Grower.cz je největší autorita v oblasti pěstování konopí na českém i slovenském internetu. Veškeré sekce jsou přístupné pro anonymní čtení. Pokud se nespokojíš s pouhou návštěvou a chceš se aktivně zapojit do diskusí ve fóru a na chatu, odpovídat na inzeráty a šifrovaně komunikovat s tisíci dalších pěstitelů soukromými vzkazy anebo se pochlubit svou fotogalerií - Registruj se! - Získáš inspiraci i cenné rady!
Predem bych chtel podekovat inVALIDovi, ktery pro nás zachranil z OG jeden z velmi propracovaných threadu o nemocech, skudcich a problemech s pH. original naleznete zde.
Ne kazdy cte plynne anglicky, a tak jsem se rozhodl ho prelozit. Ani ja nejsem rodily mluvci, takze jsem urcite udelal spoustu chyb (at uz v prekladu, fakticke nebo mozna i pravopisne ) a nebranim se konstruktivni kritice. Tam, kde si nejsem jisty s prekladem nebo jinak tapu pisu ( ?= zrejme znamena toto) . Vim, ze nektere vety jsou dost sroubovane, ale snad to pujde zkousnout.
Prekladam to postupne a postupne to budu i postovat, takze vase pripominky klidne piste sem, az to bude vsechno hotove, pripominky zpracovany tak to snad Modi smaznou.
Pro zacatek to bude jen preklad, MyNameStich v originale uvadi spoustu jmen hnojiv a pripravku, ktere u nas nelze sehnat a timto vas vybizim ke spolupraci na 100 % lokalizaci Pruvodce pro cesko-slovenske pestitele.
Kompletní průvodce onemocněními kytek, problémy se škůdci a pH
Dal jsem dohromady hodně práce k tématu pro ty, kteří by to mohli potřebovat, když nejsem poblíž.
Udělal jsem hodně v oblasti onemocnění květin a také pomáhám ostatním, kteří mají nemocné rostliny.
Většinu věcí jsem se naučil od ostatních a snažím se informace aktualizovat s tím, jak nové problémy přicházejí. Na některé věci jsem přišel sám, problémy, které jsem míval se týkaly pH. Opravdu jsem nečekal jak velkou roli hraje pH v tom, zda jsou vaše kytky zdravé nebo mrtvé.
Upřímně si myslím, že jedna z nejdůležitějších součástí vašeho pěstování je mít kvalitní pH měřák, nejlépe digitální. Jsou i jiné, které můžete pořídit, např. kapalné pH testy jsou levné a odvedou dobrou práci, pokud si nemůžete dovolit digitální pH tester. VYVARUJTE SE PŮDNÍCH TESTERŮ, neslouží dobře a nejsou příliš přesné. PH papírky fungují fajn, pokud potřebujete držet nízký rozpočet! Takže pokud se spoléháte na svůj půdní tester a ten vám říká, že pH půdy je 7 a přitom máte problémy, v 9 z 10 případů je to pH vody, která míchá s výsledky pH půdy: otestujte pH vody, kterou používáte. Rozhodit pH vám může i masokostní moučka nebo rašelina, pokud je používáte.
Přidání hnojiva do vody může také snížit její pH, takže je nejlepší změřit její pH před a po přidání hnojiva. Chyby ve výživě rostlin jsou nejčastěji způsobeny lidským faktorem spolu s nedostatkem nebo přebytkem živin. PH mezi 5 a 7 a rozpětí TDS (total dissolved solids ?= nasycenost roztoku) mezi 800 a 3000 PPM (= částic z milionu) je nejlepší pro absorbování živin. S těmito hodnotami bude mnohem snazší překonat výživové problémy.
Průvodce, který tvořím o nemocných rostlinách, bude co nejvíce detailní v tom jak pomoci …. Nasbíral jsem hodně přesných dat a dávám je dohromady kousek po kousku… Stejně jako informace o tom jaké živiny můžou zabránit v příjmu jiných.
Budu průvodce aktualizovat, dokud nebude hotov, protože mám hodně informací, ale ne o každé nemoci/poruše, co se vyskytuje…..
Mobilní prvky nejvíce ovlivňují starší listy, pak pokračují k dalším listům a nakonec jsou novými přírůstky odebírány ze starých listů. Následující jsou mobilní prvky a také hlavní živiny.
Užitek: Dusík hraje velmi velkou roli ve vašich rostlinách; právě tento prvek je přímo zodpovědný za produkci chlorofylu, fotosyntézu, tvorbu aminokyselin, které jsou stavebním blokem bílkovin a ovlivňuje nesčetně enzymů, které pomáhají růstu v stoncích listů, a vitalitu vaší rostliny.
Dusík je nejmobilnější prvek, což znamená, že může cestovat kamkoli v rostlině. Deficit se projevuje ve spodní a střední části rostliny, nejčastěji na starších listech. Poté postupuje směrem vzhůru. Vaše rostlina může mít zelený vršek, ale žloutnoucí spodní listy jsou projevem počáteční fáze nedostatku dusíku. Výnosy budou velmi sníženy bez dostatku dusíku ve vašich rostlinách.
