Grower.cz je největší autorita v oblasti pěstování konopí na českém i slovenském internetu. Veškeré sekce jsou přístupné pro anonymní čtení. Pokud se nespokojíš s pouhou návštěvou a chceš se aktivně zapojit do diskusí ve fóru a na chatu, odpovídat na inzeráty a šifrovaně komunikovat s tisíci dalších pěstitelů soukromými vzkazy anebo se pochlubit svou fotogalerií - Registruj se! - Získáš inspiraci i cenné rady!
Muzu pouzit tuhle?hledal jsem a mela by to bejt presne ona.3w epistar
suprmarket.cz/cz-detail-901863935-epistar-smd-led-dioda-3w-cervena-620-625nm.html
Mam tenhle panel.
rekker.cz/panely/7-led-grow-lampa-rek-198w-3ga.html
Slusne napalena cena, ale hadam, ze mas svetlo levneji :] ..
V kazdem pripadku, klidne tu uvedenou ledku kup, nasel jsem treba jednu okolo 3000K za nizsi cenu, ale vzhledem k tomu, ze se doprave asi nevyhnes, je to vcelku burt, jakou koupis: http://www.svetzarovek.eu/p-83252/k...le-192-249-6lm/
Jinak pokud na to nespechas, vezmi to radeji zvenci, treba: http://www.ebay.com/itm/-/400775776600. Za necelych 40Kc i s dopravou mas k tomu jeste ctyri nahradni :]
Co se tyce toho promerovani, multimetrem to take jde, zalezi na tom, kolik voltu treba na pipaku merak pusti, ale osobne bych svetlo odpojil ze zdroje, vzal radeji dve nenabijeci (primarni) tuzkovky, spojil do serie (abys mel okolo 3V napeti) a projel tim vsechny ledky v nefunkcni vetvi. Lehce poznas, ktera z nich neni funkcni (nesviti).
To premosteni je samozrejme o usta, v seriovem zapojeni se tim sice nezvysi proud, ale napeti :], ale i tak by to uz mohlo byt pres limit. Radeji to prepajej a mas klid. Polaritu (propustny smer) na tistaku mas, pristupne ledky jsou ocividne dobre, takze by to mela byt otazka jedne minuty.
Dekuju za rady.
Pristup tam je prave dobrej,tak ze to nebudu premostovat,radeji to vymenim.Vypajet to a dat tam novou bude snad v pohode.Co sem koukal tak jde dobre zjistit kde je minus a kde plus.Takze tam asi neni co posrat.Nabijeci baterku nemam Ale myslis ze by slo vzit nejakou starou nabijecku treba 3.6v ?
Drzel bych se prave okolo tech 3V, proto jsem psal o tuzkovkach (AA), pripadne 'mikrotuzky' AAA. A kup si NEnabijeci, prave ze akumulatory maji okolo 1.2V na clanek, coz uz zase muze byt malo. Ty primarni clanky, jak se 'nenabijecim' rika, jsou okolo 1.5V, takze dve serii daji pozadovane 3V. A maji je vsude, vcetne vecerek, staci naprosto nejlevnejsi, dve tuzkovky Te financne nezruinuji :]
Ahojte, chtel bych vas pozadat o radu, potrebuji vypestit nejaky ten cbd/thc mix na fenixovy slzy, jeden muj blizky je hrozne nemocnej a nemuzu se divat nato jak trpi. Uz dlouho sem fanouskem COB led projektu Vero/Cree, nejsem moc skusenej v elektrotechnice ale sem presvedcenej ze bych si stym dal rady, samozrejme s vasi pomoci kterou by sem si hodne vazil. Chtel bych zostrojit min 250w optimalne 350w - 400w svetlo ktere by bylo stlumitelne, jenom nevim ktery vera na to budou idealni, taky si nejsem jisty driverem, chtel bych pouzit ty mini konektory na vera abych je nahodou neznicil pajkovanim, chladeni sem premyslel koupit asi artic alpine. Bude mi treba jeste nejakej merac jako je vysse uvedeny? Nevite kde by sem soucastky koupil nejlevneji, byl bych vam velmi vdecny za pomoc a za rady, mejte se pekne, growu zdar a nech zdravi slouzi. Omluvte me jak moje cestina je moc spatna, dlouho sem ji nepouzival.
Čau, Vero není špatná volba, ale myslím, že víc se vyplatí CXB3590. Vm, že je o dost dražší, ale vzhledem k vyšší účinnosti stač použít méně W, ušetříš i na driveru a případně i na chladiči, pokud použiješ profily. Pořád dražší, ale rozdíl už je nižší a vrací se se ve spotřebě. Na jak velkou plochu to plánuješ? Od toho bysme se odrazili.
Multimetr se hodí, hlavně ke kontrole. Ale asi se to dá zvládnout i bez něj. Dá se to zvládnout bez pájení, na CXB dávám držáky (Ideal 50-2303CR).
Nejsem si jistý, kde koupit nejlevněji Vero. Na CXB asi nejlepší Kingbrite nebo cutter.com.au .
Češtinu máš v pohodě srozumitelnou, takže bez problémů
Já bych už nenakupoval s cizího státu.Ušetříš 100 kč na čipu,ale jakmile ti čip nepojede,tak ho můžeš spláchnout do hajzlu. Některé zahraniční společnosti ti to vrátí,ale počítej ,že zaplatíš ranec za náklady.Je to moje osobní zkušenost s digikey. O Číně se nemá cenu ani bavit.Ještě si připočitej DPH a clo a si na částce ještě vyšší.Kdysi to šlo ojebat(clo) ,ale teď pan Babiš zavedl taková opatření,že ti bez cla neprojdou ani sirky.
U nás seženeš CXB3590 za http://cz.rs-online.com/web/p/led-cob/8847387/
Vero29 kolem 850-900kč
Je to elektronika,takže vždy ti něco může odejít. Když projedeš google ,tak určitě najdeš prodejce Vera nebo cxb i u nás a máš to se zárukou a kdyby ti čip odešel ,tak za 90kč pošleš k distributorovi a máš klid.
Tak já zase musím říct, že mi prošlo pod rukou pár desítek CXB3590 jak z Cutteru tak z KB a nikdy žádný problém. Clo jsem platil, ale i tak mě to vyšlo znatelně levnějc než RS. Navíc lepší biny, na RS jiný nevidím. Z Digikey jsem nic nekupoval, takže nevím.
