Grower.cz je největší autorita v oblasti pěstování konopí na českém i slovenském internetu. Veškeré sekce jsou přístupné pro anonymní čtení. Pokud se nespokojíš s pouhou návštěvou a chceš se aktivně zapojit do diskusí ve fóru a na chatu, odpovídat na inzeráty a šifrovaně komunikovat s tisíci dalších pěstitelů soukromými vzkazy anebo se pochlubit svou fotogalerií - Registruj se! - Získáš inspiraci i cenné rady!
V tomto threadu bych rád prezentoval konstrukci home boxu s volitelnými rozměry podle dané situace každého jednotlivého growera.
V základu se jedná o jednoduhou dřevěnou konstrukci vhodně pokrytou fólií. Největší výhody této komstrukce vidím v možnosti postavit si pěstírnu přímo na míru a při použití diamantové folie s výbornými odrazovými vlastnostmi, velmi dobrého využití světla, dálší dobré vlastnosti vycházejí přímo z konstrukce a to například výborný přístup čerstvého vzduchu.
Já mám takovéto boxy dva a nemůžu si je vynachválit. Malá růstovna s 250 gib a květovna s 600 gib.
Dle mých zkušeností není až tak velký problém při dostatku péče a výnosné odrůdě dosáhnout výnosu 1g/W
Můj setup : 600W gib extreme, stínidlo střední adjust bez difuzoru (osobně nedoporučuju), plocha boxu cca 1,45m2, hlína (mix floria květinový substrát 70%+perlit 10% + substrát pro kaktusy 20%) hnojeno plagron terra concept, odrůda satori od mandaly (vřele doporučuju)
Jako představení by to stačilo a v dalších příspěvcích se podíváme na samotnou konstrukci.
Tato fáze je dosti důležitá a není na škodu si s volbou rozměrů trochu potrápit hlavu.
Základní otázky & odpovědi:
Pod jakou wattáží budu pěstovat?
Podle mých zkušeností je 250w tím rozumným minimem, pod kterým to už jede pěkně a člověk se nemusí příliš trápit. 400w je značka ideal, která dá se to uchladit i bez cooltube (osobně nedoporučuji, raději investovat peníze do opravdu výkonné ventilace). A nakonec wattáž (královská) 600W s nejlepší učinností lm/w, se kterou se dají dosáhnout opravdu velmi dobré výnosy a výsledky. U výkonnějších lamp už zase přicházejí problémy s opravdu masivním sáláním tepla a s tím spojeným spalováním listů.
Kolik jsem ochoten investovat? (různé folie, stínítka)
Pokud použijeme nekvalitnější (a také nejnákladnější) diamantovou folii a kvalitní stínidlo, nemusíme se bát volit spíše větší rozměry při stávající wattáži. Mnou zde doporučené rozměry jsou syntézou informací ve faq, informací získaných pročítáním fór a mých zkušeností.
250: 50-60 x 65-70
400: 90-100 x 100-120
600: 95-110 x 120-150
Ony obdélníkózní rozměry bych volil hlavně kvůli směrovosti vyzařování výbojky - Nejvíce svítí vesměru kolmém na osu hořáku, nejméně naopak ve směru souosém s hořákem. Z toho také vyplývá umístění výbojky. KOLMO na nejdelší stranu pěstírny.
Jak jsem jíž zmínil konstrukce je dřevěná desková, plně dostačuje dřevo smrkové, nemělo by však být přeschlé, to potom zkřehne a při sešroubovávání velice rádo praská.
smrkové desky s vhodnýmy rozměry se dají sehnat v každém Hornbachu nebo Bauhauzu, na konečnou úpravu nám bude v nouzových podmínkách stačt ruční pila na dřevo a pár archů smirkového papíru.
Mimo desek na hlavní konstrukci budeme potřebovat dva hranolky jako nosný prvek budoucí podlážky a jednu dřevotřískovou (bohatě stačí surová 18mm silná) desku na strop (opět z přířezu v Hornbachu)
dalším a asi nejnákladnějším prvkem je folie, dá se použít jak obyčejná černo-bílá, stříbrná, nebo moje oblíbená diamantová tak i jejich kombinace. Určitou úsporu nákladů přináší použití černo bílé folie s pruhem diamantové v předpokládané výšce výskytu výbojky a květů.
