Grower.cz je největší autorita v oblasti pěstování konopí na českém i slovenském internetu. Veškeré sekce jsou přístupné pro anonymní čtení. Pokud se nespokojíš s pouhou návštěvou a chceš se aktivně zapojit do diskusí ve fóru a na chatu, odpovídat na inzeráty a šifrovaně komunikovat s tisíci dalších pěstitelů soukromými vzkazy anebo se pochlubit svou fotogalerií - Registruj se! - Získáš inspiraci i cenné rady!
Chtěl bych vám představit svoji první (a na delší čas asi poslední) magickou skříňku. Je to předělávka klasického středního dř. šatníku. Skříň je dvouprostorová (když nepočítám prostřední šuplíčky na ponožky, které nadále slouží svému účelu ), spodní menší oddíl jsem využil jako mateční a klonovací místnost a větší prostor je pak hlavní growroom. Skříň už mám hotovou asi dva měsíce, ale bohužel do ní jaksi nemám co vysadit, takže na ní pomalu sedá prach (tak jednou do týdne ji na pár hodin rozsvítím ).
Při přestavbě skříně byla pochopitelně hlavní prioritou co nejlepší funkčnost, ale hned na druhém místě byla snaha minimalizovat celkový rozpočet. To znamená, že spousta dílů je z vlastních zdrojů a nebo přímo vyrobená podomácku, nakoupené komponenty jsou rovněž z kategorie nejlevnějších. Takže k samotné přestavbě, prostor pro matky a klony ve spodní části skříně je vybaven jednou 18W zářivkovou trubicí coolwhite (6000K,1350lm) a jednou 18W neznačk. trubicí označenou jako coolwhite white (odhadem 2500-3000K, 1100lm). Obě jsou v tělesech udělaných z hliníkové konzoly na pojezdové závěsy a k nim přimontovaných stínidel z bíle natřeného pozink. plechu. Tvar stínidel jsem možná neudělal ideálně, mělo být pro obě zářivky společné, takhle podle mě nedochází k dostatečnému rozptylu světla a vytvářejí se spíš dvě zóny: warm white\ /cool white). Asi to ještě předělám. Tlumivky (pro každou trubici zvlášť) s pojistkovou skříňkou a kabeláží jsou v krytu z PC bedny na opačné straně matkárny než jsou rostlinky. Jednu ze zářivek jsem zapojil přes vypínač, ale nevím, jestli to má nějaké opodstatnění. Ventilace matkárny je řešena pasivním vstupním otvorem 7x20cm ve spodní části a otvorem o průměru 8cm s z vnější strany připojeným 12V větrákem z PC. Na přívodním otvoru je z vnitřní strany matkárny plechový kryt omezující vstup světla zvenčí (zadní strana nastříkána na černo matnou barvou ve spreji a vnitřní strana na bílo a lesk).
Osazenstvo je v současné době jedna Blueberry a jedna Boggle gum, za oknem je připravena Nebula pro návrat do vegetační fáze. To co je v matkárně se teď vzpamatovává z invaze svilušek (asi z doneseného outdooru, ale poradil jsem si s nimi) a zřejmě to i trochu trpí nedostatečnou vlhkostí vzduchu, ale nevím jak ji ekonomicky a jednoduše zajistit...