Ten rs je jen příklad, že se dá sehnat u nás i pod 1500 Kč. Určitě je tady nějaké obchodní zastoupení Cree. V tom nejlepším binu stojí kolem 1700Kč(co jsem někde našel)V USA 55 $+pošta, DPH a clo. Takže si na tom stejně. Já teď pojedu druhé kolo Vero 29 v NFT a myslím že poměr cena/výkon předčí i 3590.
Čekám jen na řezy. Pokud se dostanu na 1,7-2 g/watt tak to bude dost dobré. Je sice pravda, že výrobce od koho mám LED tam přidal fhoto red 660nm a možná že to bude mít i nějaký vliv,ale podstatnou roli tam hraje Vero29. Uvidíme
Tak snad vím, kolik jsem platil, ne? Přímo ti dva prodejci, co jsem uvedl mají nejvyší biny CXB3590 o kus levněji než píšeš...obchodní zastoupení Cree v ČR je TRON a o těch mi radši nemluv.
Vero je určitě dobrý, ale já jsem přesvědčený, že Cree se vyplatí. Přídavek 660nm je dobrá věc, otázka je, jak účinný ty LED jsou.
Čaute,
sem si to tak nechal projet myslí. Objednání z čr má sve výhody i nevýhody. Kolik si platil to clo Aleshi ? Ty drivery sem si tam vsimnul celkem dobrá cena, jenom nejsou meanwell, nebude to vadit? neudela to ty svetla mene efektivnimi? Videl sem ze nekto tady postnul i napodobeninu mw se stejnou ucinnosti. Chtel bych to rozjet v 2,3x takovej tech zeleznejch regálech který mají na dloužku 90cm a hroubku 44cm, vim, že to vizní ted možná divňe ale chtel bych je dát vedle sebe pro ušetrení prostoru. Tak by se zvýšila jenom dloužka, jako takovej vláček , mam v planu to taky rozjet ako vys. tlak aero sog. Myslim si ze by to mohlo byt nejlepsi reseni jak je mozna vyuzit bio probiotik jako EM-1 + kompostových čajú, cal/mag a pod, trysky by se meli dat cistit, tak sem myslel ze bych mel zo dve tri matky ( nejsem jeste rozhodnut jestli pod t5 nebo cob). Kazdopadne by me zajimali ty drivery, jestli je mozne pouzit na jeden 250w tak 2-3 vera nebo cxb, byl by sem vdecnej kdy by to bylo efektivni a usporne. Jenom sem si neni jisty par vecama ako napr. Kolik max se da poustet do vera a kolik do cxb aby zachovali usporu a efektivitu ? Proto sem chtel i regulator na stlumeni. Byl by sem velmi vdečnej za každou radu, nevim ktere chipy by ted byli lepší zda vero 18/29 nebo cxb 3070, 3590. Ješte by me hodne zajímalo jako je to se životností, na bridgeluxu uvadí že vero ma zivotnost 10let. To je hodne, Vim ze sou taky vyrabeny za pomoci silikonu a ze jeden typek co mel cree je nejak moc utah a jedna mu praskla coz je dost neprijemny. Ja bych byl taky radej kdybych nasel dodavatele s dobryma cenama nekde z evropy, treba z uk(tam mam nekoho z rodiny kto by mi to mohl treba i prinest) , nebo rakouska, nemecka. Tam se asi urcite neplati clo. Z toho cutteru bych objednal jenom ze kdyz to porovnam s cinou, cinanovy je asi jedno kolik uvedene na fakture. Upravi ji podle zakaznika( aspon sem mel mnoho skusenosti ze to delali) aby tak pomohli zakaznikovy predejit poplatkum na colnici. Jedno fakt v živote nechci vydet, zderské skřety z dhl. Doufam, že sem neodešel nekde moc od tema s tymhle postem Ješte raz diky za rady Ješte sem zapomnel na jednu maličkost, chtel bych je mi zapojeny na takovych tech flexibilnych heatsinkech ve velikosti a s klasickym pc vetrakem, aby se dali polohovat, tusim ze sem videl nejake fotky na netu kde to nekdo tak mel , supra nebo bueno grows na IC magu
Naposledy upravil healingpath 07-03-2016 v 00:25 AM
Čau, jaký drivery myslíš? Zatím jsem bral jen meanwelly z TME a od KB. Jak z Polska, tak z Číny jsem je měl za 2 dny doma:-) Když si to vemu, tak clo jsem neplatil, jen poplatek DHLku a nějaký to DPH. S prodejcem se to dá většinou domluvit...a pokud ne, tak s DHL jo.
Pokud chceš aeroponii, uričtě tam necpi žádný bio nebo organický věci!!!
V tomhle threadu máš desítky různých COB při různých proudech. Nemám čas tu detailně popisovat každou kombinaci, ale kombo HLG-185H-C1400 + 4x CXB3590 bude jedno z nejvýhodnějších (podle mě).
Na nějaký CPU (většinou Arctic) chladiče to jde chytit, ale Vero29 nebo 3590 s držákem už jsou dost velký a většinu chladičů přesáhnou. Tak si dopředu zjisti rozměry.
Jen na okraj.Tyto drivery se prodávají ve dvou variantách"A","B" http://www.mouser.com/ds/2/260/HLG-...SPEC-806161.pdf
Pokud tam nedáš odpor nebo u varianty "B" DIM 1-10V ,tak si myslím ,že tyto drivery nebudou mít takovou životnost.Pojedou na 108%.(můj osobní názor)
Edit:tak ta varianta "A" nepotřebuje ani odpor.Teď se dívam pořádně na datasheet a měla by tam být regulace přímo v driveru.
Obecne receno, ucinnost led svetla bude dana tim, jak moc jsou schopne ledky 'premenit watty na lumeny' a jakou ucinnost budou mit zdroje napajeni (drivery).
Bude zalezet take na vhodnem chlazeni (cim vyssi teplota, tim nizsi ucinnost) a na tom, jaky proud se do COB pousti (opet cim vyssi, tim nizsi ucinnost).
U Cree CXA/Bxxxx i Vero18/29 je vysoka ucinnost lm/W. Je to jeste dane ruznymi biny, plus cim je svetlo studenejsi, tim je vyssi pomer lm/W a cim je vyssi CRI, tim to klesa (ale zase svetelne spektrum je "plnejsi"). Takze pomer lm/W neni mozne brat jako tu hlavni vlastnost.
