Capo |
Dneska jsem zi zašel do Janči koupit svůj první sodík a těšil jsem se z něho jenom asi tak 5 hodin. Byla to 100W SON-T plus, tlumivka od philipsu, startér co mi doporučili bo ten klasický co ho tady používáme přestali objednávat, protože prý v něm bylo něco špatně a snižoval životnost. Když jsem přijel domů tak jsem hned kutil zapojení. Zapojil a asi pěti vteřinách to trochu prdlo, trochu smradu, vnitřek se sesypal, zčernala baňka a konec.
Zapojil jsem ho podle schématu odtud jenom na startéru bylo místo Lp bylo LA a místo B bylo je D. Myslel jsem že to bude jenom nějaké jiné označení.
NO posílám fotky a díky za radu co bylo špatně ať mi nebechne druhá až si ji koupím.
A ještě zapojil jsem to jenom tak provizorně abych jenom zkusil jak to svítí, tak jsem nedal normální zástrčku ale normálně ty 2 drátky do zásuvky takže nedřžely pevně a chviličku byl kontakt potom tak 2 sekundy ne a jak jsem to znova spojil tak to po chviličce prdlo. Fáze jsem měl dobře, to jsem si zkoušečkou ověřil. |
|
|
medulda |
Podle všeho to máš zapojený dobře. Nevidím jen přesně na tlumivku (na to co je na ní napsáno), ale zbytek je OK. Proč se výbojka zničila netuším... |
|
|
Sciurus |
Zapojené dobře? Ani náhodou!!! Chyba je v tom, že Phillips tlumivka MUSÍ mít tři kabely!
Vždy se řiďte dle schématu na tlumivce! A taktéž je rozumné, když máte komponenty od jednoho výrobce!
Jestli najdu starý komplet, postnu schéma zapojení!
EDIT Našel jsem a překontroloval. Takhle by to mělo být správně, zkus to;) Viz přiložený obrázek! |
|
|
medulda |
Nechtěl bych se hádat, mám výbojku se třema vývodama (není phillips) a zapojenou ji mám jako capo. Ale možná tomu tak u Phillipsu skutečně je. Ke schématu mám jednu výhradu - určitě bych nepřipojoval vývod startéru B (jako ballast) na nulák zásuvky.
edit: samozřejmě ne výbojku se třema vývodama, ale tlumivku :) |
|
|
Sciurus |
citace: |
Původní příspěvek od medulda
Nechtěl bych se hádat, mám výbojku se třema vývodama |
A kdo tu mluví o výbojce? Pokud máš namysli tlumivku, tak je otázkou, co to je za výrobce.
To schema, co jsem upravil, to je přímo na jeho starter, který tam nemá B, ale N ;) |
|
|
medulda |
S tím výrobcen vážně nevim, ale stejně si myslím, že by mělo být správně N-nulák, B(resp.D na skutečném startéru)-tlumivka. |
|
|
Sciurus |
citace: |
Původní příspěvek od medulda
S tím výrobcen vážně nevim, ale stejně si myslím, že by mělo být správně N-nulák, B(resp.D na skutečném startéru)-tlumivka. |
Zřejmě jsme se nepochopili! Neřiď se tím na schématu, on to má na startéru obráceně! Místo onoho "B" na přiloženém schématu tam má N-nulák, do kterého jde kabel přímo ze zdroje a slot ve startéru sdílí s Nulákovým kabelem z objímky!
To schema, co jsem přikládal, tam jsem jen překreslil zapojení tak, aby to JEMU mohlo fungovat, jinak původně není ODE MĚ!
Edit Přikládám upravené schéma, teď už by neměl být žádný problém:p: peace |
|
|
medulda |
Aha, už jsem doma :) Omlouvám se.. |
|
|
Capo |
citace: |
Původní příspěvek od Sciurus
Zapojené dobře? Ani náhodou!!! Chyba je v tom, že Phillips tlumivka MUSÍ mít tři kabely!
Vždy se řiďte dle schématu na tlumivce! A taktéž je rozumné, když máte komponenty od jednoho výrobce!
Jestli najdu starý komplet, postnu schéma zapojení!