Při přestavbě skříně byla pochopitelně hlavní prioritou co nejlepší funkčnost, ale hned na druhém místě byla snaha minimalizovat celkový rozpočet. To znamená, že spousta dílů je z vlastních zdrojů a nebo přímo vyrobená podomácku, nakoupené komponenty jsou rovněž z kategorie nejlevnějších. Takže k samotné přestavbě, prostor pro matky a klony ve spodní části skříně je vybaven jednou 18W zářivkovou trubicí coolwhite (6000K,1350lm) a jednou 18W neznačk. trubicí označenou jako coolwhite white (odhadem 2500-3000K, 1100lm). Obě jsou v tělesech udělaných z hliníkové konzoly na pojezdové závěsy a k nim přimontovaných stínidel z bíle natřeného pozink. plechu. Tvar stínidel jsem možná neudělal ideálně, mělo být pro obě zářivky společné, takhle podle mě nedochází k dostatečnému rozptylu světla a vytvářejí se spíš dvě zóny: warm white\ /cool white). Asi to ještě předělám. Tlumivky (pro každou trubici zvlášť) s pojistkovou skříňkou a kabeláží jsou v krytu z PC bedny na opačné straně matkárny než jsou rostlinky. Jednu ze zářivek jsem zapojil přes vypínač, ale nevím, jestli to má nějaké opodstatnění. Ventilace matkárny je řešena pasivním vstupním otvorem 7x20cm ve spodní části a otvorem o průměru 8cm s z vnější strany připojeným 12V větrákem z PC. Na přívodním otvoru je z vnitřní strany matkárny plechový kryt omezující vstup světla zvenčí (zadní strana nastříkána na černo matnou barvou ve spreji a vnitřní strana na bílo a lesk).
Osazenstvo je v současné době jedna Blueberry a jedna Boggle gum, za oknem je připravena Nebula pro návrat do vegetační fáze. To co je v matkárně se teď vzpamatovává z invaze svilušek (asi z doneseného outdooru, ale poradil jsem si s nimi) a zřejmě to i trochu trpí nedostatečnou vlhkostí vzduchu, ale nevím jak ji ekonomicky a jednoduše zajistit...
Hlavní pěstební prostor má rozměry ŠxVxH - 107x92x60. Všechny stěny jsou natřeny bílou syntetikou. Svítídlo jsem udělal z trubky d13cm ke kamnům, je v něm použita bezp. keramická objímka, přívodní vodiče jsou vedeny v prostoru svítidla v silikonových bužírkách a protaženy ven skrze gumovou průchodku. Na šroubech držících objímku v konstrukci lampy je upevněna v držáku z kuprextitu a tří dílků el. svorkovnice tepelná pojistka proti přehřátí lampy. Postraní redukce 130 -> 100mm pro vzduchové flexo trubky jsou vyrobeny z laminátu (jako kopyto jsem použil zbytek trubky(130mm) a zavařovací sklenici (100mm), jako separátor posloužil silikonový olej). Ta dvě postraní čela jsou z kuprextitu a laminátu. Zatím mám trochu problémy s jejich 100% utěsněním (nevím, jestli bude vůbec potřeba, snad jen aby se zbytečně neodsávala vlhkost).
Lampa má tedy, jak už z řečeného vyplynulo, samostatný ventilační okruh, nátrubky na zadní stěně skříně jsou 100mm kamnářské zděře nastříkané zevnitř matnou černou a z vnější strany bílou barvou. Odtah na lampu je z 12V PC větráčku, ale příkon 2,5W je asi dvojnásobný oproti běžným 8cm větráčkům a subjektivním porovnáním s EURO1 větrákem bych odhadoval jeho průtok na něco mezi 90 a 100 m3/hod. Mezi výbojkou a rostlinami je 4mm silné čiré sklo. Tlumivka od výbojky je v prázdném plechovém krytu PC zdroje přišroubovaná zhora na skříni (přes nehořlavou podložku), kabel od ní je veden kabelovou vývodkou skrze zadní stěnu skříně k PC bedně uvnitř pěstírny, ve které je ještě zapalovač, kondenzátor, pojistková skříňka a hlavně původní AT 135W zdroj, který napájí 12V větráčky. Dále je na zadní stěně zhruba v úrovni vršků rostlin umístěno svítidlo Narva na 18W zářivku. Do něj chci dát zářivku Narva Reptilight s produkcí UV záření a tou přisvěcovat řekněme dva týdny před sklizní za účelem předpokládané vyšší produkce pryskyřice. Odtah z matkárny, odtah od svítidla a zmíněná zářivka jsou zapojeny přes páčkové vypínače na čelním panelu PC bedny. Výměna vzduchu v pěstírně je řešena klasicky, v horním rohu je otvor asi 110mm a v něm usazený trubkový ventilátor Dospel (parametry jako EURO1 - 15W,100m3/hod,36dB/1m). Kvůli zamezení vzniku nežádoucích rezonancí dřevěné skříně je montážní otvor o něco většího průměru než je trubka na ventilátoru a rovněž otvory pro upevňovací šrouby jsou větší než použité šrouby a z obou stran je použita 6mm mirelonová podložka, a vše je připevněno v takové poloze, že ventilátor není nikde pevně spojen s konstrukcí skříně. Úbytek hluku oproti napevno přimontovanému ventilátoru je značný. Odtahový ventilátor je zapojen přes spínací hodiny tak, aby v době svícení běžel non-stop a v "noci" s intervaly 15min (mechanické hodiny). A zapomněl jsem zmínit přívod vzduchu do pěstírny, ten je opět pasivním otvorem zakrytým domo-robo plechovým krytem proti vnikání světla (na ceny těch krytů prodávaných v obchodech odmítám přistoupit).