Vse je velmi pekne dohledatelne treba v datasheetech COB, vcetne nazornych grafu.
Ja osobne jdu cestou ne driveru pro konkretni COB, ale kombinaci prumysloveho zdroje 36V (https://cnc.inshop.cz/36v/napajeci-...yslovy-36v-400w) a ke kazde COB vlastnim levnym step-up driverem s regulaci proudu i napeti (napr. http://www.ebay.com/itm/221952988382). U sesti CXA3070 a dvou zdroju budu mit nastaveny prikon svetla okolo 400W (660W je maximum), coz povazuji za relativne vhodny pomer vykonu, ucinnosti a moznosti chlazeni.
Pokud svetlo postavit na Cree, ekonomicky vyhodne mi pripadaji stale CXA/B3070, sice to neni spicka jako CXB3590, ale daji se i s dopravou sehnat do 1000Kc, navic je to maly balicek, takze ho, po dohode s prodejcem a vhodnou celni deklaraci, celnici ani nezaznamenaji.
O pocitacovych chladicich ani neuvazuji, pokud odejde vetracek, povede to pravdepodobne velmi rychle ke zniceni COB. Z meho pohleduje lepsi zainvestovat do masivnich hlinikovych chladicu a na ne jeste pripadne dat ventilatory. Chladice se daji poridit vcelku za slusnou cenu treba na ehlinik.cz.
O pocitacovych chladicich ani neuvazuji, pokud odejde vetracek, povede to pravdepodobne velmi rychle ke zniceni COB. Z meho pohleduje lepsi zainvestovat do masivnich hlinikovych chladicu a na ne jeste pripadne dat ventilatory. Chladice se daji poridit vcelku za slusnou cenu treba na ehlinik.cz.
Sqele, dnes mi dorazily VERO29. Jaky chladic (velikost, profil... Al nebo Cu) by si tedy doporucil na VERO29?
Muze bejt driver odpojenej od led?abych to zmeril?Je blbost aby jeden driver byl na dva okruhy a z toho jeden nesel?ze jo?kdyby odesel driver,nepujde zadnej okruh.Napadlo me ze budou asi spatny koncovky.Tak me napadlo ze bych je odrizl a napojil na tvrdo.
Tak asi odesel driver..Sem sundal koncovky a ty jsou ok.A asi je blbost aby se nekde prerusil drat.Zkousel jsem stim i hejbat a ruzne mackat a nic.Nejhorsi je ze sem na netu nikde ten samej driver nenasel.A vsude sem nasel drivery jen s jednim vystupem.A ja potrebuju napajet dva okruhy.Moc tomu nerozumim,muze mi nikdo pomoc najit vhodnej driver?Co sem vycetl potrebuju max 70w a 600MA.Nebo da se to jeste nejak jinak opravit?Dik moc za rady.
Původní příspěvek od CigBig Sqele, dnes mi dorazily VERO29. Jaky chladic (velikost, profil... Al nebo Cu) by si tedy doporucil na VERO29?
Ja osobne jsem pro cca 400-500W vzal dva kusy chladicu 100x51, kazdy v delce 700mm: http://www.ehlinik.cz/hlinikovy-chl...0T0000101.html.
Byl to jen hruby vypocet tepelne vodivosti, ono se to spatne pocita, ale v pripade nouze by mely COB vydrzet i ciste pasivni chlazeni. Na jeden chladic jsou tri CXA3070 (AB bin, 3500K, CRI80). A nad kazdym COB je jeste jeden 80mm aktivni ventilator na 12V, cim nizsi teplotu budou ledky mit, tim vyssi ucinnost a samozrejme take zivotnost. Pocitam, ze do 35-45°C se pri beznem provozu a teplote boxu dostanu.
A myslim si, ze i kdybych nastavil realne maximum 115W na jeden COB, tenhle chladic by to uchladil take v pohode, do cca 50°C. Ale to pro prostor 80x80cm by bylo uz .. trochu moc svetla :]
citace:
Původní příspěvek od !ZAU! Tak asi odesel driver..Sem sundal koncovky a ty jsou ok.A asi je blbost aby se nekde prerusil drat.Zkousel jsem stim i hejbat a ruzne mackat a nic.Nejhorsi je ze sem na netu nikde ten samej driver nenasel.A vsude sem nasel drivery jen s jednim vystupem.A ja potrebuju napajet dva okruhy.Moc tomu nerozumim,muze mi nikdo pomoc najit vhodnej driver?Co sem vycetl potrebuju max 70w a 600MA.Nebo da se to jeste nejak jinak opravit?Dik moc za rady.
Osobne jsem jeste driver se dvema vystupy v ruce nemel, ale jak je videt, ocividne existuje :]. V kazdem pripadku nejjednodussi, co muzes zkusit, je prepojit ten 'nesvitici' okruh na jiny driver, jsou tam podle obrazku obyc fastone konektory, takze to prepojit nebude problem, ohlidej si jen polaritu (barvy kabelu). A hned uvidis, v cem je problem, pripadne pokud bude okruh svitit, jeste na ten puvodni vystup na driveru pripojit okruh ledek, ktere sviti bez problemu.
Tim asi nejlepe zjistis, zda je problem v driveru, nebo v ledkovem okruhu.
Na vystupu z driveru muzes zmerit bez zateze (pripojenych ledek) pouze napeti, proud ale jen pod zatezi.
Dekuju moc za odkaz..
Tak jsem to zkousel a asi odesel driver.Prohodil jsem to a led normalne jede.Koukal jsem na ten odkaz a jsou tam uplne stejny panely(i dilen. Zpracovani) Jako prodava firma od ktere panel mam.Zkusil jsem napsat i te firme od ktere to mam,jestli by byla moznost koupit primo ten driver.Co sem to uplne rozebral,tak je to tam vsechno jentak tak.No kdyz ten driver nesezenu tak asi koupim dva.Akorat nevim jak vypocitam kterej.Kdyz ted potrebuju 70w a 600MA tak to vydelim?V jednom okruhu mam 15ks-3w diod od Epistaru.Moc tem LEDkam nerozumim Tak diky moc za vsechny rady
Diky moc Spachal, tyhle prumyslove drivery sem videl uz predtym, jenom sem nevedel, ze se daji takhle pouzit. Bylo to hodne tezke dat dohromady? nastavit ten driver kabelaz a podobne ? Kolik ti to jde stlumit ? Dalo by se to i tak ze treba celkove by to mohlo jit do 600w ale mel bych na zacatek 4 Cree Cxa/b 3070 poprepajany dohromady a ze bych to stlumil na 100 pak na 150 250 až 350 + ? Diky za link na hlinik, mas to cele na jedny plotne nebo ji mas narezanou na kocky? Tenhle chledic je samozrejmost, mozna sem se jen zle vyjadril predosle. Chtel bych jeste na ten chladic dat nejaky ty vetraky / artic alpine, nebo neco podobne aby to zostalo chladny. Tvuj set je uz plne zostrojen a jede? Byl by sem ti moc vdecnej za radu, tohle mi pripapada jako nejlepsi reseni. Odkud si objednal sve cxa?