EDIT Našel jsem a překontroloval. Takhle by to mělo být správně, zkus to;) Viz přiložený obrázek! |
No zkusit to znova můžu, ale s novou výbojkou. Tahle dopadla takhle. Myslíte, že kdybych v Janči tvrdil že jsem ji zapojil správně podle schématu na tlumivce a že byla vadná že shořela že bych mohl uspět s reklamací? |
|
|
Sciurus |
Jo, určitě to zkus, že třeba byla vadná od výroby a při zapnutí poškozené jádro vybuchlo, nebo tak něco. Určitě to za pokus stojí!:)
Jinak něco takového vidím poprvé! Kolikrát se mi povedlo vyhodit pojistky, zkratovat obvody a co já vím co ještě, a nikdy to nedošlo až do téhle fáze:eek:
Hodně štěstí:punk: |
|
|
Capo |
Díky za opravení schématu. Jestli najdu ten thread jak je tam přímo tenhle obrázek i s tou Philips tlumivkou tak je tam zdupu co to tam poslali za schéma. A ještě tam je napsané na jaké výbojky to je. Místo toho, aby tam bylo napsané na jaké tlumivky to je a ještě špatně. Myslím, že to mám z threadu "Zapojení všeho možného", ale už je to tak 2 měsíce. Kurva 280,- v hajzlu. JO a ještě se mi zdá že mi trošku smrdí tlumivka. Jenom když k ní čuchnu, ale když to ruplo tak stejný smrad byl cítit mnohem víc (nevím jestli tak může ta barva smrdět normálně). Myslíte že můžu vyhodit taky tlumivku??? A ta šedá barva co je na tomvinutí je taky nějaká porušená. Nevím jestli už to bylo předtím nebo tou šlehou co to dostalo. |
|
|
Capo |
Díky za opravení schématu. Jestli najdu ten thread jak je tam přímo tenhle obrázek i s tou Philips tlumivkou tak je tam zdupu co to tam poslali za schéma. A ještě tam je napsané na jaké výbojky to je. Místo toho, aby tam bylo napsané na jaké tlumivky to je a ještě špatně. Myslím, že to mám z threadu "Zapojení všeho možného", ale už je to tak 2 měsíce. Kurva 280,- v hajzlu. JO a ještě se mi zdá že mi trošku smrdí tlumivka. Jenom když k ní čuchnu, ale když to ruplo tak stejný smrad byl cítit mnohem víc (nevím jestli tak může ta barva smrdět normálně). Myslíte že můžu vyhodit taky tlumivku??? A ta šedá barva co je na tomvinutí je taky nějaká porušená. Nevím jestli už to bylo předtím nebo tou šlehou co to dostalo.
Kurva a to sem skoro inženýr a taký debil. |
|
|
Spsemi |
citace: |
Původní příspěvek od Capo
A ještě zapojil jsem to jenom tak provizorně abych jenom zkusil jak to svítí, tak jsem nedal normální zástrčku ale normálně ty 2 drátky do zásuvky takže nedřžely pevně a chviličku byl kontakt potom tak 2 sekundy ne a jak jsem to znova spojil tak to po chviličce prdlo. Fáze jsem měl dobře, to jsem si zkoušečkou ověřil. [/B] |
nemohlo to zhoriet preto ze si tam napojil len tie dva kable a len taq provizorne...IMHO: ono to chce aj ten treti
noooo.. mi sme to zapajali podla schemi na tlumivke/starteri.. (neviem presne... to velke tazke biele) a slapalo to akurat som na zaciatku prehodil ochranny s nulakom a nedialo sa nic..... ked som to ale opravil taq to slo |
|
|
shaman1* |
Zdravim
tu tlumivku bych vyhodil Během provozu může dojít k mezizávitovému zkratu a čím je větší poškození tlumivky, tím rychleji dojde k zničení výbojky. Ty to nepoznáš výbojka ano "odejde". Dojde ke snížení odporu a výbojka bude přejebávána proudem |
|
|
Capo |
Tak výbojku jsem dneska vyreklamoval. Tvrdil jsem v Janči že měla asi poškozené jádro a hned jak jsem ji zapnul tak bouchla. A byli vstřícní sice si ten chlapík tam jasně myslel, že jsem to zapojil špatně, ale skoro bez řečí mi dal novou, ale dodal že jestli mi zase odejde tak to bude jasná moje vina a další mi nedají.