Na rozdíl od hořčíku, nedostatek dusíku začíná na koncích listů a postupuje zpět ke stonku. Hořčík a dusík se často pletou. Nejlepší způsob jak rozeznat od sebe tyto 2 nutriční deficity je říct, že nedostatek dusíku se projevuje na špičkách listu a postupuje směrem ke stonku, kdežto u hořčíku zežloutnou všechny okraje listu a žilky zůstanou zelené. Pokud vaše rostliny vykazují zpomalený růst a mají žloutnoucí listy, s největší pravděpodobností se jedná o nedostatek dusíku.
Ke konci kvetení bude kytka ukazovat známky nedostatku dusíku téměř vždy. Květina totiž spotřebovává všechny uložené živiny v listech a odhazuje listy, které už nepotřebuje, což jsou ty nejstarší. Takže nepanikařte, pokud rostlina začne žloutnout v poslední fázi květu. Části rostlin ovlivněné nedostatkem dusíku jsou: staré listoví, později celá rostlina, zřídka řapíky.
Teď k přebytku dusíku v hlíně nebo jiných pěstebních médiích. Rostlina bude mít celkově TMAVĚ zelenou barvu a zpožděné dospívání. Protože se dusík zapojuje v růstové fázi, přespříliš dusíku vyústí ve vysoké rostliny s tenkým stonkem. Přírůstky budou vysoké a květina se může více „potit“, ale ne vždy. Otrava dusíkem může být patrna tam kde je velmi, velmi suché prostředí jako při období sucha a projeví se efektem spálení. Pokud květiny přiživujete hnojivy na bázi čpavku, můžou se objevit důsledky otravy NH4+:pomalejší růst, poškození na listech a kořenech, okraje listů se zkroutí dolů.
Také velké listy můžou dostat podobu „pařátu“ . Konečky budou směřovat dolů, ale list zůstane vzhůru (asi jako když ohnete prsty). Listy můžou být zkroucené … hlavně nové přírůstky. Kořeny nebudou dostatečně vyvinuté, dojde ke zpomalení kvetení. Výnosy se sníží, protože přebytek dusíku v raném období květu zpomaluje růst palic. Zpomalí se i vnitřní rozvod vody kvůli cévním defektům. Přespříliš draslíku a dusíku způsobí, že rostlina přestane přijímat vápník.
Problémy s dusíkem, když na vině je pH
Přemokřená půda a půda s nízkým obsahem organických látek
Dusík je velmi důležitý prvek v rostlině. Vlastně všechny jsou, ale některé více než ostatní. Pro půdu je nejlepší pH 6,8. Proč ? Protože pH 6,8 je nejlepší pro to, aby se všechny živiny vstřebávaly a žádné nebyly vyloučeny. Pro hydro a další bezpůdní systemy je nejlepší pH okolo 5,8. Mějte rostliny pěkně v teple, protože nízké teploty můžou způsobit problémy s absorpcí dusíku.
Úroveň pH a dusík:
Půda
Dusík bude vyloučen z látkové výměny při pěstování v hlíně při pH 4,0 – 5,5
Dusík je nejlépe vstřebáván z půdy o pH 6,0 – 8,0 (osobně nedoporučuji mít pH hlíny vyšší než 7), takže nejraději pH 6 – 7. Cokoli mimo toto rozmezí se podepíše na nedostatku dusíku.
Hydro a další bezpůdní systémy
Dusík bude vyloučen z látkové výměny při pěstování v hydro při pH 4,5-5,0.
Dusík je nejlépe vstřebáván z hydro systému při pH 5,5 až 8,0
(osobně nedoporučuji mít pH v hydru nebo jiném bezpůdním systému vyšší než 6,5), nejlepší pro dusík je: 5,0 – 7,0. Cokoli mimo toto rozmezí se podepíše na nedostatku dusíku.
Řešení problémů s nedostatkem dusíku
Vyhněte se nadměrnému užívání dusičnanu amonného, který může kolidovat s jinými živinami. Příliš mnoho dusíku protahuje kvetení. Rostliny mohou mít menší dusíkový deficit v poslední fázi kvetení, kvůli lepší chuti.
Dobrý N-P-K poměr léčí nedostatek dusíku. Jakékoli chemické nebo organické hnojivo, jež obsahuje dusík opraví deficit dusíku. Peters all purpose plant food 20-20-20 je dobré, Miracle grow All purpose plant food, Miracle grow Tomato plant food, (chemická hnojiva míchejte jen na ˝ sílu, jinak způsobíte živinové spálení.)
Pokud potřebujete květiny rychle vyléčit z deficitu dusíku a chcete použít masokostní moučku, doporučuji z ní udělat výtažek, potom působí rychleji. Dalším zdrojem dusíku je uschlá krev, moučka ze semen bavlníku, která reaguje pomalu, guano hmyzožravých netopýrů, které reaguje rychle. Kostní moučka je postupně absorbována, pokud není aplikována jako výtažek ( mimo jiné výborný zdroj fosforu). Krmení pro rybičky nebo rybí emulze jsou dobrým zdrojem dusíku a působí středně rychle.Hnojiva z guana mořských ptáků: All purpose Millennia Seabird guano, Orginal Seabird guano All Purpose. Krabí skořápky - Crabshell se pomalu absorbují.