@!ZAU!: podle toho popisu driveru, co jsi posilal o dve stranky zpet, je vystup na jednu vetev 30-46V 650mA, takze celkove max. 30W na jednom vystupu (kazda ledka 3V, zapojene v serii). Pochopil jsem, ze Ti nesviti pouze jeden okruh (kolecko s ledkami), takze v tom driveru je vadny pouze jeden ze dvou vystupu. Takze driver bych tam nechal pro pro ten druhy funkcni okruh a doplnil o dalsi, treba tuhle levnou variantu: http://www.ebay.com/itm/-/262088318856 (10-18LED 3W)
@healingpath: kombinaci DC zdroje napajeni, boost driveru a CXA3070 jsem puvodne vymyslel pro prenosne videosvetlo, ktere je sice napajene pouze 24V (lipol 6s), ale plne funkcni.
Na svetlo do boxu mam nakoupene vse, jen jsem diky lenosti nebyl jeste schopny to vse smontovat :]. Ale uz se k tomu musim dostat, svetlo budu do mesice potrebovat hotove.
Takze chladice jsou v celku, kvuli kontrukci, staci je poze po stranach upevnit k sobe pomoci L profilu. Puvodne jsem chtel umistovat prumyslove zdroje mezi ne, celkovy rozmer svetla 70x70cm, ale protoze mam nakonec k dispozici box pouze 80x80, budu davat zdroje zvlast (i kvuli vlhku, i kdyz to jsou prumyslove varianty) a na chladicich budou pouze COB a z boku k nim drivery, nad COB vetracky.
Tyto boost drivery maji regulaci jak proudovou, tak i napetovou. Osobne budu volit proudovou regulaci, kvuli tomu, jak se ledky obecne chovaji pod zatezi. Takze napeti nastavit na cca 42V a pak uz nastavit cca 1.8-2A na vystupu. Nastavovani je pomoci trimmeru na driveru, ktery se sice da vypajet a nahradit treba potenciometrem, ale v tomto pripade je to zbytecne, tak casto vykon nebudu potrebovat menit :]
V pripade, kdy vstupni a vystupni napeti je podobne (coz v tomto pripade je), je ucinnost velmi vysoka a driver se naprosto minimalne zahriva. Spodni deska driveru je plocha, takze i tak pro jistotu je budu mit uchycene na chladicich, na boku zebrovani.
Samotna regulace je tedy pak za pomoci trimmeru, je plynula mezi 0-100%, podle datasheetu by se CXA3070 nemely napajet vice jak 42V@2.8A (cca 115W). Vzhledem k tomu, ze kazdy COB ma vlastni regulaci, daji se nastavovat vykony podle potreby na kazdem zvlast. Takze ano, nastaveni mezi 100-350W na ctyrech COB jde bez problemu, jen nebudou 'propajene dohromady' :]
Samotna montaz svetla je vcelku snadna. Narezat dva L profily na potrebnou delku, na nich a na chladici provrtat otvory pro srouby. V rozich chladicu ctyri otvory pro sroubovaci hacky. Na mistech, kde budou COB povrch chladice zalapovat (vylestit) pro co nejlepsi prenos tepla a provrtat otvory pro kabely od COB k diverum. Z boku chladicu, na mistech, kde budou COB, vyvrtat otvory pro prisroubovani driveru. Napajet na COB kabelaz, prilepit COB k chladicum pomoci termovodiveho lepidla, protahnout kabely od COB k driverum, ktere se sroubky chyti na chladic. Propojit kabely od COB s vystupy na driverech, vstupy na driverech propojit k vystupum na zdrojich (na kazdem jsou tri, takze idealni). Natahnout k chladicum kabelaz se 12V pro vetracky a ty uchytit k chladicum. Hotovo dvacet, v nouzi by na to z naradi mela stacit pouze vrtacka, pilka, brusne papiry, teplovodive lepidlo a pajka.
Pokud by se delala varianta, kterou jsem mel puvodne v planu a to prumyslove zdroje mezi chladici, je to jen rozsirene o to, ze na stredova casti se pouziji dalsi dva L profily (castecne zkracene na jedna hrane) s rozteci v sirce zdroju, mezi ne hlinikova deska pro uchyceni rozvodove krabicky 240V a zdroje 12V pro vetracky. Pri rozteci chladicu na vyslednou sirku 70cm se tam ty dva zdroje vejdou v jedne rade.
Nakup CXA3070 jsem provedl zde: http://www.aliexpress.com/item/-/32352333705.html. S prodejcem je rozumna rec, jak z hlediska ceny u sesti kusu (pod $30 za kus vcetne dopravy), tak vhodneho vyplneni celni deklarace :]
Az bude hotovo, zkusim nafotit. Chtel bych stihat i barevny elox, ciste z estetickych duvodu :]
Osobne jsem jeste driver se dvema vystupy v ruce nemel, ale jak je videt, ocividne existuje :]. V kazdem pripadku nejjednodussi, co muzes zkusit, je prepojit ten 'nesvitici' okruh na jiny driver, jsou tam podle obrazku obyc fastone konektory, takze to prepojit nebude problem, ohlidej si jen polaritu (barvy kabelu). A hned uvidis, v cem je problem, pripadne pokud bude okruh svitit, jeste na ten puvodni vystup na driveru pripojit okruh ledek, ktere sviti bez problemu.
Tim asi nejlepe zjistis, zda je problem v driveru, nebo v ledkovem okruhu.
Na vystupu z driveru muzes zmerit bez zateze (pripojenych ledek) pouze napeti, proud ale jen pod zatezi.
