Grower.cz je největší autorita v oblasti pěstování konopí na českém i slovenském internetu. Veškeré sekce jsou přístupné pro anonymní čtení. Pokud se nespokojíš s pouhou návštěvou a chceš se aktivně zapojit do diskusí ve fóru a na chatu, odpovídat na inzeráty a šifrovaně komunikovat s tisíci dalších pěstitelů soukromými vzkazy anebo se pochlubit svou fotogalerií - Registruj se! - Získáš inspiraci i cenné rady!
Milí spolugroweři, doba nám pokročila a toto zařízení které dokáže jako mávnutím kouzelného proutku absolutně zvrátit klima v pěstírně v náš prospěch je mnohem jednodušeji dostupné a díky různým akcím se i ceny blíží lidovým...
Zakládám toto téma protože se mi zdá že spousta lidí podceňuje základní pilíř growingu a to KLIMA - prostředí, ježí se mi vlasy když čtu že 35°C je ještě vpohodě. Říkejte si co chcete ale cokoli vyšší než 29°C je špatný, snižuje výnos, kvalitu, a co je nejdůležitější zdraví a vitalitu rostlin !!!
Předesílám že píšu pro growery co opravdu chtějí pěstit, pokud se někomu nelíbí že klimatizace huční, stojí peníze nebo že žere elektriku ať radeji klikne na ignorovat tohoto uživatele a zbytečně nedává průchod svým vášním...
Takže nejdřív si stanovíme cíle:
Teplota: u vrcholků rostlin pod lampou max 29°C, teplota vzduchu na místě bez přímýho osvitu lampou ideál 26°C. ... tak řekl Eric ...
Vlhkost:
1) na květu : 40% +- 10 % pokud jsou teploty vpořádku, nemá až tak zásadní vliv... vysvětlím dále
2) na růstu : 65% +- 10 %
Co přináší správná teplota? 1) Odolnost
Svilušky: při nižší teplotě se zdaleka pomaleji množí a dospívají, stejně tak jejich dopad na rostliny je menší.
Plíseň: při nižší teplotě je zdaleka nižší nebezpečí nákazy plísní. Proto je přpustné aby i vlhkost byla o kousek výš než je obvyklých 30-40% která sice pomáhá předcházet plísni, ale rostliny vysychají, listy křehnou a celkově jsou méně vitální... 2) Vitalita - rostliny lépe zvládají nejnáročnější část svěho života - květ. Pomaleji sbírají stresy a déle se jim daří bujet a kvétst. 3) Výnos - Rostliny lépe dýchají, mají silnější metabolismus, lépe zpracovávají živiny a tudíž i tvoří více šťavnaťejších plodů.
Typy klimatizací: Mobilní a Split
Mobilní: mašina cca 50x50x80 čísel která nasává vzduch ze svého okolí část z něj ochladí a pošle zpátky do prostoru, teplo které odebrala z první části vzduchu vloží do druhé části (silně ho ohřeje, cca 45°C) a tu pošle rourou pryč, sériově tyto roury bývají neizolované což snižuje účinnost - teplo se vrací zpět do prostoru, proto je nanejvýš vhodné tuto trubku nahradit izolovanou, nebo na ni natáhnout izolaci z klasické izolované trubky (isoflex, sonoflex).
