Grower.cz je největší autorita v oblasti pěstování konopí na českém i slovenském internetu. Veškeré sekce jsou přístupné pro anonymní čtení. Pokud se nespokojíš s pouhou návštěvou a chceš se aktivně zapojit do diskusí ve fóru a na chatu, odpovídat na inzeráty a šifrovaně komunikovat s tisíci dalších pěstitelů soukromými vzkazy anebo se pochlubit svou fotogalerií - Registruj se! - Získáš inspiraci i cenné rady!
Zalévání kytek, obzvlášť když se jim daří, je příjemná činnost. Člověk může "vypnout" a být ve svém světě. Ne vždy je to ale tak idilický. Třeba chceš jet na týden či 10 dní na dovolenou, nebo tě zlobí pH/EC a ty potřebuješ všechno propláchnout, před sklizní nemluvě a ucpanej odpad ve vaně není nic extra. Možná si taky chceš zvýšit výnos a nebo by jsi prostě tu energii co vynaložíš na zalévání radši investoval do vylepšování boxu, nebo máš špatný kolena či nedosáhneš na konec boxu, ani si nechceš polejvat spodní části rostlin. Ať je to jakejkoliv důvod, jsi tu správně.
Jak může automatická závlaha stabilizovat úrodu, zvýšit výnos a zajistit aby se dařilo? Rostlina s vodou zachází podobně jako lidské tělo. Když jí má nedostatek, tak se snaží snížit její spotřebu (na úkor fotosyntézy), aby přežila. Naopak když ví, že jí má neomezené množství a dostává napít 4x denně, tak sní zachází docela jinak. Vysoušení média vede k zasolování, kolísání pH i EC a odumírání kořenových vlásků, skrze které rostlina přijímá vodu i živiny.
Většina automatických systémů, které jsem viděl, měly mouchy. Nejčastější problém byl, že se ke každé rostlině nedostávalo stejné množství zálivky. Druhý nedostatek byl, že zálivka směřovala do jednoho bodu a tím horší distribuce a rozložení živin.
Systém zde popsaný se dá využít pro pěstování v hlíně, kokosu i RW pro libovolné množství rostlin. Za mě je to mix kokos/perlit 50/50 v 6L květnících, naskládaných po 4 nebo 5 v libra truhlících kvůli odtoku odpadu.
Skvělěj TIP, který jsem před lety dostal od šikovného growera z Moravy, je dávat si na dno květníku bílou netkanou textilii, která zabrání vyplavování média z květníku a zanesení odpadního systému.
Nedej zaniknout přísloví "zlatý český ručičky", vstaň z tý židle a přenes ten nápad z hlavy do fyzický podoby! Máš na to!
" Žijeme ve zvláštních časech, kdy mladí i staří jsou vzděláváni ve lži a ten, který se odváží říkat pravdu, je nazýván šílencem či bláznem " Platon 427 B.C.
" Pravdu můžete zpomalit, nikoliv zničit "
Naposledy upravil Jaguar 24-11-2014 v 13:16 PM
23-11-2014 v 07:28 AM
Jaguar Stálý Člen
Registrován: Jan 2010
Příspěvků: 231
Omezovače průtoku - pro každou rostlinu stejné množství živin
V běžném systému je zvykem, že rostliny na začátku zavlažovacího potrubí dostávají více zálivky, než ty na jeho konci, nemluvě o tom že každá kapilára (hadička), která vede ke každé rostlině, je jinak dlouhá a je veliký rozdíl když k jedné rostlině vede 10cm dlouhá hadička a k druhé třeba 6x delší, jelikož kapilára klade velký odpor kvůli jejímu malému vnitřnímu průměru 3-4mm. V takovém systému chybí důležitý prvek: Omezovač průtoku (kapkovač) pro každou rostlinu zvlášť.
Omezovač průtoku (na fotce) je plastový váleček ve kterém je silikonová membrána, která pomocí fyzikálních zákonů o tlaku přesně dávkuje množství protékající kapaliny v nějakém funkčním tlakovém rozmezí, zpravidla 1 až circa 5 atmosfér, baru...
Vyrábějí se různé typy s různými průtoky, většinou 2 - 8L za hodinu. Podle mě čím větší průtok, tím lépe, čerpadlo pak běží krátkou dobu. Omezovače průtoku se dají sehnat od 8 korun za kus (viz. níže, v growshopech však 20-30kč/ kus).
Vyrábějí se různé typy, včetně samočisticích, které fungují tak, že když do nich vnikne nečistota do určitého rozměru a zablokuje membránu, tak se dočasně v omezovači zvýší tlak a membrána se automaticky "prostříkne" a pročistí.
V systému s omezovači průtoku není potřeba používat zpětný ventil, bez kterého by jiné systémy samovolně vytekly, rozhodně však není na škodu a kdo chce mít jistotu, tak ho může použít, protože pokud nebudeš mít celý rozvod dokonale utěsněný, mohl by buď samovolně odkapávat někde na zem, nebo se bude pomalinku z potrubí vracet zpět do nádrže a při každém spuštění čerpadla bude muset nejdřív vytlačit zbytky vzduchu. Pečlivost se ti vrátí! Není potřeba ani regulovat průtok ventily (pouze v případě nouzového použití nadměrně velkého čerpadla, a na to se hodí spíše omezovače tlaku pro celý systém za čerpadlem, podobné jakými jsou ukončeny reverzně-osmotické jednotky).
