Grower.cz je největší autorita v oblasti pěstování konopí na českém i slovenském internetu. Veškeré sekce jsou přístupné pro anonymní čtení. Pokud se nespokojíš s pouhou návštěvou a chceš se aktivně zapojit do diskusí ve fóru a na chatu, odpovídat na inzeráty a šifrovaně komunikovat s tisíci dalších pěstitelů soukromými vzkazy anebo se pochlubit svou fotogalerií - Registruj se! - Získáš inspiraci i cenné rady!
Ahoj lidičky, hodlám zapojit dvě Věra 29 přes jednu větev, bude vhodný zdroj lpc -60-1050?sem celkem lama přes tohle a nerad bych zas koupil nakou blbost. Diky
Původní příspěvek od radowann Ahoj lidičky, hodlám zapojit dvě Věra 29 přes jednu větev, bude vhodný zdroj lpc -60-1050?sem celkem lama přes tohle a nerad bych zas koupil nakou blbost. Diky
Ahoj!
Já jsem si na Googlu našel tu Věra 29 a pak hned tu druhou.viz.foto.
No nevím!
Navíc,ta druhá Věra,má viditelně již dítě.No opravdu nevim.
S tí zdrojem si nejsem jistý,ale určitě bych to přes větev nelámal!LOL
Pokud chceš dvě Věry, musíš si připlatit a každý koupit vlastní zdroj nebo vybrat jiný. Např. HLG-120H-C1400B zvládne 2 Věrky (se štěstím 3) do 1.4A. MW zdroje jsou výborný, ale taky pěkně drahý.
Pokud bys chtěl levnější driver a nepotřeboval možnost stmívání, daj se taky použít levnější drivery z Číny. Účinnost je dobrá, otázkou je kvalita. Tu ti nikdo nezaručí.
Píšu z mobilu, proto ta (Věra) :-) no uvidím jestli dam 1 čip na 1 zdroj nebo zainvestovat do jednoho lepšího. Jinak ten co sem psal jedno Vero utáhne tak jak má? Je to pro mne fakt španělská vesnice
Vy mi teda dáváte, kolegové, už jsem byl v podstatě rozhodnutej pro barevnej panel z číny a nějak mě to čtení zas posouvá jinam a k větším a větším investicím a starostem, sakryš ... i tak moc díky za spoustu užitečnejch informací ;)
Co byste doporučovali do půdorysu 800x600 (komín z europřepravek) výhradně na květ (SOG 3x5=15 řezů, 12/12 už od prvního dne, max. od třetího)? Bude tam adekvátní 6x Vero18, 3000K, CRI80 @1050mA (s tím high-voltage driverem od MW )? Nebo 2700K? Případně CRI90, 97? Co bude fungovat nejlíp? Je to sériový zapojení vůbec dobrej nápad, nelišej se příliš úbytky napětí na těch jednotlivých modulech? To katalogový rozpětí 26,6 - 32,5V se mi zdá dost veliký. Taky jsem si myšlenkově pohrával se dvěma drivery 150W, 1400mA, ale to za to při těch cenách asi nestojí, co?
A konečně, opravdu tam bude ZÁSADNÍ rozdíl výtěžku oproti nějakýmu TAKOVÝMU číňanovi? Má někdo přímý srovnání (při stejným příkonu) - stojí to vůbec za to?
Původní příspěvek od radowann Píšu z mobilu, proto ta (Věra) :-) no uvidím jestli dam 1 čip na 1 zdroj nebo zainvestovat do jednoho lepšího. Jinak ten co sem psal jedno Vero utáhne tak jak má? Je to pro mne fakt španělská vesnice
Jo, ten jedno Vero29 zvládne. Pokud bys chtěl vyšší proud, LPC-60-1400 taky V29 utáhne. Pokud bys chtěl stmívání, můžeš použít HLN-60H-42 (A i B), HLP-60H-42 nebo HLG-60H-42 (A i B).
citace:
Původní příspěvek od B@JTík Vy mi teda dáváte, kolegové, už jsem byl v podstatě rozhodnutej pro barevnej panel z číny a nějak mě to čtení zas posouvá jinam a k větším a větším investicím a starostem, sakryš ... i tak moc díky za spoustu užitečnejch informací
Co byste doporučovali do půdorysu 800x600 (komín z europřepravek) výhradně na květ (SOG 3x5=15 řezů, 12/12 už od prvního dne, max. od třetího)? Bude tam adekvátní 6x Vero18, 3000K, CRI80 @1050mA (s tím high-voltage driverem od MW )? Nebo 2700K? Případně CRI90, 97? Co bude fungovat nejlíp? Je to sériový zapojení vůbec dobrej nápad, nelišej se příliš úbytky napětí na těch jednotlivých modulech? To katalogový rozpětí 26,6 - 32,5V se mi zdá dost veliký. Taky jsem si myšlenkově pohrával se dvěma drivery 150W, 1400mA, ale to za to při těch cenách asi nestojí, co?
A konečně, opravdu tam bude ZÁSADNÍ rozdíl výtěžku oproti nějakýmu TAKOVÝMU číňanovi? Má někdo přímý srovnání (při stejným příkonu) - stojí to vůbec za to?