Dále proberu základní vlastnosti - hodnoty
Výkony mobilních klimatizací se pohybují od 7000 do 14000 BTU/h toto číslo asi většině lidí na první pohled moc neřekne, proto se často udává tzv. chladící výkon. 7000BTU = 2kw, 14000btu = 4 kw znamená to kolik tepla klimatizace odsává z prostoru. Prakticky: pokud jedete pod 3x600w, máte v boxu nějaké ventilátory, sem tam čerpadlo, toto vše s celkovým příkonem třeba 200w dá vám to dohromady 2000w. Použijete-li klimatizaci s výkonem 7000BTU - 2000w chladícího výkonu odsaje vám všechno teplo které produkuje vnitřní zařízení boxu - tzn teplota uvntř by měla být na úrovni teploty venku - nasávaného vzduchu, je samozřejmě lepší použít o chlup výkonnější kousek např 9000btu - 2600w ch.výkonu. Příkony: podle výkonu, např u 9000btu je dobrá hodnota 900w pozor dost se liší, často narazíte na levný chytáky co žerou jak pominutý i 1400w u 9000BTU, nejjednoduší je zkontrolovat si třídu účinnosti A/B = dobrý, horší raději nebrat. Cirkulace vzduchu: V našem případě čím víc tím líp, vzduch musíme měnit tak jako tak... Tip: ze zkušenosti vyplývá že v dobrém setupu stačí výměna 150 - 200m3/h na 600w lampu, což je sotva třetina vzduchu který byste museli vyměnit bez chlazení... Odvlhčovací výkon: přímo odvislý od výkonu klimatizace, to znamená že všechny klimatizace odstraní ze vzduchu přibližně stejně vody, liší se jen tím jak s vodou zacházejí, buď ji jen sbírají do zásobníku, popřípadě nechávají vykapávat odpadem, nebo ji používají na zchlazování zahřívajících se částí, toto řešení jednak zmenší množství vody která z klimatizace odtéká (není potřeba tak často vyprazdňovat zásobník) a druhak zvýší účinnost klimatizace, jelikož voda při svém odpařování musí přijmout velké množství tepla, tato odpařená voda pak odchází pryč spolu s ohřátým vzduchem.
Klimatizace typu split
Sestava venkovní jednotky (hloupá- jen ventilátor, kompresor a chladič obvykle žádná elektronika) propojovacích měděných trubek a vnitřní jednotky (chytrá - řídí všechno, obsahuje složitou elektroniku)
U těchto klimatizací je základní nevýhoda že většinou vyžadují dost náročnou odbornou montáž s použitím speciálních přístorojů - vývěva na vyvakuování trubek a naplnění chladivem. Asi nikomu by se nechtělo říct nějakýmu montérovi: Tak tady mám kytky nainstalujte mi sem klimatizaci. ALE existují tzv samoinstalační typy u kterých není nutná odborná montáž...
Těchto samoinstalačních typů je bohužel velice málo, Jedna z mála značek (nepočítám různé převleky v hobby hypermarketech) která tyto klimatizace na našem trhu nabízí je DESA, stroje jsou to většinou spolehlivé, funkční a za rozumné ceny.
Vlastnosti dělených - split samoinstalačních klimatizací Dělená klimatizace má výhodu že v prostoru roomu zabírá míň místa, navíc v prostoru u stropu který je většinou volný. Nemění vzduch tudíž není potřeba složitější napojení na pachový filtr, které je potřeba u mobilních (postupy instalace, nároky a zásady popíšu později). Mají také lepší účinnost, díky tomu že venkovní jednotka ohřívá chladnější vzduch. Narozdíl od většiny mobilních často mívají i funkci topení, ta je sice super jelikož topí například 4kW a žere jen 1,5kW ale pro nás valnou hodnotu nemá, kvůli specifickému rozložení teplot, kdy často chladíme vnitřní prostor i při venkovních teplotách okolo 15°C a topit potřebujeme až při venkovní teplotě 10°C kdy už se účinnost topení zhoršuje.
Výkon: cca 10000 až 20000 BTU/h (všiměte si že nejsou až o tolik výkonněší než mobilky...) Příkon: dle výkonu 1000-2000W Účinnost: Obvykle lepší než u mobilních, jako jednoduchá pomůcka při posuzování klimatizace funguje poměr chladícího výkonu a příkonu- prakticky: pokud máme klimatizaci s chladícím výkonem 3500W a příkonem 1000W je tento index 3,5 což je velice odbrá hodnota Odvlhčovací výkon: stejně jako u mobilních přibližně odpovídá výkonu klimatizace, voda se nijak nerecykluje a volně odtéká.