Dotaz na zkušené elektrikáře. Jak by se ta tlumivka dala proměřit jestli je poškozená??? Zavolal bych kámošovi, co je elektrikář a změřil by mi to. Jenom by mě zajímalo jak to proměřit, abych tam nemusel mít při tom výbojku. Kdyby náhodou byla vadná tlumivka a lampa zase nevydržela. |
|
|
Hanizek |
Změřit odpor vinutí stejnosměrným proudem, anebo změřit indukčnost. |
|
|
Joly |
citace: |
Původní příspěvek od Capo
Dotaz na zkušené elektrikáře. Jak by se ta tlumivka dala proměřit jestli je poškozená??? Zavolal bych kámošovi, co je elektrikář a změřil by mi to. Jenom by mě zajímalo jak to proměřit, abych tam nemusel mít při tom výbojku. Kdyby náhodou byla vadná tlumivka a lampa zase nevydržela. |
Zdravim,
Zapoj tlmivku: F--tlmivka--ampermeter--N
F = fáza, N=nulák
Ak bude hodnota prudu okolo 0,5 Ampera tak je tlmivka v poriadku. Pozor: nezabudnut nastavit ampermeter na striedavy prud. Ak by si nameral prud radovo väčší tak mas skrat na vinuti, ale v tomto pripade by uz pravdepodobne padali istice :D |
|
|
Capo |
Jo tak normálně myslíš I=P/U. Někde jsem tu četl a v předmětu základy elektrotechniky na výšce (jinak dělam ekonomiku) jsme brali že u střídavého proudu to je: P=U*I *cos fí. Na tlumivce mám napsané, že cos fí=0,45 takže by to potom bylo: I= 100/(230*0,45)=0,96A. Takže když mi to tak nějak vyjde tak je v poho??? |
|
|
shaman1* |
Kdyby jsi měl mezizavitový zkrat tak ti žádné takové měření nepomůže ten se projevuje nejčastěji při zahřátí na provozní teplotu tlumivky až se teplotně roztáhne vinutí tlumivky pokud tam je projeví se nárustem proudu za tlumivkou |
|
|
Hanizek |
Capo: Ten výkon není výkon tlumivky! Je to tam jenom abys věděl, jakou lampu připojit.
shaman1*: Tlumivka je vinutá většinou z "pásoviny". Když tam bude zkrat, bude menší odpor i "za studena". Ten pásek tam nená moc šancí se hýbat. Možná, že za tepla ještě trochu vzroste ale i za studena to bude měřitelné. Mimoto ohmický odpor tam prakticky nehraje roli (výrobci se naopak snaží, aby byl co nejmenší). Důležitá je indukčnost! Když normálně změříš odpor vinutí a porovnáš to s jinou tlumivkou (stejnou), zjistíš jestli je v pořádku. |
|
|
Capo |
Nemáte teda někdo stejnou tlumivku jako já abych zjistil kolik mají teda být ty OK hodnoty? Nebo kolik přibližně se ta indukčnost pohybuje? |
|
|
Capo |
jo a vypadá to spíš na ty závity z drátu než na pásovinu. Mrkněte na foto té poškozené barvy na tlumivce na první stráně. Asi od toho jak se to roztáhlo. |
|
|
Hanizek |
Capo: Jo, i to je možný - záleží na výrobci. Ale častější je pásovina. |
|
|
shaman1* |
Mám posit že je jedno jestli to bude z pásoviny nebo jen z drátu ta tvoje je podle fotky ze smaltovaného drátu pokud se porušil smalt na drátu při průchodu vysokého proudu bude tam mezizávitový zkrat. Sitze tlumivka bude impregnovaná ale vlivem teploty která je provozní se spojí jednotlivé vodiče to se stane až při teplotě provozní z toho plyne že indukčnost při studené tlumivce měřit se nevyplatí a je to zbytečné, ohmický odpor za studena měřit je taky zbytečné. Aby jsi to změřil tak bych měřil proud za tlumivkou za studena a pak až dosáhne provozní teploty pokud bude rozdíl vysoký jedná se o zavitový zkrat. |
|
|
Capo |
Tak po víkendu bude mít kámoš čas, tak k němu všechno vezmu a proměříme to. Kdyby to nešlo změřit, tak sem domluvený s dalším kámošem, který je ale z větší dálky že mu to předám na výšce a on ji vezme k sobě na FEIku a tam to s profesorem proměří pořádně.
