Grower.cz je největší autorita v oblasti pěstování konopí na českém i slovenském internetu. Veškeré sekce jsou přístupné pro anonymní čtení. Pokud se nespokojíš s pouhou návštěvou a chceš se aktivně zapojit do diskusí ve fóru a na chatu, odpovídat na inzeráty a šifrovaně komunikovat s tisíci dalších pěstitelů soukromými vzkazy anebo se pochlubit svou fotogalerií - Registruj se! - Získáš inspiraci i cenné rady!
Rad bych jen poznamenal, ze hodiny budou bud rizene siti, nebo budou rizene "presne". Oboji dohromady neni realne. Neverte ze 50Hz je v ceske elektrorozvodne siti nejak moc presnych a i pokud by bylo, 50Hz coby zakladni kmitocet urceny k deleni neni zrovna dostatecne vysoky. Jako priklad vam mohou slouzit "levne a nepresne" domaci hodiny a budiky rizene delenym kmitoctem site (prodavane hlavne pred x lety u vietnamcu), nebo kvalitni a presne hodiny rizene krystalem. Kdyz uz je rec o CMOS a SMD, pridal bych tam v ramci te presnosti jako zdroj zakladniho kmitoctu k deleni krystal. Myslim, ze neni duvodu to dnes resit jinak. Pro informaci, ty hodiny rizene kmitoctem site ujizdely denne o jednotky az desitky minut.
[edited start]
Pridam jen pro zasmani:
Za zvlaste vydareny nakup techto vyrobku pak lze oznacit, kdyz si nejaky nestastnik koupil takove hodiny urcene pro americky trh (tam je v siti 60Hz namisto evropskych 50Hz). Neni treba dodavat jak to asi pak vypadalo se schopnosti udrzet presny cas.
[edited stop]
Jinak si dovolim pochvalit neobvykly napad, karma ti zaslouzene leti. Jen se bojim, ze pri cene digitalnich spinacich hodin od 300 Kc, to bude po secteni nakladu a vynalozene prace mozna malinko nelukrativni. Ono fabrice ktera to vyrabi po desetitisicich na par zvednuti lisu se konkuruje tezko.
[Edited by Red Tornado on 15-11-2001 at 01:35 PM]
Tento post nevyjadruje vice, nez me skromne nazory a zkusenosti.
Red Tornado aka Ruda Smrst
Jeste si dovolim neco malo k pojistkam, proudove spicky se neresi zdvojnasobenim jmenoviteho proudu pojistky, ale pouzitim odpovidajiciho typu pojistky. (On tam ten udaj prece jen k necemu je.) Pojistka typu F je tzv. "rychla" a mela by prehoret pri prvni proudove spicce. Oproti tomu pojistka oznacena jako T, tzv. pomala, by mela prehoret pouze pokud se jedna o prekroceni jmenoviteho proudu trvalejsiho chrakteru, nebo opravdu pri vyraznejsi spicce. Takze bych v prve rade pouzil pojistku typu T a pote teprve v pripade potreby opatrne zvedal. (Udaj se pise vetsinou vcelku, napr. pojistka F1A = pojistka rychla 1 Amper.)
Dale jsem tu nekdy/nekde cetl neco v tom smyslu, ze pojistka vas zachrani pred pripadnym zasahem elektrickym proudem. To je pravda pouze v pripade ze prehori drive (napr. dojde ke zkratu) nez se aktivne zapojite do obvodu vy. V opacnem pripade prehorite pravdepodobne sami drive nez pojistka a tanecni rytmus 50Hz bude vas pritel. Toto resi napr. tzv. "ficko", ktere byva u nekterych modernejsich staveb na vstupu el. do budovy a ma tu funkci, ze dokaze komparovat proud, ktery tece smerem do vnitrniho okruhu s tim, ktery vychazi opet ven. A pokud zaznamena urcity rozdil (tzn. cast proudu je mizi nekde cestou do zeme (treba pres vas)) tak se zachova podobne jako treba proudovy jistic ci pojistka - odpoji privod el. energie. Samotna proudova ochrana vas ale neochrani vice nez jsem napsal.
(Timto ani v nejmensim nechci odrazovat od zarazeni proudove ochrany / pojistky, ma opodstatneny svuj ucel. Pouze radim neprecenovat.)
Preji vsem velkou urodu a male el. soky.
Tento post nevyjadruje vice, nez me skromne nazory a zkusenosti.