No já tenhle chladič v délce 80cm používám pasivně na 2x CXB3590 @50W na víc už bych na to bez větráčku nedával. Pokud mám na profilu Noctua NF-B9 redux-1600, stačí na 2x CXB3590 i méně 30cm, to by už ale byly moc blízko vedle sebe. Mimochodem montážní díry na 92mm větráčku jsou mezi žebry, takže to jde chytit přimo na něj.
Na DC zdroj a buck a/nebo boost drivery bych se při návrhu novýho světla úplně vykašlal. Třeba ty HLG zdroje nejsou v přepočtu na watt nějak extra drahý, maj komplet výbavu a účinnost 94%. K tomu se těžko přiblížíš, pokud použiješ DC zdroj a buck/boost (jaké konkrítně máš?).
Alesi, hod info nebo odkaz, kde sehnat rozumne i s dopravou ty Meanwelly. Z Mauseru? Jsou to vyborne drivery, z meho pohledu asi nejlepsi co se daji sehnat, ale je tam ten limit na 1.4A (coz zase zvysuje efektivitu COB, ale nekdy to muze byt malo).
Ja jsem se prave snazil najit co nejrozumnejsi cestu s ohledem na regulaci az do maxima proudu na COB, pokud by bylo zapotrebi. Proto jsem volil zdroj schopny dodat trvale az 400W (rozumne cca 350 trvaleho zatizeni, nikdy neni dobre cokoliv 'zdimat az na krev' ..).
Puvodne jsem se zameril na kvalitni zdroje do PC, s dobrou ucinnosti, ty 'lepsi znacky' jsou hodne spolehlive, ale vystupnich 12V je na step-up driver uz nizke, dochazi pak k velkym tepelnym ztratam.
Ty boost drivery jdou sehnat i levneji, ale tohle me pripada jako rozumny kompromis. nevyhoda je ta, ze je to otevreny obvod (ale uz relativne bezpecny slaboproud), kdo chce, muze si to kdykoliv zakrytovat, vyhoda je v tom, ze cela spodni deska obvodu je hladka a funguje jako chladic.
Po prepoctu (extremni priklad) by vyslo napajeni osmi CXA/B@36V na 1700Kc (zdroj s dopravou) plus 1000 (8x driver), to vse ve 400W (50W na jeden COB). V pripade HLG je cena znatelne vyssi (a to pocitam povesit na jeden driver ctyri COB, kde uz pri necelych 36V se ani ty 1.4A nevyuziji, bude to omezene napetove).
Oboji je nesmyslny priklad, jak zdroj, tak i MW driver by ze byly zatizene na 100%, coz neni zrovna rozumne. Ale v pripade 6x COB v uvedene konfiguraci je to uz pouzitelne srovnani.
Ja osobne chci z duvodu reference pouzit pro pest v prostoru 80x80cm prave ledkove svetlo s prikonem cca 440W a sesti CXA3070 (lepsi by samozrejme bylo treba osm CXB3590@50W, ale vychazim z toho, co mam nakoupeno). Coz bude idealni pro srovnani se 400W halogenem, ktery ma plus minus srovnatelny prikon a pro tento prostor je idealni. Budu sice limitovany vyskou boxu 140cm, coz je uz neprijemne omezeni, ale stale by to melo byt dobra 'porovnavacka' :]
Ty COB čipy jsou dost náchylný na statickou elektřinu.Na to pozor!
Na netu je video kde to je vysvětleno.Klučina sice neodvařil celý čip,ale měl v tom čipu černé místa.Při dojezdu čipu to šlo pěkně vidět.
Takže ještě termostatickou podložku.To pájení na čip je taky nějak omezeno stupni C. Pokud budete kupovat termo pastu ,tak ty nejlepší jsou docela mastné.
Kdysi jsem si dělal světelné hady s transistoru a diod,elektronika mi není cizí ,ale proč riskovat.Když si koupim hotové světlo,tak mám záruku a nemusím se bát ,že jsem něco zadupal.
Na druhou stranu je to krásný pocit ,když si něco postavíš sám a ušetřiš nějakou tu stovku.
Spachal,taky si myslím ,že jsi to zbytečně předimenzoval.Na tuto plochu bohatě stačí 400W HPS. Takže 250W LED bude ideální při 1200-1400mA.
Bacha na úpal rostlin.
Jak sem jiz psal, vcera mi dorazily VERO29, 5ks za 160$, na doporucenem balicku cena 20$, takze pres celnici prosel bez povsimnutitak...
Trochu me zaskocila velikost vERO29, pocital sem ze bude trochu "vetsi"....
Takze sem neodolal, a hned se vrhnul do oziveni, nasel sem chladic od CPU i s "integrovanym" vetrakem, navrtal par der a zavitu a voala, svetlo je na svete.
Pripojil sem driver 100W z alliexpres, ktery dorazil tyden pred VERO29 a zapnul do zasuvky. Celkem spokojeny sem zjistil ze LED sviti, ventilator fuci, parada.
Jen ma radost netrvala vic jak 1 minutu, na driveru, neni to klasicky vodeodolny, ale takovy "zdroj" v kovove krabici, je na nem potenciometrem nastavitelny vykon 51-100W, zkusil sem tedy pomalu pootocit ke zviseni vykonu, a ono se to rozvitilo jeste vyc, super... pootocil sem tedy jeste kousek, a najednou LEDka zacala blikat, bylo mi jasny ze je driver pretizeny, stahnul sem ho tedy opet na minimum, a jal se nastavovat vykon na hranici "unosnosti" driver, pomalu otacim, a opet LED zacala blikat, stahnul sem tedy pet na minimu, ale LED blikala dal, a najednou se z driveru ozvalo "prd" LED zhasla, a po rychlem vytazeni snury ze site sem pohledem zjistil ze strelil kondik uvnitr driveru => mrtvi kus zeleza...
Takze tot moje zatim dosavadni zkusenost s VERO29 a hlavne s levnyma driverama z ciny....
Dnes mi nastesti dorazil komplet 50W COB is driverem (celokovovy, vodeodolny,natvrdo 50W), takze VERO29 uz sviti vic jak 4 hod. ventilator jede jen na 7V a chladic je studeny, temer o nicem nevi...
To svetlo mam navrzene schvalne, pro prikonovou simulaci 250-600W halogenu. Puvodne bylo urcene pro plochu 100x140cm, s pojezdem, coz bohuzel nevyslo. Vse je jednoduse nastavitelne, svetelny vykon je mozne snadno regulovat na kazdem COB zvlast.
