Host
Host
Registrován: N/A
Příspěvků: Žádné
|
Rovnou na pole určitě ne, zeminu z odkazu můžeš imho použít, pročti si FAQ .
citace: |
Co se semínkem na startu?
Tady si vysvětlíme několik základních zásad a kroků při práci se semínky.
PŮVOD SEMÍNEK
Asi každý tuší, že není semínko jako semínko. Kvalita semen závisí na genetickém potenciálu a fyzické kvalitě semínka. V podstatě můžeme semínka dělit podle několika různých kritérií.
Feminizovaná/Nefeminizovaná
obecně platí že nefeminizovaná semínka jsou vhodná k pěstování matečných rostlin nebo k standardnímu pěstování, jste-li ochotni pečlivě a v kritické fázi (jakmile rostliny začnou projevovat pohlaví) i několikrát denně každého jedince kontrolovat a samce nemilosrdně likvidovat. Tento způsob je u některých pěstebních metod nepoužitelný nebo nevýhodný (rockwoolové matrace, SOG aeroponie atd.)
Feminizace je proces při kterém se buď chemickým/hormonálním způsobem ovlivní pohlaví semínka nebo se různými metodami vybírají ze všech semínek samičí semínka (pohlaví rostliny je predeterminováno v podstatě už ve stadiu semene). Platí, že rostliny pěstované z feminizovaných semen mají větší sklony k hermafroditismu a jsou citlivější na šoky způsobené rychlými nebo nevhodnými změnami teploty, vlhkosti, pH, EC apod.
Noname semena/kupovaná semena
pokud neznáme přesně původ semen, výsledek 3 měsíční až půlroční práce je v rukou šivy včetně možnosti totální katastrofy.
Kvalitní seedbanku si nechte buď doporučit od člověka o kterém máte jistotu že jich několik vyzkoušel a má s pěstováním ze semen LETITÉ ZKUŠENOSTI nebo posuzujte při osobní návštěvě podle množství návštěvníků lamího charakteru, obecné tendenci ke komerčnosti, kontaktů s kvalitními coffee shopy, specializovanosti, osobnosti prodavačů apod.
Kvalitní semínka by měla vypadat všechna podobně - měla by mít konstantní velikost, neměla by být povrchově porušena, měla by být uložena ve vlhkotěsném obalu a disponovat alespoň základním informačním letákem nebo brožurkou která informuje o původu, vlastnostech a nárocích odrůdy.
Při posílání semen poštou si uvědomte jak zachází zaměstnanci pošt se zásilkami, jakým podmínkám jsou zásilky vystaveny během transportu (vedro, mráz apod.) a jaký je rozdíl pro obchodníka mezi osobním kontaktem a strčením čehosi do obálky.
Dostali jste se do fáze kdy máte semena doma.
Připravte si čistý - nejlépe sterilní - prostor, ve kterém budete schopni vytvořit a udržet relativní vlhkost kolem 80 % - teplotu cca 23 - 26 stupňů celsia a ke kterému budete mít přístup nejlépe jenom vy. Dost dobré jsou řízkovací skleníčky - v nouzi se dá i mistička nebo tácek se zvýšeným okrajem přikrytý potravinářsou fólií s otvory. Pro uložení semínek k naklíčení jsou vhodné kulaté kosmetické tampóny (NEEE menstruační), savé ubrousky, savý toaletní papír - zvolený materiál navlhčete tak akorát - mírně vymáčkněte přebytečnou vodu a uložte semínka - např mezi dva tampónky. Prostor pravidelně kontrolujte - vlhčete tamponky mlžítkem a nepřežeňte to s teplotou. Rozhodně by semena neměla být ponořena do vody nebo stát v loužičce. Periodicita kontrol by se měla řídit podle vašich zkušeností a přímo úměrně se zvyšovat s uplynulým časem po 2 - 4 dnech kdy by semínka měly naklíčit. Pokud semínka nevystrčí klíček do 10 dnů vyhoďte je.
