Grower.cz je největší autorita v oblasti pěstování konopí na českém i slovenském internetu. Veškeré sekce jsou přístupné pro anonymní čtení. Pokud se nespokojíš s pouhou návštěvou a chceš se aktivně zapojit do diskusí ve fóru a na chatu, odpovídat na inzeráty a šifrovaně komunikovat s tisíci dalších pěstitelů soukromými vzkazy anebo se pochlubit svou fotogalerií - Registruj se! - Získáš inspiraci i cenné rady!
Chystam stavbu nove skrine a tak se postupne snazim resit jednotlive technicke problemy. Ted jsem stravil hodne casu teoretickym resenim odvetravani skrine. Procetl jsem spoustu dokumentace a taky nazoru ruznych pestitelu (zejmena SROGaru). Tady je sumarizace mych poznatku:
Pri navrhovani odvetravani budete muset vyresit tyto dva parametry - prutok vzduchu (air flow) a staticky tlak (static pressure). Prutok vzduchu se nejcasteji udava v CFM (krychlove stopy za minutu) a nebo v m3/h a vyjadruje objem vzduchu, ktery ventilator vymeni s okolim - tz. vymena vzduchu mezi skrini a jejim okolim. Tento parametr je uvaden v technicke dokumentaci jednotlivych vetraku. Je ale nutne poznamenat, ze se jedna o hodnotu maximalni, ktere je mozno dosahnout jen kdyz vzduch muze volne proudit. Ve skutecnosti ale budete mit ve skrini otvory pro nasavani nekde v jeji spodni casti a odtahovy vetrak nahore u svetla. To znamena, ze vzduch bude muset ve skrini prekonat radu prekazek, nez se dostane k vetraku. Vznika tzv. staticky tlak, ktery bude muset vetracek prekonat. Se zvysujicim se statickym tlakem se snizuje prutok vzduchu. Kazdy vetrak ma svoji charakteristickou krivku.
Jak spocitat jaky prutok vzduchu potrebuju? vzorec je jednoduchy: prutok(m3/h) = 3 x vykon(W) / T2-T1
Nejprve si musite uvedomit jake maximalni zvyseni teploty chcete dovolit. Vzhledem k tomu, ze pokojova teplota (T1) je cca 20st.C, a max. teplota pro pestovani je okolo 30st.C, bude toto zvyseni asi (T2-T1)=10. Dale musite znat tepelny vykon zdroje tepla - v nasem pripade sodikove vybojky. Tento vykon nikdy nebude vyssi nez samotny vykon vybojky, ale bude cinit okolo 90%. Pro nas vypocet muzeme uvazovat rovnost techto vykonu. Mame-li tedy napr. 200W vybojky, pak pozadovany prutok bude 60 m3/h.
Takze pro takovou skrin budete muset sehnat vetracek s prutokem (air flow) MINIMALNE 60 m3/h. (Pokud by byla dokumentace v CFM, prevodni vztah je 1 CFM = 1.6 m3/h.) Rikam minimalne, protoze to je idealni pripad, kdy je zajisteno idealni (laminarni) proudeni vzduchu. Ve skutecnosti ale musi prekonat vzduch prochazejici skrini radu prekazek, ktere jsou pricinou statickeho tlaku, ktery, jak jsem jiz uvedl, snizuje proudeni. Zjistit velikost statickeho tlaku neni jednoduche. V zasade jej muzete pouze odhadovat a ucinit urcita opatreni, ktera povedou k jeho snizeni.
Pro prakticke ucely doporucuju predpokladat, ze dosahnete max. 2/3 uvadeneho prutoku. Mate-li vetracek s prutokem 60 m3/h, pocitejte s max. 40 m3/h. Chcete-li mit adekvatni chlazeni pro 200W sodikovou vybojku, pouzijte ventilator s prutokem okolo 90 m3/h.