Instalace svépomocí je relativně snadná, byť pro zařízení trochu nebezpečná. Je třeba dávat velký pozor na propojovací měděné trubky a ohýbat je jen velmi citlivě. Další pastí při montáži je propojení trubek od vnitřní jednotky s vnější jednotkou, past proto že v určité chvíli dotahování se ozve syčení, v tomto okamžiku je důležité dotahovat svižně dál a ne začít listovat v salátovém vydání manuálu a čekat až nám chladivo vesele uteče...
Umístění klimatizace Mobilní: Hlavně tak aby proud studeného vzduchu mířil do volného prostoru ve kterém je zároveň dobrá cirkulace. Klidně nahoru nad lampy. Jak dokládají zkušenosti dále v diskuzi, rostliny velice špatně snáší když jde na ně chlad přímo. Důležitá je také dobrá cirkulace okolo stroje a co nejkratší těsný a tepelně zaizolovaný vývod horkého vzduchu pryč. Dát bacha na naklonění! Jednak může vykapávat voda druhak můžete poškodit kompresor. Pokud je vyšší strop dají se menší kousky hodit nahoru. Pokud používáte homeboxy tak vám to asi bude prd platný, pokud stavíte roomy kvalitně ze dřeva, vyřeší to pár kousků trámku a hrst vrutů.
Odsmradění odpadního vzduchu z mobilní klimatizace: Asi jediný jednoduchý způsob je zaboxovat pachový filtr. Jako materiál se dá použít dřevotříska, nebo moderněji a mnohem víc vychytaněji tvrdý polystyren (existují různé typy a pevnosti), ten je jednak levný, lehký a navíc tepelně izoluje. Dá se dobře a přesně řezat, existuje na něj speciální lepidlo a krabice z něj stvořená bez problému udrží 500m3 filtr. Tento bez problémů odfiltruje vzduch z 11000 btu klimatizace která s rezervou uchaldí tři šestky... Jednoduchý a vysoce funkční. Krabice by měla být do včech rozměrú alespoň o 10cm větší než filtr. Na jednom čele se udělá díra na průchod trubky pro pripojení odtahového ventilátoru k filtru. Dovnitř se umístí konzoly vytvořenoé z jakoby vnitřní přepážky kolmo na osu filtru, do které se ve středu vyřeže díra na průměr filtru a tato se rozřízne na dvě stejné půlpřepážky tak aby obepínaly půlku obvodu filtru a sahaly do polviny výšky krabice. Takto vytvořené konzoly se připevní dovnitř a vsadí se do nich filtr. Do krabice napojíme přívod od klimatizace a pokud jepotřeba i z dalších částí pěstírny. V náš prospěch přitom hraje fakt že ventilátor v klimatizaci vlastně pomáhá odtahovému ventilátoru.
Umístění split klimatizace:
Jak jsem psal výše, nejlíp ke stropu a stejně jako u mobilních tak aby chladný vzduch nikdy nešel přímo na kytky, opět je třeba zajistit VELMI kvalitní cirkulaci. Při instalaci se řidtě se návodem a používejte hlavu. Pozor na pastičky (viz. výše) a pokud si nejste jisti neváhejte zavolat na zákaznickou linku shopu odkud klimu máte, popřípadě si vyžádat telefon na nějakého technika který vám po telefonu poradí.
Doufám že jsem své téma dostatečně vyčerpal, pokud tu někomu něco chybí budu moc rád když se ozve, pokusím se doplnit.
Stejně tak bych rád slyšel i Vaše zkušenosti, co fungovalo a co ne.
Growu zdar a nebojte se řádně se ozbrojit v boji za lepší palice
Slíbil jsem že popíšu problém tepla v boxu...
No tak snad aspoň krátce, výčtem faktů.