Přímo do země???
samozřejmě to lze také - deje důraz na sterilitu a vlhkost substrátu - rozhodně opatrně s vodou. Nevýhodou je že nemáte kontrolu nad procesem klíčení. Výsevní hloubka by se měla pohybovat od 2 - 5 cm a
samozřejmě závisí na substrátu, odrůdě, stavu a vitalitě semínek a individuálních okolnostech, podmínkách a zkušenostech. Substrát na výsev by neměl být předhnojen nebo obsahovat přídavky typu žížalí humus, guano apod. Dobrá věc je symbiotická houba Trichoderma harzianum která se přidává do substrátu ve formě roztoku nebo přípravek Polyversum což jsou oospory houby Pythium oligandrum Drechser. Oba organismy kooperují s kořenovým systémem už v raných stadiích jeho vzniku a zvyšují obranyschopnost proti patogenním organismům a podporují látkovou výměnu (každý jiným způsobem pochopitelně)
Vše co o půdních substrátech platí i o kokosových substrátech - s tím že je třeba počítat s vyšší retenční schopností kokosu.
A co s naklíčenými semeny????
jakmile v tamponku semínko vystrčí klíček velikosti 2 - 3 mm ultraopatrně a jemně ho vyjměte z tamponu (optimální je speciální plastová jemná pinzeta) a strčte do sadbovací kostičky - předem upravené (namočit na 12 - 24 hod do odstáté čisté vody s upraveným pH na hodnotu 5,5 - 5,8 - jemně stisknout pro odstranění přebytečné vody) KLÍČKEM DOLŮ.
Sadbovací kostičku strčte do čistého sterilního sadbovače a umístěte do skleníčku, klonovačky nebo jiného prostoru s teplotou 23 - 26 stupňů celsia (optimální popř. ideální teplota pro výsev je též odvislá od více faktorů - nejlépe je testováním zjistit individuální optimum) - pokračování příště
Přispěvatel phmh:
Nejdřív semínko zkouším zmáčknout nešetrně mezi prsty a když praskne tak je skoro vždycky vyschlé,nebo nedozrálé.Semínka potřebují na začátku hodně nabobtnat a klíček vyrazí z praskliny a v té době ještě nepotřebuje žádné světlo ještě několik desítek hodin.) tak to je ta doba kdy už potřebují jenom nekolísající teplotu a kromě vody! taky vzduch! a živiny!,jenom ho nesmíte dát moc hluboko(0,5cm)větší semínko vyroste i z 0,7cm a možná i v jednom cm pod zemí je dost světla co projde přes hlínu,nebo něco jinýho( hlínu musíte kypřit,nebo se domluvit se žížalama aby to tam proběhly,ale neochutnaly ani kousíček kořínku,ale to je asi těžký pokušení) třeba rckw ne, ten se musí hodně opatrně zalívat ve správnou dobu,kdy už je to fakt potřeba,hned jak skoro nebo ůplně vyschne) protože bude vyživovat vnitřek semínka kde už začíná růst stonek(s neuvěřitelným množstvím informací které předá celé další generacia první lístky lezou s těma informacema za světlem takže je optimální položit semínko na bok a přihrábnout nebo přimáčknout ale jenom hodně zlehka,ale to taky jednou poznáte když se kořínek nalomí,a pak už nevyroste) a vlivem gravitace naší planetky si už poradí se směrem který si zvolí pro svůj život a když tomu dodáte dobrou teplotu a dost vlhka a čistého vzduchu i prostoru a hlavně dostatek větrání ať to má jak hlavně pravidelně (jak to ůplně vyschne zalít) vysychat na začátku a po celou další dobu jeho života tak se Vám bude určitě dařit osvědčil se mi postup namočení semínek do trochy vody v černé krabičce od filmu s pokojovou teplotou(ph-5,5-7,0/20-28*C) na 24-48 hodin.V době po prasknutí obalu semínka je vhodná doba na přemístění do dalšího média(rockwoolu,nebo hlíny) pro další období začátek růstu a zakořeňování.všechno je to v našich mozcích a je to jenom jak chceme jak co rozhodneme
Přispěvatel Butch:
Takže k naklíčení semínek - nejednoduší spůsob je vztí misku do ní dát tak 3vrstvy toaletního papíru - zvlhčit klidně tam vody může být více ale neměla by ta semínka plavat. Na to položit semínka v tak min 1cm odstupu od sebe (aby se náhodou do sebe nezapletly klíčky)a na to dát další 2-3vrstvy toaletního papíru. Na misku položit něco buď jinou misku nebo cokoliv aby v ní byla tma a nebo jí dát na nějaké tmavé místo. Pak nezbívá než jen čekat a občas zvlhčit toaleták.
