Grower.cz je největší autorita v oblasti pěstování konopí na českém i slovenském internetu. Veškeré sekce jsou přístupné pro anonymní čtení. Pokud se nespokojíš s pouhou návštěvou a chceš se aktivně zapojit do diskusí ve fóru a na chatu, odpovídat na inzeráty a šifrovaně komunikovat s tisíci dalších pěstitelů soukromými vzkazy anebo se pochlubit svou fotogalerií - Registruj se! - Získáš inspiraci i cenné rady!
První co je potřeba vyřešit je umístění rozvaděče. Největší nebezpečí představuje vlhkost, takže to chce dát odděleně od prostoru s kytkama. Pěkný řešení je nástavba - samostatná skřínka na vrchu (případně boku) growboxu. Umístění volně na vrchu skříně vypadá příliš nápadně pro cizí lidi... V šatní skříni jde z ekonomickejch důvodů použít předělovací polici která udělalá asi 40cm prostoru v horní části skříně, ale v tom případě je ještě důležitější mít elektriku umístěnou v uzavřený krabici, nejlíp na nožičkách kvůli chlazení. Nižší nedoporučuju - je pak blbej přístup ke všemu.
Z bezpečnostních důvodů by nemělo bejt ani jedno místo kde by se dalo šáhnout na fázi L nebo nulák N. Zrovna tyhle předpisy je dobrý dodržet
Když je nutný použít na spojení kabelů svorkovnici(čokoládu) tak by měla být alspoň omotaná izolačkou. (ale líp třeba smršťovačkou- smršťovací bužírkou)
Všechny kovový části kolem kterejch prochází v blízkosti kabel ukostřit zelenožlutým drátem a vybrat jedno místo v obvodu kam budou svedený všechny ukostřovací dráty. Aby to mělo nějakej účinek tak tam musí výst drát z nuláku(v zásuvce kolik ve prostřed)
Předřadník je ukostřenej šroubem - ze spodní strany je podložka - vějířovka která se prořízne barvou.
L(1,2,3)... Fáze Černá, hnědá
N... Pracovní vodič (světle)Modrá
PE... Ochraný vodič PE Zeleno-žlutá
Něco o jističíchtady
Nakonec jsem se rozhodl použít 6A jistič třídy B - pro odporovou zátěž. Pro ještě větší jistotu by šlo použít proudový chraníč, ale to neni nutný. Jestli budu přidávat čerpadla tak proudovej chránič dokoupim. (uvažoval jsem o vedlejším rozvaděčí kde by se přez slabší jističe zapínaly jednotlivý spotřebiče+ řídící jednotka)
6A proto, že jsem použil rozvod drátem o průřezu 1,5mm2 Průřez drátu volit podle jističe. Tlustčí než 2,5mm2 nemá význam protože tim se tahaj dráty po domech s 20A jističema. Pro větší výkony Kominovat víc fází. Nezapomenout na to že celej systém je tak silnej, jako jeho neslabší článek. Sílu jističe vybrat po sečtení výkonů všech spotřebičů + rezerva (Líp popsaný v theardu o jističích)
Bacha na to, že prodlužky s (n)zásuvkou se běžně prodávaj jen s průřezem 1mm2 - jsou použitelný na výkonově menší skříně. Spínací hodiny by šly použít i v provedení na din lištu, ale výhodu v tom nevidim.
Od 400w vejš doporučuju spínat spínačkama stykač.
Tepelnou pojistku jsem použil nevratnou do 72° z GME. edit: poslední dobou maj jen 76°
Do prostoru skříně vedou jen ukončený kabely. Rozpětku(neboli pětipes) bych nedával nikam do blízkosti kytek, protože v ní může zkondenzovat voda která může způsobit zkrat. V případě nutnosti by šlo použít zakrytovanou rozpětku ze stavebního rozvaděče.
Důležitá je při zapojování dýlka drátů skrátit to jde vždy... Proto se netahaj dráty nejkratší cestou, ale ve svazkách a na konci se nechávaj oblouky ve kterejch je taky několik cm rezerva. Právě díky tomu by nebyl problém např. posunout svorkovnice a vedle jističe umístit proudovej chránič.
DIN lišta (Ta plechová lišta na který je nacvaknutej jistič a svorkovnice) Je přišroubovaná na cca 2cm vysokejch sloupkách. Šlo by jí klidně přišroubovat/přinejtovat přímo na dno a svazek vodičů výst vrchem. Ani nevim proč jsem zvolil první řešení se sloupkama...
