Grower.cz je největší autorita v oblasti pěstování konopí na českém i slovenském internetu. Veškeré sekce jsou přístupné pro anonymní čtení. Pokud se nespokojíš s pouhou návštěvou a chceš se aktivně zapojit do diskusí ve fóru a na chatu, odpovídat na inzeráty a šifrovaně komunikovat s tisíci dalších pěstitelů soukromými vzkazy anebo se pochlubit svou fotogalerií - Registruj se! - Získáš inspiraci i cenné rady!
1. takze asi kupit samostatnu regulaciu, nastavit a uz to neriesit.
V raste vlhkost ok to chapem, to nemas az take silne svetlo takze to menej pece , ale kvet uz pece viac + nejaka regulacia prietoru den/noc alebo len teplota sa hodi
2. tie ledky co si tu ludia stavaju sami v podstate aj tie "marketingove" riesenia, su napajanie cez nejaky zdroj a ten sa da regulovat.
Cize na tie co maju regulaciu cez zdroj sa to hodi
-------
kalibracia cidiel fajn ale jak dlho to vydrzi nakalibrovane?
V podstate mi je jedno ci to ukazuje +-1-2C, neviem ci niekto ma nejaku detailnejsiu zavyslost na teplote. ale to asi kazdy vyriesi sam pripadne prida / uberie hodnotu jednotliveho cidla
Původní příspěvek od psyweed 1. takze asi kupit samostatnu regulaciu, nastavit a uz to neriesit.
V raste vlhkost ok to chapem, to nemas az take silne svetlo takze to menej pece , ale kvet uz pece viac + nejaka regulacia prietoru den/noc alebo len teplota sa hodi
2. tie ledky co si tu ludia stavaju sami v podstate aj tie "marketingove" riesenia, su napajanie cez nejaky zdroj a ten sa da regulovat.
Cize na tie co maju regulaciu cez zdroj sa to hodi
-------
kalibracia cidiel fajn ale jak dlho to vydrzi nakalibrovane?
V podstate mi je jedno ci to ukazuje +-1-2C, neviem ci niekto ma nejaku detailnejsiu zavyslost na teplote. ale to asi kazdy vyriesi sam pripadne prida / uberie hodnotu jednotliveho cidla
1. Bud to, a nebo pristoupit na to, ze se to da krasne casovat/spinat podle teploty, vlhkosti, CO2 a denniho/nocniho rezimu na Growduinu s tim, ze je potreba si jednoduse spocitat jak silnej vetrak je potreba na danej prostor. Mam osobne nekolikrat vyzkouseny, ze regulace otacek fakt neni potreba, staci to dobre nadimenzovat - douotackovej ventilator dat na ty nizsi otacky a je krasne tichej a v grafu je pak lehka vlnka vzdy kdyz vyvetra. V lete v nejvetsich vedrech dat na vyssi otacky a zas pohoda. Fakt to funguje a neni potreba utracet dalsi penize.
2. Jj, to vim, jenze do svitidla za xx tisic nebo desitek tisic nikdo sahat nebude aby neprisel o zaruku. A co si kdo postavi sam, tak tam to neni problem - na zakazku urcite pujde udelat modul k tomu zdroji, kterej po zapnuti udela rozednivani. Stmivani je rostlinam celkem fuk z principu fungovani fotosyntezy, podle me. Ono ve skutecnosti ani to rozednivani nepotrebujou, ale lidi to maj radi :-)
Pokial chcem pridat dalsiu zataz nad 500w+ tak je to mozne dat na tu 5xSSR ? nie som si isty z toho popisu ci je to 10A celkovo alebo 5x 10A
Pretoze ak pozeram na tie Slim rele tak to relatko ma v podstate rovnaku velkost a hriat sa bude asi tiez podobne...
dik!
Ahoj,
s temahle rele nemam zkusenost. Ale nevidim jedinej duvod proc by se mely chovat jinak, nez ty se kterejma zkusenost mam. Davam tam schvalne kvuli vykonove rezerve SSR 25DA original FOTEK a i ty se nad 200W hrejou tak, ze si nedovolim je dat bez chladice. S klidem je pak zatezuju i 3x600W a bez problemu.
Vyhoda ze u oboch ide vymenit len to mini rele , tak ak sa to odpali neni problem dat nahradu.
Hlavne som potreboval na 5v aby som to cez arduino mohol spinat a nepridavat dalsi zdroj na 12/24v
----
BTW: tuto som narazil na dalsi podobny vyrobok https://www.growcos.eu/produkty/growcos-one-/ ale typek to tam dal vsetko na tie velke SSR rele a ma ich nad sebou bez chladica ak spravne pozeram tie foto. Trosku plytvanie miestom na tie "nizko Wattove" zariadenia
Hezké, moc hezké. Arduino je trochu hračičkové. Při běžném použití člověk musí dávat pozor na zkratování, např. při zálevce vodou. Dá se to i ošetřit, jako např. natřít spoje lakem na nehty atp.