Na fotce jsou omezovače průtoku, zavlažovací/kapkovací jehly a rozbočovače.
Rozbočovač je malý křížek, který se nasunuje na vývod z omezovače průtoku, rozděluje vytékající kapalinu do 2 směrů. Psal jsem tu o nevýhodě systémů v podobě přivádění zálivky do jednoho bodu. Díky tomuto rozbočovači, přivádíme ke každé rostlině závlahu do 2 bodů a ne do jednoho a zálivku aplikujeme rovnoměrněji. Další výhoda je, že každá rostlina dostává zálivku z 2 omezovačů , protože hadičky zapojíme na střídačku z jednoho omezovače do dvou protilehlých květníků na každé straně rozvodného potrubí (jinak to ani nejde). V případě ucpání jednoho omezovače neuschne žádná rostlina, ale 2 rostliny budou dostávat poloviční množství oproti normálu, toho je možné si všimnout zpomaleným růstem a provést nápravu, v případě bez rozbočovačů, by jsi našel už jen zvadlou nebo uschlou rostlinu. Toto ještě upřesním níže, v praktické části.
Nedej zaniknout přísloví "zlatý český ručičky", vstaň z tý židle a přenes ten nápad z hlavy do fyzický podoby! Máš na to!
" Žijeme ve zvláštních časech, kdy mladí i staří jsou vzděláváni ve lži a ten, který se odváží říkat pravdu, je nazýván šílencem či bláznem " Platon 427 B.C.
Další důležitá část je výběr správného čerpadla.
Osobně mi nejde do hlavy proč všechny growshopy nabízejí čerpadla co nabízejí.
Buď to jsou akvaristická čerpadla, která se prakticky hodí na občasné rozhánění živného roztoku v nádrži aby se nezkazil.
Nebo to jsou (větší) kalová čerpadla s maximálním tlakem 1 Bar, která jsou k ničemu. Jedině pro přečerpávání třeba ze sudu... Ani na zahradě si sním nic nezalejete, kvůli nízkému tlaku takového čerpadla, byť o výkonu 600W, které prostě neprotáhne ani 20 metrovou zalévací hadici, natož takové čerpadlo používat do závlahového systému. Mají vysoký průtok, ale nízký tlak.
Naopak tlaková čerpadla mají nižší průtok za jednotku času ale zato vyšší tlak a schopnost čerpat vodu i do vysokých výšek.
Je v tom podobný rozdíl, jako ve ventilátoru na ofuk rostlin a potrubním ventilátoru pro filtraci a výměnu vzduchu. Ventilátor na ofuk fouká vysoký objem vzduchu, ale pod nízkým tlakem, naopak potrubní fouká menší objem vzduchu, ale pod vyšším tlakem, díky kterému je schopný protáhnout pachový filtr a celé potrubí.
Tlaková čerpadla dělíme na vibrační (membránová) a odstředivá (s odstředivým kolem/tělesem). Tato čerpadla se nabízejí v nejrůznějších výkonech a jejich ceny jsou stejné jako u nevhodných čerpadel z growshopů.
Na 1. fotce vibrační čerpadlo Comet Geo Duplo Plus s průtokem 1020 L/hod, výkonem 80W a tlakem 1.9 Bar (tlak vodního sloupce vysokého 19 metrů). Cena 820Kč . Pro systém, který zde popisuji naprosto dostatečné, i pro větší. Je to čerpadlo do obytného vozu, na čerpání vody do umyvadla, nebo nějakou podobnou aplikaci. Funguje na 12V, proto je k jeho provozu potřeba zdroj o napětí 12V a minimálním výkonu 80W, bohatě poslouží starý zdroj z PC. Čerpadlo na fotce se vyrábí i v inline verzi - to znamená, že hadice jde přidělat jak samozřejmě na vývod, tak i na přívod vody a čerpadlo může být umístěno mimo nádrž (pouze v případě trvalého zaplavení). Nedoporučuji, protože voda v nádrži tlumí jeho hluk a má opravdu malé rozměry, je však možné přívod vody opatřit sacím košem a tím eliminovat počáteční nečistoty a chránit i filtr od velkých nečistot a jeho předčasnému zanášení.
Na 2. fotce odstředivé čerpadlo Aquacup Mouse 60 s průtokem 2400 L/hod, výkonem 370W a tlakem 4.0 Bar (tlak vodního sloupce vysokého 40 metrů). Cena 1100Kč. Na fotce jsou i 2 redukce, aby bylo možné k čerpadlu připojit 3/4" hadice. Funguje na principu odstředivého kola hnaného elektromotorem, na jeho střed je přiváděna voda a jeho rotací je malými otvory v tělese odstředivou silou čerpána voda, podobný princip jako odstředivka na salát...Toto čerpadlo se umisťuje vně nádrže a na jeho přívod je příhodné zvolit sací hadici (vyztužená spirálou která se nedeformuje podtlakem) opatřenou sacím košem na konci, o kterém jsem psal již výše.
Nedej zaniknout přísloví "zlatý český ručičky", vstaň z tý židle a přenes ten nápad z hlavy do fyzický podoby! Máš na to!
" Žijeme ve zvláštních časech, kdy mladí i staří jsou vzděláváni ve lži a ten, který se odváží říkat pravdu, je nazýván šílencem či bláznem " Platon 427 B.C.
Další důležitá část závlahového systému je vodní filtr, který filtruje nečistoty jako prach, vlasy atd.. Bez tohoto prvku se systém může časem zanést, stačí aby se nějakým způsobem dostalo trochu substrátu do nádrže. Kdo si dá práci se stavbou systému, tak by neměl ani uvažovat nad tím, že v něm nepoužije vodní filtr.