6x V18 je pro ten prostor na horní hranici, ale pořád adekvátní. Pouze na květ bych vzal asi 3000K 80CRI. Můžeš vzít i 2700K 80CRI, rozdíl bude minimální. Nebo to míchnout půl na půl. Verze s vyšším CRI nemají víc červené, pouze míň zelené-žluté-oranžové-červené a proto bych je nedoporučil. Ten MW driver je jak dělaný přesně pro 6x V18. Při zapojení v sérii ti můžou být jednotlivý úbytky fuk, klidně si tam můžeš k tomu do série dát červenou diodku, která bude mít 2,4V (samozřejmě muí snést 1050mA). 6x V18 na 1400mA by bylo už asi moc na ten tvůj prostor.
Dal bych ruku do ohně, že ty Vera budou mít v reálu víc než dvojnásobný výkon - a příkon by měl být prakticky totožný.
Myslím, že momentálně je kombinace HLG-185H-C1050 + 6x Vero18 fakt dobrá volba. Za necelý 3,5-4 tis Kč 200W, top LEDky, top driver a navíc stmívatelný. Těžko se mi hledá lepší volba.
Moc díky za upřesnění, přesvědčil jsi mě, jdu do toho. A míchnu to jak říkáš půl na půl, to není vůbec marnej nápad. Ještě, prosímtě, C1050A a C1050B je jen evoluce téhož? Když jsem si je ukázal vedle sebe, jedinej rozdíl jsem našel ve stupni krytí.
Teď ještě tak sehnat za cenu šrotu obří chladič, kterej by je zmáknul uchladit pasivně a jsem v sedmym nebi - tichej chladič až nad víkem v pokoji a dolu do bedny ke kytkám by prokukovali víkem jen čipy. Zkoušel jsem ho počítat u GAMA Aluminium a dostal jsem se přes 6000, tudy opravdu cesta nevede :(
Asi bych vzal zrovna i dva kousky maminám, myslíš 4000K 80CRI? Nebo doporučíš jinou kombinaci? Driver HVGC-65-1050B by byl s napětím úplně přesně na hraně, bojím se, že bude vypínat, nemáš nějakej tip?
To mám 8 kousků LEDek a od 16ti je doprava zdarma, tak kdyby se chtěl někdo třeba připojit napůl, nebudu nic namítat ;)
EDIT: Teď mi došlo, že růstové CFL mívají až někde 6500K, nebyla by tedy lepší pro maminy ta 5000K 70CRI s krásnejma 142 lm/W?
EDIT2: Tak si do té matkárny na 2x Vero18 asi prubnu TOHLE, pokud mě od toho někdo neodradíte.
díkec aleshi,viděl bych to teda na 2*vero 29 3500K,80CRI,zdroje lpc-60-1050,.....no a uvidím,jestli další kolo vůbec zapnu mazara?!Co myslíte jo nebo ne?třeba kvůli ir nebo já nevim...:-)
To se asi nikde moc nedočteš. Přepočítal jsem distribuční grafy různých V18 a udělal z nich abolutní graf s reálným (optickým) výkonem. Takhle je můžeš porovnat hezky "na férovku".
Hustý.. sice pro mě to moc výhodně nevypadá ale i tak kvete to pod tím 90cri jak kráva.
Sem zvědavej na porovnání výnosu. Jinak o g/w nemam obavy ta kytka v rohu napadena sviluška a třásenkama nakonec dala 30g v 6l air-potu.
Naposledy upravil nikolaj 01 27-01-2015 v 08:11 AM
Původní příspěvek od B@JTík Moc díky za upřesnění, přesvědčil jsi mě, jdu do toho. A míchnu to jak říkáš půl na půl, to není vůbec marnej nápad. Ještě, prosímtě, C1050A a C1050B je jen evoluce téhož? Když jsem si je ukázal vedle sebe, jedinej rozdíl jsem našel ve stupni krytí.
Teď ještě tak sehnat za cenu šrotu obří chladič, kterej by je zmáknul uchladit pasivně a jsem v sedmym nebi - tichej chladič až nad víkem v pokoji a dolu do bedny ke kytkám by prokukovali víkem jen čipy. Zkoušel jsem ho počítat u GAMA Aluminium a dostal jsem se přes 6000, tudy opravdu cesta nevede
Asi bych vzal zrovna i dva kousky maminám, myslíš 4000K 80CRI? Nebo doporučíš jinou kombinaci? Driver HVGC-65-1050B by byl s napětím úplně přesně na hraně, bojím se, že bude vypínat, nemáš nějakej tip?
To mám 8 kousků LEDek a od 16ti je doprava zdarma, tak kdyby se chtěl někdo třeba připojit napůl, nebudu nic namítat
EDIT: Teď mi došlo, že růstové CFL mívají až někde 6500K, nebyla by tedy lepší pro maminy ta 5000K 70CRI s krásnejma 142 lm/W?
EDIT2: Tak si do té matkárny na 2x Vero18 asi prubnu TOHLE, pokud mě od toho někdo neodradíte.
Ty verze driveru A a B se liší jen tím, že A má interní pot na stmívání a jde dát dolů jen na asi 50%, B verze má klaický MW 3v1 stmívání a jde stáhnout až k 10%. Krytí by mělo být stejný.
Pasivní chlazení je ideál, ale chce to fakt moc hliníku. Výkup kovu není špatný místo, párkrát jsem si tam něco vzal za 30Kč/kg. Je to ale spíš na menší projekty, těžko seženeš víc stejných nebo jeden dostatečně velký. Ale tak třeba se poštěstí. Dá se někde nakupovat přímo u Gama alu?