Pro prostor 80x80 je 400W halogen idealni, proto chci prave pro srovnani jet alespon jedno kolo s timhle prikonem. Uz me nebavi sledovat diskuze o tom, jak 'jsou ty ledky na dve veci' ..
Pokud by vrsky holek zacaly belat, holt to stahnu :]
Ale souhlasim s tim, ze 50W na jeden multichip je optimalnich, jak na Vero29, tak i CXA/B. Mit jich osm a ne sest, nastavuji vykon prave na tuhle hodnotu.
To video, co's videl, se spise tykalo nekvalitnich COB od epiled/epistar, take jsem dve nebo tri shlednul. Nesetkal jsem se jeste s tim, ze by nekdo ponicil statickou elektrinou kvalitni COB, ja sam jsem s CXA3070 delal opravdu psi kusy ;] a v pohode. Nerikam, ze je to nemozne, ale pokud se nebudete trefovat do ledek pomoci piezo, melo by to byt v klidu :]
Mnohem horsi je mechanicke poskozeni, primo na ledky a vrstvu luminoforu nesahat ani v rukavicich.
Co se tyce tech termopodlozek, nejsem jejich velky fanda. Par jsem jich uz zkusil, tepelna vodivost neni zrovna idealni, ale mozna jsem mel jen smulu na vyrobce. Jako optimalni reseni se mi osvedcilo opravdu to teplovodive lepidlo, takovy Arctic Alumina Thermal Adhesive je jeste relativne levny. Povrch chladice opravdu kvalitne vylestit, aby byla mezera mezi COB a chladicem minimalni.
Jinak to pajeni take neni zadna veda, z kontaktu odstranit oxidaci, lehce nanest cin, propajet kvalitne kabel se spravnym prurezem, prilozit a kratce procinovat. Jen doporucuji pajet COB bez pripojeneho chladice, ten odvod tepla je opravdu kvalitni, vyzkouseno :]
Cree na to vydal i dobry Design Guide: http://www.cree.com/~/media/Files/C...esign_guide.pdf
A ono je sice pekne koupit jiz hotovy vyrobek, bohuzel ty, ktere by byly osazene kvalitnimi ledkami, jsou bud nekrestansky drahe, nebo konstrukcne (z meho pohledu) problematicky sestavene.
Vse je otazka nakladu, jak se rika, za penize v Praze dum ..
Osobne jsem odjel dve kola i na velmi, velmi levnych epistar 3w, svetlo s realnym prikonem ~230W (hrde oznacovanym jako 450W) a i tak jsem na 1^2m mel (s dobrou genetikou) sklizen W/g.
@CigBig: slusny foglpech .. ale to se holt stat asi muze. Co se tyce te velikosti, mrkni na MT-G2, jaky to je prcek a jak pekne pri 2.5A je schopny svitit, na velikosti vzdy nezalezi )
Původní příspěvek od spachal Alesi, hod info nebo odkaz, kde sehnat rozumne i s dopravou ty Meanwelly. Z Mauseru? Jsou to vyborne drivery, z meho pohledu asi nejlepsi co se daji sehnat, ale je tam ten limit na 1.4A (coz zase zvysuje efektivitu COB, ale nekdy to muze byt malo).
Ja jsem se prave snazil najit co nejrozumnejsi cestu s ohledem na regulaci az do maxima proudu na COB, pokud by bylo zapotrebi. Proto jsem volil zdroj schopny dodat trvale az 400W (rozumne cca 350 trvaleho zatizeni, nikdy neni dobre cokoliv 'zdimat az na krev' ..).
Puvodne jsem se zameril na kvalitni zdroje do PC, s dobrou ucinnosti, ty 'lepsi znacky' jsou hodne spolehlive, ale vystupnich 12V je na step-up driver uz nizke, dochazi pak k velkym tepelnym ztratam.
Ty boost drivery jdou sehnat i levneji, ale tohle me pripada jako rozumny kompromis. nevyhoda je ta, ze je to otevreny obvod (ale uz relativne bezpecny slaboproud), kdo chce, muze si to kdykoliv zakrytovat, vyhoda je v tom, ze cela spodni deska obvodu je hladka a funguje jako chladic.
Po prepoctu (extremni priklad) by vyslo napajeni osmi CXA/B@36V na 1700Kc (zdroj s dopravou) plus 1000 (8x driver), to vse ve 400W (50W na jeden COB). V pripade HLG je cena znatelne vyssi (a to pocitam povesit na jeden driver ctyri COB, kde uz pri necelych 36V se ani ty 1.4A nevyuziji, bude to omezene napetove).
Oboji je nesmyslny priklad, jak zdroj, tak i MW driver by ze byly zatizene na 100%, coz neni zrovna rozumne. Ale v pripade 6x COB v uvedene konfiguraci je to uz pouzitelne srovnani.
Ja osobne chci z duvodu reference pouzit pro pest v prostoru 80x80cm prave ledkove svetlo s prikonem cca 440W a sesti CXA3070 (lepsi by samozrejme bylo treba osm CXB3590@50W, ale vychazim z toho, co mam nakoupeno). Coz bude idealni pro srovnani se 400W halogenem, ktery ma plus minus srovnatelny prikon a pro tento prostor je idealni. Budu sice limitovany vyskou boxu 140cm, coz je uz neprijemne omezeni, ale stale by to melo byt dobra 'porovnavacka' :]
HLG zdroje se dají vzít třeba najisto z TME.eu (rychlá a levná doprava). Koukám , že ted ho maj dokonce v akci s 300Kč slevou. Nebo pak třeba od Kingbrite, okolo $50. V podstatě to nevyjde o moc dráž. A na rozdíl od tvé sestavy ten MW můžeme pustit na plný výkon s naprosto klidným srdcem. Pro nový návrhy za mě ani náhodou (ale u tebe to chápu, třeba CXA3070 na HLG-185H ani rozumně nepověsíš.
Pájení přesně jak píšeš. Ty chladiče jsou mršky. Abych řekl pravdu, tak kvůli reflektorům používám držáky, tak stejně na COB nepájím. Ale taky jsem si to zkusil.
Termopodložky bych taky nebral. Používám Arctic MX2. Taky mě celkem překvapuje, kolik toho ty 3590 vydrží. Zatím jsem měl jediný problém a to s vadným držákem, který si dělal, co chtěl. Tak jsem ho poslal do sběru :-)
masuro, na rajčata a zeleninu super. Podle mých zkušeností bych do žádneho panelu nešel co nemá COB Cree CXB3570,3590 nebo Vero29.
