"Piece of s**t" |
Zdravím. Pro svůj novej projekt potrebuju radu od nějakýho strojaře, nebo elektrikáře.
Hledám vhodnej elektromotor, kterej by měl následující vlastnosti:
1) napájení 220 v - možnost zapojení do sítě
2)schopnost nepřetržitýho provozu
3) nizkootáčkovej (do 100 otáček/min)
4) síla schopná otáčet 100 kg objektem.
O co se jedná....nejsem strojař, takže nějaký zpřevodovani, nebo složitější úpravy mejma rukama nepřipadají v úvahu. Motor by měl mít tyhle vlastnosti sam o sobě.
Na hřídeli bude nějakým způsobem (to snad zvládnu) přichycenej kotouč o průměru cca 100 mm, na kterým bude ozubenej řemen, kterej bude pohánět zhruba 100 kilovou točnu. Točna má uprostřed díru pro protažení nekterejch statickejch prvků, takže nebude v ose zafixovaná, a její pohyb v pevně daným kruhu bude zajišťovat 8 ložiskovejch koleček usazenejch ve vodící kolejnici. Středovej výřez v točně má průměr cca 50 cm, ozubenej řemen proto povede od motoru k ozubenymu věnci s vnějším průměrem cca 70 cm. Osová vzdálenost mezi středem věnce a motorovou hřídelí musí bejt minimálně 150 cm, aby mohl motor bejt bokem z důvodu údržby a dostatku místa. Převod bude teda jedinej a to tenhle. Menší kolo bude otáčet větším, rozměry ozubenejch hnacích segmentů je možno lehce pozměnit. Celá točna by se měla točit rychlostí od 0,5 do 3 otáček za minutu.
Otázka zní: jakej motor použít, aby zvládl body popsaný vejš a přitom to nevyšlo na balík.
Našel jsem si samozřejmě firmy, kam stačí napsat to samý, co sem a za pár dnů mi tam sestroji motor s převodovkou na míru, ale mě spíš zajímá, jestli by takovej motor šel použít z něčeho jinyho. Protože cena novyho by nebyla nižší než nejakejch 5-7 tisíc, hledám alternativy. Poraďte prosím, jestli někoho něco napadne. Motorky z grillu mým požadavkům vyhovujou asi nejvíc, jedinej problém je v jejich tažný síle. Ty nejsilnější otočej asi 30 kilama, ale jak jsem už psal-točna bude mít ve finále s veškerým osazenim okolo 100 kilo, nevěřím tom, že by to utáhl.
Rady prosím sem, na veškerý upřesňující otázky rad odpovím. Předem všem dekuju. ;) |
|
|
SOMBruno |
Ahoj. Aký priemer má točna ? A... Načo Ti to je? :D
Čo takto spojiť 3-4-5max. grilovacie motorčeky?
Motor bude s tou "medzitočňou" súosoví?
:david:
Držím palce :)
EDIT: Niesom elektrikár ale strojár...
(Neišlo mi pridať ďalší príspevok no tak som to spojil)
Takúto predstavu mám o tom ja... Je to tam dobre vyobrazené??
EDIT:No... obrázok mi nejde ale.....
-----TOČNA-remeň-MEDZIKUS
------------------------H
------------------------R
------------------------I
------------------------A
------------------------D
------------------------E
------------------------Ľ
---------------------MOTOR
P.S. točna a medzikus sú vzhľadom na zem (respektíve vzhľadom na motor) kolmo alebo vodorovne ?
Plus+ tie pomlčky si nevšímaj :D (nezobrazilo by to dobre) :D :frog: |
|
|
Vemach |
100 otacek je na hridel elektromotoru hrozne malo a taky moment dost vysoky. Nejspis budes muset pouzit jeste prevodovku. |
|
|
The Worst |
Zdar,
ak to chceš čo najlacnejšie, tak riešiť to bude najvhodnejšie pomocou DC motorov s prevodovkou. Napríklad motorov do stieračov auta atď.
Zoženieš aj použité kusy napr. na šrotovisku, v bazare atď.
Samozrejme bude nutný DC zdroj, čo však bude mať výhodu možnosti regulácie rýchlosti krútenia (v tom prípade to samozrejme musí to byť regulovateľný DC zdroj, ktorý zvládne dané prúdové zaťaženie).
Toto riešenie je najlacnejšie, no mechanicky náročnejšie. Potom už ostávajú len tzv. krokové motory, ktoré však nie sú najlacnejšie + je potrebná elektronika na rozbehnutie atď.
Ak chceš aby to valilo nonstop a spoľahlivo, určite bude lepšie zainvestovať viac.