Ještě bych zauvažoval, jestli nechceš 1-2 větráčky, stačí opravdu minimální pohyb vzduchu a můžeš odepsat 75% hliníku.
Na vegetaci bych vzal 5000K 70CRI. Ten driver (HVGC-65-1050B) by je na 99% procent utáh, ale za tu cenu? Asi bych se nebál toho čínskýho driveru. Zatím jediný stížnosti, co jsem zachytil na různý čínký drivery bylo, že mají nižší proud než udávaj nebo proud klesá s rostoucím napětím a nebo že nemaj PFC. Neviděl jsem, že by to někomu něco odpálilo a účinnost je většinou taky docela dobrá.
U GAMA Alu se snad přímo objednat dá, ale špatně komunikujou a doprava je drahá. Kdesi jsem u zeslovačářů četl, že to nejlevněji vychází snad přes eling.cz.
Ale pořád je to pro mě mimo realitu. Pro maminy mám celkem slušnej kus chladiče, úplně pasivně to sice asi nedá, ale když na něj nějak šikovně nasměruju (nebo přímo jím protáhnu) odtah z bedny, možná by to mohlo fungovat. Na květu hold asi zatím provizorně budou 6x CPU chladiče a budu shánět, možná nějaká velká, stará svářečka či nabíječka by mohla posloužit za dárce orgánů, případně juknu i na vrakáč, jestli by se nenašla třeba vhodná alu olejová vana, ze který by se to dalo vyřezat (moc na to nesázím, ale co kdyby).
Každopádně větráčky navíc nechci, jedině to opravdu šikovně zkombinovat s odvětráváním krabice, to bych ještě skousnul.
citace:
Původní příspěvek od alesh
Ty verze driveru A a B se liší jen tím, že A má interní pot na stmívání a jde dát dolů jen na asi 50%, B verze má klaický MW 3v1 stmívání a jde stáhnout až k 10%. Krytí by mělo být stejný.
Pasivní chlazení je ideál, ale chce to fakt moc hliníku. Výkup kovu není špatný místo, párkrát jsem si tam něco vzal za 30Kč/kg. Je to ale spíš na menší projekty, těžko seženeš víc stejných nebo jeden dostatečně velký. Ale tak třeba se poštěstí. Dá se někde nakupovat přímo u Gama alu?
Ještě bych zauvažoval, jestli nechceš 1-2 větráčky, stačí opravdu minimální pohyb vzduchu a můžeš odepsat 75% hliníku.
Na vegetaci bych vzal 5000K 70CRI. Ten driver (HVGC-65-1050B) by je na 99% procent utáh, ale za tu cenu? Asi bych se nebál toho čínskýho driveru. Zatím jediný stížnosti, co jsem zachytil na různý čínký drivery bylo, že mají nižší proud než udávaj nebo proud klesá s rostoucím napětím a nebo že nemaj PFC. Neviděl jsem, že by to někomu něco odpálilo a účinnost je většinou taky docela dobrá.
>B@JTík: jen napad, co na to foukat klipsovym ventilatorem? Odber minimalni, cena zanedbatelna a svoji praci to udela vice nez dobre :]
Svetlo bych stavel tak, aby se pasivne uchladilo v extremu. To jest aby par hodin vydrzely tu teplotu ledky ve chvili, kdy by se nedejpriroda neco s ventilatory stalo. Jinak platit za cisty pasiv je opravdu zabava pro milionare :] ..
Ahoj, poprosím vás o radu. Mám skříňku cca 0,8 x 0,8m a moje představa je, že bych po přečtení zdejších příspěvků použil VERO 18. Konkrétně 3x 4000K 80CRI a 3x 2700K 80-90CRI.
Pro růst bych nechal zapojené všechny tři 4000K a k tomu jednu 2700K.
Pro květ bych pak zapnul i zbývající dvě 2700K.
Celkem bych do toho pouštěl cca 75% výkonu a jestli se to reguluje proudem, vychází mi tedy cca 750mA.
Chtěl bych to spínat přes relátka Arduinem, takže bych musel mít jeden zdroj pro 4 a jeden zdroj pro 2 VERO18.
A teď ty dotazy....
1. Je to správná úvaha s dvěma větvema 3+1 a 3+3 nebo je lepší vybrat univerzální VERO, které by svítilo od začátku do konce? Ušetřím tím vůbec něco?
2. Jaké zdroje byste doporučili pro 4x VERO18 a pro 2x VERO18
3. Doporučujete pouštět do nich cca 50% výkonu, znamená to tedy cca500mA nebo je ten nominální proud už 1/2 max výkonu a mám to tedy zbytečně předimenzovaný?
Původní příspěvek od spachal >B@JTík: jen napad, co na to foukat klipsovym ventilatorem? Odber minimalni, cena zanedbatelna a svoji praci to udela vice nez dobre :]
Svetlo bych stavel tak, aby se pasivne uchladilo v extremu. To jest aby par hodin vydrzely tu teplotu ledky ve chvili, kdy by se nedejpriroda neco s ventilatory stalo. Jinak platit za cisty pasiv je opravdu zabava pro milionare :] ..
