Grower.cz je největší autorita v oblasti pěstování konopí na českém i slovenském internetu. Veškeré sekce jsou přístupné pro anonymní čtení. Pokud se nespokojíš s pouhou návštěvou a chceš se aktivně zapojit do diskusí ve fóru a na chatu, odpovídat na inzeráty a šifrovaně komunikovat s tisíci dalších pěstitelů soukromými vzkazy anebo se pochlubit svou fotogalerií - Registruj se! - Získáš inspiraci i cenné rady!
Původní příspěvek od Ajtaktak Ja si momentalne idem tretie kolo pod 1800w hps pri 240x120 stane.
Zatiaľ som v stadiu zberu informacii ale proste, listy to nestihaju.
Ty jses jeste o schod vejs s tim UVB 😁
Zajimalo by me kdybys pridal CO2 jestli by to daly...
Bolo by to zaujimave, ale financne narocne a hlavne vsetko ponastavovať tak aby to CO2 aj realne vyuzivali a hned mi to nezobral odťah pri takej watazi.. Tažké
Nechcel som sa vyjadrovať, už na fórum kvôli známemu provokatérovi neprispievam a myslím, že nie som jediný, kto kvôli jeho rýpaniu prestal, ale ešte spravím výnimku.
Takže k téme:
Koľko wattov na m2? To je zlá otázka. Je to ako keby sme sa chceli dozvedieť výkon auta a spýtame sa akú má veľkú nádrž. To čo nás zaujíma je MPG, čiže lumens/watts alebo PPFD, alebo umols/joule. Ľudia si to často mýlia, pretože watty sú jednotkou vyjadrujúcou tepelný výdaj (edit: keď to teraz po sebe čítam- watty skôr vyjadrujú energiu premenenú na teplo), nie intenzitu svetla- rozličné zdroje svetla (HPS, LED, MH...) majú pri rovnakej wattáži rozličnú intenzitu svetla a rozdielne rozloženie svetelného spektra. Na meranie intenzity sa používajú PAR metre (sám jeden vlastním, pri stavbe svetiel ho používam). PAR označuje rozsah svetelného spektra, ktoré rastlina pri fotosyntéze využíva (vlnová dĺžka 360-700nm, pričom
Ideálna hodnota intenzity svetla sa odvíja od ďalších podmienok a to teplota vzduchu, objem co2 (vyššia koncentrácia je potrebná len počas svetla, počas tmy rastliny dýchajú kyslík) a vyššia koncentrácia hnojív.
PAR hodnota sa mení v závislosti od vzdialenosti svetelného zdroja od osvetľovanej plochy - čím ďalej sa svetelný zdroj nachádza od od rastliny, tým je hodnota PAR nižšia (toto nám poslúži aj ako návod ako odpovedať na otázku ako ďaleko by mal byť svetelný zdroj od rastliny umiestnený - neexistuje všeobecná odpoveď, záleží na podmienkach).
Na vysvetlenie nám celkom slušne poslúži graf, ktorý prikladám v prílohe- jedná sa o hladinu co2 - čím vyššia intenzita svetla, tým vyššia koncentrácia co2 vo vzduchu je potrebná, tým väčšie dávky hnojív dokáže rastlina prijať a spracovať. Intenzita 1500PAR sa v našom “obore” pokladá za hraničnú a pri tejto hranici je nutné suplovať grow miestnosť co2 na hladinu 1300-1500ppm. Rastliny tak dokážu rásť a naberať na objeme rýchlejšie a za svoj životný cyklus tak dokážu narásť viac aj s väčším výnosom. Pri takejto suplementácii a dostatočne silnej intenzite svetla je metabolizmus rastliny rýchlejší a rastlina tak vklude zvláda (a dokonca sú vhodné) vyššie teploty okolo 35-36 stupňov celzia, pričom v štandardných podmienkach by takáto teplota bola pre rastlinu stresovým faktorom.