Filtry se vyrábějí v různých variantách, jako filtrační prvek slouží válec z nerezového sítka, polyurethanová pěna, aktivní uhlí (pro nás nepoužitelné), nebo válec složený z plastových lamel s podobným efektem jako filtrace přes písek, nebo válce s vrstvou z jemné bavlny, které jsou schopny pohlcovat nečistoty větší než jen pár mikronů.
Na první fotce filtry AZUD s lamelovou vložkou, asi nejekonomičtější řešení, filtr který uvidíš v popisovaném systému je ve velikosti 3/4" a seženeš ho od 200kč. Filtr má vnější závit, proto spojka pro připojení hadice musí mít vnitřní závit, nebo to můžeš vyřešit tak, že na filtr našroubuješ nátrubek a použiješ spojku s také vnějším závitem, v příspěvku níže. Tento filtr filtruje nečistoty větší 130 mikronů, což odpovídá jeho ceně. Pro větší a nákladnější systémy bych pro jistotu volil variantu níže v kombinaci s vložkou schopnou filtrovat nečistoty větší 20-50 mikronů.
Druhý filtr je velmi častý typ, s průhledným vnějším krytem pro kontrolu, většinou se prodávají bez vložky a stojí od 400kč, můžete si vybrat jakou vložku si do filtru zvlášť přikoupíte (circa od 200kč). Tyto filtry mají naopak vnitřní závit a pro jejich funkčnost je potřeba do nich zašroubovat spojky/redukce s vnějším závitem jaké můžete vidět na fotce s oranžovým čerpadlem.
Je potřeba přizpůsobit velikost filtru velikosti sytému, pro jaké průtoky jsou které filtry určeny většinou uvádějí prodejci na svých stránkách. Čím menší nečistoty je filtr schopen zachytit, tím lépe.
Nedej zaniknout přísloví "zlatý český ručičky", vstaň z tý židle a přenes ten nápad z hlavy do fyzický podoby! Máš na to!
" Žijeme ve zvláštních časech, kdy mladí i staří jsou vzděláváni ve lži a ten, který se odváží říkat pravdu, je nazýván šílencem či bláznem " Platon 427 B.C.
Na stavbu závlahy budeme potřebovat 3 nebo 4 druhy hadic.
1) Kapilára - tenká hadička která vede roztok ke každé rostlině, je zakončena jehlou, která se k ní připojuje, část popisované a zde používané jehly, která je vsunuta do kapiláry je protkaná malým labyrintem, který dotahuje rovnoměrnost závlahy téměř k dokonalosti. Druhý konec je nasunut na omezovač průtoku, respektive rozbočovač na něm nasazený.
2) Černá plastová hadice - slouží jako hlavní rozvod vody, dělají se do ní děrovačkou díry a vsazují omezovače průtoku. Tato hadice je neohebná a tvaruje se pomocí fitinek - kolena, rozbočovače, Téčka, koncovky,... Vyrábí se v průměrech 16, 20, 25mm, atd...
Co je však klíčové, je síla stěny této hadice. Vyrábí se totiž tenkostěnné a tlustostěnné.
Tenkostěnné, bez úprav je možné do nich ručně dělat děrovačkou díry pro umístění omezovačů průtoku, jejich nevýhoda je, že se skladují svinuté do spirály (ostatně jako všechny hadice) a zachovávají si svůj ohlý tvar, při pokoušení ohýbat hadici na druhou stranu aby se srovnala se akorát láme, nezkoušel jsem, ale myslím že horkovzdušná pistole by tenhle problém vyřešila.
Silnostěnné mají tu výhodu, že drží svůj tvar a když je ručně narovnáme, tak už tak zůstanou, dobré hlavně z estetického, ale i praktického hlediska. Kvůli síle stěny (u hadice s průměrem 25mm je síla stěny 3.5mm) je nemožné hadici ručně propíchnout děrovačkou. Musel jsem do vrtačky upnout brusný kámen ve tvaru kuličky, vyznačit si kde chci mít díry, 1mm vrtáčkem si je navrtat a pak v tomto bodě brusnou kuličkou vybrousit důlek a snížit sílu stěny zhruba na polovinu, poté propíchnout děrovačkou jako u tenkostěnné hadice.
3) Gumová hadice - vedoucí od čerpadla k filtru napojeném na rozvodnou hadici. Je důležité, aby byla ohebná a nelámala se. Samozřejmě musí vydržet tlak čerpadla. Na obrázku je hadice A a B. A je potravinářská hadice s průměrem 10/15mm, zvolil jsem tuto protože jediná šla upnout na čerpadlo Geo Duplo Plus. Hadice B je zahradní 3/4" hadice, kterou by byla nahrazena červená hadice v případě, že by se jednalo o větší systém a bylo by nutné použít odstředivé čerpadlo Aquacup Mouse 60.
V závislosti na použité hadici je nutné si ohlídat redukci pro napojení hadice, která se montuje na vodní filtr, na obrázku je redukce pro 3/4" hadici. Je evidentní, že červená hadice vedle se na tuto redukci nenasouká, pro červenou hadici jsem zvolil redukci 16mm.
4) Sací hadice - o té jsem psal v příspěvku o čerpadlech výše, je potřeba pouze v případě použití většího čerpadla.