Dík za nápad, ale není to nic pro mě, to už bych na ten chladič našrouboval klasickej větrák. Jde mi spíš o minimalizaci zařízení, kabelů, zdrojů - takovejch těch věcí co s oblibou překážej a ještě snižujou spolehlivost, přidávaj na hluku. Asi opravdu udělám odtah z bedny (kterej tam bejt musí) nějak skrz žebra toho chladiče, případně jeho vyústění nechám alespoň na chladič foukat. Uvidím, jak se mi to povede poskládat.
citace:
Původní příspěvek od IronMED Ahoj, poprosím vás o radu. Mám skříňku cca 0,8 x 0,8m a moje představa je, že bych po přečtení zdejších příspěvků použil VERO 18. Konkrétně 3x 4000K 80CRI a 3x 2700K 80-90CRI.
Pro růst bych nechal zapojené všechny tři 4000K a k tomu jednu 2700K.
Pro květ bych pak zapnul i zbývající dvě 2700K.
Celkem bych do toho pouštěl cca 75% výkonu a jestli se to reguluje proudem, vychází mi tedy cca 750mA.
Chtěl bych to spínat přes relátka Arduinem, takže bych musel mít jeden zdroj pro 4 a jeden zdroj pro 2 VERO18.
A teď ty dotazy....
1. Je to správná úvaha s dvěma větvema 3+1 a 3+3 nebo je lepší vybrat univerzální VERO, které by svítilo od začátku do konce? Ušetřím tím vůbec něco?
2. Jaké zdroje byste doporučili pro 4x VERO18 a pro 2x VERO18
3. Doporučujete pouštět do nich cca 50% výkonu, znamená to tedy cca500mA nebo je ten nominální proud už 1/2 max výkonu a mám to tedy zbytečně předimenzovaný?
Těch 1050mA je už samo o sobě 50% maximálního proudu, povolenejch maj 2100mA. Ke zbytku ať se vyjádřej spíš jiní, ale osobně bych si tak život nekomplikoval a zapojil bych to 3+3 (pokud seženeš vůbec vhodný řadiče), ta jedna 2700K navíc Ti v tom růstu IMHO nějak zásadně nepomůže. A pokud to chceš jak píšeš, můžeš to zapojit 2+2+2 s těma čínskejma řadičema co jsem odkazoval výše (900mA) a v případě že něco odejde můžeš dle potřeby vhodně kombinovat.
Původní příspěvek od IronMED Ahoj, poprosím vás o radu. Mám skříňku cca 0,8 x 0,8m a moje představa je, že bych po přečtení zdejších příspěvků použil VERO 18. Konkrétně 3x 4000K 80CRI a 3x 2700K 80-90CRI.
Pro růst bych nechal zapojené všechny tři 4000K a k tomu jednu 2700K.
Pro květ bych pak zapnul i zbývající dvě 2700K.
Celkem bych do toho pouštěl cca 75% výkonu a jestli se to reguluje proudem, vychází mi tedy cca 750mA.
Chtěl bych to spínat přes relátka Arduinem, takže bych musel mít jeden zdroj pro 4 a jeden zdroj pro 2 VERO18.
A teď ty dotazy....
1. Je to správná úvaha s dvěma větvema 3+1 a 3+3 nebo je lepší vybrat univerzální VERO, které by svítilo od začátku do konce? Ušetřím tím vůbec něco?
2. Jaké zdroje byste doporučili pro 4x VERO18 a pro 2x VERO18
3. Doporučujete pouštět do nich cca 50% výkonu, znamená to tedy cca500mA nebo je ten nominální proud už 1/2 max výkonu a mám to tedy zbytečně předimenzovaný?
Čau,
já bych fouknul 6x V18 3500K 80CRI na HLG-185H-C1050B. Především proto, abys mohl použít ten zdroj. Má úplně všechny vymoženosti, vysokou účinnost a relativně dobrou cenu. 3500K 80CRI je fajn univerzální světlo.
Vero 18 bych jel na proudu, na kterým to testujou, tedy 1050mA.
To firma vezme multichip od BridgeLuxu a nějak ho modifikuje? Nikde jsem to na stránkách BL nenašel. Vypadá to cool, ale už z logiky, že tam staví komplet 8x200W, mi přijde trochu moc, ne?
Těžko říct, co tam dávaj. Možná v tom i pár čipů od BL bude, ale to nic neznamená, už jen proto, že BL prodává poměrně mizerný čipy (jen čipy, tohle vůbec netýká COB polí). Např. ve Vero jsou čipy od Toshiby...
Silně pochybuju, že to je něco, co by nás mělo zajímat.
K tem 6x VERO18 pro box 80x80, to mi prijde na rust jako naprosto prepalene. Kvet, to je neco jineho, ale na rust bude dle meho nazoru stacit bohate polovicni vykon a to jeste s velkou rezervou. Nebal bych se i v rustu svitit teplotou svetla okolo 3000K, at muzes vyuzit potencial vsech sesti VERO18 i na kvet.
Idealni by byly dle meho dva drivery s dimmerem (regulaci), kvuli redundanci. Na rust to stahnout tak na 30-50% vykonu, zacit klidne s mensim vykonem a nize k zeleni (slecny mas u sebe, netreba svitit na celou plochu, intenzita svetla silne klesa se vzdalenosti), pokud by se Ti zdalo, ze se moc vytahuji (nebudou) nebo je rust pomaly (take nebude :] ..), trochu pritopit na vykonu. No a od prepnuti uz jet na 100%, ten jeden amper na chip bude presne akorat :]
Jo a pouzit KVALITNI folii na steny, to plati obecne, kdyz uz za svetlo platime, tak at neslouzi k ohrevu sten, ale odrazi se co nejvice tam, kam ma!