Kostrukci nijak zvlášť popisovat nebudu, jedna fotka vydá za tisíc slov...
Foto 1 - levý zadní / pravý přední spodní roh
Foto 2 - levý zadní / pravý přední horní roh
Foto 3 - základní skelet boxu
Jak mohl pozorný čtenář zahlédnout v minulém příspěvku, hlavní stojiny celého boxu jsou z desek a v mém podání obaleny fólií, s připevňováním jsem si hlavu nelámal, bohatě stačí nahusto přistřelit sponkovačkou.
Přikládám fotky doplněné o komentáře ke spojování jednotlivých částí...
Pokud již máme skelet hotový, přišel čas na rošt, takový akorátně hustý rošt má velkou výhodu v dobrém proudění čerstvého vzduchu do boxu, laťky by měly mit tloušťku nad 15mm a šířku cca 8cm, délku ostatně jako spoustu jiných rozměrů si bude případný stavitel spočítat sám dle svých rozměrů, i zde platí dvakrát měř třikrát počítej a jednou řež...
Dalším krokem je natáhnutí folie na vrchní stranu boxu a její následné přiklopení dřevotřískovou deskou s dopředu vřezanými otvory pro elektriku a odtah vzduchu (nepodceňovat)
Pokračujeme v krasojízdě a celou konstrukci ze tří stran potahujeme fólií, řádně přistřelíme, ale pouze do kratších stěn stojinek, pokud bysme připevnili i na delších zavřeme si možnost připíchnout na stojinku klipsnovej ventilátor... do stropu našroubujeme háčky a pověsíme světlo. O zásadách zapojování se zde nechci rozepisovat, ale uzemění stínítka třetím dráten v kabelu k výbojce tolik času nezabere a bezepčnosti prospěje...
Přistupujeme k fázi, kdy musíme nějak realizovat otevírání, moje řešení spočívá ve fólii, která se při otevírání namotá na kousek lišty a v horní části se zajistí pouhým vytáhnutím šroubů, z fotek to pochopíte lépe. Díra do které je šroub našroubovanej musí mít větší průměr než dřík bez závitu, ale menší než závit, je to trochu laborování, ale funguje to skvěle. Přikládám ještě detail přívodu elektriky pro ventilátory...
Mnou provrdené zavírání samozřejmně nesdí dokonale, pokud by v místnosti bylo světlo, které by mohlo do boxu pronikat ve chvíli kdy mají kytky noc dá se zrealizovat laťka cca 10x15mm, která se použije dle nákresu.
Guerillovo řešení má jistě také svou váhu, já jsem pouze chtěl vytvořit kvalitní ilustrovaný návod na stavbu boxu, osobně bych na dno sololit nepoužil, nezdá se mi dostatečně pevný a odolný, nevím jak by reagoval na rozlitou vodu... když ve velké květovně po sklizni leštím okenou folie (pro klid duše) můžu si dovnitř vlízt celej a rošt mě bez problémů udrží (105 kilo živé váhy )
hřebíky bych také nepoužíval, protože si dokážu představit jak by se celá konstrukce rozvolňovala a rozvrzávala, při zatloukání dalších a dalších hřebíků a manipulaci s ní. A obít sololitem se dá i moje řešní, ostatně jako všechno na tomto světě...
Rozdíl v investicích do materiálu podle mě není nijak markantní a hranolek 25x25mm toho zas tak moc neudrží, je to dřevo a i když clověk vybírá může mít vady a pokud ho ještě navíc narušíme šroubem... adios loskytkos...
Případné dotazy a poznámky rád zodpovím, pokud jsem tímto threadem inspiroval jediného člověka ke stavbě kvalitnějšího nebo lépe řešeného boxu jsem spokojen...
Stačí 8 - 10 ks hranolů 20x20 mm, popřípadě 25x25 mm (dělají se v délkách 200cm a 240cm, cena za 20x20 mm a délce 200cm je 59kč a za 240cm 89kč v Bauhausu), 16x L spojky, 2x sololit surový 5mm (1m2 cca 80-90kč) jak na dno, tak i na stop bohatě stačí, jelikož se přišroubuje na samotnou konstrukci a vzájmně se to vše drží jako jeden celek, tudíž se neprohýbá a box (při použidí dna i stropu) je pevný.