Přispěvatel majklovec:
Mě se nejvíce osvědčilo zasazení semínek přímo do hlíny (v případě že se nechystáte na hydro), klíčivost se nezměnila a navíc se tím eliminuje možnost poškození velmi jemného kořínku při přesazování. Ideální je, zasadit semínka do rašelinových květináčků, ty je potom možno celé přesunout do většího květináče.
Jak vypěstovat ze semínka silnou a zdravou rostlinu ?
1. Jako první krok ( doporučuje 5z5 pěstitelů ) úprava H2O a to k dosažení měkkosti ( pokud nemáme dešťovou ) a správného PH ( i pro dešťovku )
- H2O z kohoutku necháme odstát min 24 hod ( lépe i déle ), pro zmekkčení ( jeli potřeba ) přidáme akvaristický normalizátor, nebo přilijeme destilovanou vodu ( cca 1:1 )
- upravíme PH na hodnotu 5.7.
- oplatí se přikapnout peroxid vodiku ( technicý - 30% ) k zvýšení okysličení půdy a sterilizaci. Kořínky to maji rády.
2. Příprava semínek ke klíčení ( tento krok není nutný, ale mně se osvěčil )
- aby jsi semínka dostatečně uvědomily start, necháme je na 24 hod v teple lázni
- do neprůsvitné, uzavíratelné nádoby ( např. filmovka ) záleží na počtu semínek
- nalejeme upravenou vodu ( mužeme přidat tošičku kořenového stimulátoru ), stačí malá hloubka, vložíme semínka ( tak aby plavaly na hladině ) a uzavřeme
- uzavřenou nádobu umístíme na nějaké místo, tak aby teplota vody v nádobce byla kolem 30°C ( ideální je asi tak 28°C )
3. Klíčeni a tvorba podmínek
- do nádoby ( např. filmovka, opět záleží na počtu semínek ) naskládáme papírové kapesníky v e více vrstvách ( cca do pulky nadobky )
- připravíme si také vrstvu na přikrytí seminek, ale jen takovou aby nádobka šla zavřít
- tohle vše dobře navlhčíme, upravenou vodou. Nalejeme nádobku do plna a pak odleváme tak, aby hladina nesahala nad uložnou plochu
- vykoupané semínka vyválíme v práškovém kořenovém stimulátoru a dáme je do přichystané nádoby k naklíčení
- opět uzavřeme a umístíme na teplé místečko a zkontrolujeme za 24 hodin
4. Vyklíčení
- spravidla do pár dnů ( obvykle po 24 hod ) máme klíčky cca 5mm ( extremně klíčivá semínka maji za 24 hod klíček dlouhý 20mm )
- semínka s klíčkem můžeme přímo sázet bud do rocwoolovych kostek, nebo do předpěstebních nádob ( jogurtové kelímky), nebo přímo do květináče.
- do pestebního media uděláme dírku hlubokou cca 1cm a zlehka zalejeme na prázdno ( tak 0,2 dcl, mala stamprdle )
- do připravené dírky OPATRNĚ vložime semínko tak abzchom klíček nezlomili, klickem dolu ( muze se opet pouzit korenovy stimulator)
- hloubka zasazení ovlyvni rychlost vyrašeni nad povrch
- opatrně přihrneme tesně pod povrch, tak aby semínko nebylo vidět
- lehce zalejeme a orosíme celý prostor
- máme li už semínka na sluníčku nebo pod výbojkou, tak seminka je dobrý přikrýt průhlednými kelimky kvuli odpařování vlhkosti.