Vasi snahou by melo byt maximalne snizit staticky tlak. Dodrzujte proto tyto pravidla:
* volny pruchod vzduchu v okoli vstupnich otvoru
* plocha vstupnich otvoru min. tak velka jako plocha vetraku
* vertikalni proudeni vzduchu (od spodu nahoru) - splneno myslim v kazde skrini
* zdoje tepla (vybojku) blizko vystupu vzduchu (odtahoveho vetraku)
* v pripade, ze pouzivate filtr, musite si uvedomit, ze i ten vyrazne zvysuje staticky tlak
Nejlepsi je zvolit vetracek napajeny 12V zdrojem. Tyto vetracky jsou za prve levnejsi, nez vetracky, ktere se zapojuji primo do site, a za druhe, pokud vyuzijete zdroj s promennym napetim (od vietnamcu), muzete regulovat pruchod vzduchu a po chvili experimentovani vhodne nastavit ventilacni system. U naseho prikladu 200W vybojky, kdy pouzijeme ventilator 90 m3/h, dosahneme max prutoku pri napeti 12V a jeho snizovanim dostaneme nizsi prutoky. Pritom mame dostatecne zajisteno chlazeni, tim ze jsme zvolili vetrak s prutokem o 1/3 vyssim nez je teoreticka (vypoctena) hodnota.
Kde takovy vetracek koupit? Doporucuju vetraky http://www.sunon.com, http://www.sunon.cz. Maji velmi siroky vyber, navic dobre provedenou technickou dokumentaci kazdeho vetracku a taky je
muzete nakoupit primo po internetu na http://www.ges.cz/index.htm (kliknete na odkaz sortiment). Je taky mozne nakupovat vetracky Titan (www.chladice.cz), ale toto jsou vetracky urcene pro chlazeni v pocitacich a prodavaji se navic s chladicem, takze jsou zbytecne drahe.
Pokud by jste potrebovali jeste vetsi prutok, nez ktery nabizi nejvykonejsi vetrak, muzete zapojit vice vetraku vedle sebe (prutoky se scitaji). Pokud instalujete vetraky seriove (date dva na sebe), prutok vzduchu se zachovava, ale muzete pracovat pri vyssim statickem tlaku.
Krome zminovaneho prutoku, byste meli vzit jeste v uvahu hlucnost vetraku v bB. Vetracky okolo 20dB jsou velmi tiche a do 30-35dB je jejich hluk v rozumnych mezich a nemel by vas nijak obtezovat.
V zasade bude cely ventilacni system fungovat, pokud pouzijete jen jeden odtahovy vetrak v horni casti skrine. Ucinnost ale muzete jeste vylepsit, pokud zajistite aktivni nasavani vzduchu - do volneho otvoru v dolni casti vlozite dalsi vetrak, ktery bude nasavat vzduch dovnitr. A dale bych jeste doporucoval pridat jeden vetrak DOVNITR skrine, ktery bude michat studeny s teplym vzduchem a zajisti horizontalni proudeni vzduchu na rostlinu. Toto simuluje vitr - jednak zabranuje prilisne vlhkosti v "korune" a stonek rostliny za techto podminek vice sili.
Nakonec bych se chtel zminit o filtrech. Muzete si koupit profi systemy za moc penez (http://www.hydroponieplus.cz), nebo trochu experimentovat. Pri prohledavani groweru.cz jsem narazil na podomacky delane uhlikove filtry z aktivniho uhli (zakoupite v akvaristice). Tyto filtry budou ale hodne zvysovat staticky tlak. Jako elegantnejsi se mi jevi pouzit pachove filtry do auta, do kuchynskych digestori, nebo napr. filtr do vysavace. Udajne jsou dostacujici pro mensi skrine.
Doufam, ze vam tyto informace aspon trochu pomuzou.
Píšeš: "Je taky mozne nakupovat vetracky Titan (www.chladice.cz), ale toto jsou vetracky urcene pro chlazeni v pocitacich a prodavaji se navic s chladicem, takze jsou zbytecne drahe. "
To není tak úplně pravda - zrovna mi došel větrák Titan, který jsem si tam objednal, samozřejmě samotný a bez chladiče. To, že jsou dražší je proto, že jsou kvalitní (kuličkova ložiska atd.) a tím pádem velmi tiché (ten můj má mít max 29 dB).