Red Tornado aka Ruda Smrst
Tlumivka je tam kvuli "napetove" spicce, ktera je potreba k prvotnimu zapaleni vybojky. Proudova spicka je pouze pruvodni jev vyplyvajici z I=U/R (ac u civky je to trochu slozitejsi a u stridaveho proudu nejde ani tak o R jako o L).
Tlumivka (a jakakoli civka obecne) pracuje asi nasledovne:
Pokud privedete na civku urcite napeti a toto opet odpojite (tento impuls dela starter), civka reaguje vygenerovanim napetove spicky nekolikanasobne vyssi nez bylo puvodni napeti. Tento napetovy rozdil je zavisly na indukcnosti civky. Cim vyssi indukcnost, tim vyssi napetove zhodnoceni. Tato napetova spicka je pak privedena na kontakty vybojky/zarivky a dochazi k jejimu zapaleni. K prvotnimu zapaleni je totiz potreba mnohonasobne vyssi napeti nez k naslednemu svitu. V okamziku kdy oblouk trvale hori, jeho vodivost je diametralne odlisna a jiz staci bezne napeti k jeho udrzeni. Pro predstavu generovani napetove spicky je shodne napriklad u autocivky, ktera generuje napetovou spicku pro zapalovaci svicky.
Z toho tedy plyne, ze konkretni lampy maji ruzne vyzadovane zapalne napeti. Podle tohoto je pak konstruovana tlumivka tak, aby dodala toto urcene napeti, ne mensi nebo vetsi. Tedy odpoved na tyto otazky je definitivne nasledujici:
Pri pouziti tlumivky, ktera neni urcena k provozu s pouzitou lampou vas mohou potkat 3 situace:
a) +/- se trefite a bude to vse fungovat
b) nedosahnete zapalneho napeti diky nizke indukcnosti civky a lampa se nezapali
c) prekrocite zapalne napeti a lampu budete opakovane poskozovat ci ji definitivne znicite
[edited start]
Vse co je zde popsano se tyka one spicky - nabehu, na kterou jsem reagoval. Pokud jiz vybojka sviti trvale, je ji protekajici proud omezovan - stale stejne, ne v urcitou chvili. Jak jsem psal, jiz horici vyboj ma temer nulovy odpor. Ale tuto funkci tlumivky za svitu vybojky uz tu davno prede mnou spravne popsal viridis. (par stranek zpet)
[edited stop]
[Edited by Red Tornado on 16-11-2001 at 01:58 PM]
Tento post nevyjadruje vice, nez me skromne nazory a zkusenosti.
Red Tornado aka Ruda Smrst
Naposledy jsem koupil digitalni v Baumaxu za cenu nekde mezi 300 - 350,- Kc (blize k tem 350). Typ EMT 7000 (EMT 7000F) dle navodu. Jsou digitalni, s moznosti programovani na 7 dni, 10x zap/vyp cyklu / 1 kazdy den. Zalohovani pomoci knoflikove baterie. Zatim je mam v provou asi jen mesic a (opet zatim) funguji dobre. Je pravda, ze minuly rok jsem vyhodil stejny peniz za mechanicke.
Tento post nevyjadruje vice, nez me skromne nazory a zkusenosti.
Red Tornado aka Ruda Smrst
Zdravím
všechny mechanické spínací hodiny jdou dneska podle frekvence sítě. Stabilita frekvence rozvodné sítě je jedním z ukazatelů ekonomické úrovně země. JE DUKOVANY díky svému výkonu je schopna frekvenci podržet, ostatní elektrárny lze řídit dálkově z jednoho dispečinku. A krom toho jsou přenosové soustavy propojené po EVROPĚ, frekvece +/- sedí. Nebo ne, což? Řešení s krystalem by vyšlo cenově stejně - 500,- (!). Red Tornado, máš pravdu s těma lisama, tomu nejde konkurovat... komu jsem co slíbil splním, vyrábět nebudu, hodin je fšude... kvalitní jsou dražší (!) Zbyla mi krabička do zásuvky, dutá. Udělám dovnitř periodický časovač, nezávisle nastavitelná doba prodlevy a sepnutí, dva potenciometry, dvě stupnice času, až bude předvedu, taková věcička se hodí a nikde jsem ji neviděl... Může spínat zalívací čerpadlo třeba každou hodinu (nastavitelné) bude čerpat živný roztok po dobu jedné minuty (nastavitelné), zvlhčovač, vzduchovač v bubbleru, ventilátor... *založím t. o časovači* .Za tohle už se dá zaplatit pětistovka.