1) Všechno co se vám do boxu přiteče po drátech v podobě elektřiny se změní v teplo
- Světlo: celý výkon světla se přemění v teplo, a je úplně jedno jestli je to sodík nebo úsporka. Hřeje jak svými přímými ztrátami, tak i vyzařováním ve všech spekterech. Jakékoliv záření je li pohlceno se změní v teplo.
- Čerpadlo: pokud má 30w a míchá roztok ho ohřívá svými 30w částečně svými ztrátami (např 10w) a částečně tím že roztok uvede do pohybu, způsobí tření mezi částicemi vody a to se následně změní v teplo, důkazem že toto tření existuje je fakt že když čerpadlo vypnete pohyb vody se zastaví i v případě že čerpadlo při své činnosti nepřekonávalo žádný výškový rozdíl.
- Ventilátor: úplně to stejný, prostředí ohřívá celým svým výkonem částečně ztrátami, částečně energií kterou předá vzduchu a způsobí jeho pohyb.
2) Voda kterou v boxu odpaříte musí přijmout velké množstí tepla. To je důvod proč zvlhčovačky chladí.
... bude doplněno
Cílem tohoto příspěvku je objasnit základní mechanizmy okolo tepla v boxu, pro lepší pochopení.
Původní příspěvek od EricCartman Prakticky: pokud jedete pod 3x600w, máte v boxu nějaké ventilátory, sem tam čerpadlo, toto vše s celkovým příkonem třeba 200w dá vám to dohromady 2000w. Použijete-li klimatizaci s výkonem 7000BTU - 2000w chladícího výkonu odsaje vám všechno teplo které produkuje vnitřní zařízení boxu - tzn teplota uvntř by měla být na úrovni teploty venku - nasávaného vzduchu, je samozřejmě lepší použít o chlup výkonnější kousek např 9000btu - 2600w ch.výkonu.
Zase tak jednoduché to s těma počtama nebude! Pokud má box příkon 2kW, neznamená to automaticky 2kW tepla. Ty výbojky by dohromady vyprodukovaly zhruba 1400 wattů tepla. Ventilátory a čerpadla budou mít tepelný výkon zanedbatelný.
Ahoj EricCartman. Páči sa mi tvoja aktivita. Z vlastnej skúsenosti môžem povedať, že klimatizácia je dobrý pomocník, nesmie sa to však s ňou preháňať. Rastliny dobre neznášali, keď chladný vzduch prúdil priamo na ne, ale nemal som inú možnosť. Neskôr som od klímy upustil, aj na úrok vyšších teplôt. Buď tá klimatizácia bola nekvalitná, alebo jednoducho niečo rastlinám nerobilo dobre.
No a tie vysoké teploty - sám zisťujem, že hlavne pri indoore je teplota častokrát dôležitejšia ako napr. sila wattáže. Grower môže mať aj 1000 w výbojku, ale pokiaľ ju neuchladí, rastliny budú trpieť a aj so 400 w spraví lepšie výsledky. Môj názor je taký, že teplota v boxe môže byť aj vyššia (nad 30 °C), ale to sa týka teploty vzduchu. Nesmie to byť teplota sálajúca v blízkosti výbojky. Vtedy sa rastliny pália a nerastú tak, ako by mali. Pokiaľ by som v minulosti nemal skúsenosti so skleníkom, asi by som písal inak. Ale tam rastliny odolávali aj 40 - 45 °C teplotám a nijako negatívne sa to pod nízkym výnosom neprejavovalo. A to ani výmena vzduchu nebola optimálna.
Tým všetkým chcem povedať, že klimatizácia je dobrý pomocník, ale musí sa správne použiť. A okrem toho si pýta dosť energie, preto nepatrí medzi najúspornejšie opatrenia. Ak však nie je iná možnosť, je to dobrá voľba. Sám som sa o tom presvedčil.
Tohle se sem paradne hodi eric!
Jen takova pripominka, rozhodoval sem se mezi klimou a maxtubama. Kvuli jiz tak vysoke spotrebe roomu sem se rozhodl pro maxtube. Teplota pri nejvetsi teplote venku 35 byla v roomu 27-28.A napaji se jen ventilator kterej prohani maxtuby.