Btw. údaj o zaťažení 100 kg má takmer nulovú výpovednú hodnotu. Ak 100 kg bude na platni, ktorá bude uložená horizontálne a jej pohyb budú zabezpečovať Tebou spomínané "kolečká na ložiskách" tak jediná sila, ktorú bude motor musieť prekonať je vlastne len valivý odpor a trenie (ak bude kvalitný pojazd, tak tieto sily budú minimálne) + sila potrebná na počiatočné roztočenie.
d worst |
|
|
"Piece of s**t" |
Ahoj lidi.
To SomBruno: Je to přesně tak, jak jsi nakreslil. Pro upřesnění přikládám několik narychlo udělanejch obrázků. Víc grilovacich motorků bych nezvlád propojit. Tuším, že hřídelky jsou uložený v malinkejch ložiskovejch domečkách, takže zpřístupněný jen z jedný strany bez možnosti paralelního (ve strojařině se to řekne asi jinak)takže bych je musel nějak napevno a přesně usadit vedle sebe do rámu, opatřit ozubenym kolem....nesmysl :) mimochodem ten silnej motorek, co otočí 30ti kilama stojí všude okolo 1000 kč, takže jsme zase u peněz. Motor s převodovkou na míru na 220 bez možnosti regulace (není potřeba) + hnací prvek ( šnek, ozubeny kolo) řemenice, řemen vyjde na 7k plus minus, ale spíš plus. Mě zajímá varianta do max 5k plus minus, ale spíš minus.:)
Celý to samozřejmě není nic novýho, Ameriku jsem neobjevil, ale mám hodně pádnejch důvodů jít do tohodle vertikálu. Kterej chci později dále upgradedovat, pokud to bude fungovat. A fungovat to bude, protože už je to vyzkoušený. Když uvidím, že to nejede podle mejch představ, pořád to bude úplně normální ověřený vertikal box.
Točnu bych musel udělat stejně na kolečkách, protože bych se k zadním kytkám jinak nedostal, tak proč to rovnou nezautomatizovat a nevylepšit pro kytky světelný podmínky?
Točna má 150 cm v průměru a půjde použít u 400-600 wattáže. Na osmi sloupcích je přidělanej podobnej dřevěnej kruh jako dole se čtyřma vysouvacíma nohama z jeklů, na kterejch bude druhý patro květináčů.
V jeklech jsou díry a závlačkou jde měnit jejich vejška. Přemejšlím o nákupu čtyř průmyslových kloubů s možností nastavením tuhosti.
|
|
|
"Piece of s**t" |
To The Worst.
Máš pravdu, že pokud bude mít točna jakžtakž dobrý těžiště a slušnou valivost koleček, tak by síla k jejímu otáčení nemusela bejt nijak velká.
Problém spočívá ve vodící kolejnici. Kruhovou samozřejmě neseženu, takže budu muset vzít rovnou kolejničku a naříznout ji na mnoha místech, aby šla vytvarovat do kruhu. Kruh teda nikdy nebude kruhem, ale spíš mnohoúhelníkem. V místech, kde se lišta bude lámat bude vznikat odpor viz. obrázek |
|
|
"Piece of s**t" |
Celej průser je v tom, že CT a nějaký kábliky prostě musí výst spodem, takže pohon nelze vyřešit jinak, než přes ozubenej věnec. Existuje ještě šíleně drahá varianta, kdy je středová hřídel dutá a dutinou jsou protažený potřebný rozvody, ale to jsem zavrhl už třeba i proto, že na točnu budu často lízt a zatěžovat ji vždy na jedný straně, takže bych ji stejně musel opatřit opěrnými pomocnými kolečky. Spíš se bojím, aby mi třeba nepadal řemen, když by vytvořenej kruh, kterej má točna opisovat nebyl dokonalej a pnutí nebylo konstantní.
Konstrukce je momentálně rozložená a bez substrátu má asi 70 kilo, takže se 110 litrama mokrýho substátu bude mít řekl bych dost přes 100 kg.
Znovu opakuju, pohyb byl primárně navržen, aby byl ke kytkám dobrej servisní přístup. Je to i odpovědí na otázku, proč spíš nerozpohybovat lehkou výbojku, než metrákovou almaru. |
|
|
hardiron |
ahoj kup si normalne prevodovy motor,
http://stroje.bazos.cz/inzerat/2560...prevodovkou.php tohle ma na vystupu 50 otacek za minutu, jeste bych to zredukoval, vhodny prevod je treba v pracce.
Taky urcite nepocitej s vahou 100kg ,ale 200kg musi tam byt rezerva ,ten stred toho otaceni bude zachytavat docela velkou vahu, takze pocitej s nekyma 2 velkyma loziskama.