Štandardné grow miestnosti kde nedochádza k suplementácii co2 majú PAR hodnotu v rozpätí 400-800 (sativy dokážu lepšie reagovať na vyššiu hodnotu bez suplementácie ako indiky- prečo nemám síce overené ale predpokladám, že geneticky tým, že sa vyvinuli v oblasti bližšie k rovníku kde je podiel červeného spektra väčší a vyššia intenzita slnečného žiarenia ako v oblastiach kde sa vyvinuli indiky).
Čo sa týka suplementacie co2 je potrebné mať uzavretý okruh, pretože inak vám ju odťah tak či tak vytiahne. Takže všetky tie pokusy s vreckami na tvorbu co2 či cukrovými co2 bombami sú k ničomu. Chce to proste fľašu s co2 a hlavne senzory na meranie jej hladiny a rovnako aj senzory na meranie intenzity svetla.
V prílohe ešte prikladám meranie a porovnanie dvoch celkom slušných LED svetiel - ich intenzity a rozloženia svetla - môžete si všimnúť, že
po stranách je intenzita nižšia ako v strede kde je najviac koncentrovaného svetla. Pri HPS sú tieto hodnoty (stred osvetlovanej plochy vs. bočné strany) podstatne iné, nakoľko zdroj svetla vychádza z jedného bodu- toto je aj jeden z dôvodov prečo sú výnosy pod ledkami g/w vyššie - rozloženie svetla pri viacerých ledkách je rovnomernejšie ako pri HPS. Ďalším dôvodom je samozrejme intenzita svetla.
Na koniec ešte dodám - vhodná intenzita svetla sa mení aj podľa životného cyklu rastliny - kým je mladá nedokáže rastlina spracovať rovnako vysokú intenzitu svetla ako keď už má rozvinutý a podstatne väčší koreňový systém, ktorým dokáže prijímať viac živín a aj viac zelenej plochy, cez ktorú príjem svetelných vĺn prebieha.
Ono je to celkom zaujímavá téma a bolo by toho k tomu napísať oveľa viac ako len jeden príspevok v diskusii ale prečo to neurobím som vysvetlil hneď na začiatku.
Naposledy upravil DrGrinspoon 16-01-2019 v 19:03 PM
Trošku mimo téma... Ale občas čtu o uzavřeném okruhu kvůli CO2. Nebudou pak problémy s vysokou vlhkostí ? Sice při vyšší teplotě je přípustnějsi i vyšší vlhkost, ale i tak ? Nebo se to nedá řešit a musím použít odvhlcovacku ?
Lidi prosím vás , buť ty seriály dodělejte do konce a nebo požádejte admina o smazání !
Původní příspěvek od tuffgong1 Trošku mimo téma... Ale občas čtu o uzavřeném okruhu kvůli CO2. Nebudou pak problémy s vysokou vlhkostí ? Sice při vyšší teplotě je přípustnějsi i vyšší vlhkost, ale i tak ? Nebo se to nedá řešit a musím použít odvhlcovacku ?
On asi nebude člověk šetřit na odvlhčovačce, pokud se pouští do CO2 systému. To už v takovým případě chceš mít všechno tip ťop ovladatelný.
Tak ono CO2 systém v bazaru není zas tak starsne dráha věc. Osobně jsem o tom přemýšlel, ale odrazovala mne odvlhčovačka. Ovšem chyba lávky, nevím proč, ale měl jsem mylnou představu, že to má odběr jak klima nebo topení a ono to, jak se teď na to koukám zas tak moc nežere :-)
Lidi prosím vás , buť ty seriály dodělejte do konce a nebo požádejte admina o smazání !
S CO2 je to trocha více komplikované.
Jenom tak to tam bez rozmyslu pouštět je zbytečnost.
Spotřeba plynu je enormní, tedy aby to mělo nějaký smysl.
Kdysi jsem tu měl vlákno, kde jsem to detailně popisoval.
Připomenu v kostce:
Klasický odtah nepřipadá v úvahu, lampa musí být chlazena sólo, já měl tehdy HPSku v cooltube. Ventilace je třeba na dvě fáze, denní a noční, kdy přes den jede na minimální výkon, zato v noci, kdy kytky sajou kyslík, jede daleko více.