Další věc která může dělat problémy, případně požár jsou starý(použitý) komponenty z pouličního osvětlení!
Viděl jsem např kovovou(!) objímku která měla na přívodním drátě procvaklou izolaci a jen náhodou to nebyl dotykovej zabiják. Starý výbojky kromě toho že prd svítěj jsou zrovna tak nebezpečný. Schořelou starou orezlou tlumivku jsem už taky viděl
S tim souvisí údržba výbojky - Sice nemam po ruce graf závislostí svítivosti na době chodu, ale nepoužíval bych jednu výbojku dýl než na 3 sklizně.
Výbojkám vadí častý zapínání - když vypadne na chvíly elektika tak je lepší vypnout světlo a znovu zapnout až když výbojka trochu schladne.
Při manipulaci nikdy(!) nešahejte přímo rukou na výbojku. Já vy/za šroubovávám výbojky přez hajzlpapír. Je to kvůli mastnotě, která brání odvádění tepla z povrchu.
Jednou za čas to chce vyčistit výbojku lihem(čistit když je studená!).
Stalo se mi že zvlhčovačka dělala vodní kámen po celým boxu, i na výbojce. Na to pomohlo vyčištění výbojky + stínítka + odrazový fólie octem.
V el. praxi se používaj na všechny konce lankovejch drátů lisovací koncovky (dutinky, oka, případně fastony atp... můžu rozepsat)
Když někdo nemá možnost krimpovat na konce drátů dutinky(nouzově to jde i kombinačkama) tak doporučuju alspoň konce pocínovat. Když je lankovej drát přímo pod šroubem tak se můžou přetrhat žíly, což má za následek přechodovej odpor kterej může způsobit zahřívání spoje...
Nafotce ukončení drátu 4x2,5 + stínění, který je použitý jako PE vodič. Hodil jsem přez něj smršťovačku.
Stačila by i 1,5mm2 jenže ten sem neměl poruce. Všiměte si tepelný pojistky...
jenom sem se chtel zeptat jestli nevadi ze je preradnik v uzavrenym boxu (kuli zahrivani)?
a ukostruje se tak, ze nulak normalne pripevnim na kovovy soucastky jo?
jinak moc pekne to mas, dobre pro inspiraci dik k+
pompo: ted nevim u koho jsem to videl, bylo to u nejakyho typka tady na groweru, normalne si sezenes trafo na 12V ventilatory a 2x12V (necekane) ventilatorky, to by snad melo stacit. Nevim co mel za preradnik, mam za to ze 600W, ale kdyz tam das jeden tak to urcite taky uchladis, dva asi pro jistotu
Ja teda vam do toho nechci kecat ale ja mam veskery rozvod 220V mimo skrin, jedine co vlastne vede do skrine je cca mertovy kabel k vybojce a pak 2 draty vedouci 12V do din listy ze ktere rozvadim el do ventilace ...
Arcichalid: Já má zase všchno ve skříni. Balast k lampě mám na "poličce" v horní části skříně, kterou můžu kdykoli vytáhnout. Když potřebuju zvýšit wattáž, jednoduše vytáhnu poličku s balastem a dám místo ní jinou. Změna lampy je tak otázka asi dvou minut a nemusím nic šroubovat a podobně.
Akorát jsem to ještě nikdy nevyužil...
Mimoto, kdybych potřeboval přidat nějáké zařízení, nemusím do skříně vrtat díry a tahat kabely. Jednoduše vytáhnu 220 z krabice a je to. Taky mám v boxu zásuvku, kterou můžu napojit zvlášť na spínačky. Můžu si tam zapojit co chcu a spínat to nezávisle na lampě.
Podle mě je rozvod ve skříni mnohem praktičtější (když opominu teplo od tlumivky) a budocí úpravy nezaberou tolik času a práce.
Jestli jde o to umístění tak mam udělanou šňůru venku do zásuvky která je přivedená hned za skřín, dovnitř jde dírou vyvrtanou podle průměru kabelu opatlaný tmelem. Lepší by byla průchodka, jenže mam zadní stranu ze sololitu a v tom skoro nic nedrží... Na druhý straně která je vevnitř je jednozásuvka do který se strká kabel z rozvaděče.
Takže dovnitř jde jen jeden kabel ze zadní strany... ještě přidám fotku jak je to zamontovaný vevnitř- v tom prostoru je zrovna i venťák, takže neni tolik slyšet jako kdyby byl venku.