Jo a pocitej stim, ze to tiche nebude :-) Osobne si myslim, ze to nebude ani efektivni. Pokud chces vynos, tak sog v kombinaci s aerem nebo dripem.
Ale jako pokus dobry noo. Pokud budes met nejaky problem tak se ozvi , jsem strojar takze o tom neco vim. |
|
|
"Piece of s**t" |
Ahoj.
Dneska jsem mluvil s kámíkem, co instaluje garážový vrata a ptal se ho na motory. Používají DC krokový motory na 24V, o kterejch psal The Worst.
Jsou dost silný, převodovka lze nastavit na požadovanej poměr, součástí je trafíčko, aby to šlo do normální zásuvky a jednoduchá řídící jednotka. Na hřídeli je osmihran, na který lze přidělat řetězový kolo. Cena 8000.- Relace stále stejná.
Hardirone dík za odkaz, motor sice vypadá, že má svý nalítáno, ale parametry dobrý a ta cena je naprosto super. I s tou pračkou si mi nasadil brouka, motor umí i pomalý otáčky, sílu má a známej by byl schopnej "poladit" program do požadovaný podoby. Zjistím o tom víc.
Hluku se nebojím hned ze dvou důvodů.
1) Skladba podlahy growroomu (odspoda)
a) SK záklop (strop v přízemí)
b) 18 cm minerální vata
c) stropní trámy svrchu pokrytý miralonem
d) prkenný záklop
e) 40 mm kročejová izolace Rockwool steprock HD
f) 2x 12mm OSB deska s miralonem mezi
g)lino
h)pryžové lože 50mm pro uložení pohonný jednotky.
Stěny celýho roomu obložený Rockwoolem Airrock HD 50mm
2) Dále je potřeba mít pořád na vědomí, že chci obětovat 99% otáček motoru a vrazit je do výkonu. Pokud by se točna kolem osy otočila třeba 1x za 15 minut, tím líp. Kruh fixovanej k točně, na kterým bude napnutej řemen nemám hotovej, asi se udělá, až bude motor pod střechou - víc otáček motoru = větší vnější průměr věnce. Někde jsem našel tabulku výpočtu přenosu síly, kroutícího momentu atd, ale sám to asi nespočítám...Hardirone ? :) Deklarovaná půlotáčka až tři/min byla jen orientační,Hluk by při takový šnečí rychlosti neměl bejt problém.
Jde jen o to, aby se lampa, která bude umístěná excentricky a bude tedy v jednom místě trochu blíž kytkám vzdálila od libovolnýho bodu v pěstebnim kruhu dřív, než teplota překročí třicítku. Lampa bude ještě viset na lighttrailu, kolejnice bude u stropu bokem mimo box, na háčku bude lanko vedený ke kladce zavěšený nad "skorostředem", čímž se zajistí vertikální pojezd. Díky tomu risknu 2 patra květníků a vyšší pletivo. Momentálně vypočítávám jak dlouho a v jaký intenzitě bude část boxu, která bude od výbojky nejdál osvícená, tomu uzpůsobím délku výšky (ty vole :) pojezdový plochy. Pokud výpočty dopadnou špatně, dojde na přísvit temnějších míst slabší watáží s výbojkou mířící nahoru, ale doufám, že to nebude potřeba.
Upozorňuju, že takovejhle vertikal v menším měřítku 1,3:1 - bez 2 pater a rotace - jsem jel asi 3 roky a výsledky skoro vždycky předčili očekávání. Žádnej sog s tím v plánu nemám, pojedu klasickej Vscrog s delším růstem a Sativní genetikou. Nebál bych se teda toho, že to fungovat nebude, rotací nemůžu nic ztratit, můžu jen získat. A zas člověk není úplný pako, když uvidim, že maj kytky málo světla, nebude problém vytáhnout šnůru a jet si normální statickej pěst.
Mým cílem je systém dát do konce roku dohromady a vychytat ho natolik, aby při 400W házel průměrně 500g sušiny, při 600w 750g. Následně si chci splnit sen a hlínu vyměnit za TAG. Systém už teď stavím tak, aby to bylo technicky možný. Než k tomu ale dojde, uplyne hodně kouře v plicích, už tak budu řešit dost problémů se světlem, teplotama a Vscrogem jako takovým, prubnout k tomu ještě aero (a to poprvý) by byla dokonalá zahradnická sebevražda.
Perlička: Zkoušeli jsme točnu vytáhnout po provaze oknem ve štítu do podkroví, úhlopříčně se nevešla o 4 centimerty :D Výraz ve tvářích sousedů se nedá fakt ani popsat.