Na laciné sondy pozor, většinou jejich přesnost není zrovna odpovídající, jako např. 0.5 PH už může představovat podstatný rozdíl.
Taky, UPS je sice dobrá věc, ale 600W světla ti to neudrží, takže budeš mít chodící arduino, zatímco světla a větrání budou v případě výpadku proudu vypnuté.. No nevím...
Nečti moc mezi řádky, většinou je tam prázdné místo...
Původní příspěvek od kloky Hezké, moc hezké. Arduino je trochu hračičkové. Při běžném použití člověk musí dávat pozor na zkratování, např. při zálevce vodou. Dá se to i ošetřit, jako např. natřít spoje lakem na nehty atp.
Na laciné sondy pozor, většinou jejich přesnost není zrovna odpovídající, jako např. 0.5 PH už může představovat podstatný rozdíl.
Taky, UPS je sice dobrá věc, ale 600W světla ti to neudrží, takže budeš mít chodící arduino, zatímco světla a větrání budou v případě výpadku proudu vypnuté.. No nevím...
Tak samozrejme, jen blazen by mel Arduino polozeny vedle kvetinace nebo barelu jen tak, bez kryti. Growduino je ve standardni rozvadecove skrini, navic je v navodu ze musi byt bezpecne umistene, takze tohle nehrozi.
Lakovani lakem na nehty je podle me dost prasarna. Na tohle pouzivam Urethane nebo dalsi specialni laky na PCB. Nektery se daji i propajet, kdyz je potreba, ale izolujou paradne.
Ohledne sond - vubec se neboj. Treba ty pH sice vypadaji lacine, ale jsou uplne stejny jako nekolikanasobne drazsi. Proslo mi toho rukama uz opravdu hodne. a diky uzivatelsky super jednoduche kalibraci s tim neni zadnej problem - odchylka se nekona :-)
UPS samozrejme neni aby udrzela 600W svetla, nebo nedej boze silnejsi. To by nestala 1400,- , ale nasobek teto ceny a hlavne by se nevelka do Growduina dovnitr. Pro pestitele je ale dulezita aspon ta vnitrni. Diky ni totiz bezi mereni a zapis dat, tzn. grower se posleze dozvi, ze se neco stalo, co to melo za nasledek, a kdy se to stalo. A pokud ma na nejake mensi externi UPS i router (coz v navodu doporucuju), tak dokonce dostane okamzite sms/mail, ze nastal vypadek proudu. V barakach kde jsou castejsi kratkodoby vypadky je to velka vyhoda - mas informace, neprichazis o data.
https://www.aliexpress.com/item/32787654456.html - tieto mam testnute, nehreje sa to
- ked som dokola zapinal/vypinal v rychlom intervale bez spotrebica np
- dal som na to svetlo asi 5w odber tak po niekolkych razoch sa to seklo (arduino a nereaguje to, musim restart arduina, netusim co to robi, ci nieco skoci do arduina a to ho sekne
Su tam dalsie LEDKy na 2 kontakty (stredne) NPN a PNP , ale netusim k comu to ma sluzit
Já už přestal experimentovat a místo hledání grálu v podobě ovládání přes ESP/Arduino a hledání toho, co funguje a nehrozí vyhořením, jsem raději šel cestou "průmyslového řešení' v podobe Siemens Logo! (ve verzi 230RC, takže vstupy i výstupy AC) a kvalitních stykačů. Překvapivě to není drahé řešení, pokud se jak Logo tak stykače koupí použité.
Jen bude pro někoho, kdo se s průmyslovou automatizací zatím nesetkal, alespn ze začítku trochu složitější pochopit programování ve FBD/ladder logice, obzvláště pokud to bude chtít programova přímo na Logu a ne přes komp.
Ohledně těch teplotních čidel .. v našem hobby segmentu je to trochu složitější, ale ono bude asi téměř cokoliv měřit lépe, než DHTx senzory. Já už toho zkusil hodně a problém je v tom, že když si třeba zapojíš osm různých čidel a dostaneš osm různých hodnot, jaká je z nich ta správna :]
Ahoj, omlouvám se, moje chyba, špatně jsem to vysvětlil :] ..
Siemens Logo! používám pouze na řídící část, ne na monitoring. Takže přes relé v Logo! spínám pouze to, co je nutné spolehlivě spínat, takže hlavně světlo. Případně ventilaci nebo automatickou zálivku, pokud by to bylo zapotřebí, jsou zde čtyři nezávislé AC výstupy (v případě 230RC). Kde je větší zátěž (například třeba světlo), jde spínání přes stykač. Výstupy na Logo! jsou sice 10A, ale opravdu nechci si zničit vnitřní relé nějakým vyjiskřením ..