Hezkej prispevek chlape, K+ atd.
Nicmene rad bych doplnil, ze staci jeden poradnej vetrak na odtah tepla od lampy, napr. tento sam ho pouzivam...(stal 690)... pasivni pristup vzduchu do pestirny a vetrak kterej zajistuje cirkulaci vzduchu uvnitr skrine...
A jeste jeho technicke paerametry viz obal:
--------------------
Uzavřený, vysoce výkonný motor, druh ochrany IP44. Nevyžaduje údržbu, odrušený pro stálý provoz. Příkon 15W max. dopravní teplota 45C. Hlučnost v 1m 44dB (A). Stridavy prod 230V 50Hz. Instalace mozna do vertikalni nebo horizontalni polohy.
--------------------
Vetrani je dulezity, skoda ze sem to nevedel uz davno kdyz jsem zacinal... Proste chybama se clovek uci...
T.
Nejsem tedy expert pres ventilaci, ale montaz tohoto vetraku je lehka jako placka nekam do horni casti skrine namonutjes trubku do ni vrazis ten vetrak a na to napojis flexo roury....
Pokud tady tomu nekdo holduje: Zajimalo by me jestli vyse zmineny vetrak bude pracovat lepe v tahu nebo v tlaku... jinymi slovy ma byt primo ve skrini nebo ve zdi kudy posilam vzduch ven...???
T.
Ten thread ale neresi muj dotaz... pro jistotu ho zopakuji... Ma vetrak byt u lampy a tlacit vzduch do roury (3m), nebo ma byt na konci ty roury a tahat vzduch tam odtud ven....
Tvuj thread jsem cetl a mas za nej ted uz double karmu kamo ...
T.
Vlastni skrin jeste nemam, ale nedavno jeden kamarad zakladal, takze jsem si mohl overit nektere z teoretickych vypoctu v praxi. Tady jsou zavery:
Ve svem prispevku uvadim vetrak 60m3/h pro 150W sodik. Kamarad pouzil pro tento vykon 61m3/h a ukazuje se, ze je to na hranici unosnosti. Teplota ve skrini se drzi okolo 30stC.
Odsavaci vetrak je v horni casti skrine nad docela velkym reflektorem, otvory pro vstup vzduchu jsou pasivni (pouze otvory bez vetraku) a ve spodni casti je nekolik malych vetracku, ktere zajistuji horizontalni proudeni vzduchu pro dobry rust rostlin.
Je treba si uvedomit, ze toto usporadani predstavuje hodne vysoky staticky tlak - horizontalni vetraky zabranuji hladkemu proudeni vzduchu smerem vzhuru. Vyznamnou prekazkou je taky ten reflektor pro sodikove svetlo, kolem ktereho musi vzduch proplout.
A situace se bude jeste nadale komplikovat s rustem rostlin, jejich kosata koruna bude predstavovat prirustek statickeho tlaku a navic nas ceka leto, takze se otepli a spodni teplota T1 se zvedne, takze rozdil T2-T1 se zmensi z cca 10stC na takovych 7stC. Ve vzorecku je tento rozdil ve jmenovateli (prutok(m3/h) = 3 x vykon(W) / T2-T1), takze potrebny prutok se jeste dale zvysi.
A to jeste neuvazujeme filtr, ktery vyznamne staticky tlak zvysi. Takze teorie je jedna vec, ale praxe druha. Trochu jsem pocital a vzal v uvahu experimentalni vysledky a tady jsou minimalni a optimalni hodnoty pro jednotlive vykony sodiku (uvazuju vykony pouze do 200W, protoze se zajimam o male skrine - u velkych bude situace asi podobna, ale mohou nastat urcite rozdily spojene s rozmery pestirny):
Optimalni hodnoty jsou mirne predimenzovane. To vam umozni poustet vetrak pri nizsim napeti, cimz snizite jeho hlucnost.