Pěstební nádoby jsou 3x14l PE přepravka jako bublák (34x23x18cm), 6x 14cm čtverhranný květník a hrubý keramzit jako pěstební médium. Vzduchování 320l/hod., česká Silenta M3 S. Způsob pěstování předpokládám SoG.
Materiál, který mě nic nestál:
skříň
veškeré vodiče, i ty s koncovkami do zásuvky
PC case, AT zdroj
páčkové přepínače
kuprextit na pojistkové držáky a na bočnice u lampy
12V ventilátory
vzduchovací kameny
regulátory průtoku na hadičky
nějaký ten spojovací materiál+další drobnosti, na které si teď nevzpomenu.
Ještě v rozpočtu chybí ventilátor, který by foukal přímo na rostliny (mám vyhlédnutý stolní 25W za 350 Kč nebo s klipsnou 16W za 440 Kč) a UV zářivka (asi 190 Kč).
matix: dík, ale k tomu stínítku od Aquaplantu...nechci jim kazit kšeft, ale hodně lidí si tohle stínidlo tehdá objednalo za akční cenu asi 1000,- a skoro všem se roztekla ta spodní krycí fólie (není tam sklo, pokud to tak z fotek vypadá). Takže před koupí bych se pozeptal, jestli už tenhle problém pořešili, nebo stále používají poddimenzované fólie.
ostatním: díky za karmice, snad už tam brzy něco nasadím, mám od známýho nějakej materiál - snad ojetej JH, takže pojedu asi brzo ze semen, pokud neseženu nějaký řezivo... :/
Udělal jsem si další věcičku do svojí již dlouho dlouho prázdné pěstírny. Je to optický spínač mého 12V ventilátoru na odtah od lampy. Jednalo se mi o to, že 12V PC zdroj běží 24 hodin denně, protože je na něj napojené odvětraní matkárny a já potřebuji, aby se ten odtahový ventilátor zapínal jen se sodíkem. Samozřejmě jsem mohl koupit nějaké relé na 220V, ale jsou drahá a navíc jsem skoro všechny součástky na tento primitivní optický spínač měl doma... Jeho podstatou je fototranzistor, což je normální tranzistor (NPN) jehož báze je ovládána dopadajícím světlem. To už samo o sobě je na spínání zcela dostačující, takže stačí obvod jen doplnit o nějaké ty regulační prvky (trimr, odpor) a koncový stupeň (zde tranzistor v darlingtonově zapojení ovládající cívku 12V relé z auta) a je to... Protože je
zařízení napájené z PC zdroje, není ani třeba do obvodu zařazovat nějaké protizkratové a filtrační prvky. Ještě k zapojení,
fototranzistor není přímo na desce (která je ukryta uvnitř PC case viz obrázky nahoře), ale pomocí kabílku jsem ho vyvedl do objímky na zadní stěně PC bedny, takže fotoaktivní báze tranzistoru směřuje kolmo na zadní stěnu pěstírny. Ještě trochu o kondenzátoru na výstupu. Původně jsem s ním ve schématu vůbec nepočítal, protože jsem si neuvědomil, že světlo ze sodíkové výbojky není nepřerušované, ale naopak poměrně pomalu bliká (50 Hz) a že stejně tak bude přeskakovat i relé na
výstupu spínače. Proto jsem tam prostě přidal na výstup k relé onen kondenzátor, ale správně by se asi měl dát mezi bázi T2 a zem. Přikládám obě schémata, ale u toho "správného" nemůžu uvést kapacitu C1, protože jsem tohle zapojení nerealizoval. DPS nepřikládám, protože ji ani v el. podobě nemám - při tak nízkém počtu součástek jsem to nakreslil rukou podle pravítka.