Zde je seznam věcí, které vám můžou pomoci s nedostatkem dusíku:
Dr. Hornby's Iguana Juice Grow (3-1-3)
Advanced Nutrients Mother Earth Grow (1.5-.75-1.5)
Earthjuice Grow (2-1-1),
Pure Blend Pro (3-1.5-4)
Bone Meal(0-10-0)
Blood Meal(12-0-0)
Fish Emulsion (5-1-1)
Seabird Guano (11-13-3)
Crab Shells(2.5-3.0-.5)
Pure Blend Grow (0.4-.01-.5)
Marine Cuisine (10-7-7)
MaxiCrop Seaweed (1-0-3)
Super Tea (5-5-1)
Mexican Bat Guano (10-2-0)
Sea Island Jamaican Bat Guano (1-10-0)
Kelp Meal (1-0-2)
Seaweed Plus Iron
Neptune's Harvest (2-4-0.5)
Alaska Start-Up(2-1-2)
Bio-Grow (1.8-0.1-6.6)
Age old Grow (12-6-6)
AGE Old Kelp (.30-.25-.15)
Neptune's Harvest (2-4-1)
Maxicrop Seweed(.1-0-1)
METANATURALS Organic grow (3-3-3)
METANATURALS Organic nitrogen (16-0-0)
Takže přidání čehokoli z výše uvedeného by mělo vyřešit váš problém s nedostatkem dusíku. Květiny se zpravidla zotaví za týden, avšak postižené listy už tak zůstanou.
Nyní co dělat, když jste přidali příliš mnoho chemických nebo organických hnojiv (je mnohem těžší spálit rostliny s organickými). Půdu musíte propláchnout čistou vodou. Použijte 2x více vody, než máte hlíny tzn. při 5ti litrových květináčích potřebujete 10 litrů vody abyste dostatečně vypláchli nadbytečné živiny.
Rozpustný dusík (obzvláště dusičitan) je forma, která je nejrychleji dostupná kořenům, zatímco dusík v močovině musí být nejprve rozložen mikroby v půdě než ho můžou absorbovat kořeny.
Poznámka: Krevní moučka, sušená krev, guana, moučka ze semen bavlny, rašelina, sírové a rybí moučky jsou všechny kyselé a můžou vám snížit pH, takže pokud je přidáváte, nezapomeňte monitorovat pH.
Poznámka: Kostní moučka, kamenný fosforečnan, popel ze dřeva a téměř jakýkoli popel, moučka z ulit, škeblí a krabí moučka jsou všechny zásadité a můžou vám zvýšit pH, takže pokud je přidáváte, nezapomeňte monitorovat pH.
Tady jsou 3 fotky jak může vypadat nedostatek / přebytek dusíku.
1: nedostatek dusíku ve vegetační fázi
2: nedostatek dusíku u rostliny v pozdní fázi květu
3: takhle vypadá přebytek dusíku
(Picture 1 is a Nitrogen Deficiency in veg)( Thanks to m&m for letting me use the pic)
(Picture 2 is a Nitrogen Deficiency in late Flowering)(Thanks to BillyBob for the Picture)
(Picture 3 is Mine)
Užitek: Fosfor toho dělá hodně pro rostlinu. Jedna z nejdůležitějších věcí na fosforu je : Pomáhá při růstu kořenů, ovlivňuje vitalitu květiny a je nejdůležitějším prvkem v květu. Navíc pomáhá při klíčení. Fosfor je nezbytnou rostlinnou živinou a protože je potřebný ve velkých dávkách je klasifikovaný jako makro živina. Fosfor je nejpotřebnějším prvkem v reprodukční fázi a bez něj by kytky měly velké problémy vykvést.
To, že kytky trpí nedostatkem fosforu, může celkově snížit jejich velikost a vede ke zpomalení růstu. Nedostatek způsobí oslabení květiny a zpomalení růstu listů, které můžou, ale nemusí, začít opadávat. Okraje listů nebo dokonce jejich polovina může zhnědnout a trochu se stáhnout, čímž se lehce zkroutí vzhůru. Vějířové listy budou vykazovat tmavě zelené/fialové a nažloutlé nebo modré tóny. Někdy mohou být stonky červené stejně jako řapíky. Tohle se může stát, když kytky trpí nedostatkem fosforu, ale pozor, některé druhy mohou mít červené stonky a řapíky už kvůli genovým predispozicím. Takže celkově tmavě zelená s fialovými, červenými nebo modrými přelivy je dobrou známkou fosforového nedostatku. Také teplota pod 10°C (50F) způsobuje květinám problémy s příjmem fosforu.
Hodně lidí si plete nedostatek fosforu s napadením plísní, protože konečky listů vypadají jako při plísňové nákaze, ale poškození vzniká na konci a po stranách listů, a má jakoby skelnatý povrch (?= glass like feeling) stejně jako kdyby byl problém s pH.
Části rostlin ovlivněné nedostatkem fosforu jsou: starší listy, celá rostlina, řapíky
Příliš vysoká úroveň fosforu ovlivní růst tím, že sníží schopnost vstřebávání železa, draslíku a zinku, eventuálně způsobí, že se na rostlině projeví symptomy nedostatku těchto prvků. Nedostatek zinku je nejčastějším průvodním projevem při přemíře fosforu. Dalším prvkem, s jehož příjmem může mít rostlina problémy je měď. Úroveň fosforu kolísá pokud je koncentrovaný a kombinovaný s vápníkem.