Původní příspěvek od spachal K tem 6x VERO18 pro box 80x80, to mi prijde na rust jako naprosto prepalene. Kvet, to je neco jineho, ale na rust bude dle meho nazoru stacit bohate polovicni vykon a to jeste s velkou rezervou. Nebal bych se i v rustu svitit teplotou svetla okolo 3000K, at muzes vyuzit potencial vsech sesti VERO18 i na kvet.
Idealni by byly dle meho dva drivery s dimmerem (regulaci), kvuli redundanci. Na rust to stahnout tak na 30-50% vykonu, zacit klidne s mensim vykonem a nize k zeleni (slecny mas u sebe, netreba svitit na celou plochu, intenzita svetla silne klesa se vzdalenosti), pokud by se Ti zdalo, ze se moc vytahuji (nebudou) nebo je rust pomaly (take nebude :] ..), trochu pritopit na vykonu. No a od prepnuti uz jet na 100%, ten jeden amper na chip bude presne akorat :]
Jo a pouzit KVALITNI folii na steny, to plati obecne, kdyz uz za svetlo platime, tak at neslouzi k ohrevu sten, ale odrazi se co nejvice tam, kam ma!
Jak říkáš, pane. Proto všem doporučuju MW HLG-185H-C1050, stmívatelný, a s 6x V18 účinnost 94%!
A s tou fólií máš taky pravdu, LED bez optiky mají většinou vyzařovací úhel okolo 120° a tak je třeba co nejvíc odrazit zpět.
Fólie je jasná a ten zdroj se mi moc líbí. Jakým způsobem ho regulujete? Stmíváte to tím vestavěným potenciometrem nebo používáte PW modulaci nebo připojujete zdroj 1-10VDC? Jde mi o to, že to chci celé řídit Arduinem a zálivku, zvlhčování a ventilaci už mám vyřešenou. S tímhle nemám zkušenost, ale logika mi říká, že když do toho pustím 5V, tak prostě pojede na 50% výkonu. Já vím, že je to už taková blbost a asi by mě neubylo k tomu přijít a poštelovat to ručně, ale když už se dělám s komplet automatizací...
Zdar, furt nějak tápu jaký objednat zdroje pro vera 29,který sou už na cestě :-) ,názory se nějak různí, četl jsem názor koupit HLG-185H-C1050B,abych vyuzil potenciál LEDek.tak newim.poradíte,vysvětlíte? :-)
Ale to je zase 1050mA, jako ten LPC-60-1050 co jsi chtěl původně, navíc je výkonově úplně přestřelenej (ani na tak nízkym napětí neumí pracovat). Spíš jsem měl na mysli, jestli nechceš zvážit alespoň LPC-60-1400 nebo ještě lépe pohledat něco, co dá těch 2100mA, aby jsi lépe využil potenciál LEDek. Na 1050mA by ti bývaly bohatě stačily opravdu jen ty Vero 18, co jsme objednávali my.
citace:
Původní příspěvek od radowann Zdar, furt nějak tápu jaký objednat zdroje pro vera 29,který sou už na cestě :-) ,názory se nějak různí, četl jsem názor koupit HLG-185H-C1050B,abych vyuzil potenciál LEDek.tak newim.poradíte,vysvětlíte? :-)
Asi to bude moje provizorium, než seženu pasiv. Napětí pro ventilátor bych rád bral paralelně od LEDky, pokud najdu vhodný, mrňavý DC/DC měniče, nejlépe kulatý - lípnout tam co je ta samolepka Intel, tím by to byla i celkem čistá práce bez zbytečných kabelů.
Původní příspěvek od radowann Zdar, furt nějak tápu jaký objednat zdroje pro vera 29,který sou už na cestě :-) ,názory se nějak různí, četl jsem názor koupit HLG-185H-C1050B,abych vyuzil potenciál LEDek.tak newim.poradíte,vysvětlíte? :-)
Já jsem tu lidi možná trochu mystifikoval, s tím provozováním LED na 50% procent to neplatí absolutně. Např. červený LED při vyšších proudech trpí, naopak zrovna Vero dokáže poměrně dobře přestát jak vyšší proud, tak i teplotu. Proto se neboj do V29 pustit i k těm 2,1A. Chce to ale solidní chladič přece jen to cca 80W příkonu.
Od MW drivery, který bys mohl použít, okolo těch 2A:
HLP-80H-42 D
HLN-80H-42 D
PLN-100-48
PLC-100-48
LPF-90-48
PWM-90-48 D
NPF-90-42
LPC-100-2100
HVG-100-42 D
HLG-80H-42 D
CEN-75-42 D
CLG-100-48
Ty s déčkem jsou stmívatelný.
Teď už jen rozmyslet, jestli potřebuješ regulaci a najít nejlevnější. Regulace by podle mě nebyla špatná, můžeš jet zezačátku třeba na půlku (a tedy i účinněji) a pak to nakonec ohulit pořádně.
Nebo zkusit nějakou china driver...