Hodnoty součástek:
FT1 : fototranzistor NPN v pouzdře 5mm
R1: odporový trimr 1K
R2: odpor 280R/0,6W
D1: 1N4007,1N4001,1N4148...
T2: NPN tranzistor TIP 122 (nebo jiný, proudové zatížení podle použitého ventilátoru)
C1: eletrolytický kondenzátor 35mikro (může se lišit podle použitého relé)
Re1: automobilové 12V spínací relé
Třeba máte někdo taky 12V ventilátor na odtahu a řešíte stejný problém jako já, snad vám tedy toto schéma pomůže nebo vás alespoň inspiruje.
Tak jsem si pod stromeček nadělil start mého prvního indoorku Je to 4x Nebula řízek po revegingu a 2x semenáč skleníkové směsky JH a no-name ganjy. Už při přesazování jsem zjistil, že některé věci budu muset dělat jinak, protože v minibubláčku pro řízky v rw kostičkách, který jsem si udělal dříve, řízečky sice nádherně zakoření, ale jak potom ty přívaly kořenů protáhnout děrami v květnících...přitom nemůžu prokořeňovat už v hlavních květináčích, protože při jejich rozměrech a počtu by se mi do matkárny asi nevešly. No uvídím, co to udělá, nejsou to žádní krasavci, ale zápolím s nízkými teplotami (ve dne i pod 20°C) a i výchozí podmínky nebyly právě optimální (reveging, zmíněná nízká teplota atp.).
Jinak alespoň jsem bílým sprejem stříknul víka bubláků (bez podkladu na plasty, jsem zvědavý, jak dlouho to vydrží ) a řekl bych, že odrazivost se o dost zvýšila.
Tak už se mi to začalo trochu rozrůstat, a to (ač mě to u sodíku docela překvapuje) spíš do šířky, nebo lépe řečeno vyhodilo to nové postraní výhony. Vzhledem k tomu, že je to již pouze pod sodíkem jsem předpokládal, že to bude mít snahu spíš táhnout nahoru. Taky pěkně vyjely ven kořeny. S teplotou ve skříni už takový problém nemám, na 25°C je to skoro celý den. Perioda je 16/8, stačí to? Je to asi 9 dní po přesazení, přičemž, jak jsem už psal, prvních pár dní to právě optimální růstové podmínky nemělo...
Chybami se člověk učí, já si ale musím na kamna šáhnout alespoň dvakrát, abych se přesvědčil, že pálí Nebo spíš jinak, poprvé jsem se spálil málo a tak jsem na to zapomněl... O čem to melu? Kytky mi fest stagnují v růstu, listy jsou chlorotické se všemi znaky nedostatku výživy. Nejprve jsem si myslel, že je to následek přehnojení (i když jsem hnojil pomálu) a dal jsem tomu ještě několik dní, ale pak jsem změřil pH a ejhle! hodnota silně přes 8. Zkusil jsem přikyselit, ale do několika hodin jsem byl na stejně zásadité hodnotě jako předtím... To už mi přišla na mysl i nejpravděpodobnější příčina téhle situace. Je to na 95% keramzit ponořený do roztoku. Udělal jsem si provizorní redukční rámečky, díky kterým se květníky zvedly asi o 4cm a jsou nyní nad úrovní hladiny v bublácích. Zítra ještě vyměním roztok.