Fitinky - že to jsou tvarovky pro potrubí už víš, vyrábějí se buď v rychlospojovací a rozebiratelné verzi které používám, nebo jednoduché vsouvací nerozebiratelné, zejména pro menší průměry hadic (konkrétně 16 a 20mm) a tím pádem i malé systémy, pro zajištění se používají hadicové svorky. Jsou řádově levnější, než ty rozebiratelné. Rozebiratelné jsou navíc určené pro vyšší tlaky a je pohodlnější s nima pracovat.
Na obrázku jsou vidět všechny komponenty rozvodného potrubí, které se skládá ze šroubovací spojky pro napojení hadice s rozměrem závitu 3/4". Dále je to nátrubek, který se přišroubuje z jedné strany na filtr a z druhé se do něj zašroubuje spojka. Dále je to filtr který je našroubovaný do "téčka" a ukončené je to šroubovacími zátkami. Dále je na fotce svinutá kapilára 3,3/5 mm a nerezová hadicová svorka pro zajištění gumové hadice ke spojce na filtru.
Nedej zaniknout přísloví "zlatý český ručičky", vstaň z tý židle a přenes ten nápad z hlavy do fyzický podoby! Máš na to!
" Žijeme ve zvláštních časech, kdy mladí i staří jsou vzděláváni ve lži a ten, který se odváží říkat pravdu, je nazýván šílencem či bláznem " Platon 427 B.C.
Teď už ke konkrétnímu případu
Na obrázku je rozvodná část závlahového systému, určeného pro závlahu 16 rostlin na 32 bodů do boxu 1x1m.
Tato část se skládá z:
2 stejných kusů silnostěnné plastové hadice průměru 25mm (1")
16x omezovačů průtoků AZUD PCR 8L/hod
16x dvoucestných rozbočovačů nasazených na omezovače
1x T kus 90° s vnitřním závitem 3/4", z boků pro hadici 25mm (1")
1x vodního filtru AZUD 3/4" s lamelovou vložkou našroubovaného do T kusu
1x nátrubek 3/4"
1x spojka 16mm s vnějším závitem 3/4"
K tomuto dále potřebuješ:
32x kapková jehla AZUD 70° (nebo 24 zahnutých a 8 přímých)
circa 8m kapiláry 3,3 x 5mm
Poznámka: Je lepší zahnuté jehly, které jsou umístěny nejblíže rozvodnému potrubí a mají nejkratší kapiláry vyměnit za jehly s přímým napojením, usnadní to instalaci. V mém případě by mělo být 8 jehel přímých a zbytek (24 dostatečně vzdálených od rozvodné hadice) by měly být zahnuté.
Nedej zaniknout přísloví "zlatý český ručičky", vstaň z tý židle a přenes ten nápad z hlavy do fyzický podoby! Máš na to!
" Žijeme ve zvláštních časech, kdy mladí i staří jsou vzděláváni ve lži a ten, který se odváží říkat pravdu, je nazýván šílencem či bláznem " Platon 427 B.C.
Není potřeba moc nářadí, ale kromě ostrýho nože, kterým si nařízneš hadice budeš potřebovat taky děrovačku hadic (modrá věcička na fotce). Tato je obyčejná, stála cca 200kč a poslouží , ale propíchnout s tím plastovou hadici taky není zrovna sranda. Prodává se ještě několikrát dražší pohodlná páková verze pro komerční užití.
Děrovačky mají různé průměry hrotů, na to o čem tu píšu je potřeba ta s průměrem hrotu 3mm.
Silnostěnnou hadici děrovačkou sotva poškrábeš, proto je jak jsem psal potřeba vyznačit si body, vyvrtat co nejmenším vrtáčkem dírky jen pro kontrolu a vedení brusné kuličky, kterou zbrousíme sílu stěny zhruba na polovinu, poté použijeme děrovačku. Je to důležitý krok, protože pokud tě napadne vynechat děrovačku a dírky si vyvrtat vrtákem, tak ti to následně nebude těsnit a bude to kapat všude kolem. Dělat dírky děrovačkou je trochu dřina, ale má to svůj význam - hrotem se stěna hadice pouze vytáhne a protrhne, následně pak spoj těsní. Vrták z hadice odebere materiál a spoj už zdaleka tak dobře netěsní, především v mnou popisované tlakové závlaze.
Pro jistotu jsem ještě spoj mezi hadicí a omezovačem utěsnil vylepením epoxidovým dvousložkovým lepidlem (na fotce vpravo), není to nutné, ale chtěl jsem to mít napevno.
Nezbytným pomocníkem je také teflonová páska, kterou je potřeba neskromně omotat vnější závity na vodním filtru, aby nic nekapalo ze spoje.
A další pomůckou se mi nečekaně stal silikonový lubrikant. Po 1. pokusu nasadit jehlu do kapiláry a jejím zlomení bylo jasné, že bez namazání to nepůjde. Jehla má koncovku s labyrintem a je nutné, aby byla celá koncovka zasunutá v kapiláře až po její konec. Stačí kapka silikonu do víčka a tyčinka na čištění uší, mazat stačí opravdu nepatrně. Je potřeba máznout koncovku jehly (labyrint), ale také oba vývody z rozbočovačů nasazeného na omezovačích. Zkrátka místa, kde kapilára začíná a končí. Dávej si pozor, aby ti na jehle nezůstala žádná vlákna z vaty!
Kdo bude postupovat správně, ten dostane systém, ze kterého neunikne ani kapička!