Ted jde o to se nenachytat napodobenima co Čínani vypustily. Viděl jsem kopii Cree 3590 a nejde rozeznat(alespoň pro laiky)
V tom Hong-Kongu to musí být mazec.
Jinač ten panel má dobré světelné spektrum,ale postrádá to sílu lm/W.
Spachal / Sem normalne bezslov, vyborne vymysleno. Velmi by sem ja a myslim i vsichni odcenili nejakou schemu zapojeni a komplet seznam veci ktere si nakoupil, nebo jak by se ti chtelo udelat fotodokumentaci ale s tym te tu nemuzeme obtezovat. Kazdopadne za kazde zdileni informace sem ti vdecny a myslim ze i vsichni kto tady zavitaj a chteji zostrojit neco takoveho.
CigBig/ Prosimte mohl by si mi poskytnou typ kde si koupil ty vera 29? moc bych si to cenil
Ja bych tak kriticky nebyl .. Pro plochu cca 60x60cm je tenhle panel docela dobry, s dobrou genetikou a nepokazenem kole by tech cca 200g melo byt dosaitelnych bez problemu. V kazdem pripade Cree XT-E and XP-E2 jsou docela slusne ledky, neni to spicka, ale zrovna lm/W bych u techto led bral jako slusny vykon :]. Sympaticke je to, ze to vyrobce neoznacuje treba jako "400W", ze uvadi prikon a nesnazi se oblbovat kupujici ..
Chlazeni je v pohode, konstrukcne to je take sikovne udelane, je to regulovatelne, dva roky zaruka, primerena cena i za dopravu.
Za ty penize by samozrejme slo postavit lepsi svetlo, ale kdo chce mit hotove reseni pro mensi prostor, neni to spatna varianta. V kazdem pripade daleko lepsi nez treba Mazar nebo epiled/epistar svetla 'z Ciny'.
citace:
Původní příspěvek od healingpath
Spachal / Sem normalne bezslov, vyborne vymysleno. Velmi by sem ja a myslim i vsichni odcenili nejakou schemu zapojeni a komplet seznam veci ktere si nakoupil, nebo jak by se ti chtelo udelat fotodokumentaci ale s tym te tu nemuzeme obtezovat. Kazdopadne za kazde zdileni informace sem ti vdecny a myslim ze i vsichni kto tady zavitaj a chteji zostrojit neco takoveho.
V soucasne chvili je to pouze hromada komponent a dva velke kusy hliniku, to nema smysl fotit :]. Zda je to dobre vymysleno, se uvidi po sestaveni a v praxi, ale nic nenasvedcuje tomu, ze by to nemelo byt dobre svetlo. Nakupovat to dnes, uz bych asi pouzil CXB3590. Odkazy na jednotlive casti jsem uz uvadel, mozna neni spatny napad to vse pozdeji hodit do jednoho prispevku.
Schema zapojeni je vcelku snadne, zdroj > boost driver > COB, na tom z hlediska zapojeni neni nic sloziteho. Az bude svetlo hotove, najisto nejake fotky poslu, kdyby se tim chtel nekdo inspirovat. Ale vyrabet to na prodej nebudu, z hlediska legislativy je prodej cehokoliv napajeneho z AC 240V prilis narocny.
masuro, Vero 29 má při napájení 700mA 164lm/watt.
Co mám panel já ,tak má nějakých 900-950mA ,takže nějakých 161lm/watt.. http://www.bridgelux.com/sites/defa...%2020150908.pdf
Tak jsem se na to trochu podíval a to co světlo co uvádíš má jen 11 čipů bílých .Podívej se na datasheet a pokud by do nich pustily proud 700mA nebo 1000mA ,jak je tomu u čipu CXB nebo Vero 29,tak účinost bude někde kolem 80lm/watt.Další věc :tyto čipy mají dost variant a taky se podle toho cenově liší.Pokud neuvádějí BIN,tak se dá předpokladat ,že za ty peníze tam dají nějaký střed(nebo možná i spodní typy)kvuli ůspory peněz.To nejde poznat,protože tyto čipy se musí napájet ještě na DPS desku a ta může být jakakoliv.Pokud se podívaš na tabulku tak Cree uvádí od 90-158lm/watt při proudu 350mA. http://www.cree.com/~/media/Files/C...ng/XLampXTE.pdf
Určitě do nich nepouští jen 350mA(to by vyzařovali jen 456lm.)
.O účinnosti červených a oranžových se nema cenu bavit.Navíc vrchol fotosyntéza je kolem 660Nm(chlorophyl b max růst,A max květ) a takovou červenou tam ani nemají.
Takže proti COB CXB nebo Vero 29 nemají šanci ani v tom nejlepším BINU.
Jak jsem psal.Někteří výrobci (asi kvůli ceně),tam pořád cpou všechny možné barvy a Cannabis potřebuje především sílu a pak až dobré barevné spektrum.
Původní příspěvek od fikus37 Cannabis potřebuje především sílu a pak až dobré barevné spektrum.
To jsou stále opakované nesmysly. Světlo rostliny potřebují pro fotosyntézu. Fotosyntézu zajišťuje Chlorofyl a jsou dva typy: A a B. Každý má trochu jinou spektrální citlivost. Ale Zhruba platí, že Chlorofyl umí nejlépe využít červené a modré světlo. Například zelené světlo Chlorofyl odráží a proto se nám kytky v BÍLÉM světla jeví jako zelené. Takže osvětlovat kytku zeleným světlem je naprosto k ničemu, kytka dané vlnové délky využít zkrátka neumí. Naopak ideální je osvětlovat kytku kombinací modrého a červeného světla, kdy se jeví kytka tmavě fialová (protože jen málo světla odráží a většinu využije k fotosyntéze). Tudíž pro kytku je ideální mít dostatečnou intenzitu světla v červené a modré části spektra. Proto se Indoor dobře pěstuje pod sodíkem, který má vysoký podíl červeného spektra, které kytky umějí dobře využít.
Původní příspěvek od fikus37 masuro, Vero 29 má při napájení 700mA 164lm/watt.