Problémy s fosforem, když na vině je pH
Studená vlhká půda, kyselá nebo příliš zásaditá půda, nezkypřená zemina
Půda
Úroveň pH a fosfor:
Fosfor bude vyloučen z látkové výměny při pěstování v hlíně při pH 4,0 - 5,5. Fosfor se nejlépe vstřebává při pH 6,0 – 7,5 (osobně nedoporučuji mít pH hlíny vyšší než 7). . Cokoli mimo toto rozmezí se podepíše na nedostatku fosforu.
Hydro a další bezpůdní systémy
Fosfor bude vyloučen z látkové výměny při pěstování v hydru při pH 6,0 – 8,5.
Fosfor je nejlépe vstřebáván z hydro systému při pH 4,0 až 5,8
(osobně nedoporučuji mít pH v hydru nebo jiném bezpůdním systému vyšší než 6,5), nejlepší pro fosfor je: 5,0 – 6,0. Cokoli mimo toto rozmezí se podepíše na nedostatku fosforu.
Řešení problémů s nedostatkem fosforu
Menší nedostatek během květu je normální, větší deficit by však neměl být tolerován. Jakékoli chemické nebo organické hnojivo, které obsahuje fosfor, by mělo nedostatek spravit. Pokud rostliny trpí nedostatkem fosforu, jakékoli hnojivo s N-P-K poměrem vyšším než 5 by mělo fungovat. Opět Peters all purpose plant food 20-20-20 je dobré, Miracle grow All purpose plant food, Miracle grow Tomato plant food, (chemická hnojiva míchejte jen na ˝ sílu, jinak způsobíte živinové spálení.) Další suplementy s obsahem fosforu jsou: kostní moučka, s postupnou absorpcí, navrhuji udělat výtažek masokostní moučky pro rychlejší vstřebávání, rybí moučka (střední absorbování), soft rock phospate (?= měkký fosfát), střední absorbování, jamajské nebo indonéské guano (rychle se vstřebává). Moučka z krabích krunýřů, co se vstřebává pomalu.
Zde je seznam věcí, které pomohou vyřešit problém s nedostatkem fosforu
Dr. Hornby's Iguana Juice Bloom (4-3-6)
Advanced Nutrients Mother Earth Bloom (.5-1.5-2)
Fox Farm Big Bloom (.01-.3-.7)
Earth Juice Bloom (0-3-1)
Pure Blend Bloom (2.5-2-5)
Pure Blend Pro Bloom (2.5-2-5)
Buddswell (0-7-0)
Sea Island Jamaican Bat Guano (1-10-0)
Indonesian Bat Guano (0-13-0)
Rainbow Mix Bloom (1-9-2)
Earth Juice Bloom (0-3-1)
BIO BLOOM (2-6-3.5)
AGE OLD BLOOM (5-10-5)
ALASKA MORBLOOM (0-10-10)
METANATURALS ORGANIC BLOOM (1-5-5)
Cokoliv z tohoto seznamu vyléčí rostlinu z nedostatku fosforu. Postižené listy se již nevzpamatují, ale nové přírůstky budou vypadat normálně.
Nyní co dělat, když jste přidali příliš mnoho chemických nebo organických hnojiv (je mnohem těžší spálit rostliny organickými). Půdu musíte propláchnout čistou vodou. Použijte 2x více vody, než máte hlíny tzn. při 5ti litrových květináčích potřebujete 10 litrů vody abyste dostatečně vypláchli nadbytečné živiny.
Poznámka: Krevní moučka, sušená krev, guana, moučka ze semen bavlny, rašelina, sírové a rybí moučky jsou všechny kyselé a můžou vám snížit pH, takže pokud je přidáváte, nezapomeňte monitorovat pH.
Poznámka: Kostní moučka, kamenný fosforečnan, popel ze dřeva a téměř jakýkoli popel, moučka z ulit, škeblí a krabí moučka jsou všechny zásadité a můžou vám zvýšit pH, takže pokud je přidáváte, nezapomeňte monitorovat pH.
Fotky:
1: nedostatek fosforu během vegetativní fáze
2: nedostatek fosforu v květové fázi
Draslík také hraje velkou roli. Dobrá úroveň draslíku v rostlinách napomáhá k houževnatým a tlustým stonkům, k odolnosti vůči nemocem, respiraci vody. Draslík pomáhá při fotosyntéze. Lze ho nalézt v celé rostlině. Je potřebný pro všechny činnosti, které souvisí s přenosem vody. Draslík je nezbytný pro všechny fáze života květiny, obzvláště důležitý je při tvorbě palic.
Nedostatek draslíku se na vašich rostlinách projeví retardovaným růstem listů, které mají spálené špičky a okraje. Kytka se může protáhnout a větve budou slabé a lehce se zlomí. Nepleťte si nedostatek draslíku s nedostatkem železa, protože se chovají podobně, ale rozdíl je patrný ve 2 bodech: u draslíku se špičky listů kroutí, okraje jsou spálené a umírají. Starší listy můžou vykazovat známky červené a kroutí se vzhůru. Mrtvé flíčky (nekróza) se můžou objevit na krajích velkých vějířovitých listů, které můžou eventuálně zhnědnout a odumřít. Na starších listech se objevují skvrnky jiné barvy (kropenatost), listy žloutnou mezi žilkami a umírají. Celkově se zpomaluje růst rostliny, nejvíce v růstové fázi. Deficit draslíku zpomalí i nárůst palic v kvetení. Nízké množství draslíku se nejprve projeví na listech – ztmavnou jim okraje. Pokud máte nízkou relativní vlhkost, můžete si vsadit na to, že se brzy dostaví nedostatek draslíku kvůli odpařování vody z rostlin.