Siemens Logo! prostě kontroluje to, na čem hodně záleží. Ani ESP ani třeba arduino (nebo analog/digital hodiny) nejsou zrovna spolehlivé. Logo! je, je pro to navržené a to podle standardů pro průmyslovou automatizaci :]. Tím neříkám, že nemůže Logo! také 'zablbnout', ale ta šance je vcelku malá.
K monitorování Logo! opravdu nepoužívám, průmyslové senzory jsou sice přesné a vydrží, ale cenově pro nás naprostý nesmysl ..
K monitorování, logování a hlídání mám už ESP8266, Adrudino už v podstatě nepoužívám. Přes ESP jsou napojená čidla a senzory (teplota, vlhkost, tlak, intenzita osvětlení) a také reporting zda vše funguje jak má. Částečně je to řešené přes rules engine v espeasy, většina údajů mi ale jde přes mqtt na rasppi. Což už je prostě jen takové 'lepší hraní si' s logy, grafy a vizualizací. Komunikace jde převážně přes mqtt, na Rasppi je mqtt broker (komunikace), node-red (zpracování dat a částečně i dashboard), jako databáze influxDB a Grafana pro vizualizace a grafy (data z influxdb).
Jen málo hodnot jde směrem na inet na thingspeek.com, abych se nemusel připojovat do LAN když jsem mimo lokální síť (a zajímá mě, zda je vše v pořádku), na jednom ESP je definovaný další controller, který posílá některá data každých pět minut na TS.
Rasppi je levná záležitost, použím jej hlavně pro jiné věci v domácí automatizaci, ale tohle zvládá také bez problémů. Teď se ještě navíc zlevnilo Rasppi 4B 2GB pod tisíc korun, kdo nemá, vřele doporučuji, i když to celé rozběhat chce trochu snahy a času :]. Případně třeba OrangePi M64 s vnitřní ECC pamětí, aby se nemusel řešit k Rasppi třeba SSD disk (provozovat Rasppi s SD kartou a zapisováním hodnot je nesmysl, i průmyslové SD karty rychle odcházejí do křemíkového nebe, bohužel).
Hlavně zde mám i něco jako watchdogs, kontrolu toho, zda je vše v pořádku. Když například by nesvítilo světlo v době, kdy má, ihned se mi odesílá zpráva na mobil (telegram, kombinace rules na ESP, mqtt a zpracování na node-red). To samé pokud by třeba ESP nekomunikovalo (kontrola přes icmp - ping).
A ohledně těch senzorů, vlhkost je ještě nepřesnější jak měření teploty, bohužel. Ale je fakt, že nám stačí relativní hodnoty, ne přesné absolutní. Rozmezí teplotních senzorů bylo při zkoušce +- 3°C, vlhkost ještě horší.
A pokud bydeš používat DHTx senzory, pak jednoznačně DHT22 a vždy tak po čtvrt roce měnit za nový kus, ničí se vcelku rychle.
Ja mam ako master ten Loxone, Slave je arduino na rozne ucely a komunikuje to cez UDP. V loxone je vyhoda ze do toho dostanes v podsate vsetko a potom to mas vsetko pod jednou Appkou / UI to je asi naj benefit, aj ked ten ich UI / UX zaspal dobu
S Influxdb / Grafana mam nejake skusenosti...robil som si tade grafy cez nodered tahal s loxone, ale uz som to dlhsie nepouzival , mozno obnovim celkom fajn to vizualizuje.
https://www.aliexpress.com/item/32787654456.html - tieto mam testnute, nehreje sa to
- ked som dokola zapinal/vypinal v rychlom intervale bez spotrebica np
- dal som na to svetlo asi 5w odber tak po niekolkych razoch sa to seklo (arduino a nereaguje to, musim restart arduina, netusim co to robi, ci nieco skoci do arduina a to ho sekne
Su tam dalsie LEDKy na 2 kontakty (stredne) NPN a PNP , ale netusim k comu to ma sluzit
---
nahodou s SHT3x cidlami nemas skusenosti?
Pisu ze meraju presnejsie ako DHT2x
Hele oni u tech rele pisou
Max. switching current: 6A
Max. switching power: 1500VA/80W
-- tak to teda nevim, ale to je kravina, vzajemne si to totalne odporuje.