Co se tyka debaty, na ktery konec trubky umistit vetrak:
Udelal jsem maly pokus. Na konec dlouhe trubky jsem umistil maly vetracek, ktery vesel do jejiho hrdla - jednou tak, aby vhanel vzduch do trubky, podruhe aby vzduch odsaval. (Prvni pripad je analogii vetraku u stinitka, druhy na konci odtahu.) Na druhy konec jsem pridaval vrstvy latky, ktere simulovaly staticky tlak a pak jsem prikladal ohen zapalovace k vetraku, abych zjistil, jak proudi vzduch v jeho blizkosti.
Prislo mi, ze pokud je vetrak umisten tak, ze taha vzduch z trubky ven, je jeho vykon lepsi.
Tento vysledek bych ocekaval i teoreticky. Uvazujme, ze je vetrak zapojen tak, ze nahani vzduch do trubky. Trubka sama o sobe predstavuje jistou prekazku pro proudeni vzduchu - vytvari se turbulentni proudy a vzduch ji neproudi tak hladce, jako kdyz je uvolnovan do volneho prostoru (pripad, kdy vetrak taha vzduch ven z trubky). Tyto turbulence predstavuji odpor proti nemuz musi vetrak pracovat a to snizuje jeho vykon.
2Nuck: K+ za osvetu a teoreticke i prakticke zduvodneni prednosti tahu oproti tlaku. (Kytky si na ten tah zvyknou a pak pujde lepe tahnout i ze slukny ) Zaroven to zodpovedelo otazku Tommyho.
dekuju vam obema. skrin je v planu, ale nejdriv musim nasetrit finance a doresit ostatni technicke detaily a paxe do toho pustim.
jeste mam jeden napad, jak snizit hlucnost vetraku. vetrak samotny neprodukuje tolik hluku. co vyrazne zveda hladinu hluku jsou vibrace, ktere se prenaseji na konstrukci, do ktere je vetrak ukotven. a zrovna takova drevena skrinka ma tu neblahou vlastnost, ze ty vibrace pekne prebira a zesiluje.
pokud pouziju nejaky plochy vetracek (napr. nejaky od Sunonu), taxi myslim, ze by nebylo marne vyrobit dreveny ctvercovy ramecek o 1-2 cm sirsi nez je tloustka vetraku a s delkou strany o nekolik cm vetsi nez je delka strany vetraku.
ze stredu kazde strany ramecku by se pak natahla nejaka guma (nejlepe letecak, jestli to znate) a druhy konec gumicky by se privazal k vrcholu vetracku (tam jsou obvykle otvory pro sroubky, takze guma by se jimi snadno provlekla).
delky vsech ctyr gumicek by mely byt stejne, aby byl vetracek symetricky ve stredu toho dreveneho ramecku a mely by byt napnute, ne navolno.
ramecek s vetrakem by se pak pripevnil treba lepidlem k otvoru pro vetrak ve stene skrinky. tim docilite toho, ze vetrak nebude primontovan k nejake konstrukci napevno, ale pomoci ramecku, do ktereho je prichycen gumickama. gumicky budou fungovat jako takove male tlumice a budou kompenzovat vibrace.
toto usporadani pravdepodobne mirne snizi vykon vetraku. budu to muset vyzkouset. zatim jsem si pouze overil, ze to skutecne tlumi vibrace a dost vyrazne...
jo,mam taky takovej problem skrin 1.5*.0.6*1m ,400 W sodik ,sklo 5 mm pribl. 20 cm od vybojky.jako vetrani dole par der pasivnich a vetrak ze zdroje reg. adapterem na 3-12 V.jako odtah pouzit stary 1.3 kg vazici vetrak 180m3/hod pri 2600ot/min na 220 V,umisteny u stinitka ,zadny filtr(prozatim).odtahova roura je 1m dlouha a je z nejakeho materialu jako alobal.vetrak je k ni hermeticky pripevnen pomoci papiroveho kolena a lepici pasky.otazka chlazeni je relativne vyresena 30 stupnu (nic moc).problemem je ona hlucnost linouci se z odtahu(neda se u toho spat), pomuze kdyz oddelim vetrak od roury?popr. mate tip na nejaky konkretni znacku a typ vetraku , ktery by vyresil problem hluku a zaroven i odtahu ?diky
Kdyz uz je rec o hlucnosti. Nedavno jsem v souvislosti s uplne jinym fyzikalnim problemem prisel na odpoved k otazce, ktera mi dlouho vrtala hlavou:
Co je hlucnejsi - dva dejme tomu 25dB vetraky nebo jeden 50dB?
