|
Zdravím,
slyšel jsem a taky jsem koupil pro zapojení sodíku vysokofrekvenční (VF) kabel, teď ale nevím kam patří a jeslti je vůbec k něčemu potřeba.
Dík za info. |
|
|
Morgan |
Zdravím,
nepises jaky konkretne mas typ, ale stejne si myslim ze pro nase ucely ,(pozorovani rustu technickeho konopi) je nejlepsi kabel SHC-silikonový samozhášecí. Jak uz nazev napovida ma samozhaseci schopnost, a velice dobre se s nim pracuje. :)
Ty vysokofrekvenci kabely se mi nejak nezdaji, dokonce bych rekl ze je to bulshit (co ja vim tak VF kabely jsou treba koax ethernetovy, rj45 atd....) |
|
|
Hanizek |
Vysokofrekvenční kabel je hodně jemná licna, která bývá ještě na povrchu postříbřena nebo pozlacena (kvůli skinefektu). Pokud má dostatečný průřez (a je z vhodného materiálu), měl by jít použít.
Jinak ale v pohodě stačí obyčejný kabel, popřípadě kabel k tomuto přímo určený. VF kabel je zbytečný luxus.
EDIT: A ještě je třeba zjistit, zda při startu výbojky neprobíjí (on totiž asi nebude určený na příliš velké napětí). |
|
|
virgill |
no rekl bych vf kabel je imho na nic spis by se hodil vysokonapetovy kabel. obzvlast co se tyka probijeni bych jinaci nez dobre izolovany nepouzil. pozna se podle tluste nebo vicenasobne izolace. probijeni pri startovaji muze byt dost nebezpecne radil bych pouzit pomoci odbornika. (a to radsi elektrikare nez profesionalniho hasice) |
|
|
HiGhLaNdEr |
VF kabel by tam mohl mít i negativní vliv na velikost VN půlzu při startu. Takže osobně bych do něho nešel,. Použil bych zapalovací VN kabel který se prodává v metráži v mototechně. Je odolný teplotám, vydrží vysoké napětí a je dost pevný proti odření nebo proštípnutí. Obyčejný kabel bych nepoužíval, stačí když se někde prostřelí izolace vysokým napětím a oheň je na cestě. |
|
|
Hanizek |
HiGhLaNdEr: Izolace obyčejných kabelů (tím myslím na 220V) musí vydržet napětí 4000V po dobu alespoň 60 sekund. Pokud se tedy nejedná o výbojku v řádech kilowatt, průrazu bych se nebál. Samozřejmě je ale vhodnější kabel přímo k tomu určený. |
|
|
HiGhLaNdEr |
mno chápeš, znáš to,.. má to někde běžet bez dozoru dny a noci,... takže bezpečnost předevšim,... |
|
|
medulda |
HiGhLaNdEr: ad mototechna - VN kabelů existuje víc druhů, mj. odrušené, kde místo mědi vede proud uhlík o značném odporu - na VN špičku v zapalovánhí to nemá vliv, ale na vedení proudu při běhu výbojku ty může mít vliv docela významnej. Navíc průřez těchto VN kabelů v mědi je pro větší wattáže nedostatečný - jiskra má energii řádu desítek miliwattsekund, proběhne jich max pár tisíc za sekundu. Jsme tedy na výkonech pár desítek W při napětí desítek kV. Střední proud tedy dosahuje max. 100mA (srovnej s pár ampéry u silnějších výbojek).
Závěr: Kabel z mototechny patří do auta (resp. tak do fichtla, do auta se vyrabí kabely včetně fajfek a odrušovacích odporů). K výbojce patří kabel CYKY patřičného průřezu. Chceš-li udělat pro bezpečnost maximum, použij průřez větší, pořádně dotáhni všechny šroubové spoje a použij patřičné jištění. |
|
|
HiGhLaNdEr |
Ano zapomněl jsem napsat uhíkovej NE ! Vycházím hlavně z toho že u 400W tělesa pro pouliční osvětlení tam ten měděný VN kabel do auta použit je. |
|
|
tgm.amster |
klasickej VN (medenej) jak nekdo psal na fichtla je ok, prurez ma 1 mm2 takze proudova zatez je do cca 10A a napeti musi vydrzet 5000V takze ok, pouzival sem ho na 250w, ted ho mam na 600w a kamosovi sem ho dal na 1kW taky funguje vpohode...
VF kabel imo nema zadnej parametr kterej by byl pro nas ucel dobrej(VN na fichtla ma velkou izolaci, vybornej na starty). |
|
|
|