Draslík bude špatně přijímán, když mají kytky příliš vápníku nebo dusičitanu amonného a za nízké teploty. Velké množství sodíku (Na) způsobí, že je (? jím ?) draslík nahrazen. Takže to mějte na paměti….
Části rostliny ovlivněné nedostatkem draslíku jsou: starší listy, okraje listů
Přemíra draslíku v půdě může vést k velkým problémům, jako je zasolení a acid fixation (?= kyselá fixace, konzervace) kořenového systému stejně jako k deficitu vápníku. Vějířové listy budou tmavě žluté až bílé mezi žilkami. Kvůli molekulární nerovnováze způsobí otrava draslíkem snížený příjem a později nedostatek hořčíku (Mg), v některých případech i vápníku (Ca). Draslíková toxicita může za to, že i další živiny nejsou správně vstřebávány, což vyústí v deficity těchto látek - hořčík (Mg), mangan (Mn), zinek (Zn) a železo (Fe), a také problémy s vápníkem (Ca).
Problémy s draslíkem, když na vině je pH
Příliš vyčerpané, vymyté půdy (soils with excessive leeching), vysoké pH půdy a/nebo
vody. Půdy, které obsahují fixovaný draslík. Nadbytek kuchyňské soli (sodíku) v kořenovém sytému / prostředí.
Půda
Draslík bude vyloučen z látkové výměny při pěstování v hlíně při pH 4,0 – 5,5
Draslík je nejlépe vstřebáván z půdy o pH 6,0 – 9,5 (osobně nedoporučuji mít pH hlíny vyšší než 7). Cokoli mimo toto rozmezí povede k nedostatku draslíku.
Hydro a další bezpůdní systémy
Dusík bude vyloučen z látkové výměny při pěstování v hydro při pH 4,0 - 4,5, 6,0 – 6,5.
Draslík je nejlépe vstřebáván z hydro systému při pH 4,7 až 5,3 a 6,7 až 8,5.
(osobně nedoporučuji mít pH v hydru nebo jiném bezpůdním systému vyšší než 6,5), nejlepší pro draslík je: 5,0 – 6,0. Cokoli mimo tato rozmezí povede k nedostatku draslíku.
Řešení problémů s nedostatkem draslíku
Jakékoli chemické nebo organické hnojivo, které obsahuje draslík, by mělo nedostatek spravit. Opět Peters all purpose plant food 20-20-20 je dobré, Miracle grow All purpose plant food, Miracle grow Tomato plant food, (chemická hnojiva míchejte jen na ˝ sílu, jinak způsobíte živinové spálení.) Další suplementy s obsahem draslíku jsou: popel ze dřeva, s rychlou absorpcí, moučka řasy Kombu (střední absorbování), greensand s pomalým vstřebáváním, žulový prach, co se také vstřebává pomalu. Síran draselný, síran manganito-draselný, oba dva absorbují středně rychle. FOXFARM GROW BIG HYDROPONIC CONCENTRATE se vstřebává rychle, ale pozor snižuje pH stejně jako Earth Juice Meta-K, který absorbuje také rychle.
Listy se nikdy nevzpamatují, ale rostliny vykazují známky uzdravení za 4-5 dnů, pokud použijete hnojivo, co se rychle vstřebává.
Poznámka: Popel ze dřeva vám může lehce zvednout pH, takže monitorujte pH pokud ho použijete.
Nyní co dělat, když jste přidali příliš mnoho chemických nebo organických hnojiv (je mnohem těžší spálit rostliny organickými). Půdu musíte propláchnout čistou vodou. Použijte 2x více vody, než máte hlíny tzn. při 5ti litrových květináčích potřebujete 10 litrů vody abyste dostatečně vypláchli nadbytečné živiny.
Fotky:
Obě ukazují rostlinu při nedostatku draslíku
( Thank You General Ganja for letting me use Picture 1!)
Hořčík (Magnesium (Mg)) mikro živina a pohyblivý prvek
Hořčík pomáhá v podpoře cév, čímž udržuje tvorbu zdravých listů a jejich struktury. Hořčík je významný prvek v produkci chlorofylu a je důležitý pro rozklad enzymů. Rostlina potřebuje hořčíku relativně velké množství, aby přežila, přesto stačí malé předávkování, aby se na ní projevily známky otravy.
