Grower.cz je největší autorita v oblasti pěstování konopí na českém i slovenském internetu. Veškeré sekce jsou přístupné pro anonymní čtení. Pokud se nespokojíš s pouhou návštěvou a chceš se aktivně zapojit do diskusí ve fóru a na chatu, odpovídat na inzeráty a šifrovaně komunikovat s tisíci dalších pěstitelů soukromými vzkazy anebo se pochlubit svou fotogalerií - Registruj se! - Získáš inspiraci i cenné rady!
Takže, tohle je můj první příspěvek (vím, měl by směřovat jinam, ale snad to nebude tolik vadit).
Buduji malou skříňku a uvažoval jsem nad spínáním světel. Kupovat spínací hodiny se mi vůbec nechtělo, ale někde v diskusi jsem našel nápad na jednoduchý časovač na kterém byl jen přepínač 12/18 hodin. Protože jsem měl doma pár samples od fy. Microchip, pustil jsem se do toho.
Zařízení v sobě skrývá funkci spínání světla s přepínatelným režimem, tepelnou ochranu (vypnutím světel) a ochranu výbojek (zpožděným zapnutím po výpadku proudu). Ovládání se děje jen pomocí tlačítka reset a přepínače 12/18. Jako čidlo teploty slouží odporový dělič (termistor + reostat). Reostatem se nastavuje vypínací teplota. Pokud dojde k překročení teploty, výbojky se mohou zapnout nejdříve po 10 minutách (lze naprogramovat libovolný čas).
Mám k dispozici hotový program odladěný v simulátoru a plošný spoj. Zapojení bych rád dodělal zítra. Chtěl bych toto zařízení (po řádném odzkoušení) nabídnout všem zájemcům nejrůznějších elektrozkušeností (tj. poskytnout jak zdrojový kód a schéma, tak kompletní stavebnici i sestavený modul).
Na závěr bych rád poděkoval uživateli 0X0da , za zapojení elektronického relé a omluvil se uživateli Sunrise za užití jeho názvu Growtimer. V nejbližší (finální) verzi ho změním.
na fokách vidíte žhavící se rtuťovou výbojku na osvětlení plošňáku, už vyvolaný plošňák a schéma. Zdroják okomentuju a přidám taktéž. Snad se vám moje práce (ne nápad - ten není můj) bude líbit.
Edit1: Popis zapojení:
Srdcem přístroje je mikroprocesor Pic 12F629, který obstarává veškeré funkce. Stojí cca 40kč.
Je napájen miniaturním stabilizátorem (ten můžeme vynechat, v případě že obvod napájíme stabilizovaným napětím 5V). V obvodu napájení je ochranná dioda (tu můžeme taky vynechat - chrání přístroj proti přepólování) a dva kondenzátory kvůli zabránení kmitání. Napájecí obvod vyjde asi na 20 kč.
Frekvenci obvodu udává krystal 32kHz se dvěma kondenzátory.
Na pinu 4 je zapojeno tlačítko reset. Jeho stiskem se procesor restartuje. Software potom podle sepnutí nebo nesepnutí jumperu na pinu 6 pozná, jestli jde o výpadek proudu a nebo jestli si uživatel přeje změnit režim z 16/8 na 12/12
Na pinu 5 je výstup. Je použito 0X0dovo zapojení elektronického relé - víc se dá najít nekde v diskusi.
Na dalším pinu je už zmíněný jumper (propojka jako bývá v počítačích). Nastavuje se jím režim 16/8 nebo 12/12.
Pin 7 je vstupem tepelné ochrany. Dá se přivedením kladného napětí vyřadit z činnosti. Procesor měří napětí na pinu a pokud je větší jak 2,969V (při napájecím napětí 5V), vypne lampy. Záleží na nastavení snímače, při jaké teplotě k tomu dojde.
Snad už je to jasnější
Edit3: Program jsem konečně dodělal, ale zatím bez podpory fce pojistky (bude v další aktualizaci).