5. Rašení rostlinky
- čekáme a hlídáme vlhkost hlídáme vlhkost na 80% za dva dny by měly být silné kusy venku
- castá začátečnická chyba je ze kytky přelejete, ve vodě je málo O2 a bez něj kořinky odumírají. Takže žádný bahno!
6. Přesazení
- při přesazení z kelímku do pěstební nádoby je v zájmu košatění a podpoření stonku, dobré kytí posadit v novém květináči hloubeji a přihrnout až k deložním lístkům
- při sadbě přímo do pěstebních nádob, naplníme jen z 2/3 a ve správné chvíli ( 2-3 patro ) dosypeme dle potřeby
- kdo má zájem o lepší vetvení, muže na 3-5 patre pouzít zastřižení technikou FIM
Autor původního textu - Hlosan, upravil a umístil do FAQ - Realist
Jak se připravit na vysazení outdoor - předpěstovat?
Podle uživatele OK:
Předpěstování a příprava na vysazení outdoor
Verze 1.05, upraveno podle vhodných přípomínek uživatele Majkla + přidány nové poznatky; změny oproti minulé verzi označeny kurzívou.
Ve většině bodů je postup podobný jako u pěstování rostlin indoor.
Přípravu pěstitel začíná 7. až 21. dubna - dolní hranice je pohyblivá - pokud se nebude nijak zvlášť odchylovat, nezáleží na stáří předpěstované rostliny. U horní hranice je to horší - nesmíme začít pozdě, protože kytičky si musí venkovním teplotám zvyknout a odrůst alespoň 10 cm - výšku zámerně neuvádím v patrech. A to z několika důvodů: a) není přesně dané, od kterého patra se počítá (zda-li je to již od prvního oválného děložního nebo až od typicky zubatých lístků), b) hojnost větvení záleží na pěstebních podmínkách jako světlo, kvalita půda aj., c) finálně také může záležet na modelu a poměru sativa/indica.
Vraťme se ale zpět. Takže na stůl vysypeme semínka (mně se osvědčilo pod ně dát ještě arch bílého papíru nebo ubrousek - aby nám semínka nesplývala s ubrusem a také se potom snáze zbylá semínka sypou zpět do pytlíčku (nebo v čem to máte :-)). Vybíráme semena velká, tmavá a pokud možno s voskově matným povlakem - ale pozor na plíseň (k té se ještě dostaneme). Kdesi jsem na Internetu četl, že dobrým znakem je hnědé až černé žíhání - nesmysl. Nehledejte žádné specifické flíčky, je to zbytečné.
Takže máme vybráno. Připravíme si ten menší talířek (na dezerty) a odstátou vodu při pokojové teplotě. Vodu nalijeme na talířek tak, aby semínka, do lázně vložená, se netopila a alespoň kouskem povrchu vyčnívala nad hladinu. Na výskyt plísně to má vliv minimální - po čase se obejví Ať máte semínka pod vodou nebo ne. Talířek dáme na nějaké teplotně stabilní místo - hodně pěstitelů včetně mě dávala naivně semínka pod lampu nebo na sluníčko - je to k ničemu. Nejen, že to semínkům ničemu nepomůže, ale většina světelných zdrojů hodně topí a ohřívá vodu. A to nehceme - musí stále zůstat na pokojové teplotě.