Nedostatek hořčíku je jeden z nejsnazších na rozpoznání… zelené žilkování spolu se žloutnutím okolního listu ho jednoznačně prozradí, ale ne vždy tomu tak musí být. Pokud nemáte ten případ se zelenými cévami, můžou se někdy odbarvit špičky listů a zkroutit vzhůru. Rostoucí vrcholky změní barvu na světle (limetkově) zelenou s tím, jak deficit postupuje nahoru květinou. Okraje listů jsou na omak suché a křehké, což se většinou stane spodním listům na mladé rostlině, později to postihne střední a vrchní polovinu kytky, když stárne. Projevy se ale můžou objevit i na starších listech. Nedostatek se nejprve ukáže na špičce listu, pak postupuje dovnitř od okraje. Vnitřní plocha listu zežloutne nebo může být nahnědlá, následuje opadávání listů bez uschnutí. Konce listů se také můžou kroutit nebo křivit nahoru, asi tak jako když srolujete svůj jazyk.
Při nadměrném množství hořčíku ve vašich rostlinách vzniknou toxické soli, které budou zabíjet listy a zabrání v příjmu jiných živin - třeba vápníku (Ca). Přebytek vápníku (Ca), chlóru(Cl) nebo amoniaku v půdě/vodě zamezí příjmu hořčíku.
Jeden z nejhorších problémů, které můžou pěstiteli nastat, je nedostatek hořčíku vinou pH. Tím, že byste přidali více hořčíku, což se zdá rozumné, byste napáchali více škody než užitku. Pokud rostlina nemůže přijímat živinu, kvůli špatné úrovni ph pro ten který prvek, nevezme si ji a prvek zůstane v půdě, kde vytvoří soli. Zasolení se pozná na vnějších částech rostliny, které zbělají nebo zežloutnou. Špičky listů a část povrchu směrem dovnitř odumřou a „zesklovatí“.
Části rostliny postižené nedostatkem hořčíku jsou: prostor mezi žilkováním u starších listů ; může začínat u vnitřního obvodu listů
Problémy s hořčíkem, když na vině je pH
Lehce kyselé půdy, půdy s nadměrným obsahem draslíku, vápníku a/nebo fosforu
Půda
Hořčík bude vyloučen z látkové výměny při pěstování v hlíně při pH 2,0 - 6,4. Hořčík se nejlépe vstřebává při pH 6,5 – 9,1 (osobně nedoporučuji mít pH hlíny vyšší než 7). . Cokoli mimo toto rozmezí se podepíše na nedostatku hořčíku.
Hydro a další bezpůdní systémy
Hořčík bude vyloučen z látkové výměny při pěstování v hydru při pH 2,0 – 5,7.
Hořčík je nejlépe vstřebáván z hydro systému při pH 5,8 až 9,1
(osobně nedoporučuji mít pH v hydru nebo jiném bezpůdním systému vyšší než 6,5), nejlepší je: 5,0 – 6,0. Cokoli mimo toto rozmezí se podepíše na nedostatku hořčíku.
Řešení problémů s nedostatkem hořčíku
Jakékoli chemické nebo organické hnojivo, které obsahuje draslík, by mělo nedostatek spravit .(Chemická hnojiva míchejte jen na ˝ sílu, jinak způsobíte živinové spálení.)
Další suplementy s obsahem draslíku jsou: Hořká sůl, vstřebává se rychle. Dolomitický vápenec, absorbuje pomalu. Síran hořečnato-draselný se středně rychlým vstřebáváním. Žížalí humus nebo krabí skořápky, které absorbují pomalu. Eart Juice Microblast, působí rychle. (Dobrý tip pro nákup ! Obsahuje hodně dalších druhotných živin.)
Nyní co dělat, když jste přidali příliš mnoho chemických nebo organických hnojiv (je mnohem těžší spálit rostliny organickými). Půdu musíte propláchnout čistou vodou. Použijte 2x více vody, než máte hlíny tzn. při 5ti litrových květináčích potřebujete 10 litrů vody abyste dostatečně vypláchli nadbytečné živiny.
Foto:
-ukazuje nedostatek hořčíku ve střední fázi průběhu
Vápník (Calcium (Ca)) - makro živina a nepohyblivý prvek
Vápník je další důležitý prvek, který pomáhá ve stavbě buněčných stěn, buněčnému dělení při tvorbě stonků, posiluje větve, stejně jako přispívá k růstu kořenů, hlavně novým kořenovým vláskům. Dále v kořenech napomáhá příjmu draslíku (K). Vápník se v rostlině pohybuje velmi pomalu a má sklony zdržovat se v kořenech a starších odnožích.
Známky nedostatku vápníku se objevují stejně na nových tak i starších listech. Špičky lisů odumírají, můžou se kroutit a růst kytky se zarazí. Kytka může mít slabý stonek a větve, nedostatečný vývin kořenového systému může vést k problémům s bakteriemi s tím, jak kořeny odumírají. Nízká míra rostlinného odpařování ztěžuje příjem vápníku. Ujistěte se, že vaše půda není příliš kyselá, protože z takové se vápník těžko vstřebává, což vyústí ve vápníkový deficit u rostlin. Špičky listů, okraje a nové přírůstky se můžou zbarvit do žluta / hněda, většinou se udělají flíčky s ostře orámovaným hnědým okrajem a špičky listů zvadnou.
Pokud dáte rostlině příliš mnoho vápníku v ranné fázi vývoje, může to zbrzdit její růst. Nadbytek vápníku se vysráží ve vločky, když je použita koncentrovaná forma kombinovaná s draslíkem.
Části rostlin postižené nedostatkem vápníku jsou: kořeny, stonek nebo řapíky, mladé i staré listoví.