Nedej zaniknout přísloví "zlatý český ručičky", vstaň z tý židle a přenes ten nápad z hlavy do fyzický podoby! Máš na to!
" Žijeme ve zvláštních časech, kdy mladí i staří jsou vzděláváni ve lži a ten, který se odváží říkat pravdu, je nazýván šílencem či bláznem " Platon 427 B.C.
Jako nádrž je ideální plastový sud s víkem nebo textilní skládací sud (např. aquatank). Pro menší systémy, kde je navíc nutno nádrž umístit přímo do pěstebního prostoru dobře poslouží plastový box nebo akvárium (nepraktické pro manipulaci).
Plastové boxy se vyrábějí v nejrůznějších provedeních. Jejich výhoda je v nízké ceně ale hlavně v malé výšce oproti jejich objemu. Docela častá značka je Heidrun, jako nádrž jsou boxy od této značky nepoužitelné, protože jsou vyrobené z tenkého plastu, který se při naplnění nebezpečně prohne do stran a je poměrně křehký, časem by mohl samovolně prasknout. Jedině si z prken sešroubovat jakousi ohradu těsně kolem stěn plastového boxu, aby se neprohýbaly stěny. Dobrá volba jsou Samla boxy z IKEA, jsou vyrobeny z o poznání kvalitnějšího a masivnějšího plastu než Heidrun. Vyrábí se průhledné a zatmavené.
45L verze má rozměry 57x39x28cm(výška) a 65L je stejná, akorát je jeho výška 42cm. Oba 2 se v pohodě vejdou pod konstrukci popsanou o 2 příspěvky níže.
Viděl jsem, že někdo používá jako nádrž zednické nádoby, tzv. kalfasy... vyrábí se i o objemu 90L, ale jsou vyrobeny z nějakého méně kvalitního znečištěného plastu, který by neměl přijít do kontaktu s pitnou vodou a jsou proto určeny pouze pro zednické účely. Určitě bych se téhle variantě vyhnul.
Nejinertnější běžný materiál je samozřejmě sklo, proto v některých případech, kdy nehrozí rozbití, nebo to není na obtíž může být zatmavené akvárium dobrá volba, obzvlášť když se někomu válí na půdě.
Živný roztok by neměl přicházet do kontaktu se světlem, proto je vhodné, aby byl ve tmě. Zatmavené Samla boxy nejsou úplně černé, jsou průhledné. Nejlepší zatmavení průhledné nádrže na vodu je ji dobře nastříkat zvenčí bílou barvou, pak černou a pak zase bílou, ale spreje se musí snášet. Výsledek je, že se dovnitř nedostane žádné světlo a přitom je zevnitř bílá a dobře se kontrolují nečistoty nebo povlak.
Aby se živný roztok nekazil, je vhodné ho občas promíchat. Skvěle to za nás udělá menší akvaristické čerpadlo umístěné do nádrže, na časovač o kterém je ještě něco níže se připojí rozdvojka. Vždy, když se zapne čerpadlo, tak se zapne i akvaristické čerpadlo, které roztok promíchá.
K víku se prodávají 4 svorky za 15kč, aby bylo zajištěné, ikdyž to není potřeba. Vhodné však je opatřit víko boxu plnícím otvorem. Praktické řešení je vyříznutí eliptického otvoru do víka na který pod úhlem přilepíme odpadní trubku (20-40mm aby do ní šel vložit trychtýř), která vede až na stěnu boxu a dotýká se nebo je těsně u stěny se zipem odkud k ní máme dobrý přístup a pouze vložíme trychtýř a naplníme. Vhod příjde taky konec plnící trubky opatřit víčkem.
Roztok v nádrži je potřeba čas od času hlídat, udržovat ho čerství a hlídat pH. Podle hnojiv a fáze květu je vhodné roztok měnit jednou týdně podle hnojícího schématu. Na růstu záleží pouze na tom, jak dlouho roztok vydrží čerství.
Na fotce komplet s dosud nepřipojenou hadicí k filtru, zdrojem z PC pro čerpadlo a zatím nezatmavený 45L Samla box s černým víkem, který bude vyměněn za zatmavený 65L. Stojí 99kč + 49kč víko + 15kč příchytky víka (65L box stojí 149,-). Do víka je udělaná v rohu díra pro hadici a kabely čerpadel a je proříznutá až na okraj. Pak stačí víko ohnout a vložit hadici do díry. Snad je to z fotky patrné.
Nedej zaniknout přísloví "zlatý český ručičky", vstaň z tý židle a přenes ten nápad z hlavy do fyzický podoby! Máš na to!
" Žijeme ve zvláštních časech, kdy mladí i staří jsou vzděláváni ve lži a ten, který se odváží říkat pravdu, je nazýván šílencem či bláznem " Platon 427 B.C.
Tady už se cesty trochu rozcházejí. Zavlažování pro hlínu, RW, kokos a jeho mixy je rozdílné. Také záleží na osvětlení, odtahu, vhkosti, teplotě.. Tuhle část si musí každý vychytat sám. Hlína je méně vzdušná, než ostatní media, proto se zalévá méně. Taky je to jinak s pH, ale tohle vlákno není o pěstování...
Pro příklad můžu uvést, že v kokosu nebo mixu kokos/perlit, je po přesazení sazenic lepší zálévat méně, aby se vytvořil dobrý kořenový systém. Jak rostliny rostou, tak je možné zvyšovat množství zálivky, respektive její četnost. Pod 440W na ploše 1m2 16 rostlin pije uprostřed květu kolem 5-7 litrů denně, samozřejmě záleží na všech těch podmínkách.