Ty rozšestka vedle jsou zásuvky kam můžu připojit cokoliv, je vyvedená za jističem a za tepelnou pojistkou(neni problém přehodit tepelnou pojistku jen na lampu)
Ta rozčtyrka jsou stejně jištěný zásuvky akorát spínaný spínačkama.
Všechny kabely jsou dělaný 1,5mm2 drátem - takže tyhle zásuvky jsem musel dělat ručně pže hotový se daj běžně sehnat jen 1mm2
Další věc je "alinone" předřadník - použil jsem ho proto že rozpozná jestli je připojená mh nebo hps výbojka - každá potřebuje jinej kondenzátor. Kromě toho nejsou problémy s vibracema/vrčením.
ad předřadník v uzavřený krabici - je to plech takže se teplo přenáší na krabici. Pro lepší odvod tepla pomůže podmáznutí silikonovou vazelínou.
Původní příspěvek od Erixon Další věc je "alinwan" předřadník - použil jsem ho proto že rozpozná jestli je připojená mh nebo hps výbojka - každá potřebuje jinej kondenzátor.
Mohl by jsi to prosím tě něják rozvést? Já jsem si totiž doteď myslel, že kondenzátor vyrovnává fázový posuv, který vznikne na tlumivce.
Jaký vliv na to má výbojka?
Koukám že se police docela prohejbá - budu muset dodělat držák.
Na watmetr v pravo neni zatim připojený nic...
Ten tlustej černej kabel kterej vede dolu k lampě neni s ostatníma ve svazku proto, aby šel volně posouvat podle vejšky uchycení lampy. (můžete si všimnout šedý otvírací úchytky na kraji desky)
Hanizek:
O tom vim jen co sem se dočetl - k mh výbojkám doporučujou jiný kondenzátory než k hps. U (semi)elektronickýho předřadníku zas uváděj že rozpozná typ výbojky...
to ERIXON: pecka!! Klobouk dolu nad českejma šikovnejma ručičkama ( tvejma ) K+
V roce 1942 měla přísně tajná komise v USA objevit ,,sérum pravdy" pro Office of Strategic Service k užívání proti lidem podezřelých ze špionáže. První substance byla navržena čistá pryskyřice z konopí! Užívání konopí bylo přerušeno po patnácti měsících, protože se ukázalo jako nespolehlivé : podezřelí se buď smáli, nebo je posedla paranoia. Další komplikací bylo zjištění, že agenti napodávali pryskyřici podezřelým špiónům, ale užívali jí sami ))))))
Zdarec
Borci k tomu rozdílu mezi kapacitou kondíku mezi MH a HPS.
Tlumivka pro MH má nižší ůčinos propustí méně napětí než HPS proto tlumivkou na MH se sodík rožnout nedá ale zato tlumivkou pro HPS rožnete MH uplně v pohodě.
Protože každá tato tlumivka je rozdílná potřebuje jiný kondík pro kompenzaci jalové složky a tím dorovnání velikost mag. pole v tlumivce které je závislé na kapacitě a tím správném běhu obvodu.
Pkoud je tam spávný kondenzátor je mag. pole tlumivky max. to znamená že část proudu tekoucí do výbojky se mění na mag. pole na tlumivce. Pokud tam je kapacita nesprávná nebo tam kondík není vůbec proud tekoucí do výbojky se mění na teplo tlumivka se nadměrně zahřívá a odebírá vyšší proud.
Udělejte si pokus na tlumivku z kondíkem přiložte třeba příborový nůž zkuste jej odtrhnout pak to samé udělejte z tlumivkou bez kondíku a zjistíte že z kondíkem je mag. pole několikrát vyšší.
Jinak na výbojky nemá kondík až tak zásadní vliv jako na tlumivky.
Hanizek: Právě to je omyl pokud použiješ tlumivku pro sodík na MH výbojku měla by se změnit i kapacita kondíku pro správnou funkci tlumivky. Ale pokud ji nezměníš bude to fungovat i tak.
MH výbojka pracuje z nižším napětím než sodík proto se musí změnit i kapacita kondíku a tím i intenzita magnetických kmitu v tlumivce .
Všechno to spolu souvisí tím že kondík u tlumivky kompenzuje jalovou složku tím vyvolá na tlumivce magnetické pole prostě LC obvod kapacitou kondu se dá ovlivnit velikost tohoto pole respektive intenzita mag. kmitů dalo by se říct že výbojka jak MH tak HPS potřebuje svůj kondík jelikož potřebuje jiné napětí i proud.