Asi to bude moje provizorium, než seženu pasiv. Napětí pro ventilátor bych rád bral paralelně od LEDky, pokud najdu vhodný, mrňavý DC/DC měniče, nejlépe kulatý - lípnout tam co je ta samolepka Intel, tím by to byla i celkem čistá práce bez zbytečných kabelů.
To je dobrej nápad s těma měničema. Na V18 bych se nebál je stáhnout tak kolem 7V a ani to neuslyšíš.
Ohledne tech zdroju .. Pokud se budeme bavit o Meanwell, ktery jakozto vyrobce je spolehlivy a ma vysokou ucinnost, certifikaty atd., podivejte se treba na serii HLG-185H: http://www.meanwell.com/search/hlg-...185H-C-spec.pdf
Všechny uvedene zdroje maji ve vysledku cca 185W (proto to oznaceni), maji shodnou cenu, ale lisi se v "pomeru voltu a amperu". Takze napriklad uvadeny HLG-185H-C1050 je vhodny pro seriove zapojeni sesti VERO18, protoze pokud se podivate do datasheetu (http://www.bridgelux.com/wp-content...-2014.05.23.pdf), uvidite, ze optimum je napajeni okolo 30V s proudem 1A (to jest cca 30W). No a pokud tento zdroj poskytuje konstantni proud, pak v serii se napeti sesti VERO18 krasne nascita (6*30V) do 'moznosti' zdroje.
Pokud koupite HLG-185H-C1400, pak budete mit sice k dispozici proud 1.4A, coz pro VERO18 je take v pohode, bude svitit vice (a trochu vice topit, snizi se lehce ucinnost lm/W), ale zapojite jich jen ctyri do serie, zdroj toho vice neutahne (71V-143V). Takze treba dva siroke pasivni chladice, na kazdem 4x VERO18 a vlastni driver HLG-185H-C1400 a mate svetlo, ktere 'porazi' ve vysledku 600W HPS se skoro polovicnim prikonem a znatelne mensi produkci tepla. Jen je to opet reseni relativne drahe, musite si spocitat, za jak dlouho se vam to zacne vyplacet pri cene 'elektriky'.
U VERO29 to je podobne .. opet datasheet (http://www.bridgelux.com/wp-content...02014.02.03.pdf) ukazuje, ze optimum je 2.1A na cca 40V, coz jest cca 85W. Pokud to VERO29 'pustite' jen 1A, snizi se vykon na polovinu, ale svitit to bude take. Jen je to skoda penez :]
A naopak, pokud poradne 'pritopite' a pustite do VERO29 4A, svetelny vykon se (v porovnani s 2.1A) zvysi na cca 170% (ucinnost lm/W se s vyssim proudem snizuje, soucasne s nizsim svetelnym vykonem pri vyssi teplote - a topit to bude! ;] ). Ale usetrite pri nakupu dalsi VERO29..
Idealni by bylo mit samozrejme ke kazdemu chipu svuj vlastni driver, ale to uz lehce leze do penez. Proto zvazte, jaky realny vykon ve wattech potrebujete, jak velkou plochu osvetlujete a podle toho planujte nakup jak chipu, tak zdroju.
Bude lepsi z hlediska rovnomernosti osvetleni mit vice 'mensich' chipu ve svetle, nez jeden silny zdroj svetla (tri VERO18 misto jednoho VERO29), je zde ale problem v tom, ze pokud zapojite vice VERO18 do serie a jeden z chipu se znici, prestane svitit vse zapojene v dane vetvi (vsechny chipy na jednom zdroji), serie se rozpoji.
A pokud se budeme bavit o tom, jake je srovnani, je treba jiste, ze 6x VERO18 zapojenych na 1A (zminovany zdroj HLG-185H-C1050) vam udela lepsi sluzbu nez treba 'cinske 450W LED svetla'. To mluvim z vlastni zkusenosti s timhle svetlem, ktere mam, realny prikon byl cca 230W a svetlo je osazene nejakymi levnymi noname '3W' ledkami s nizkymi biny. A s timhle svetlem jsem i pri docela zbodanem pestu udelal na 1m^2 cca 240g.
Pokud bych nic nepotento a mel svetlo s 6x VERO18, jsem si jisty, ze vysledek by byl minimalne 250g, spise bych to videl okolo 300g, mozna i vice. Protoze ucinnost premeny 'proudu na svetlo' je v pripade VERO18/29 opravdu nekde jinde, v porovnani s levnymi chipy mozna 3-5x vyssi. A kolik svetla slecnam dodate, tak se vam odmeni, to je znama pravda..
Původní příspěvek od spachal ....a mate svetlo, ktere 'porazi' ve vysledku 600W HPS se skoro polovicnim prikonem a znatelne mensi produkci tepla.
Uz je to o neco jasnejsi? :]
A to sis vypočítal,nebo si takto pěstoval?
Rozumím tomu hovno,ale teorie je jedna věc a druhá,uvést to v praxi.lol
V praxi jsem pestoval s levnym 'cinskym' svetlem, kde jsem navic posr*l i vlastni pest (silne zasolena zemina diky pridanemu kokosu, navic muj prvni LED indoor). Ve svetle jsou nejake levne Epistar nebo Epiled ledky, s vcelku tragickou ucinnosti lm/W.