Jako časovací prvek je možné použít digitální spínací hodiny, je to nejlevnější a nejjednodušší řešení, není to však nejvhodnější už kvůli jejich nespolehlivosti, může se stát, že se hodiny zaseknou v zapnuté poloze (už mnoha lidem se to stalo) a pak v případě že ovládají čerpadlo se celá nádrž vyčerpá a co nepojme odpadní nádoba (pokud jí vůbec máte) se vyleje na podlahu. Něco jiného jsou recirkulační systémy, kde se roztok vrací zpět do nádrže. Osobně nejsem příznivcem cirkulace živného roztoku, tudíž ani pěstování v RW, ale nikoho neodrazuji.
Zde popisovaným systémem proteče během 4 minut circa 6,5 litru zálivky. To je spotřeba během fáze květu + aby z květníků při každé zálivce vytékal nějaký odpad (důležité pro stabilitu pH a EC, píšu o kokosu, perlitu a RW. Hlína by se přelévala, možno aplikovat až v pokročilejších fázích květu). 4 minuty rozdělím na 4 jednotlivá zavlažování. Pro příklad: Lampa se zapíná v 18:00, 1. zálivka v 18:00 1 minuta, 2. v 21:00, 3. v 00:00, poslední ve 3:00 a v 6:00 se lampa vypíná.
Lepší je použít časovač sestavený z průmyslových komponent jako jsou (multifunkční) časová relé, spínací hodiny nebo cyklovací relé. Jejich výhoda je ve spolehlivosti a možnosti časování po vteřinách.
Tato průmyslová relé která se upevňují na DIN lištu jsou dimenzována pro dlouhodobý provoz v řádů desítek let a vysokou spolehlivost. To se podepisuje na ceně těchto prvků, která je od 600,- do 2000,- za kus. Pro naše účely je vhodná buď kombinace spínacích hodin a časového relé, nebo pokročilejší digitální spínací hodiny s možností nastavování po vteřinách. O nějakém konkrétním příkladu bych se tu v budoucnu mohl rozepsat více.
Na fotce jsou zleva digitální spínací hodiny s možností nastavování po vteřinách a spínání 2 okruhů samostatně, pak je tam pouze pro představu relé, které sice slouží pro spožděný rozběh 2 okruhů (vhodné pro ochranu lamp po výpadku proudu), ale pro představu stejně vypadá cyklovací relé a bez jednoho spodního knoflíku vypadá jako časové relé. Vyfotil jsem co bylo po ruce. Dále tam jsou mechanické hodiny v mini verzi a nakonec větší mechanické spínací hodiny. Mechanické mají nejmenší spínaný úsek 10 nebo 15 minut. Použiješ je tak, že zamáčkneš jeden segment v každou hodinu v kterou chceš zalévat, např ve výše zmiňovaných 18:00, 21:00, 00:00 a 3:00, když by jsi použil pouze samostatné hodiny, tak by však čerpadlo běželo minimálně 10 nebo 15 minut, proto je na tyto hodiny připojeno časové relé, které daných 10 nebo 15 minut zkrátí na přesný čas jaký si nastavíš, např 70 nebo třeba 20 sekund, podle toho, jak jsi si to spočítal a kolik rostliny spotřebovávají vody. Na multifunkčním relé je potřeba přepínač otočit do správně funkce - aby se sepnulo když přivedeš do relé proud a po nastaveném času se vypnulo. Relé mají totiž různé funkce, když jej přepnete např. na funkci "blikač", tak se podle nastaveného času relé na střídačku spíná a rozpíná ve stejných intervalech.
Nedej zaniknout přísloví "zlatý český ručičky", vstaň z tý židle a přenes ten nápad z hlavy do fyzický podoby! Máš na to!
" Žijeme ve zvláštních časech, kdy mladí i staří jsou vzděláváni ve lži a ten, který se odváží říkat pravdu, je nazýván šílencem či bláznem " Platon 427 B.C.
V úvodu jsem psal o použití kombinace 6L květníků a Libra truhlíků.
Na prvním obrázku je konstrukce/stůl, který jsem si pro závlahu vyrobil.
Jeho rozměry jsou 90 x 90 x 45 cm, délka nejdelší strany vzpěry je 28cm.
Jako materiál byla použita smrková podkladová lať 40x40mm, metr stojí kolem 30kč.
Vše kromě nohou a 2 příček je uříznuto pod úhlem 45 stupňů. Pokosová (úhlová) pila ti zde bude velkým pomocníkem, úhly je potřeba udělat přesně, jinak se budeš při montování trápit a výsledek nebude podle očekávání. Horní část je možno udělat bez úhlů (použiješ 2 latě dlouhé 90cm a 2 dlouhé 82cm). Rohy jsou pro bytelnost vyztuženy kovovými úhelníky. Sešroubováno je to vruty do předvrtaných děr.
Poté byla konstrukce namořena proti plísni a 3x natřena silnovrstvou glazurou, díky které je konstrukce životností předurčena, aby ji podědili ještě tvoji potomci (na první fotce bez glazury). Navíc jsem obě příčky zajistil 8 kovovými sedlovými spojkami do každého rohu (také není na fotografii).
Poté se umístí do boxu 1x1m, aby byly příčky příčně a svisle se na ni položí 4 libra truhlíky pro systém s 16 rostlinami, nebo 5 truhlíků pro systém s 25 rostinami, tak aby byly výtoky z truhlíku směrem k tobě.