Na chuja ale je, že mě docela tlačí čas. Řízky budu mít připravené příští pátek. |
|
|
Capo |
Takže ještě mi psal Erixon, že při vypnutí by měla mít aspoň nějaký nízký odpor. Když bude zkrat, tak žádný odpor nebude. To udělám jako první.
Když bude odpor tak za studena je v pořádku. Neměla by mi teda bouchnout lampa hned po zapojení a můžu zapojit výbojku a měřit ten proud za tlumivkou a sledovat jestli se zvedá. Když zaznamenáme nějaký velký skok při zahřívání tak okamžitě vypínám. Ta chvilka by mi ji neměla zničit nebo ne? |
|
|
Capo |
A ještě dotaz nevíte kde na netu bych mohl najít charakteristiky té tlumivky?
Elektrikářské věci hledat neumím a s angličtinou kámoš nejsem. Je to tlumivka Philips BSN 100 L302-I. Ten kámoš elektrikář zatím nic takového hledat nemusel tak neví kde to hledat. Kolega google mi taky moc nepomoh. Na philipsovských stránkách je akorát to že je na 220V frekvence 50Hz a že váží 1,1kg. Takže to co mi je k ničemu.
Díky za rady. |
|
|
shaman1* |
No nevím kde to hledat a myslím si že si to firma philips bude chránit takže nezjistíš indukčnost ani odpor nic takového od výrobce jen si to doma můžeš změřit ale pokud je vadná tak je to na nic.Na tlumivce je jen napětí, frekvence, výkon,kondík co kní patří, tepelné ztráty delta w a teplota vinutí tw, a max proud na které je savěná I max, jinak nic nezjistíš ani z katalogu.
Pokud to zapojíš na výbojku a budeš měřit proud tak se nic nestane určitě to půjde pokud proud nenaroste tak je to ok pozor ale na start proud bude kolísat než se ta lampa rožne tak žadný strach nechej to tak hodinku a uvidíš ten Erixonův system nějak nechápu chtělo by to bližší info jinak tlumivka má odpor kolem 20 ohm ale záleží na watáži pokud je přerušený vinutí tak se nic nestane bo to nepovede proud ani napětí tak neměj strach a připoj to |
|
|
Hanizek |
shaman1*: No, hold se tu musí najít někdo, kdo má stejnou tlumivku. |
|
|
Capo |
Tak otestováno a už mi to svítí. Zdá se že tlumivka OK. Odpor tam byl od Řezy budou koncem příštího týdne a pojedu. Odpor mezi horním koncem tlumivky a prostředním byl 2,3ohm (to je to jak to bylo původně špatně zapojené). Odpor mezi horním a spodním byl 8,2ohm a mezi prostředním a spodním byl 6ohm. Proud jsme za tlumivkou neměřili, protože kámoš nemá multimetr s pojistkama a je tam nějaká napevno ochrana na 2A a kdyby bechla tak by mu to multimetr zničilo. Na fázi jsme ale měli 1A rychlou pojistku takže říkal že když nastane skrat tak ta hned odejde a po 15 minutách bylo všechno OK. Ještě teďka doma vyzkouším jak pojede hodinu v kuse jestli bude všechno OK a prohlásím, že je tlumivka v pořádku.
Díky všem za rady a všichni co poradili mají ode mě už karmu. |
|
|
Capo |
Jo a ještě s tím opraveným schématem mi to nešlo. Potom to kámoš zapojil podle schématu na startéru a jelo to. Z La vývod hned na výbojku a D je zapojené na spodní vývod z tlumivky. Prostřední vývod z tlumivky jsme nepoužili. Ještě večer sem hodím upravené schéma. |
|
|
Capo |
Tak rozjelo se nám to po připojení podle toho původního špatného schématu jenom jsme drát z D připojili na spodní vývod z tlumivky jak je vidět na opraveném schématu. Tedka testuju jestli vydrží aspoň hoďku bez zkratu (jistím to 1A rychlou pojistkou na fázi) a když jo tak už by zkrat nastat nikdy neměl.
Všem ještě jednou díky za rady. |
|
|
|