Popis funkce: Po zapnutí napájení se zdánlivě nestane nic. Deset minut pracuje ochrana výbojky proti zapnutí za horka (v případě, že na krátkou dobu vypadl proud). Pokud nechcete čekat, můžete stiskem tlačítka nastavit vnitřní hodiny na nulu a začít svítit hned. Stejně tak můžete tlačítkem kdykoliv vynulovat vnitřní hodiny. Režim se přepíná jumperem (je li zapojen tak je to 12/12, je-li rozpojen, tak 18/6).
čus meduldo: vcelku pěkné řešení, vůbec tomu po technický stránce nerozumím. ale zaráží mě jedna věc. když to přeleze teplotu tř. 30 stupnu, tak se to vypne? to je na hovno, při vyšší teplotě by to mělo tak max. nahodit další větrák, ale rozhodně ne vyplnout lampu, to by kytička taky nemusela rozdejchat.
Být za debila je opravdu náročné, konkurence je vysoká.
Doplnil jsem popis ke schématu, snad funkci objasní víc - jinak se samozřejmě klidně ptejte. Teplota se dá nastavit libovolně nebo se dá ochrana úplně vypnout. Stejně tak může být nastavená na teplotu vyšší a sloužit jako ochrana třeba při kousnutí větráčku. Každopádně díky za rady, budu se snažit nastavit ochranu tak, aby nemusela být nikdy použitá
jj, uvažoval jsem o tom, ale nakonec jsem zvolil takto. Líp se dělí 8000tiků než 1000000. Krom toho, 32kHz krystal má frekvenci mírně odlišnou, aby se dobře dělila na sekundy. Právě píšu novej soft, páč rozcházení toho původního mě zabralo celý dopoledne a nic (v simulátoru pracoval výborně). Rád bych to do pátku dodělal.
Kolika watovej triak (TIC253) je na výstupu? hledal jsem to a ono se ho vyrábí několik verzí a ještě k tomu víc výrobců s odlišnými parametry...
a taky jde o to, jestli se musí předimenzovat kvůli tomu že bude připojena induktivní zátěž? Máš k němu přidělanej chladič?
Tady si někdo dělá plošňáky homemade fotocestou nemohl bys trochu popsat použitou technologii?
0X0da uvadí jako tyristor BTA25/600 (600V, 25A), TIC253M má 600V, 20A. Koukal jsem po internetu a našel jsem zapojení regulátoru motoru do 450W (taky indukční zátěž) s TIC216M (600V, 6A). Protože budu mít ve skříňce jen 70W, použiju jen ten poslední a dám k němu nějaký menší chladič. Doporučuju přečíst http://grower.cz/forum/showthread.p...16&pagenumber=7 zhruba od půlky stránky. Tyristor du koupit až zítra - teď to mám zapojený jen s LEDkou, abych to mohl bezpečně testovat. (viz foto)
edit: Tak nakonec jsem v obchodě dostal BT137/800 (8A)
Výroba plošňáků fotocestou: 1. Příprava desky: Uříznu kus desky asi o půl centimetru na každé straně větší, než potřebuju, vyčistím ho (používám tekutý písek na nádobí Cif) a otřu papírovým ubrouskem. Pak ho dám na chvíli do ledničky spolu se sprejem Positiv. Když je obojí dobře vychlazené, vyndám to ven, spoj ještě utřu aby nebyl orosenej a rychle ho nastříkám rovnoměrnou vrstvou. Je důležitý se toho nebát - když ventilek stlačíte jen trošku, budou vznikat velké kapky a výsledek nebude nic moc. Stříkám na "jeden pokus" - bez přerušení. Nástřik je nejnáročnější část postupu, dá se obejít nákupem cuprextitu s fotovrstvou, sprej ale vyjde mnohem levněji, i když se s ním člověk učí (ten co mám já stál asi 300kč a mám ho už 2 roky)... Největším nepřítelem po nástřiku je prach (ta malá chybička na obrázku kousek od nožiček pro tyristoru vznikla právě kvůli nějakýmu smítku), a proto desku hned po nástřiku přikryju víkem krabice. Během schnutí krabici občas nadzvednu, aby se mohl vymnit vzduch nasycený acetonovými parami. Suším v tmavé místnosti (panelákové šatně) a na práci si svítím normální 60W žárovkou - ta chvilka tomu nevadí. Schnutí trvá asi tři hodiny (radši víc).