Zdravím
Pokud jde o dimenzování pojistek: náběhový proud sodíkové výbojky je až 1,6 In po dobu do pěti minut, (než dosáhne provozní teplotu). Tady nepomůže použití pojistky s pomalou charakteristikou (T). Příklad: výbojka 400W má katalogový proud (In) 4,5 A. (4,5 * 1,6 = 7,2) Doporučená pojistka má nejbližší vyšší hodnotu v řadě, tj. 10 A. Zdroj: katalog OSRAM. Pojistka chrání před dotykem neživých částí, např. stínítka, při poruše; probití fáze na kostru, např. v tlumivce, tedy pokud máš připojenou kostru na ochranný vodič... Fíčko chrání taky navíc před dotykem částí živých, fáze, teda pokud přežiješ proud 30 mA, což je vybavovací proud nejcitlivějších v tuzemsku používaných proudových chráničů. V praxi se používá spíš menších citlivostí od 40mA nahoru.
[Edited by brel on 16-11-2001 at 11:27 PM]
16-11-2001 v 22:17 PM
brel Stálý Člen
Registrován: May 2001
Příspěvků: 126
zapalovače a zapalovací systémy sodíkových výbojek
Zdravím
V příspěvku o tlumivce jsi, Red Tornado popsal funkci tlumivky v zapojení v tuzemsku nepříliš používaném... To co popisuješ je třívývodové zapojení tlumivky (a použití speciálního zapalovače). Někde tady je i schema, bývá i na tlumivkách. Na GROWERU se objevilo pár dotazů, nenašel jsem všack nikde popis... V katalogu PHILIPS 2000 - 2002, (mám před sebou, str. 251) je popsané pod názvem "SEMIPARALELNÍ" ,(IMP), ve stručnosti: toto zapojení generuje intenzivní zapalovací impuls s použitím velké indukčnosti tlumivky. Výhodou je velká možná vzdálenost zapalovač - výbojka, zde až 20m (!) A zapalovač nehučí a vydrží skoro na věky... Nevýhodou je cena MADE IN PHILIPS... Nikkgo jinej to nevyrábí, špatně se shání. Mnohem víc se tady a teď používá zapojení seriové, tlumivka připojena dvouvývodově. Třetí vývod tlumivky zůstane nepřipojen, viz schema na tlumivkách. Zde zapalovací impuls pro výbojku generuje zapalovač pomocí malé indukčnosti uvnitř svého pouzdra. Toto zapojení dovoluje, gúli malé energii zapalovacího impulzu maximální vzdálenost zapalovač - výbojka cca 1,5 až 2 m. Životnost zapalovače je nižší, trvale přes něj prochází proud výbojky, může hřát a bzučet. Pokud se zapalovači nepodaří zapálit výbojku většinou odejde. Četl jsem i doporučení vyměnit zapalovač vždy při výměně výbojky.
****************************
PS: Red Tornado, tos psal zhulenej, nebo takhle jedeš běžně je těžký se tím prokousat...
*
PPS: Red Tornado nechceš si založit svůj thread? Rád bych zachoval srozumitelnost a pokud možno kvalitní odbornou úroveň tohoto fóra. Problém na svém popiš podrobně a sem dej odkaz, pro zajímavost. Ne každej potřebuje znát teoretické detaily...
Zdravím
barva světla je na trubicích zářivek, i kompaktních, označovaná podle normy DIN 5035 pomocí číselnýho kódu, mělo by to být jednotně u všech výrobců.
Takhle je označená kompaktní zářivka OSRAM např: DULUX EL 15W/ 41-827 E27, a znamená to odzadu, (ODZADU !):
E27 - druh patice, tady jako běžná žárovka E27, může chybět
827 - stupeň podání barev 1B, teplota chromatičnosti 2700K, může chybět
41 - barva světla označovaná u OSRAMU jako INTERNA
Část před lomítkem označuje typ světelného zdroje, tady kompaktní zářivka s elektronickým předřadníkem o příkonu 15W
*********************************************
TAKŽE: zajímá nás část za lomítkem. Poslední tři znaky značí patici, někdy tam ani nejsou.
Trojčíslí před tím, hned za lomítkem značí stupeň podání barev a teplotu chromatičnosti (první číslice 8 = stupeň 1B; první číslice 9 = stupeň 1A). Druhá a třetí číslice = teplota chromatičnosti ( 27 = 2700K; 30 = 3000K... 65 = 6500K) viz. příklad nahoře. Toto platí, pokud kód hned za lomítkem začíná číslicí 8 nebo 9.
