Grower.cz je největší autorita v oblasti pěstování konopí na českém i slovenském internetu. Veškeré sekce jsou přístupné pro anonymní čtení. Pokud se nespokojíš s pouhou návštěvou a chceš se aktivně zapojit do diskusí ve fóru a na chatu, odpovídat na inzeráty a šifrovaně komunikovat s tisíci dalších pěstitelů soukromými vzkazy anebo se pochlubit svou fotogalerií - Registruj se! - Získáš inspiraci i cenné rady!
dáš odpovědět a zaškrtneš tam "přidat fotky"- submit - najdeš si ji na disku (pozor na velikost-bere to tuším do 500kb - kdyžtak zmenšit) a dáš pokračovat se změnama a JE TO!!!
PS: pošli foto z tý sklizně 550g pod 600 W fakt mě to dost zajímá.
Kytky během tmy dýchají,tak si myslim že je zbytečný pouštět na noc co2 když potřebujou kyslík (dýchaj je to opak fotosyntezy) Nejlepší se mi zamlouvá nápad s průtokáčem na litry za hodinu a elektromagnetikým ventilem. Ten bych napojil na asymetrické relé,vypočítal dobu za jakou by se v litrech naplnila 2 procentama co2 ,nastavil a odskoušel.chystám se postavit takovej system ale prace je ješte tak na měsíc...
Diskuze už sice dávno utichla. Ale pro úplnost by se slušelo zodpovědět otázku z názvu threadu. "Jde to nebo ne?"
Ano jde. Vzduch skříní nemusí cirkulovat permanentně. Což je asi jasný.
Ale jasné není, jak často se musí vzduch měnit.
Na začátku bylo potřeba ozkoušet, jestli se CO2 ve skříni vůbec udrží, i když je ventilace vypnutá. Což jsem zkoušel na systému, který je shématicky popsán na obrázku. Klíčovým je, že pacháč používám i na přítahu vzduchu do skříně, tím je zajištěno to, že když se hlavní ventilátor vypne, zpomaluje to difundaci CO2 ven ze skříně. A další zlepšení je, že přívodní vzduch se nasává nahoře. Vycházel jsem z toho, že když je CO2 těží než kyslík i dusík, bude jeho koncentrace vyšší blíž u země. A tím pádem "nepoleze" tolik routou nahoru a ven ze skříně.
Nicméně to byl pouze odhad. Takže jsem musel systém postavit a odskoušet. Výsledky jsou vidět v grafu a docela mě překvapili. Celý test probýhal v uzavřené skříni, kde se za celou dobou nevětralo ani nesvítilo. Šlo pouze o to otestovat, jak dlouho se plyn v uzavřené skříni dokáže udržet.
V grafu jsou dvě křivky jedna je systém s uplně vypnutou klimatizací. A ve druhé se prohání vzduch cooltubou, která je uvnitř skříně. S tou jsem měl ze začátku problém, protože potrubí ke cooltube dokonale netěsnilo a CO2 ze skříně uteklo mnohem rychleji.
Na ose x je čas v sekundách na y koncentrace CO2 v ppm.
Skříň má rozměry 85x60x165 (š x h x v)
Používal jsem sensor na detekci CO2 figaro CDM4161 ve spojení s arduinem.
Bomba má náplň 5kg CO2,
Hustota plynného CO2 cca 1,98 g/l
Tedy asi 2500 litrů CO2
Skříň jsem napouštěl přes redukční ventil zhruba 10 sekund. Na ventilu byl nastaven průtok 11l/min.
Tedy spotřeba na jedno naplnění 1,8 l.
Takže teoreticky jedna bomba stačí na 1900 naplnění.
Počítáme-li s cyklem 30 dní růst 18/6 a 60 dní květ 12/12
za celou dobu růstu je to 540 hodin, kdy rostliny využijí CO2
a za celou dobu květu 720 hodin.
Což znamená, že při jednom naplnění bomby za grow bychom mohli CO2 dávkovat zhruba každých 40 minut.
Z grafu je vidět, že když se zpočátku skříň napustila CO2 na koncentraci cca 1200ppm, trvalo skoro hodinu a půl, než koncentrace klesla na 1000ppm.
Z pohledu těsnosti skříně je tento limit splněn více než dvojnásobně. Ale v praxi se ještě musí počítat s tím, že rostliny nějaké CO2 spotřebují. Takže by to systém chtělo vyzkoušet s živími rostlinami.