2. Osvit, vyvolání: Předlohy tisknu laserovkou v nejvyšší kvalitě na obyč. papír. Ten stříkám sprejem Pausklar (mám ho doma, tak proč ho nevyužít), položím ho předlohou na desky, přikryju sklem a zakryju krabicí. Na osvit používám vnitřek ze rtuťové výbojky 125W. Asi dvě minuty nechám desky přikrytou krabicí, aby se mohla výbojka rozžhavit. Potom delk odkryju a osvěcuju 8 minut ze vzdálenosti 40cm. Vyvolávám roztokem NaOH (5g v 0,5l vody). Vyvolávám tak, že desku držím za kraje (louhu se nebojím) a jakoby s ní "nabírám" vodu a nechávám ji stékat. hlavní je se nodotýkat kresby. Trvá to chvilku. Pak desku opláchnu čistou vodou a nechám ji vytvrdnout... To už může být klidně na sluníčku - leptací roztok fotolak nenarušuje.
A to je vše na detaily se klidně ptejte.. Snad to pomůže..
Nebylo by lepší použít místo obyčejného papíru pauzák?
- Myslíš to tak, že vytisklou stranou to přiložíš k DPS?
- Jak to myslíš, že používáš vnitřek výbojky?
- NaOH seženu v elektru i s tím sprejem?
Wik:
1. - Taky jsem ho používal, ale pak jsem našel ten sprej (měl jsem ho doma už "z kdysi"), tak používám ten. Předlohy jde tisknou třeba i na průhlednou fólii (když jsem si nechával dělat plošňák u Bučka, dostal jsem k němu i tu předlohu)
2. - přesně tak
3. - Rtuťová výbojka se skládá z vnitřní části vyrobené z křemenného skla. V ní probíhá výboj a je "obalená" vnejší baňkou, na které je nanesen bílý prášek (luminofor). Ten převádí UV záření z výboje na normální světlo. A právě tu vnější baňku která snižuje množství UV záření jsem rozklepl a nechal jen ten hořák. Je to vidět hned na prvním obrázku v tomhle vlákně.
4. - NaOH seženeš buď v elektru jako vývojku pro plošný spoje. Bývá to pytlíček přesně na litr vody. Dá se koupit i v drogerii v půlkilovým balení za mnohem výhodnější cenu.
mako: Mám to v plánu. Přiznám se, že když jsem stavěl prototyp, zpráskal jsem ten plošňák v Eaglu "tak nějak, aby byl" a docela sa za to stydím Takže až bude čas (snad na začátku, v nejhorším v půlce září), překreslím to a všechno zveřejním.
to medulda: ještě malý dotázek, jakou tlumivku používáš k té rtuťovce? Já si chci pořídit tuhle za 90kč: http://www.janca.cz/eshop.php?actio...ail&pid=145148. Nešla by použít zářivka reptiglo s 30%UVA a 5%UVB s výkonem 20W? Tu používám v terárku. Jinak mám tlumivku na 250W sodíkovku s kondíkem. Potřeboval bych to vyřešit nějak ekonomicky.
Už mám desku hotovou(avšak pro jiný účel než na automatické zatemňování - už je docela pozdě zatemňovat, dodělám to, ale až na příští rok), akorát jsi neupřesnil, že se leptá chloridem železitým po dobu asi 5 minut. Osvětloval jsem 250W rtuťovkou z výšky asi 50cm po dobu 5 minut a bohatě to stačilo.