Příliš mnoho draslíku způsobí další deficity jiných mikroživin. Fixace vápníku je způsobena mnoha médii: jílovitá půda, nepufrovaný kokos a humus. Často je v nich vápenec vázaný. Stonek rostliny nebude schopen udržet kytku vzpřímeně a barva listů mezi žilkováním se změní v bílo-hnědou. Přebytek draslíku a/nebo dusíku povede k nepřijímání vápníku.
Problémy s vápníkem, když na vině je pH
Špatné zalévání (nejčastější důvod), velmi kyselé půdy s nadbytkem draslíku, příliš suchá nebo naopak přemokřená hlína. Nedostatek vápníku v půdě vede k tomu, že se stane příliš kyselou a to následně může za deficit hořčíku (Mg), železa (Fe) a velmi pomalý, zbržděný růst.
Půda
Vápník bude vyloučen z látkové výměny při pěstování v hlíně při pH 2,0 - 6,4. Vápník se nejlépe vstřebává při pH 6,5 – 9,1 (osobně nedoporučuji mít pH hlíny vyšší než 7). . Cokoli mimo toto rozmezí se podepíše na nedostatku vápníku.
Hydro a další bezpůdní systémy
Vápník bude vyloučen z látkové výměny při pěstování v hydru při pH 2,0 – 5,3.Hořčík je nejlépe vstřebáván z hydro systému při pH 5,4 až 5,8 (osobně nedoporučuji mít pH v hydru nebo jiném bezpůdním systému vyšší než 6,5), nejlepší je: 5,0 – 6,0. Cokoli mimo toto rozmezí se podepíše na nedostatku vápníku.
Řešení problémů s nedostatkem vápníku
Pro nápravu deficitu vápníku zkuste postřik listů roztokem o složení 1 čajová lžička rozdrceného dolomitského/zahradnického vápence na čtvrtku galonu (1,13 litru) nebo jakékoli organické/ chemické hnojivo, které obsahuje vápník. (Chemická hnojiva míchejte jen na ˝ sílu, jinak způsobíte živinové spálení.)
Nebo můžete rozpustit 1 až 2 čajové lžičky rozdrceného dolomitského/zahradnického vápence do galonu (4,54 l) vody a udělat zálivku do hlíny, která bude působit pomalu. Zahradnický sádrovec nebo vápenec, oba absorbují středně rychle. Kamenný fosforečnan a živočišné odpady, oboje se vstřebává středně rychle / pomalu. Poznámka: Dejte pozor při aplikování sádrovce do již kyselé půdy (pH 5,5 a nižší). To může mít velmi špatný dopad na různé druhy rostlin, protože to ovlivní vstřebávání půdního hliníku, který je jedovatý pro kořeny kytek.
Nyní co dělat, když jste přidali příliš mnoho chemických nebo organických hnojiv (je mnohem těžší spálit rostliny organickými). Půdu musíte propláchnout čistou vodou. Použijte 2x více vody, než máte hlíny tzn. při 5ti litrových květináčích potřebujete 10 litrů vody abyste dostatečně vypláchli nadbytečné živiny.
Fotky
1. ukazuje deficit vápníku v pozdější fázi průběhu
2. ---------------"------------- v raném stupni rozvoje
Zinek (Zincum (Zn)) mikro živina a nepohyblivý prvek
Zinek hraje hodně rolí v rostlině, zaprvé pomáhá rostlinnému růstu a dospívání, produkci listů, stonku a větvoví. Zinek je nezbytnou součástí mnoha enzymů stejně jako růstového hormonu auxinu. Nízká úroveň auxinu brání v růstu listů a výhonků. Zinek je také důležitý při utváření chlorofylu a jeho aktivitách. Kytky s dobrou úrovní zinku vydrží dlouhé období sucha a proto hraje zinek významnou roli při vstřebávání vlhkosti.
Nedostatek zinku se na některých rostlinách projeví skvrnitostí a vybělenými fleky (chloróza) a pak přejde na ještě nedovyvinuté olistění. Pak pomalu začne mít vliv na špičky rostoucích vrcholků. Když dojde k deficitu zinku náhle, může mít skvrnitost podobný vzhled jako příznaky nedostatku manganu a železa bez symptomu malých lístků. Zinek v rostlině nekoluje, takže příznaky se objevují hlavně na novějších přírůstcích. Květina s nedostatkem zinku bude mít malý výnos, krátké výhonky a svazečky malých znetvořených lístků poblíž vrcholků. Žloutnutí mezi žilkováním je často kombinováno s celkovým blednutím. Bledost nebo šedost, žloutnutí mezi cévami a slabost růžic je znamením nedostatku zinku.
Při nízké úrovni zinku se vaše úroda dramaticky zmenší. Intervenózní chloróza se ukáže v malých, úzkých, pokřivených lístcích na konci skutečně krátkých výhonků a zkrátí se i délka internodů. Okraje listů jsou často pokroucené nebo zkrabatělé. Vysoké pH zabrání v příjmu těchto živin: zinek, železo a mangan. Jejich deficit často nastává společně.
Části rostlin postižené nedostatkem zinku jsou: mladé listy a řapíky.