Problematika přítahu se vyřeší případnými zbytky při nařezávání hranolů na požadovanou délku, nebo jedním zakoupeným hranolem navíc, opět L spojkou a šrouby (viz. obr. jak by to mělo asi vypadat). Samozřejmě by se to dalo i hřebíky Meze se nekladou a veškeré představy jsou realizovatelné téměř bez omezení.
Pokud pěstitel chce nenápadný box, čili ne podivná konstrukce s fólií, stačí o5 sololit (dýhovaný, já mám bílý, ale daj se sehnat i desky, i když osobně nevim kde, které mají vzor např. dubu)
Sorry, Cártmene, ale máš to zbytečně moc složité, přesto nápadité a elegantní. Každopádně proč to dělat složitě, když to jde o mnoho jednodušeji a i levněji?
Já spotřeboval při rozměrech 90x90x180cm 9ks hranolů 20x20 200cm (á 59kč).
"Mít rád lidi a milovat lidi, to je celé tajemství a snad jediný recept na štěstí. "
Mala vychytavka->
To zavirani se da udelat mnohem lip a rychlejs...Koupis si suchej zip a k folii ho prilepis budto oboustranou lepenkou(to nejni uplne nejlepsi,ale da se to) nebo to pridelat sesivackou(obcas sem uze nekde vytrhnout,podle folie) a uplne nejlepsi je to prilepit nejakym lepidlem...Jednap ulka je na krajich folie,druha na skrini.Drzi to pekne,svetlo taky neprochazi,je potreba to poradne pritlacit,aby se to vsude spojilo a nezustali mezi tema 2 pulkama mezery.....Jak uz psal Cartman,fajn je na konec folie pripevnit nejakou kulatinu/hranol,kterej 1.napina folii kdyz ji spustite a tudiz je snazsi ji tim zipem pripevnit rovne a 2. se to na to da skvele namotavat.Uzitecnej je hacek a dva kratky gumicuky->namotana tyc s folii se da snadno zahaknout u stropu skrine.Stejne tak ten gumicuk jde pouzit kdyz nemate tu kulatinu->zbalite folii a pak nahore prikurtujete ....
EricCartman: myslím, že je to velmi dobrý nápad a jak říkal guerilla elegantní ... já mám (nebo spíš v rodině máme) naštěstí několik opravdu velkejch starších skříní navíc, takže mám o případný indoor postaráno a nic vyrábět nemusím .. K+
2 ONO
no heasheid jsem měl a už ho nepoužívám, pod kytkama se s ním udělá solidní silně nerovnoměrný stín a vytvoří se pásy na bocích, které jsou dle mého přesvětlené. Adjust samotnej je skvělý stínítko, hlavně když chcete velký výnosy - vellká plocha, kytky spíš nařídko (žádná jungle) a když chceš blíž k palicím tak pod stínítkem rozhánět vzduch klipsňákama. Já jich mám v květovně šest, nekecám, v každým rohu jeden a za stínítkem na řetízcích pověšená lišta a na ní další dva na vyfoukávání vzduchu zpod stínítka (foukají v ose výbojky) a jsem spokojenej (a těším se na sklizeň)
Původní příspěvek od guerilla Suchý zip nedoporučuju, prosvítá to a je nepohodlné to srovnávat. Erikův způsob je imho praktičtější.
já to mam na suchej zip (černý barvy), ktrerej je na tý fólii přišitej a na boxu přilepenej chemoprénem a fakt nic neprosvítá ani s tim srovnávánim jsem nikdy žádnej problém neměl a to už to takhle mam docela dlouhoale tak každej má jinou zkušenost že...
If you don´t like rock´n´roll you are not my friend!
Osobně si myslím, že ten suchej zip by mohl být vpohodě, hlavně pro menší boxy. I smradotěsnost by to mohlo mít dobrou.
Ps: Mrkněte na Easy groow co mám v podpisu, ať vidíte jak se v té bedně pěkně pěstuje...