Grower.cz je největší autorita v oblasti pěstování konopí na českém i slovenském internetu. Veškeré sekce jsou přístupné pro anonymní čtení. Pokud se nespokojíš s pouhou návštěvou a chceš se aktivně zapojit do diskusí ve fóru a na chatu, odpovídat na inzeráty a šifrovaně komunikovat s tisíci dalších pěstitelů soukromými vzkazy anebo se pochlubit svou fotogalerií - Registruj se! - Získáš inspiraci i cenné rady!
Původní příspěvek od shaman1*
Jistič alspoň 6A ale nedoporučuju je to jako by jsi dal dítěti syrku
A nebo pojistku typu T a bude to v pohodě
Tohle jsem napsal trochu výš:
citace:
Původní příspěvek od Hanizek
Dneska jsem rozebíral lampu z pouličního osvětlení. Byla tam výbojka 125watt - pojistka na plánku byla T6A (pomalá), uvnitř jsem dokonce našel 10A pomalou.
Tady vidíš, že praxe je trochu jiná. Odborník, který tomu rozumněl určitě více než my dva dohromady dal na 125W 6A pomalou pojistku. Kolik si myslíš, že by asi dal na 250W, co má Calzone?
Mimoto má ve skříni kabel 2.5mm2 (pokud si dobře vzpomínám). To je úplne v pohodě i pro 10A trvalého zatížení (o což se tady určitě nejedná)! V čem teda vidíš problém?
Já myslím, že to nakonec bude fungovat, za těch několik hodin tmy to vychladne asi vždycky. Teďka jsem to zkoušel po X hodinách a naskočilo to v poho, snad mám pravdu, uvidíme.
Jinak já mám 2,5mm2 kabel pouze od předřadníku k objímce, dneska mi přišel silikoňák 1,5mm2, takže ten bude použit na rozvod kromě té výbojky.
Jinak bych se ještě zeptal na něco. Když dám jistič na din lištu, tak je nějaká možnost jak to kvalitně zaizolovat proti doteku? Mám na něj i pouzdro, kam bezva zapadne, ale ta din lišta by se mi líp přidělávala a rád bych na ten jistič viděl.
Jinak u jističů je takový docela paradox, že čím jsou silnější, tak jsou levnější a ten 2A C mě stál jednou tolik než ten 10A B. Ten 10A B mi kvůli jeho nižsí ceně přímo vnutil prodavač se slovy, že to stačí, že montoval výbojky a tyhle tam dávali.
Edit:
no tak na ten 2A jistič kašlu, ani po delší době nečinnosti nespíná úplně na 100 %.
Hanizek: Problém si myslím že je v tom že v uzavřeném prostoru "což skříně jsou a většinou jsou ze dřeva" hoří oblouk o teplotě 3000 C a při sebemenší závadě by se to mělo odpojit od zdroje:
"ať je to zkratový proud nebo proražení izolace či přechodový odpor na uvolněném kontaktu "
aby nedošlo k požáru.
Vše závisí na 1. rychlosti odpojení od zdroje
2. velikosti pov. proudu
Můžu ti spočítat jak rychle se ti to odpojí a jaká tam vznikne teplota poruchového proudu za tu danou dobu než se to odpojí od vzniku poruchy. Stačí mi jen dva udaje napětí naprázdno tzn: napětí bez připojení spotřebiče. A napětí se zatěží tedy z výbojkovým kompletem.
To když mi dáš tak přímo na tvém kompletu zjistím jak rychle se to odpojí a budeš se divit jaká teplota vznikne za použití jističe a a jaká za pojistky.
Dejte si tam ale co chcete z hlediska bezpečnosti je idealní pojistka snad jen u el. předřadníků je to jedno bo nevznika indukce ale frekvence.
Takže počítej:
Dejme tomu, že napětí naprázdno je 220V, při zatížení možná 219.9V (síť je hodně moc tvrdý zdroj) a při zkratu je přirozeně 0V. Jsem zvědavý, co ti vyjde.
Ve škole mi totiž tloukli do hlavy, že jistič rozpojí obvod ihned po překročení dané hodnoty (samozřejmě tam nějáká prodleva je, ta ale závisí na konstrukci jističe). Narozdíl od pojistky, kde je ta doba závislá na velikosti zkratového proudu (P=R*I*I). Mimoto oblouk může vzniknout i u normální pojistky (některé jsou proto plněné křemičitým pískem, který oblouk zahasí).
Teda aspoň doufám, že jsem tě správně pochopil.