Než bude vyklíčeno, připravíme se květináčky a půdu. Proti kelímkům nic nemám, ale vesměs jsou malé. Použijeme radši typické květináče na pokojové rostliny s výškou 7-12 cm a průměrem horní části (obvod soklu) 9-10 cm. Rozměry jsou přibližné a objemější samozřejmě nevadí, ale zbytečně překáží. Na dně nejdříve nějakým způsobem přikryjeme drénážní dírky tak, aby je půda neucpala a přebytečná voda mohla odtékat. Možností je mnoho - velkým skelným střepem počínaje a hrubým štěrkem konče. Následně je plníme 1 cm pod okraj směsí půdy pro pokojové rostliny - bývá jemná bez klacků a kůry (cenově 20-30 Kč za 10 l pytel) a písku. Mícháme od oka - tak aby byla půda lehká a vzdušná. Průběžně můžem ostřikovat vodou z rozprašovače (MÍRNĚ - žádné bláto) - nakoupená půda bývá často velmi suchá a pro okamžitou sedbu nepoužitelná (zalévání nepomáhá, voda zůstává na povrchu - všichni známe). Na závěr květináček dáme na talířek (já je nemám a přebytečná voda teče z parapetu na topení) a umístíme na místo, kde chceme pěstovat - buď skříň s nízkowattážní výbojkou (raději zářivku pro pěstování s patřičným spektrem) nebo, jak já dělám, na okno (touto dobou už krásně svítí sluníčko a přisvicování není třeba).
Další den se jdeme na semínka podívat. Některá už možná pukla, možná také pukly všechny anebo taky žádné - nebojte se. Kvalita semínek nemá na rychlost klíčení vliv. Rozhodně nedoporučuji sázet semínka čerstvě puklá. V lázni je necháme ještě minimálně dalších 24 hodin. Co je dobré, vyměnit vodu - vyvarujeme se tak plísně, která je velmi zrádná a pronásleduje všechna vlhká prostředí. Když je klíčky tak asi 7 mm - 1 cm (neberte to vážně - pouze orientační) velké, opatrně je vyndáme a provizorně někde odložíme. Vodu můžeme použít později pro zalévání. Vezmeme tužku a do připravených květináčků vyhloubíme menší dírky. Do každého květináče asi 3 - dostatečně od sebe vzdálené. Co následuje asi každý ví - semínka by měla ze země mírně vyčuhovat, takže žádné 1-3 cm pod zem - to je nesmysl, semínko bude potřebovat světlo a pod zemí by splesnivělo. Mírně zem navlhčíme a nakonec celý květináč pro udržení vlhkosti zakryjeme zavařovačkou. Jako spíše kosmetický a upřesňující doplněk je vhodné květináče opatřit cedulkami se jménem odrůdy a datem klíčení/zasazení pro určení sklizně.
V průběhu dalších dnů semínka zaléváme asi 1x za tři dny - každý den nepotřebují - vlhkost je v přítomnosti kytiček udržována zavařovačkou. Kytičky porostou a někdy po 10 dnech sklenici odstraníme - citlivost opadla a kytkám stačí voda, kterou zaléváme. Pokud se potáhnou moc do výšky, je to známka toho, že mají málo světla. Snadná rada - stonek zahrabeme hlouběji pod zem a dodáme, pokud to lze, více světla. Odhadnout některé hodnoty je někdy hodně těžké, ale myslím si, že klíčem k úspěchu je kromě světla správná vlhkost - ani moc ani málo. Oba extrémy vedou rostliny do záhuby.
Po dobu, co máme kytičky doma je v žádném případě nehnojíme a zastřihávání je relativně zbytečné (samozřejmě pokud pěstujete nějakou indicu á la Bonsai, tak zastřihávat můžete dříve, ale moc bych to nepřeháněl). U mladých kytek způsobí zbytečné zpomalení růstu. Když je ten správný čas - začátek května - bal na místě sázení vyklepneme (pokud to děláte doma, tak doporučuji noviny, protože byste si mohli zahnojit stůl drenážním médiem a hlínou) a do vykutané díry, která je asi o 4 cm hlubší než je výška balu, rostlinu zasadíme. Samozřejmě udržujeme jednotné odstupy (1/2-1 m).
Druhá možnost spočívá ještě v tom, že vykopeme hlubší jámu (tak 1 m hlubokou), kterou vydeme jako korytem a to následně zasypeme půdou pro pelargonie, která obsahuje relativně mnoho přírodního hnojiva - tím oddálíme první aplikování syntetických hnojiv - pokračujeme u klasickým způsobem. Tato metoda se hodí spíše na vysočiny a všude tam, kde je nekvalitní moc hutná podzolová zemina.
|
|