A i pres to jsem zvladnul udelat na ctverecnim metru "1g/W" (prikonovy), s dobrou genetikou.
VERO18/29 maji _nesrovnatelne_ vyssi ucinnost, pokud budu hodne pesimisticky, tak 2x-3x. Takze "daji alespon 2x vice svetla", ktere slecny vyuziji.
Takze ne, VERO18/29 nemam vyzkousene v praxi a ano, je to zatim jen teorie. A ano, vyzkousim to v praxi, snad uz brzy :]
Já mám rozjednaný Intel E29477-001 na socket 1366 - jsou širší než běžně dostupný pro sockety 1150/1155/1156 a hlavně výrazně vyšší. Maj měděný jádra pro lepší distribuci tepla. Vypadá toho hliníku na nich bejt docela dost, trochu doufám, že by to mohli dát i pasivně. A hlavně ceny jsou celkem lidový, protože firmy co stavěj herní mašiny dávaj chladiče "tuningový" a ty BOXový jim zůstávaj bez využití.
EDIT: Tak jsem ještě narazil na E97380-001(002) a jsem zase v čudu, vyznáte se někdo trochu v těch inteláckejch chladičích, na kterým je nejvíc hliníku?
Původní příspěvek od spachal Takze treba dva siroke pasivni chladice, na kazdem 4x VERO18 a vlastni driver HLG-185H-C1400 a mate svetlo, ktere 'porazi' ve vysledku 600W HPS se skoro polovicnim prikonem a znatelne mensi produkci tepla.
citace:
Původní příspěvek od Mr.Sordo A to sis vypočítal,nebo si takto pěstoval?
citace:
Původní příspěvek od spachal V praxi jsem pestoval s levnym 'cinskym' svetlem, kde jsem navic posr*l i vlastni pest ...
No, tohle musím, aby to tu nějakýho potenciálního zájemce příliš nemátlo. Nějak mi utekla tahle vaše konverzace a až teď jsem se do ní pořádně začetl. Mr.Sordo se ptá na výrok o HPS a spachal odpovídá zjevně na něco úplně jinýho, pokusím se sem tedy já vnést nějaká, alespoň teoretická, fakta.
Za příklad si vezmu Vero 18, 3000K, CRI80
Při odběru 1400mA má typický úbytek napětí 30.4V, tedy příkon 42.6W
Při IDEÁLNÍM chlazení (25°C) vydá světelný tok 4890lm s účinností 115lm/W
8 ks má tedy příkon 340.8W při světelném toku 39120lm
Za druhý příklad si vezmu levnou HPS Sylvania SA SHP-TS 600W E40 SLV
Tady je to jednodušší, příkon 600W * účinnost 150lm/W = světelný tok 90000lm
------
Podtrženo, sečteno, aby Vero18@1400mA dohnalo 600W HPS Sylvania v produkci světla, potřebovalo by NE 8, ale 19ks s příkonem přes 800W! O spektru radši nemluvě, to si tu hraje naprosto klíčovou roli a je strašně špatně teoreticky uchopitelný. Ale LEDky si nekupujeme, abychom "poráželi" sodík s polovičním příkonem, ale protože je to elegantní, velmi kompaktní řešení a teplotu nám vypouští ne na kytky, ale na druhou stranu. Snad jsem to tímto uvedl na správnou míru a nikdo nebude očekávat neočekávatelné.
Až na ten vliv spektra to myslím docela jednoduchý je, resp. nemá cenu si to komplikovat.
Spotřebama balastů a ztrátama odrazem jsem to nekomplikoval záměrně, páč se podle mýho tak-nějak vyrovnaj, resp. s výsledky nezamávaj nijak zásadně. Stínidlo sice nějakou režii má, ale nasměruje fotony kolmo dolů (dobře zvolený a nastavený stínidlo). LEDky svítěj dost zeširoka a tu ztrátu si IMHO nahradíme na stěnách skříně. Asi to nebude úplně 1:1, ale rozdíly budou v jednotkách procent, rozdíl ve světelnym toku je 130% ve prospěch HPS. Nedovedu si představit, jak 39120lm zdatně soupeří s 90000lm. Jako kdybys proti sobě postavil v ringu 50kg drobečka a 115kg hulváta ;-)
EDIT: Nemluvě o tom, že teplotu LEDek 25°C dovede udržet málokdo a se stoupající teplotou se nůžky ještě rozevíraj (účinnost, tedy i světelnej tok, klesá).
Původní příspěvek od B@JTík Až na ten vliv spektra to myslím docela jednoduchý je, resp. nemá cenu si to komplikovat.
Spotřebama balastů a ztrátama odrazem jsem to nekomplikoval záměrně, páč se podle mýho tak-nějak vyrovnaj, resp. s výsledky nezamávaj nijak zásadně. Stínidlo sice nějakou režii má, ale nasměruje fotony kolmo dolů (dobře zvolený a nastavený stínidlo). LEDky svítěj dost zeširoka a tu ztrátu si IMHO nahradíme na stěnách skříně. Asi to nebude úplně 1:1, ale rozdíly budou v jednotkách procent, rozdíl ve světelnym toku je 130% ve prospěch HPS. Nedovedu si představit, jak 39120lm zdatně soupeří s 90000lm. Jako kdybys proti sobě postavil v ringu 50kg drobečka a 115kg hulváta ;-)
EDIT: Nemluvě o tom, že teplotu LEDek 25°C dovede udržet málokdo a se stoupající teplotou se nůžky ještě rozevíraj (účinnost, tedy i světelnej tok, klesá).