EDIT: Zařízení, které by obvod rozpojilo při vzniku přechodového odporu jsem ještě neviděl.
Zdarec
dá se to všechno odvodit změřením impedance poruchové smyčky
Zs=U0-U/I dalo by se říct že je to schopnost odvést poruchový proud do země v závislosti na čase pokud je impedance příliš vysoká je rychlost odpojení od zdroje pomalá dá se tak určit třeba přechodový odpor na kontaktech apd. je to i nedílnou součástí výchozích revizí na novostavbách.
Jistič i ten nejrychlejší což je proudový chránič neodpojí rychleji než za 0,4s což v praxi znamená že poruchový proud udělá 20 period než se zařízení odpojí což je spousta času na poškození npř. elektrolytu u kondíku čí přepálení vysokonapětové cívky ve startéru.
Pojistka vypíná při 1 periodě zkus z toho vypočíst čas za jak dlouho se přetaví.
Původní příspěvek od shaman1*
Jistič i ten nejrychlejší což je proudový chránič neodpojí rychleji než za 0,4s
a) proudový chránič sám o sobě neplní funkci jističe, jelikož nechrání před přetížením (vyšším hodnotou proudu), ale odpojuje při "úniku" proudu mimo uzavřený okruh
b) doba odpojení pr. chrániče musí být MAX!!! 0,2s, což je průměrná doba vulnerabilní fáze srdečního rytmu (tzv. T-vlna EKG průbehu, kdy dochází k repolarizaci srdečního svalu)
c) zásuvkové obvody pro napětí 230V musí dle normy mít max. dobu odpojení 0,4s
You take the blue pill, the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe. You take the red pill, you stay in Wonderland, and I show you how deep the rabbit hole goes.
Původní příspěvek od shaman1* Zdarec
Pojistka vypíná při 1 periodě zkus z toho vypočíst čas za jak dlouho se přetaví.
Pojistka nerozpojí při první periodě - jak už jsem psal, rychlost jejího odpojení je závislá na velikosti proudu. Vlákno se totiž musí zahřát, a čím větší proud, tím rychleji se přepálí. (P=R*I*I)
You take the blue pill, the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe. You take the red pill, you stay in Wonderland, and I show you how deep the rabbit hole goes.
Riešim zapojenie skrine 2x600W. Spravím tomu okruh zvlášť a mám pochyby, aký istič by bol najlepší. Chcem použiť 16A, ale neviem, či voliť charakteristiku B alebo radšej C. Informácie ktoré som zatiaľ našiel si často odporujú. Čo by podľa vás skúsenejších bolo vhodnejšie z hľadiska pomeru spoľahlivosť/bezpečnosť? Prípadne je lepšie použiť silnejší istič char. B než slabší s char. C?
Nezdá sa ti 6A viac než na hrane? 1200W svetlo + nejakých 200W ventilácia je 1400W permanentný odber, pričom 6*230=1380 :-). Nemám praktické skúsenosti, ale keď som sa u niektorých dočítal ako predimenzovávajú, začal som mať obavy, že aj 16A B by mohol byť málo vzhľadom k prúdovom rázom ktoré sodíkové výbojky asi majú. No táto obava je asi neopodstatnená, takže by ma už len zaujímalo, čo je pre sodíkové a MH výbojky vyložene vhodnejšie. Použiť typ B s vyššou prúdovou hodnotou, alebo typ C s nižšou? Videl som, že tgm.master je za C, shaman1* zas za B, rád by som poznal ešte ďalšie názory. Inak kábel budem mať cyky 2,5. Díky.
ty výpočty jsem moc nepochopil...ale já už sem takový.
Ale co já vím tak že se ampéry vypočítají tak že wattáž(w):napětí(V)=ampéry(A). Nojo ale s tou ventilací sis zpoměl brzo, tak ted už je jasné že ta 6A C je slabá. Ale zkusil bych tu 10A B. A pokud by to ty dvě tlumivky přece jenom vypínaly, tak dam dej 16A B.Ale taky souhlasím s shaman1* že to C je asi na prd(taky ho nepoužívám) radši dej to B...
Ten výpočet je iba obrátený tvar toho čo udávaš ty: A*V=W, čiže istič 6A by mal pri napätí 230V vypínať okolo hodnoty 1380W (niekto udáva napätie 220V, ale keď meriam zásuvku tam je obvykle až 240V...).
Dám na teba, otestujem to na 10A B, v prípade že ho bude vyrážať, vymením za 16A... Pár korún za istič navyše ma už nezruinuje