!!Tohle neni nejaky protest vuci klimatizaci. je to jen navrh pro ty co nemaji uz moc rezerv na dalsi volne kw.!!
V kombinaci s poradnym odtahem z roomu a poradnym ofukem na vzduch do vnitr bych rekl ze sem zvolil dobre. ono to taky jde videt. Ale rekl bych ze na dalsi leto budu muset jetse pridat i tu klimu.
Hanizek: naopak je to až takto jednoduché, všechna energie co ti do boxu vteče po drátech se přemění v teplo. A je úplně jedno jestli mezi tím míchá vzduchem, vodou nebo svítí. Opravdu je to tak, fyzika.
Ono: O zásadách umisťování a vhodnosti použití se taky plánuju zmínit, v tvém případě asi sehrály dvě nejdůležitější záporné role málo prostoru a pravděpodobně i slabší cirkulace v boxu. Pokud je v boxu málo místa (malý celkový objem vzduchu) nemá se chlad z klimatizace kde rozpustit a často se koncentrovaný dostane až k rostlinám. To jim pak opravdu neprospěje... Stejný vliv na úspěch klimatuzace má i cirkulace v boxu, vánek zdaleka nestačí, zapomeňte na klipsnové ventilátory, vzduch se musí otáčet velkou rychlostí a masivním proudem. Nejen dokola, ale i zvrchu dolů! Zažil jsem room 4x600 už je bohužel zrušená byl to jen pokus na zjištění jak to jede pod čtyřma, říkali jsme jí turbína, v každým rohu od stropu jeden 40cm větrák a na konci uličky uprostřed klimačka. Vlézt tam byl zajímavej pocit, taková chladná letní větrná smršť zalitá sluncem...
Původní příspěvek od EricCartman Hanizek: naopak je to až takto jednoduché, všechna energie co ti do boxu vteče po drátech se přemění v teplo. A je úplně jedno jestli mezi tím míchá vzduchem, vodou nebo svítí. Opravdu je to tak, fyzika.
Mno, neni to pravda na 100 procent. Například výkon odtahu se v boxu téměř nedisipuje (samo ho dám raději mimo box). Umístit balast osvětlení na vhodném místě je také samozřejmostí. Čili to by se taky mělo odečíst. Poslední výkon který se nemění na teplo by mohla být energie chemických vazeb vytvořených v kytinkách
Ale to je tak na okraj
p.s: ja vedel, za tady uz neco je, ale K+ za inf. hodnotu.
Původní příspěvek od EricCartman Hanizek: naopak je to až takto jednoduché, všechna energie co ti do boxu vteče po drátech se přemění v teplo. A je úplně jedno jestli mezi tím míchá vzduchem, vodou nebo svítí. Opravdu je to tak, fyzika.
Nemáš pravdu. Ne všechno se přemění na teplo. Část se jí přemění na světlo (výbojka), část na pohyb (čerpadla, ventilátory).
S čím vyšší účinností se přemění, tím méně tepla vznikne. Účinnost sodíkové výbojky je asi jenom 22% (tzn. 22% dodané energie se přemění na světlo, zbytek na teplo) , motory ale běžně dosahují i 80%.
Jo ale ten pohyb se ti nevypohubuje ven z pěstírny, vlivem tření mezi atomy látky se zastaví a tímto třením vznikne teplo, když mícháš vodu taky působíš silou na nějaký míchátko po určité dráze, takže dodáváš výkon. Voda se tím ohřeje. Kalorimetr je přístroj který to dokazuje. To by byl pohyb. Svělo je příliš složitá forma energie, nato abych tu sypal z rukávu, nastuduju. Jediná vyjímka je energie vázaná v chemických vazbách rostlin. Uznávám každý z vás si může odečíst od potřebného výkonu klimatizace 1w za každou velkou kytku...
