Calzone |
Náhodou jsem narazil na informace o tzv. Active noise control.
Je to aktivní kontrola hluku. Systém zjišťuje pomocí mikrofonu hluk a přes reproduktory vysílá zvukové vlny v opačné fázi, čímž se eliminuje nežádoucí hluk.
Zní to jako docela dobrá myšlenka a věřím, že by zrovna u toho našeho - stálého, téměř neměnného hluku mohlo být docela fajn.
Nikdy jsem takový systém ale neviděl v akci. Docela by mě zajímalo na kolik by to vyšlo, jaká by byla účinnost a jestli by to šlo nějak podomácku sestavit. Po tom co jsem tady čet pár topiků, kde si lidé z elektroniky vyrobí kde co bych tomu docela věřil.
Možná by šlo i ten náš neměnný zvuk jenom nahrát, v PC z něj udělat vzorek v té opačné fázi a pak to jenom pouštět z repráku...
Četl jsem, že odhlučnění třeba 6 válcového motoru je o 15dB. |
|
|
drtikol |
servus,
hele pisou tam, ze "Protection of a 3-dimension zone requires many microphones and speakers,
making it less cost-effective. Each of the speakers tends to interfere with nearby speakers,
reducing the system's overall performance...." cili pokud jde hluk z jednoho smeru (sluchatka),
tak ok, ale pokud chces utlumit hluk v prostoru, tak se to zjevne nevyplati.
skoda no.... :david:
peace |
|
|
dokktor |
vím, že sem o tom četl, když to byla "novinka" a mělo se to prý používat na odhlučnění pc v kanclech apod. esi to někdy došlo tohoto využití v praxi nevim. co vím, tak v praxi se to používá na "cestovní" sluchátka - rozuměj sluchátka, které sou primárně určené na poslech v dopravních prostředcích. ty produkujou jakýsi konstantní šum, takže nároky na výpočetní kapacitu zařízení nebudou tak velké a mašina se vleze do sluchátek. navíc jednosměrné proudění hluku od/k tvým uším použití této technologie dost usnadňuje. na odhlučnění boxu bys imho potřeboval minimálně 5 takových samostatných jednotek - mikrofon > speaker (pět stěn, pět směrů, na podlahu imho neni třeba), aby to mělo nejakou účinnost. určitě se to dá zbastlit doma, určitě na výpočet té interference najdeš na netu nejaké programy pro pc, ale aby to mělo nejaký význam, musel by ses do toho opravdu položit a vyhrát si s tím. |
|
|
chuck53 |
Zdravim,
tak tohle jsem tuhle myšlenku jsem zavrhl když byla ještě v plenkách.Kdysi sem něco takového chtěl postavit doma ,kvuli hluku u nás v baráku.Chtěl sem se vklidu vyspat tak mě napadaly fakt šílenosti.Tohle ale nebude fungovat tak skvěle.Už jen proto že byste potřebovali fakt skoro celou stěnu měničů aby to "pohlcovalo" zvuky a navíc by to chtělo měniče v širokém rozsahu (pro běžnou škálu zvuků) a velmi rychlé předzesáky,invertory a zesáky.Věřím že by se nedalo jen tak dosáhnout "odsávání" zvuků v reálném čase..
Ale jsem rád ,že se něco takového objevilo a že nejsem sám koho to napadlo :-)
Kvak |
|
|
Calzone |
Já si myslím, že ty naše zvuky jsou pořád stejné, takže teoreticky by neměli být mikrofony a online přeměna zvuku nutné. Ovšem je pravda, že by to pak chtělo o tak těch 5 repráků.
Zajímalo by mě o jakou přesně proměnu zvuku se jedná. Dalo by se to udělat třeba v Sound Forge? Bohužel neumím ještě tolik anglicky abych z toho článku na wiki vytěžil maximum. |
|
|
Hanizek |
Mikrofony by nutné byly. Takový signál by musel reprák vydávat PŘESNĚ v protifázi (tzn. posunutý o 180°), jinak to nebude fungovat. Když to vyšle stejný zvuk v protifázi, výsledné vlny se odečtou a nejde nic (teoreticky) slyšet. Byla by tedy nutná nějáká synchronizace zařízení s hlukem (pomocí toho mikrofonu).
Dle mého názoru příliš složitá věc s nejasným výsledkem. Doma tohle nikdo neztříská (bez potřebného vybavení a znalostí). To už bych spíš koupil tišší větrák, ne? |
|
|
|