Samozřejmě je možné si to vymyslet i jinak, jde pouze o princip. Jak jsem již psal, na dno květníku použijeme bílou netkanou textilii, naplníme květník mediem, zasadíme a umístíme do libra truhlíků po 4 nebo 5 kusech. Do výtoků libra truhlíků nacvakneme odtoky, které provizorně otočíme nahoru a vyrobíme si trubku, nebo okap do kterého bude z odtoků téct odpad, který bude veden do odpadní nádoby.
Aby se odpadní roztok nedržel v truhlících, je vhodné celou konstrukci naklopit tak, že se vzdálenější nohy podloží 2cm vysokou podložkou, například kousek uříznuté a dostatečně pevné hadice.
Hotová konstrukce bez problémů unese dospělého člověka stojícího na jedné noze v jakémkoliv bodě konstrukce.
Na druhé fotografii je konstrukce již natřená a umístěná do boxu, kde jsou mimochodem umístěny rámy (96x70cm) potažené ORCA folií pro maximální efektivitu a využití světla. Navíc se stan nemá jak vcucávat a prostor zůstává poctivý metr čtverečný. Distribuci světla a příjemná klima zajištuje Adjust Awing Original v kombinaci s cooltube 125x490mm.
Nedej zaniknout přísloví "zlatý český ručičky", vstaň z tý židle a přenes ten nápad z hlavy do fyzický podoby! Máš na to!
" Žijeme ve zvláštních časech, kdy mladí i staří jsou vzděláváni ve lži a ten, který se odváží říkat pravdu, je nazýván šílencem či bláznem " Platon 427 B.C.
Tak zní název tohoto systému, jeho veliká výhoda je přesnost pěstování a snížení vzniku nemocí rostlin na minimum, protože pokaždé dostávají čerství roztok, který obsahuje všechny živiny. Pokud roztok cirkuluje, může se kontaminovat chorobou, kterou může trpět jediná rostlina přenést ji na všechny, další nevýhoda je, že rostliny si z cirkulovaného roztoku berou jen to, na co mají chuť a i když může být EC stejné, už v roztoku může chybět některá "vyjedená" složka a rostliny začnou strádat. Nemluvě, že zálivka poté obsahuje jemný kal, který je nepřítelem závlahového systému. Jediná nevýhoda RTW systému je, že zhruba 20% živného roztoku vyteče pryč a vyleje se, v porovnání se všemi výhodami, které tento systém nabízí, je to zanedbatelná muška.
RTW není použitelné pro hlínu, jelikož by byly rostliny přelité a následně by uhynuly.
Hlínu je lepší nechat čerpadlo zalévat jednou denně, bez zbytečného přelévání a protékání, které si můžete dovolit pouze, když má rostlina nejvyšší spotřebu vody a je schopna za dobu svitu lampy spotřebovat velké množství vody.
Hlínu rozhodně nezavrhuji, pěstování v ní má svoje kouzlo a květy v ní profesionálem vypěstované mají specifickou přirozenou chuť. Kdo chce však ze svého systému dostat maximum a sklízet v podobném 1x1m, 400W systému 500g, ten by ji měl zkusit vyměnit za kokos nebo mix kokos/perlit, kromě znatelného zvýšení výnosu je výhoda i menší riziko vzniku plísní a napadení škůdci, lehké nastavování pH, lehká proplachovatelnost, absolutně čistý koncový materiál.
Nedej zaniknout přísloví "zlatý český ručičky", vstaň z tý židle a přenes ten nápad z hlavy do fyzický podoby! Máš na to!
" Žijeme ve zvláštních časech, kdy mladí i staří jsou vzděláváni ve lži a ten, který se odváží říkat pravdu, je nazýván šílencem či bláznem " Platon 427 B.C.
Ještě se vrátím zpět k funkci rozbočovačů a zapojení.
Pokud to dosud nebylo jasné, z fotky snad už bude. Omezovače jsou na fotografii uprostřed a jsou všechny za sebou. 16 kusů, označeny písmeny A, B, C, D... tak jak jdou za sebou. Na všech jsou nasazeny rozbočovače, to znamená, že máme 16 vývodů pro levou stranu boxu a 16 vývodů pro pravou stranu boxu. Každý omezovač zalévá 2 květníky a každý květník je zaléván 2 omezovači. Z každého omezovače vedou 2 stejně dlouhé hadičky (1 do leva a 1 doprava) a jsou vedeny do 1 ze 2 zalévaných rohů květníku, které leží zrcadlově naproti sobě.
Rozvodná část systému je ve vzduchu, leží na 2 bambusových tyčkách, které jsou propleteny mezi rostliny 2. a 3. řady. Na fotce jsou vyznačeny místa, kde vede tyčka, je vidět pouze ta, která vede 2. řadou.
Na fotografii chybí odpadní systém, proto jsou kolena/elka otočena nahoru. Je to plastová odpadní trubka průměru 40mm, s 8 přesně vyvrtanými dírami na každé koleno. Je nakloněna na pravou stranu a je ukončena kolenem směřujícím odpad dolu, dalším kolenem napojeném na předešlé, které "zatáčí" doleva a 3. kolenem, které směřuje k zadní stěně boxu, kde je umístěna (ve přední části) odpadní nádoba. Stačí zapojit představivost, opět je možné to řešit mnoha způsoby, například jedním téčkem uprostřed trubky a jedním elkem napojeným na téčko. Důležité je však zachovat si přístup k rezervoáru i odpadní nádobě.