Opět pro zjednodušení opakuji: Všechno co vám do roomu přiteče po drátech se v tomto prostoru promění v teplo. Kdo si pamatuje fyziku má výhodu.
Jistý důsledek má ale odpařující se voda, Ta se již opravdu projeví. Musí totiž při svém odpaření přijmout nemalé množství energie. Ztráta této energie se projeví snížením teploty v místnosti... (To je ten důvod proč zvlhčovačka chladí...)
takže hanizek... zkus si to promyslet za hranice první úvahy a základního vzdělání.
peace a EC
Vezmeme si třeba žárovku s příkonem 100 wattů. Ta má účinnost např.: 5%. Znamená to, že 5% energie se přemění na světlo (tedy 5 wattů se přemění na světelný tok), a zbylých 95 wattů žárovka vyzáří do okolí ve formě tepla apod.
Pohyb nemusí pohybovat z pěstírny - uvedu další exemplární příklad:-)
Vezmeme třeba motor ventilátoru. Opět bude mít příkon 100 wattů a účinost například 80%. Těch 80 wattů se přemění na krouticí moment stroje (P=M*omega). Až zbylých 20 wattů jsou ztráty, které se přemění na teplo.
Kdyby to bylo podle tebe, vzal bych žárovku, odebíral veškeré její teplo a ještě s ní svítil na fotočlánek. Tak bych získal více energie, než kolik jsem ji dodal.
Měl bych perpetum mobile, byl bych slavný a bohatý.
Jo ale opět jsi zkončil na prní úvaze. Motor kroutí s nějakou účinností, zráty jdou pryč, z oběžnýho kola centilátoru se energie, opět s nějakou účinností přenese na pohybovou energii vzduchu. pokud ventilátor vypneš, vzduch se zastaví - tření mezi atomy vzduchu. A třením vzniká teplo...
žárovka, osobně nevím co se stane s čistou světelnou energií když je pohlcena, ale předpokládám že se změní opět v teplo...
Dobrá ve fyzice jsi možná dával pozor, ale delší úvahy ti jaxi nevychází....
EricCartman:
Ta "světelná energie" se nemusí nutně měnit zase v teplo. Část z ní samozřejmě předmět "pohltí" a zahřeje se tím. Část světla ale taky působí na samotné atomy, dochází k jejich excitaci (nebo jak se to jmenuje) a elektrony přechází do vyšších vrstev, získají větší energii.
Část světla také pohltí samotné rostliny, získávají tím energii na fotosyntézu (to tu ale asi nemusím připomínat).
Ventilátor uvede vzduch do pohybu a ten vykoná nějákou práci. Myslím si, že teplo zvniklé třením atomů o sebe bude zanedbatelné. Jinak by totiž ventilátor z našeho příkladu (předchozí příspěvek) foukal teplý vzduch (ohřívalo by ho těch 20 wattů ztrát)
Teplo zkrátka není jediná forma energie a ne všechna energie se musí přeměnit zrovna na něj.
erik: mas moji podporu, energie výbojky a ventilátorů, která se nemeni na teplo (rostlina atd.) je opravdu zanedbatelná, pokud s tím nepočítáš, tak o potrebnou presnost neprichazis.
například s tou výbojkou je jasné pokud mam vybojku 100W tak tema 100W proste "topí" i kdyz treba svetlem, nejake buzeni elektronu ... a i kdyby to bylo nezanedbatelny tak se onen elektron stejne brzo vrátí a zase to vyzari...chemicky reakce opravdu v takove mire v boxu neprobihaji!!!! (aby to melo nejaky vyznam)
2Hanizek: a jakou jino enrgii mas na mysli? ten ventas proste "topi" svoji spotrebou, i kdyz tim fouka, premeni se to na teplo...proc myslis ze ne?
Jediny co by mohlo ovlivnit presnost, je odpar vody, ktera se pak vytahne odtahem - ta pohlti teplo a to je pak odvedeno ...
2erik: me by zajimalo nejake prakticke zapojeni ty klimosky, jak to mas?