Jako další se musí vyřešit otázka, jak často se ve sříni musí vzduch měnit. Jinými slovy, jak nejdéle vydrží box bez větrání. Pro to aby se dal sytém s CO2 rozumně provozovat by podle předchozího odhadu stačilo, kdyby skříň vydržela alespoň 30 minut bez větrání.
Největšími nepřáteli budou teplota a vlhkost.
Problém teploty: Největším zdrojem tepla ve skříni je nejčastěji výbojka. Možnými možnostmi jejího chlazení jsou:
a) cooltuba- záleží na síle proudění vzduchu cooltubou a jeho teplotě, ale obecně dokáže dostatečně uchladit spíše slabší výbojky. Když jsem měl skříň v místosti s teplotou vzduchu do 15 C dokázala cooltuba udžet v boxu s 250W HPS i přes 3/4 hodiny pod 30 C. Pokud v místnosti bylo 25 byl problém s 30 C a 150 W po půl hodině, ale i přes to už teplota další hodinu nešla pres 32 C.
b) vodní chlazení výbojky (viz czechglockův thread )
s tímto chalezením se dá teplota udržet i za použití silnějších watáží lamp, problém ale je, že současně žere světlo a určitě víc než obyčejná cootuba. Otázkou by pak bylo, jestli to, co člověk nažene vyšší koncentrací CO2, nezaplatí nižší účinností výbojky.
Přidávám fotky systému z reálu a také graf, kdy jsem systém testoval i se světlem a rostlinkami uvnitř (bohužel jen jahody, které toho asi moc nevydéchají).
Na horním grafu je teplota (černá barva) a také křivky symbolizující spuštění ventilace(růžová barva) a ventilu s CO2 (zelená).
Na dolním koncentrace je CO2.
Na grafech jsou jasně vidět cykly:
->Napuštění CO2(10sec)
-> vypnutí ventilace, růst teploty(cca 1h) [teplota dosáhla 32 C]
-> zapnutí ventilace(do 5 min) [teplota se snížila na 26 C]
->znovu napuštění, atd........
K zamyšlení je, jestli má cenu pořizovat nákladný a složitý systém na dávkování CO2 do vzduchu, když při jeho použití rostlinám ubereme tak důležitou složku, jako je světlo, použitím přídavných chladicích systémů pro výbojku.
Nejvíc se mi líbí představa, že by dala skříň uchladit bez nich. To znamená výbojku ničím nezastiňovat. A chladit např. kompresorovým chlazením nebo peltierovými články (výhodou takového chlazení by byla jeho naprostá nehlučnost). Nebo pěstovat přímo v lednici
takže otázky jsou:
nemáte někdo lednici tak 1m na 1m aspoň 150cm vysokou?
a jaký myslíte, že by lednice musela mít příkon, aby uchadilo teplo pocházející z 400W výbojky?
Jak tak koukám po netu klasické lednice maj příkon kolem 150W a účinnost přes 50 %. Což by asi nestačilo.
To se ale nedá říct s jistotou, dokud se to nevyzkouší Popř. trošku kombinovat a zkusit cooltubu+kompresor nebo třeba vyzkoušet vzduch hnaný do cooltuby předchladit. Nejraději bych se vyhnul použití vodního chlazení a to zejména s přihlédnutím na jeho né-zrovna-valnou-bezpečnost a vyšší nároky na údržbu, i když s tím se dá také polemizovat.
JointarGanjar ahoj, konecne nekdo kdo stim trochu pohnul, napadla me jedna vec, blizi se zima a mozna by se to dalo uchladit tim , ze by se system uzavrel a vzduch se hnal pres vymenik ( chladic z auta ), tam by se odebralo teplo a nejaka vlhkost a hnal zpatky do skrine, chladicem by kolovala nemrznouci smes , druhy chladic by se dal ven a foukal by se pres nej ventasem studeny vzduch, udelat uzavreny okruh s cerpadlem, celkove si myslim, by se dalo dostat na el. prikon pod 100w stim , ze chlazeni by bylo dost ucinne pokud by venku bylo dost zima. Taky by nemuselo jet porad, jen kdyz je potreba.
Kdyz uz jsme u toho , nekde bych mel mit program prave na vypocet a ohrivani vzduchu pres chladice, takze tam zkusim zadat zhruba data jestli je to realne.