Co mám panel já ,tak má nějakých 900-950mA ,takže nějakých 161lm/watt.. http://www.bridgelux.com/sites/defa...%2020150908.pdf
Tak jsem se na to trochu podíval a to co světlo co uvádíš má jen 11 čipů bílých .Podívej se na datasheet a pokud by do nich pustily proud 700mA nebo 1000mA ,jak je tomu u čipu CXB nebo Vero 29,tak účinost bude někde kolem 80lm/watt.Další věc :tyto čipy mají dost variant a taky se podle toho cenově liší.Pokud neuvádějí BIN,tak se dá předpokladat ,že za ty peníze tam dají nějaký střed(nebo možná i spodní typy)kvuli ůspory peněz.To nejde poznat,protože tyto čipy se musí napájet ještě na DPS desku a ta může být jakakoliv.Pokud se podívaš na tabulku tak Cree uvádí od 90-158lm/watt při proudu 350mA. http://www.cree.com/~/media/Files/C...ng/XLampXTE.pdf
Určitě do nich nepouští jen 350mA(to by vyzařovali jen 456lm.)
.O účinnosti červených a oranžových se nema cenu bavit.Navíc vrchol fotosyntéza je kolem 660Nm(chlorophyl b max růst,A max květ) a takovou červenou tam ani nemají.
Takže proti COB CXB nebo Vero 29 nemají šanci ani v tom nejlepším BINU.
Jak jsem psal.Někteří výrobci (asi kvůli ceně),tam pořád cpou všechny možné barvy a Cannabis potřebuje především sílu a pak až dobré barevné spektrum.
Lumeny jsou pro lidi. Pokud bys věděl o čem mluvíš, porovnával bys vyzářené fotony a v tom Hansův panel špatný nebude, přibližně na úrovni těch tvých Vero.
To jsou stále opakované nesmysly. Světlo rostliny potřebují pro fotosyntézu. Fotosyntézu zajišťuje Chlorofyl a jsou dva typy: A a B. Každý má trochu jinou spektrální citlivost. Ale Zhruba platí, že Chlorofyl umí nejlépe využít červené a modré světlo. Například zelené světlo Chlorofyl odráží a proto se nám kytky v BÍLÉM světla jeví jako zelené. Takže osvětlovat kytku zeleným světlem je naprosto k ničemu, kytka dané vlnové délky využít zkrátka neumí. Naopak ideální je osvětlovat kytku kombinací modrého a červeného světla, kdy se jeví kytka tmavě fialová (protože jen málo světla odráží a většinu využije k fotosyntéze). Tudíž pro kytku je ideální mít dostatečnou intenzitu světla v červené a modré části spektra. Proto se Indoor dobře pěstuje pod sodíkem, který má vysoký podíl červeného spektra, které kytky umějí dobře využít.
To jsou zase perly. Celý proces fotosyntézy využívá mnohem více barviv. Zeleného světla se sice odrazí nejvíc, na druhou stranu jen o trochu víc než červeného nebo modrého. Na zelené světlo je ovšem lidské oko nejcitlivější.
Chtel bych se jeste zeptat, kdyz se to tak spocita, uspora na elektrine a driverech, efektivita, vynos, 4 cxb cree 3590 cd bin 80 cri 3000k, cxb 3070 5000k bd bin (ta teplota se mi nezamlouva), nebo stare cxa, nebo mozna nejprijatelnejsi moznost bridgelux vero 29? chtel bych jenom vedet ze kdyz se to spocita, cena driveru, efektivita a pod, ktere vyjde nejvyhodneji.
Dekuji moc za rady
pohodovou nedeli vsem
Ale jo, snad se tento tyden k tomu uz konecne dostanu, asi se vybodnu na elox, jeste uvidim ..
No a k tem ruznym COB .. to je hadam velmi tezko srovnatelne. Stejne jako u halogenu bude rozdil mezi levnym predradnikem, obyc stinitkem a levnou 600W vybojkou, v porovnani treba s Gavita 600.
Obecna rada: kup si to nejlepsi, na co financne dosahnes, lepsi radu Ti asi nikdo neda :]. Dle meho subjektivniho nazoru stejnou sluzbu udelaji dve CXB3590 v porovnani se tremi CXA3070. Rozdil v cene bude o jednoho COB cca 500Kc.
Cim vyssi CRI, tim lepe, dle meho subjektivniho nazoru je CRI dulezitejsi, nez lumeny, zamerit se alepson na CRI80. A pokud nechces kupovat ruzne 'barevne' COB, osobne bych koupil 3500K. Sice o neco slabsi na rust (rekl bych ale spise neznatelne), kvet je dulezitejsi :]. 5000K je uz vcelku studene svetlo, nebrat, pouze pripadne jako doplnkove.
Pokud by melo byt svetlo pro maly box, klidne bych se nebal Cree XL-L2 U2/U3. Jen je to vetsi babracka, ale pokud je zapojis seriove, staci Ti nejake slusnejsi trafo k notebooku, netreba kupovat drivery. Regulace k tomu se da vyresit velmi levne.
No a porovnani Bridgelux VERO29 a Cree CXB, bude to hodne vyrovnane. Dle meho jsou Cree lepsi, VERO je zase levnejsi, tak si vyber
Původní příspěvek od alesh
Zelené a žluté světlo je taky velice důležité.
a.
Proboha aleshi přečti si alespoň nějakou výzkumnou zprávu z nějaké hnojárny, kde se tomu věnují. Pokud někde najdeš že pro kytky je zelené světlo důležité, tak jsi borec :-) Kytky na zelené světlo reagují asi tak, že když svítíš zeleně, tak klidně můžeš do boxu v "noci", protože kytka vůbec nezjistí narušení 12-ti hodinového cyklu tmy.
Proboha aleshi přečti si alespoň nějakou výzkumnou zprávu z nějaké hnojárny, kde se tomu věnují. Pokud někde najdeš že pro kytky je zelené světlo důležité, tak jsi borec :-) Kytky na zelené světlo reagují asi tak, že když svítíš zeleně, tak klidně můžeš do boxu v "noci", protože kytka vůbec nezjistí narušení 12-ti hodinového cyklu tmy.
Draku...doporučuju třeba práce panů McCree nabo Inada. Máš snad ty nějaký výzkumy, který by potvrdily ty dezinformace, které tu šíříš?
Když zkusíš zjistit něco o lidském oku, třeba přijdeš na to, proč je možné v noci svítit i slabým zeleným světlem.
A vůbec. Ten tvůj tón, když o věci víš hovno je dost nepříjemný. Měl bys ho změnit.
a.