Jiz v drivejsim postu jsem uvadel, ze pokud zapojime vetraky paralelne (vedle sebe) jejich prutok (m3/h) se scita. Pokud je ovsem namontujeme na sebe (seriove), prutok se nemeni, ale odtah pracuje proti vetsimu statickemu tlaku.
Jak je to teda s tou hlucnosti? Mylil by se ten, kdo si mysli, ze hluk od obou vetraku se scita (25+25=50), takze vysledna uroven hluku bude stejna jako v pripade 50dB vetraku nebo dokonce vyssi. Je tomu naopak. Vysledna hlucnost je nizsi a to podstatne.
(Ti, co nemaji radi fyziku nectou nasledujici odstavce a skoci rovnou na zaver tohoto prispevku.)
Proc? Zvuk je mechanicka vlna sirici se vzduchem a energie, kterou tato vlna prenasi se vyjadruje velicinou, nazyvanou INTENZITA. Je logicke, ze cim vic energie vlna prenasi, tim vyssi bude intenzita a tim vetsi bude zvukovy efekt, ktery vlna v nasem uchu vyvola.
Nevim proc, ale priroda uz to tak zaridila, ze ucho neni citlive na narust intenzity LINEARNE, ale pouze LOGARITMICKY. (Pan Buh asi smotnul Nebulu a trochu si zaexperimentoval :-))
Byla proto zavedena dalsi velicina, ktera lepe popisuje efekt, ktery zvuk pusobi v nasem uchu - tzv. HLADINA INTENZITY ZVUKU (HIZ) a ta se udava v decibelech dB.
Hladina intenzity zvuku se vypocita:
HIZ = 10*log(I/I0)
I je intenzita zvuku, pro kterou chceme urcit HIZ
I0 je intenzita zvuku na prahu slysitelnosti
Pokud tedy mame dva vetraky, kazdy o intenzite zvuku I, pak jejich vysledna intenzita bude 2*I a jejich HIZ bude:
HIZ = 10*log(2*I/I0)
po uprave:
HIZ = 10*log(2) + 10*log(I/I0)
Ovsem vyraz 10*log(I/I0) neni nic jineho nez HIZ jednoho samotneho vetraku. Jaxem rikal na zacatku, dejme tomu, ze ty dva vetraky maji kazdy HIZ 25dB. Potom vysledna hladina intenzity zvuku, kterou daji oba dohromady bude:
HIZ = 10*log(2) + 25 = 3 + 25 = 28dB
Takze nikoliv 50dB, ale pouze 28dB!
ZAVER:
Jedna z moznosti, jak snizit hlucnost ventilace je pouzit vice vetraku s nizsi hladinou intenzity zvuku (HIZ) (lidove hlucnosti nebo jaxe casto rika s nizsim poctem decibelu, coz je jednotka teto veliciny).
Pokud pouzijete N vetraku (se stejnou HIZ), pak vysledna HIZ v dB bude:
10*log(N) + HIZ
Vememe-li v uvahu sortiment vetraku Sunon, ktery umoznuje napr. zakoupit vetrak 150m3/h (44dB, 12V, 270Kc) nebo take 50m3/h (25dB, 12V, 90Kc), pak pokud vam zalezi na hlucnosti skrine, je lepsi zakoupit 3 vetraky s prutokem 50m3/h. Vysledny prutok zachovate (3*50=150m3/h), cenu taky (3*90=270Kc) a HIZ snizite z 44dB na 10*log(3) + 25, coz je necelych 30dB.
Uvadi se, ze hlasity rozhovor dvou lidi ma HIZ okolo 60dB. Vetraky pod 30dB jsou povazovany za tiche.