Lumeny s tím nemají nic společného. Jak jsem psal, účinnost mají obě světla cca 36%, tedy z 1W příkonu vyrobí stejné množství fotonů. Nepodceňuj ztráty na stínítku, 15-20% je opravdu pro ta nejlepší a dobře nastavená.
LEDky těžko udržíš na 25°C, u Vera bysme mohli mluvit asi o 5% ztrátě vlivem teploty. LEDky opravdu září hodně ze široka, ale V18 při 1400mA si můžeš dovolit dát asi 30cm nad vrcholky - dost málo na to, aby ztráty byly zanedbatelný.
Když si to takhle propočtu, vychází mi, že u 600W HPS dopadá tam, kam má asi 173W s příkonem něco přes 600W.
U tohohle konkrétního případu LED asi 117W s přikonem 360W.
LED nebudou mít vyšší výnos než sodík, že mu ale budou zdatným soupeřem, za tím si stojím.
Ono by se mohlo říct, že stejně jako nejde stoprocentně pracovat s lumeny (který zohledňujou citlivost oka), nedá se stoprocentně pracovat ani s fotony (který naopak nezohledňujou citlivost rostliny) a jsme zase oklikou u toho spektra, který nám tam dělá jednu velkou neznámou, kterou asi nikdy nebudeme schopni v celym rozsahu uchopit. Rozhodně rostlina nevyužije každý foton každé vlnové délky (podobně jako oko) a proto si myslím, že výpočet s lumeny bude realitě blíž, než výpočet s absolutně vyzářenou energií. Ale to už je spíš úvaha filozofická, nežli nějak exaktně vědecká.
Každopádně i z Tvých výpočtů tak nějak plyne, že se síly vyrovnaj při zhruba stejným příkonu. Ty tvrdíš, že LED na tom budou o něco líp, já si myslím že o něco hůř, ale až o tolik se nerozcházíme a výrok "'porazi' ve vysledku 600W HPS se skoro polovicnim prikonem" je myslím dostatečně uveden na pravou míru o což vlastně jediný mi šlo, aby si lidi nedělali zas nějak přehnaný, planý naděje.
No, ja uz s udaji o lumenech pracuji jen v pripade, ze se srovnavaji jednotlive ledky mezi sebou, to jest kolik proudu jsou schopne premenit na svetlo. Pokud by se mela delat nejaka srovnani, pak zcela urcite v luxech, coz je svetelny tok dopadajici na plochu, coz je to, co nas zajima :].
Ale OK, kdyz uz to porovnavate v lumenech, udelame si takovy priklad :]. Asi se shodneme na tom, ze 250W HPS ma neco okolo 25.000-35.000 lumenu. Abych byl alespon trochu objektivni, beru spodni hranici, takze 25.000 lumenu.
Moje ledkove svetlo (oznacovane jako "450W")jsem rozebral (abych odstranil kryci nereflexni sklo, ktere znatelne snizuje vykon) a co jsem nasel .. drivery, ktere souctove maji 200W. Celkovy prikon je 230W, zbytek jde tedy na ventilatory.
Drivery, ktere byly pouzite, maji ucinnost tak 85% a to jim hodne fandim ;]. Takze celkove do ledek jde 170W, pokud budu optimista. Pouzite ledky jsou bud Epistary, nebo Epiled, vzhledem k celkove cene svetla nejake odpadni biny. Pokud OPET budu optimista, maji tak 40lm/w ucinnost.
A jdeme scitat a nasobit :] .. V mem svetle se promeni 170W s ucinnosti 40lm/W na cca 6.800 lumenu. To je realny vykon svetla v lumenech.
Mno, ted si vezmete srovnani 250W HPS s timhle svetlem. Pokud by nekdo udelal s 250W svetlem na 1x1m plochy vynos 1g/W, budeme to povazovat za dobry vysledek :]. Takze 25.000 lumenu "vytvorilo" 250g sklizne. No a ja to same "udelal" s 6.800 lumeny .. (a realne to bude spise 30.000 vs. 6.500 lumenu). Plus 250W HPS ma realny prikon dejme tomu 270W, uvadene ledkove svetlo 230W.
Uz vidite, proc tohle 'lumenove' srovnani je jaksi blbost? :]
U VERO18/29 pocitame s prikonem, ne zadnymi kecy vyrobcu grow svetel, k tomu mame presne datasheety. V navrhovanem svetle neni zadna optika, reflektory, nebo kryci skla, ktera vykon tlumi, vsechen svetelny tok jde primo na slecny. Verim tomu, ze kdo tohle svetlo zacne vyrabet, hrde jej oznaci jako "1200W" nebo nejakou podobnou chujovinu ;] ..
Ale mate pravdu, jedine o cem se muzeme konkretne bavit, je vysledek. Vzhledem k tomu, ze uz par lidi zde ma VERO nakoupene (a ja bych mel mit vysledek do konce roku), muzeme se konkretne bavit az bude realny vysledek pestu. Do te doby jsem presvedceny, ze 8x VERO18/1.4A bude lepsi, nez prumerna 600W HPS vybojka.
A pokud se zadari, mel bych mit srovnani s Gavita1000 :]