vypadá zhruba takto:
Pro Vero29 jsem našel údaj cca 230 micromol za sekundu (dále jen mmols)
Pro slušný růst chceš zhruba 800 mmols na metr čtvereční.
0.9*0.6 = 0.54 m2
Takže 800*0.54 = 432 mmol. Takže minimum jsou dva čipy. To za předpokladu, že bys pochytal všechno světlo z nich a nasměroval ho na kytky.
Se třemi čipy, bys měl celkem 3*230 = 690 mmols které bys pustil do toho cca půl metru čtverečního, takže by to bylo zhruba 1380 mmols/m2, to je asi tak horní hranice toho co je rozumné do kytek pouštět. Více světla už moc nevyužijí a je to plýtvání.
Čísla jsou orientační a píšu to hlavně pro ilustraci principu jak se to počítá, abys sis to mohl dále propočítat sám.
Původní příspěvek od Ledideal bude to naše nejvyšší řada a momentálně ŽÁDNÝ výrobce na našem kontingentu neprodává účinnější osvětlení.
Premiera bude na letošním Cannafestu v Praze od 2-4.11.2018
Na cannafestu jsem nebyl. Kdo jste byl, měli to tam?
Měli to tam, za 3000kč deska osazená cca 750 čipů bílá 3000K 80CRI, plus druhý kanál na desce 15 cree 660nm červená.
V pasivním režimu s chladičem cca 500kč, tuším bílý kanál 150W a červený 30W, s aktivním chlazením se dá bílá pustit až na 300W.
Při 70W na bílou mají prý naměřeno 220lm/W.
Prý chystají podobnou desku kde bude druhý kanál obsahovat místo 15 red 660nm, tak 3 kusy různé UV, 6ks 440nm modrá a 6ks 660nm červená..... tohle by mohl být dobrý počin pro matky a možná tak nějak vůbec.
Taky jsem zaslechl, že mají experimentálně jednu desku s 90CRI ale víc parametrů nevím.
Pro hemp-raidera:
No to záleží jaký proud do těch COB čipů pustíš. Já upřednostňuji mít hodně diod(verze C) na nízkém napětí, čímž se zvýší účinnost, stejně jako to teď kde kdo zkouší s deskami kde ja napájených mnoho velmi poddaktovaných čipů. Mé čipy, i přesto, že jsou jen pasivně chlazené nepřekračují odhadem 45st.C, udržím na nich ruku a nijak zvlášť to nepálí. Pouštím do nich jen 1050 mA.
Životnost bych zas tak neřešil. Někde psali , že za 10let klesne účinnost jen o nějakých 20%. Do té doby čipy skoro každý vymění, protože budou nové a účinnější.
Jinak porovnávat MARS vs Vero si myslím že mám právo. Jsou to světla,která stojí zhruba stejně, mají podobný příkon (165 vs. 200w). Chci prostě vědět pod čím mi to poroste lépe a myslím že by to mohlo zajímat i zdejší členy, co se více vyplatí, nebo jak moc velký rozdíl to bude. Chystám sérii dalších pokusů, například chci zkusit hnojiva JACKś 321 - stojí zlomek ceny....
S Těma deficitama taky trošku bojuji a včera mi odešel EC metr, tak jsem zvědav:-)
To Sinuhet:
zkus - Ledideal, Frynka, Alukraft....
A k těm výpočtům s Vero 29, je potřeba napsat tam jaká verze čipu a na jaký výkon :-)
Ať už máš celopéro, hátéčko, nebo žiletku, všude se musí makat... A to nemluvim o fetbajku!
to krtecek1- Ja som to vsetko porovnaval pri rovnakom prude aby to malo vypovednu hodnotu .
No dobre este raz u mna su LEDky Disko 130 cipov pustenych na 0,75W vykonu co tvori dokopy tych 100W
dalej COBy mam 4x25W na 100w prikonu +10% strata zdroja. 4x360cipov= 1440cipov 7. generacie preto nezalezi ake mas vero ale kolko mas dokopy cipov...
Takze pre 1440cipov pre predstavu jeden 100W/1440cipov=0,0694W pripada na jeden cip a presnejsie by sa to pocitalo 90W/1440=0,0625W na jeden cip v cobe.
nizsia teplota je rozhodujuca pri svetelnom vykone napr v pdf 35c vs 70c staci kuknut takze ma to svoje vyhody zivotnost
O desat rokov kupim vero generacie 10 a tieto hodim do klonarne alebo pouzijem niekde kde posluzia dalsich 10rokov ved to je pecka nie?
A nechcel som ta nijako znechutit ohladom toho Mars testu ok ale za mna je to SCAM a nie len toho vyrobcu by som tam radil preto si to spravim sam.
Pekne omacky na okolo ake je to vykonne ako super otestovane a su to len zvasty aby si nevidel skutocnu pravdu ze ti chcu predat SCAM.
Napriklad typek tu vo fore v mikropestovani kupil LED reflektor za ranec 1600-2500kc neviem presne a pouzite ledky smd3528(3-3,2V-20mA) v pocte 224 kusov
predavaju reflektor akoze 100W ktory nahradi 600w halogen ci co SCAM!
Pro Krtecka- Líbí se mi tvoje vlákno právě s porovnáním Mars Hydra a Vera. A čim víc podobných příspěvků projíždim tak sem došel k závěru že další kolo už pod tim Hydrem kašlu. Na Vánoce by mohli bejt nějaký premie takže podle financí mám v plánu nakoupit na Alucraftu všechny komponenty na tu jejich 380W sestavu s tim že mi to vychází o něco levněji než ten už kompletní set. Vynechal bych optiku a napadlo mě že jeden chladič použiju z diskotéky. Dá se ? A doporučíte mi nějakej potenciometr ?
Šel jsi na to z jiné stránky, ale vidím, že to máš promyšlené do detailu, zajímavá alternativa. Vyfotil bys mi to světlo celé, včetně těch malých ledek?
Ještě by bylo zajímavé porovnání pouze s Verem bez těch diskoték, ale zajímavý přístup.
Mimochodem, prodám světlo Mars Hydro - neměl by někdo zájem? Cena dohodou :-)))
Pro Svijan
S tím chladičem nevím, nevím co to vevnitř má. Mě zajímají jen pasivní chladiče:-) . Potenciometr musíš zvolit dle driveru. K některým ani nejde přidělat. Ale k Meanwell HLG verze "B" lze a chce to 100 kOmh potenciometr. Mimochodem když ho tam nedáš tak to jede naplno, vyzkoušeno :-)
Ať už máš celopéro, hátéčko, nebo žiletku, všude se musí makat... A to nemluvim o fetbajku!
to krtecek1 - Velmy neprakticky sa mi tu meria napatie na COBe tak som na to siel takto nech sa podla prikonu da vypocitat zatazenie ledky.
Jednoduchsie je sledovat wattmeter a podla toho naladit vykon ako to tam mat zapojene na multimeter a riesit pretekajuci prud .
Porovnania kde su v peste pouzite len COBy je tu dostatok ved sam tak ides.
Ja nemam problem si spravit akekolvek svetlo podla potreby tak preco ist len COBY
Na dalsi pest mozno uz tento vyskusam flower initiator do mojho boxu 8-10ks*730nm led okolo 5W na moju plochu.
Netreba sa bat a nejako zacat clovek musi aby sa niekam dopracoval.
foto1- pohlad na male ledky