U tech mechanickych rele - to jsem zavrhnul hned na zacatku vyvoje. Ty svine spinaci civky totiz krome indukce delaj taky to, ze pri vypnuti poslou do Arduina (resp. do jeho napajeciho zdroje) zpetnej raz, kterej to spolehlive shodi. Projevuje se to prave zatuhnutim. Zkousel jsem kdeco, vcetne diod aby se nemohla otocit polarita a neproslo nic zpet, ale stejne to tuhlo. Az jsem presel na SSR ktery spinaji v nule a je po problemu. A nejlepsi je mit galvanicky oddeleny spinani optoclenama, proto jsem vyrobil ten OptoBoard. Je to ten prvni tistak pod rele s cernym trafem na strance 33 tady v threadu. Mam tu jeste par PCB, muzu ti vyrobit nejakej kousek. Vyjde to cca na litr a vrazis to mezi Arduino a ty koncovy 230V rele (spinany treba 9-12V) a tim se problemu zbavis. PM kdyztak.
SHT sensory jsem ani nezkousel, ted mam BME280 a jsou paradni. DHT22 maj posledni dobou problem s vlhkosti, meri mnohem vic nez je skutecnost a pri vysoke vlhkosti (70-80%) ukazujou maximum a nedozvis se nic. Ty prvni sarze co jsem mel jsou dodnes v pohode, ale vsechno co je koupeny cca rok, dva zpatky, tak se takhle podelalo po case.
Původní příspěvek od spachal Ahoj, omlouvám se, moje chyba, špatně jsem to vysvětlil :] ..
Siemens Logo! používám pouze na řídící část, ne na monitoring. Takže přes relé v Logo! spínám pouze to, co je nutné spolehlivě spínat, takže hlavně světlo. Případně ventilaci nebo automatickou zálivku, pokud by to bylo zapotřebí, jsou zde čtyři nezávislé AC výstupy (v případě 230RC). Kde je větší zátěž (například třeba světlo), jde spínání přes stykač. Výstupy na Logo! jsou sice 10A, ale opravdu nechci si zničit vnitřní relé nějakým vyjiskřením ..
Siemens Logo! prostě kontroluje to, na čem hodně záleží. Ani ESP ani třeba arduino (nebo analog/digital hodiny) nejsou zrovna spolehlivé. Logo! je, je pro to navržené a to podle standardů pro průmyslovou automatizaci :]. Tím neříkám, že nemůže Logo! také 'zablbnout', ale ta šance je vcelku malá.
K monitorování Logo! opravdu nepoužívám, průmyslové senzory jsou sice přesné a vydrží, ale cenově pro nás naprostý nesmysl ..
K monitorování, logování a hlídání mám už ESP8266, Adrudino už v podstatě nepoužívám. Přes ESP jsou napojená čidla a senzory (teplota, vlhkost, tlak, intenzita osvětlení) a také reporting zda vše funguje jak má. Částečně je to řešené přes rules engine v espeasy, většina údajů mi ale jde přes mqtt na rasppi. Což už je prostě jen takové 'lepší hraní si' s logy, grafy a vizualizací. Komunikace jde převážně přes mqtt, na Rasppi je mqtt broker (komunikace), node-red (zpracování dat a částečně i dashboard), jako databáze influxDB a Grafana pro vizualizace a grafy (data z influxdb).
Jen málo hodnot jde směrem na inet na thingspeek.com, abych se nemusel připojovat do LAN když jsem mimo lokální síť (a zajímá mě, zda je vše v pořádku), na jednom ESP je definovaný další controller, který posílá některá data každých pět minut na TS.
Rasppi je levná záležitost, použím jej hlavně pro jiné věci v domácí automatizaci, ale tohle zvládá také bez problémů. Teď se ještě navíc zlevnilo Rasppi 4B 2GB pod tisíc korun, kdo nemá, vřele doporučuji, i když to celé rozběhat chce trochu snahy a času :]. Případně třeba OrangePi M64 s vnitřní ECC pamětí, aby se nemusel řešit k Rasppi třeba SSD disk (provozovat Rasppi s SD kartou a zapisováním hodnot je nesmysl, i průmyslové SD karty rychle odcházejí do křemíkového nebe, bohužel).
Hlavně zde mám i něco jako watchdogs, kontrolu toho, zda je vše v pořádku. Když například by nesvítilo světlo v době, kdy má, ihned se mi odesílá zpráva na mobil (telegram, kombinace rules na ESP, mqtt a zpracování na node-red). To samé pokud by třeba ESP nekomunikovalo (kontrola přes icmp - ping).
A ohledně těch senzorů, vlhkost je ještě nepřesnější jak měření teploty, bohužel. Ale je fakt, že nám stačí relativní hodnoty, ne přesné absolutní. Rozmezí teplotních senzorů bylo při zkoušce +- 3°C, vlhkost ještě horší.
A pokud bydeš používat DHTx senzory, pak jednoznačně DHT22 a vždy tak po čtvrt roce měnit za nový kus, ničí se vcelku rychle.
No ty kraso, tak to je extremne slozity, to bych neudrzel v chodu vubec.