Vzpomínám si, že u prvního bubláku z kbelíku určeného pro mateční Nebulu mi keramzit taky nezvladatelně zvyšoval hodnotu pH, protože byl ponořený do roztoku a když jsem hladinu snížil, není už třeba pH upravovat vůbec. No slibuji si od toho hodně, taky je to už potřeba, protože rostlinky už tři týdny strádají a vykazují minimální přírůstek. Chudinky nejsou schopné z tak zásaditého roztoku nic přijmout...
Zajímavé je, že relativně dobře se daří jediné rostlině nejvíce vpravo a nejblíže k hraně skříně. Vysvětlením by mohl být CO2, který na ni několikrát za den vydechuji při kochání se. Viz přiložené foto.
Kadafi: v hlíně to tolik nevadí, ta si svoji kyselost podrží, ale voda je na to dost nestálá. Navíc se stejně při pěstování v hlíně keramzit dává jen na dno jako drenáž a někdy na povrch více méně z dekoračních důvodů, takže tam zase tak velkou roli nehraje...
Nějaké nové informace o průběhu pěstění... Růstová fáze se mi vážně moc nepovedla, kytky se pořádně rozjely až když jsem pořešil pH, zajistil vyšší vzdušnou vlhkost (nádobky s vodou v prostoru pěstírny) a hlavně dodělal přímé ofukování rostlinek. I když je ofukuje jen slabší 12V ventilátor, řekl bych, že jim to dost prospělo. Takže rada začátečníkům jako jsem já: Kytky určitě ofukovat! Je to hodně důležitá věc a to by se dalo říct, že mám sklo pod lampou, která je sama odvětrávaná, nepřetržitou výměnu vzduchu a stejně se mi ten jeden PC větráček bohatě vyplatilo namontovat. Až kytky povyrostou a bude potřeba vyšší výkon, asi jednoduše dokoupím další 8cm PC ventilátory, protože jsou jednak ultratiché a podle tloušťky stonku se zdá, že naprosto postačují. Nechci kytky bezúčelně vysilovat nějakým uragánem...
No takže teď jsem už skoro měsíc a půl na růstu, ale přepnul bych na květ už nejméně před týdnem, kdyby nenastala další komplikace. Z těch dvou semenáčů (ten zprzněný Jack) jeden uhynul a druhý se pochlapil, takže jsem jednak dával zakořenit nové šnitzle a druhak jsou samozřejmě opožděné oproti zbývajícím čtyřem dorostenkám. Takže jim chci dát ještě den dva a přepnu na květ (snad dorostou). Mimochodem jeden z nových řízků je, stejně jako zbytek osazenstva, Nebula (úžasně koření a i jinak tahle varieta vykazuje pozoruhodnou vitalitu a houževnatost), ale v druhém slotu mám Boggle Gum, takže alespoň nějaká ta různorodost bude zachována No fotky asi řeknou mnohem více, takže tady jsou:
1. pohled na všechny tři bubláky
2. nové přírůstky v prvním bublifuku zleva
3. prostřední bubláček a v něm, řekl bych, docela si lebedící Nebulky
4. zbývající dvě mlžné krasavice
5. detail kytiček uprostřed (též u Zdroje )
6. koření
7. a tohle teď používám na přikyselování. Docela se mi to osvědčilo a hlavně... mám to zadarmo!
1. zase komplet, vlevo je vidět, jak opozdilci nestíhají
2. nakvetlá zelená masa
3., 4. nějaké ty kvítky
Na první fotce je vidět, že kdyby bývaly nenastaly problémy s prvním bublákem, mohlo být zeleně ještě o něco víc...
No jinak holčiny dostávají následující mňamku: na 10l vody 4 ml B'cuzz A+4ml B'cuzz B+5ml OBM+5 ml Bio-algeenu+3ml Atazymu+kávovou lžičku Mineral Magic. Ph srážím stále rašelinným výluhem. Zdá se, že jim to chutná moc dobře.
Jo a ještě jsem se rozhodl, že hned po sklizni budu muset opatřit COčko a upravit tvar stínítka, t.j. navařit na kraje sešikmení, aby se na postranní bůbláky dostávalo více světla. Takhle je příliš zvýhodňován prostřední slot...