*
Výrobci také používají svůj system značení, kód za lomítkem můžou tvořit např. jen dvě číslice:
03 - PHILIPS super aktinická UV
05 - PHILIPS aktinická UV
08 - PHILIPS BLACKLIGHT
11 - OSRAM denní
12 - OSRAM denní DE LUXE
15 - PHILIPS barevná, červená
16 - PHILIPS barevná, žlutá
17 - PHILIPS barevná, zelená
18 - PHILIPS barevná, modrá
20 - OSRAM bílá
21 - OSRAM bílá
22 - OSRAM bílá DE LUXE
25 - OSRAM univerzální bílá
29 - PHILIPS teplá bílá
30 - OSRAM teple bílá
31 - OSRAM teple bílá
32 - OSRAM teple bílá
33 - PHILIPS chladná bílá
35 - PHILIPS bílá
41 - OSRAM INTERNA
54 - PHILIPS denní světlo
60 - OSRAM barevná, červená
62 - OSRAM barevná, žlutá
66 - OSRAM barevná, zelená
67 - OSRAM barevná, modrá
72 - OSRAM BIOLUX
76 - OSRAM NATURA DE LUXE
77 - OSRAM FLUORA; pro fotosyntézu rostlin
79 - PHILIPS osvětlení potravin
89 - PHILIPS AGUARELE
*
Jednoduché označení pak vypadá třeba takhle: OSRAM L 18/20 = zářivka lineární, 18W, bílá
*
Uvedl jsem jen nějaké příklady značení u dvou výrobců, není tady všechno...
Na threadu 1888 popisuje oton svuj sqely napad, ktrerak oddelit elektroniku alespon castecne od zbytku skrine pomoci stare bedny od PC. Zda se mi to vyhodnejsi, nez bedna od bot nebo system hnizdo. Doporucuji k precteni....
2brel: nepochopil jsem, co R.T. vytykas ... nemel jsem dojem spatne srozumitelnosti ci nizke odborne urovne ... rekl bych, ze jsi zvolil zbytecne ostry ton ... skoda ...
Původní příspěvek od brel všechny mechanické spínací hodiny jdou dneska podle frekvence sítě. Stabilita frekvence rozvodné sítě je jedním z ukazatelů ekonomické úrovně země. JE DUKOVANY díky svému výkonu je schopna frekvenci podržet, ostatní elektrárny lze řídit dálkově z jednoho dispečinku. A krom toho jsou přenosové soustavy propojené po EVROPĚ, frekvece +/- sedí. Nebo ne, což?
Pripojil jsem si pred chvilkou citac. Pravda je, ze se to na 50Hz drzi vcelku stabilne oproti minulosti. Ale prvni meritelny (a stabilizovany) vykyv jsem nameril drive nez po minute. 51Hz na dobu asi 10s. Ono to vypada malo, ale 1Hz na 50 jsou 2%. Nicmene beru, ze pro udrzeni cyklu pro kyticky to staci plne. Ja se v puvodnim prispevku ozyval na to slovo "presne". Je to jak pises v zaveru a jak jsem to sam myslel, neni presna, ale +/- sedi.
Tento post nevyjadruje vice, nez me skromne nazory a zkusenosti.
Red Tornado aka Ruda Smrst
Původní příspěvek od brel Zdravím
Pokud jde o dimenzování pojistek: náběhový proud sodíkové výbojky je až 1,6 In po dobu do pěti minut, (než dosáhne provozní teplotu). Tady nepomůže použití pojistky s pomalou charakteristikou (T). Příklad: výbojka 400W má katalogový proud (In) 4,5 A. (4,5 * 1,6 = 7,2) Doporučená pojistka má nejbližší vyšší hodnotu v řadě, tj. 10 A. Zdroj: katalog [Edited by brel on 16-11-2001 at 11:27 PM]
A zkusil si to? Ja pred 5ti minutama. Vybojka 400W Philips SON-T Plus, studeny start. Zapojena pojistka T4A, namereny proud 1.98 - 1.99A. Kdyz uz jsem si premeril kmitocet nasi elektrorozvodne site, tak jsem si uz premeril i ten proud a tu pojistku vyzkousel.
Tento post nevyjadruje vice, nez me skromne nazory a zkusenosti.
Red Tornado aka Ruda Smrst
potreboval bych par dobrych rad:Spestovanim zacinam a dneska sem si koupil son t plus 400w jenze ouha, koukam na to a fakt sem to nikdy nevidel a nevim co je co...
1.Co je ta tezka bednicka z kovu?A co je ten valecek?(fakt blby otazky,alee....)
2.Jak spojim ty draty?Na tech nakresech sou misto spoju takovy tecky, ale jak ty draty mam spojit?
Predem diky za trpelivost a dobrou radu.