Takže nezbylo nic jinýho, než ji říznout napůl (jen ten velkej kus) a udělat ji smontovávací a rozmontovávací, což, jak jsme zjistili byl božskej nápad, protože se stím manipuluje fakt o dost líp.
|
|
|
hardiron |
prave tech 750 udelas klidne v sogu s nizsimi naklady :-) |
|
|
Vemach |
no hele já na to tak koukám a nevím jak moc si nad tím přemyslel ale to co popisujes je docela mazec. jako ozubeny věnec průměru 1000mm tě vyjde dráž než motor. zapracoval bych na kruhovem průměru, a otáčky na konstrukci přenášel trecim převodem, klidně i z více motorů. |
|
|
"Piece of s**t" |
Kupovat soustruženej ozubenej věnec je samo blbost. Je to jak říkáš, ten v průměru 300 mm stojí okolo 7k a eště by byl malej. Koláč bude normálně dřevěnej, žádný velký sraní, možná ho udělám tak velkej, aby na něj šlo nasadit něco fakt kruhovýho, třeba okleštěnej ráfek z kola.
K němu by mohla bejt napnutá řemenice (říznou na míru z pásu).
Klínovej, nebo ozubenej řemen s vnitřním ozubenim směr hnací hřídelka.
Ale jak se využívá ten třecí pohyb? Hřídel motoru s elementem --- věnec točny? |
|
|
Vemach |
cs.m.wikipedia.org/wiki/Třecí_převody
na hřídel elektromotorunu bys pridelal nějaký malý kotouč. třeba i pogumovany a ten přitiskl ke konstrukci.
vše čo popisujes je finančně náročnější než si podle mě predstavujes. |
|
|
hardiron |
treci prevod? no nevim nevim, u toho treciho prevodu je potreba aby ty 2 plochy na sebe dost tlacili. Kdyz uz bych si ho vybral. tak to prenasel pres nejakou malou pneumatiku. No myslim nad tim sednu a propocitam to z hlediska mechaniky, jaky asi toc moment se bude prenaset a od toho by se pak dalo spekulovat vic. |
|
|
"Piece of s**t" |
Tak dík za osvětu, tohle lineárně nejpřímější spojení mě přitom vůbec nenapadlo :) odpadla by tím spousta technickejch problémů, navíc ušetřeny peníze za řemenový vedení. Super nápad! Rychlost rotace se teda nastaví na míru otáčkám použitýho motoru správně zvolenou velikosti obou třecích elementů, že?
Tohle řešení nakrátko jsem asi podvědomě zavrhl hned na začátku, kdy jsem si pořád namlouval, že delší vedení je nutností, aby byl motor bokem kvůli lepšímu přístupu. Použití třecího převodu to ale umožní taky, navíc, i kdyby nakonec musel bejt motor částečně pod točnou, tak by to neměl bejt problém.
Vodící kolejnička bude muset bejt stejně na vyvýšenym místě, svařená konstrukce, na který to bude celý posazeny, takovej schod, bokem budou protažený potřebný nerotujicí věcičky dále vyvedený dírou ve věnci do pěstebního prostoru.
Takže tímto zavrhuju převod řemenem a volím převod přímý,
Ještě jednou díky! ;)
Edit: Jaj takže třecí převod má taky svoje specifika. Co kolo z dětskýho jízdního kola? Přidělat rovnou na hřídel? Na bok točny (50 mm) přišroubovat nějakej kovovej pásek, ke kterýmu by bylo pritisknutý kolo. Ale výhody oproti nápadu z řemenem má jakýkoli přímý spojení a to přece není jen to třecí. |
|
|
Vemach |
je to levné a jednoduché. a při přenosu velkých momentů je potřeba velká pritlacna síla. a pokud nechceš příliš namahat konstrukce a síla bude potřeba řešil bych to protivalcem naproti motorů. |
|
|
hardiron |
Jo presne proti kolo ktere by mohlo byt taky pohanene |
|
|
"Piece of s**t" |
Je krásný, jak jste se shodli. Čili pro větší stabilitu a lepší přenos síly použít dvě hnaná kola a třetí tam může být třeba jako zajišťovací prvek, jen hřídelka v ložisku s navlečenym kolem.
Tím by byla vytvořena rovina, točna by neměla kam "ujet" a kdybych kolečka napevno natočil do kruhovýho směru, mohl bych se tím vykašlat na nějakou vodící kolejnici.
Ale 2 motory....
Pochopil jsem to doufám dobře ? |
|
|
Vemach |
Pochopil... Zalezi jake motory budou k dispozici. Dva jsou ale podle me zbytecne. kolejnici urcite ne jen proste rovny povrch valcoviteho tvaru at ma to kolo po cem jet. |
|
|
|