K čerpadlu Comet Duplo je potřeba zmiňovaný zdroj od PC nebo jiný 12V stabilizovaný zdroj. Dále potřebuješ popisovaný spínač. Náklady na dřevěnou konstrukci (dřevo, spojovací materiál, nátěry) byly necelých 500,- a odpadní systém bez nádrže, kterou může být klidně starý velký kýbl byly do 150,-.
Nedej zaniknout přísloví "zlatý český ručičky", vstaň z tý židle a přenes ten nápad z hlavy do fyzický podoby! Máš na to!
" Žijeme ve zvláštních časech, kdy mladí i staří jsou vzděláváni ve lži a ten, který se odváží říkat pravdu, je nazýván šílencem či bláznem " Platon 427 B.C.
S vyhledáním zmiňovaných čerpadel za aktuálně nejnižší ceny pomůže Heureka.
Celé vlákno jsem se snažil napsat tak, aby ho mohl pochopit i člověk bez předchozích znalostí. Systém je jako stavebnice, je jen na tvojí fantazii, jak si to vymyslíš. Rozvodná část systému co tu vidíš jde vyřešit i jednodušeji, já si pouze rád hraju.
Téčko, které je uprostřed lze vynechat a zadní zátku vyměnit za koleno, které bude směřovat dolů, filtr je možné zapojit i po cestě v jakémkoliv místě hadice za čerpadlem. Jedná se o tlakovou závlahu, takže v celém potrubí vzniká přetlak a stejný tlak působí i na membrány v omezovačích, proto není nezbytně nutné, dělat systém symetrický, jako vidíš tady. Já do něj chtěl rovnou našroubovat filtr, aby nikde nepřekážel, proto bylo téčko na středu nejvhodnější. Závlahu je možné udělat libovolně členitou. Např do XXL boxu a metodu SoG si můžeš vymyslet rozvodné potrubí ve tvaru obráceného písmene "U" nebo "E" s omezovači na 2 (v prvním případě), nebo 3 větvích.
Mnohokrát všem děkuji za K+ s vřelými vzkazy doufám, že vlákno poslouží. Kdyby někdo něco, tak je tu prostor.
Nedej zaniknout přísloví "zlatý český ručičky", vstaň z tý židle a přenes ten nápad z hlavy do fyzický podoby! Máš na to!
" Žijeme ve zvláštních časech, kdy mladí i staří jsou vzděláváni ve lži a ten, který se odváží říkat pravdu, je nazýván šílencem či bláznem " Platon 427 B.C.
Jen bych doplnil MOZNA užitečnost - o zavlahu se už nějakou dobu zajímám a Cetl jsem, ze krásně se Da případně ucpání kapilár vyřešit tak, ze se nezapichne "jehla" do substrátu, ale na konci rozvodovy hadičky se da T-ecko, ustipne se cca 5cm vzduchovaci hadičky, do který se udělá vždy stejný počet direk a tato hadicka se v kruhu pripoji do tečka okolo stonku, takže voda kape vlastně kousicek nad substratem. (To už je fuk, jestli jde voda jehlou nebo kousek nad hlínou). Výhodou je to, ze je vidět, zda systém funguje (teče) a neucpe se to.
Čau, chápu to správně, že máš různé délky kapilár na na každém rozbočovači? (foto č.1)
Dostávají tak kytky stejné množtví vody každou zálivku? Je přece rozdíl, když máš kapiláry dlouhé 75cm a 25cm. Díky za info.
BomberOne - Děkuji. Zatím nemám zkušenost s jediným ucpáním jehly, když se o to člověk správně stará, tak se to ani stát nemůže. Důležitý je bejt opatrnej, když to člověk vyndává před sklizní a když to tam pak zase instaluje. Samozřejmě po každém kole řádně vyčistit vodní filtr a nechat to celé chvíli proplachovat ve vaně s čistou vodou s trochou octa nebo i peroxidu vodíku aby se odstranily případný usazeniny.
Co se týká kroužku, když bude mít dostatečnej průměr a poteče to z něj rovnoměrně, tak je to fajn alternativa. Nezkoušel jsem, ale myslím že bude problém vychytat právě to, aby to z něj teklo rovnoměrně, stačí totiž když bude nakřivo a bude to stékat jen z jedné strany do 1 bodu a mě šlo o praktičnost a spolehlivost.
Moltres - Ahoj, chápeš. Na délce hadičky nezáleží díky omezovači průtoku a ukončení jehlou s labyrintem, který taky klade odpor, takže se dá říct, že i v kapiláře vzniká mírný přetlak. Z každého omezovače teče 8L/H rozdělených do 2 vždy stejně dlouhých hadiček a to je ten podstatný prvek. Žádnej rozdíl v množství zálivky jsem nespozoroval. Možná že by byl trochu vidět, když by byl rozdíl v délce hadiček třeba 1 metr což už by byl systém, který by potřeboval více větví, takže se do takové situace ani člověk nedostane. Zde na fotkách je rozdíl mezi nejkratšími a nejdelšími kapilárami 30cm a vše je rovnoměrné.
Nedej zaniknout přísloví "zlatý český ručičky", vstaň z tý židle a přenes ten nápad z hlavy do fyzický podoby! Máš na to!
" Žijeme ve zvláštních časech, kdy mladí i staří jsou vzděláváni ve lži a ten, který se odváží říkat pravdu, je nazýván šílencem či bláznem " Platon 427 B.C.