CO2 je přivedeno do pasivního přítahu, pod kytkama vedeného alespoň do třech bodů.
Já to měl 150 alu roztrojeného do 3*80mm po zemi, pod podstavu, na které stály truhle.
Samozřejmostí je čidlo na CO2. Rovněž je důležité zabránit plynu přímou cestu k odtahu, nějaký slabý ventilátor odspoda nám ten mix pěkně roztočí.
No a pak už jen stačí si pohrát s nastavením odtahu a bohatostí směsi přidávání CO2 z flašky.
Spotřeba cca 8kg za týden, takže nějaká mini 2 litrová flaška pro akvaristy je fakt o ničem.
A to by chtělo další testování a srovnávání.
Ano, člověk má nějaké zkušenosti, relevantní informace si načte, ale mohlo to být lepší, nebylo tolik CO2 zbytečné či na škodu?
Yes, bylo to znát na kytkách hlavně v růstu, takové listy a stonky nikdy nebyly, kořenů bylo tolik, že to trhalo obaly rohoží v librách.
Je toho daleko víc, co by se o tomhle dalo napsat a aby to bylo tip-ťop, jde plno věcí udělat tak či onak.
... důležité je mít všechno krapet v píči, žádné očekávání - žádné zklamání
Právě jsem přemýšlel zaizolovat celej pokoj a rovnou to míchat na celý pokoj. S tím, že vždy na noc by se CO2 vypnulo a zapnul by se přívod čerstvého vzduchu. Díky tomu by se vlastně ani nemusel řešit zvlášť okruh pro lampu (LED).
No nic a teď tak trochu zpátky. Proč mylsite, že v legalizaci bylo psáno, že jako top pro 100% indoor pěstování je až ekvivalent cca 1000w HPS na m2 ? Tolik g se na m2 ani nevejde, aby se to vůči spotřebě vyplatilo, takže by nějak výrazně mohla stoupnout kvalita ?
PS: svůj pokus 400w HPS v cooltube jsem ukončil a přepnul zpátky na 250w. Bohužel kyti se přiblížily ke světlu tak blízko, že přímo pod světlem mi začali světlat vršky (teplotou ne, ta byla u vršků pod lampou max 30C), holt toho světla přímo pod lampou je už moc :-(, příští pokus s vysokou intenzitou světla bude asi až někdy na podzim s LED.
Lidi prosím vás , buť ty seriály dodělejte do konce a nebo požádejte admina o smazání !
ahoj,
v anglii se to same resi ve Wattech na cterecnou stopu ( ma to docela smysl a vypocet pro stany ktere jsou tak i tak klasicky v stopach je o to snazsi ).
Pro jednu ctvercovou stopu se pri pouziti diod dava za standart 30-40W , (180lm/w) samorejme clovek muze pouzit i vice, pokud vsak nedodava CO2 pak uz to je zbytecne...
kdyz teda vezmu stan velikosti 120*120 jsou to ctyri na ctyri stopy coz je 16 ctvercovych tzn 480-640W.
Nekdo tady psal o tom ze by chtel videt okolo 2g/w
osobne to nelze, ale nasel jsem jednu starou foto, (vysledek kolem 2g/w tezko rict, protoze na svetlech je pwm takze ne vzdy jsou na 100%), pouze mi nejde nahrat.
edit:
(fotka se podarila nahrat)
kazdopadne je to jako trojuhelnik veci potrebnych pro ohen: pro vznik ohne potrebujes teplo - palivo - kyslik, kdyz jednu z veci odeberes, nemas ohen.
Kytka taky potrebuje vice veci k rustu, svetlo , ziviny , dychat, vodu, atd atd.
cim lepsi podminky se ji zaridi tim lepe, je toho hodne a ne jen zdroj svetla.
kazde vylepseni pak ma vliv na konecny g/w , ale chce soucasne vylepsit i to dalsi, kdyz pridas svetla, musis zlepsit dychani a prijem potravy. Obecne se da ale rict, ze zdroj, intenzita a kvalita svetla ma asi nejvetsi podil na uspechu