Přemíra zinku je velmi řídkým jevem, ale když k ní dojde způsobuje vadnutí, v horších případech i smrt rostliny.
Problémy se zinkem, když na vině je pH
Vysoké pH, malé množství organické hmoty, vysoká úroveň fosforu v půdě a/nebo nedostatek dusíku.
Půda
Zinek bude vyloučen z látkové výměny při pěstování v hlíně při pH 4,5 - 4,7 a 7,5 – 9,5. Zinek se nejlépe vstřebává při pH půdy 5,0 – 7,0 (osobně nedoporučuji mít pH hlíny vyšší než 7). Cokoli mimo toto rozmezí se podepíše na nedostatku zinku.
Hydro a další bezpůdní systémy
Zinek bude vyloučen z látkové výměny při pěstování v hydru při pH 5,7 – 8,5.Zinek je nejlépe vstřebáván z hydro systému při pH 4,0 až 5,5 (osobně nedoporučuji mít pH v hydru nebo jiném bezpůdním systému vyšší než 6,5), nejlepší je: 5,0 – 6,0. Cokoli mimo toto rozmezí se podepíše na nedostatku zinku.
Řešení problémů s nedostatkem zinku
Jakékoli organické/ chemické hnojivo, které obsahuje draslík pomůže při zinkovém deficitu. (pozn. Nemyslel autor náhodou: … obsahuje zinek … ? HJ) (Chemická hnojiva míchejte jen na ˝ sílu, jinak způsobíte živinové spálení.)
Další suplementy, které vyřeší nedostatek zinku: Síran zinečnatý, zinek v chelátových komplexech, nebo oxidy zinku jsou adekvátní hnojivové zdroje zinku. Nebo můžete pohřbít do půdy galvanizované hřebíky. (Ujistěte se, že jste odstranili ostré špičky na konci, aby nedošlo k poškození kořenů.) Zahradní hnůj – působí pomalu. Zelený písek a moučka ze semen bavlny mají také středně rychlou až pomalou absorbci.
Železo (Ferrium (Fe)) mikro živina a nepohyblivý prvek
Železo je důležitá součást rostlinných enzymů a je zodpovědné za transport elektronů v průběhu fotosyntézy.
Železo reaguje s mnohými částmi živinových roztoků. Když přidáte příliš železa a ne dost fosforu, dojde k deficitu fosforu, takže raději sledujte, kolik železa a fosforu mají vaše živiny. Listy rostlin a nové výhonky dostanou bledě žlutou barvu, zatímco žilky zůstanou tmavě zelené. Pokud je navíc nevyvážené pH, může se stát železo nerozpustným. Tkáň mezi cévami vybledne, nebo zbělá, podobně jako u nedostatku hořčíku, ale nežloutne – nedostatek železa se projeví zbělením, kdežto zežloutnutí se ukáže při deficitu hořčíku. Deficit začíná u listů v nižší a střední části, zatímco nové olistění úplně postrádá chlorofyl, ale neobjevují se (nebo jen minimálně) žádné odumřelé skvrnky. Chlorotické mramorování na nových listech začíná u základu lístků, takže střed listu vypadá jakoby měl žlutou značku. Pro rostlinu je velmi složité přijímat železo a to se pohybuje rostlinou opravdu pomalu. Ještě složitější to je pro venkovní rostliny, když je horké počasí.
Části rostliny postižené nedostatkem železa jsou: mladé listy a řapíky
Přebytek železa může způsobit problém, který vypadá jako nerovnováha pH: Hnědá skvrnitost na vrcholových listech, hlavně vějířových. Může však postihnout celou rostlinu. Otrava železem je velmi vzácná při pH pod 5,5.
Problémy s železem, když na vině je pH
Přelívané kytky, škůdci hlístnice, nedostatečná drenáž, jako třeba málo perlitu. Vysoké pH, půdy s nízkým obsahem železa, vysokým obsahem fosforu (P), přemírou zinku (Zn), manganu (Mn) nebo mědi (Cu).
Půda
Železo bude vyloučeno z látkové výměny při pěstování v hlíně při pH 2,0 - 3,5. Železo se nejlépe vstřebává při pH 4,0 – 6,5 (osobně nedoporučuji mít pH hlíny vyšší než 7). Cokoli mimo toto rozmezí se podepíše na nedostatku železa.
Hydro a další bezpůdní systémy
Železo bude vyloučeno z látkové výměny při pěstování v hydru při pH 2,0 – 3,5. Železo je nejlépe vstřebáváno z hydro systému při pH 4,0 až 6,0 (osobně nedoporučuji mít pH v hydru nebo jiném bezpůdním systému vyšší než 6,5), nejlepší je: 5,0 – 6,0. Cokoli mimo toto rozmezí se podepíše na nedostatku železa.
Řešení problémů s nedostatkem železa
Jakékoli organické / chemické hnojivo, které obsahuje železo pomůže při jeho deficitu. (Chemická hnojiva míchejte jen na ˝ sílu, jinak způsobíte živinové spálení.) Výživa postřikem chemickým hnojivem s obsahem železa nebo rezovou vodou bude fungovat skvěle. Další suplementy, které obsahují železo jsou: oxid železitý, oxid železnatý, sulfid železnatý, všechny s rychlým vstřebáváním. Zelený písek, moučka ze semen bavlny, zahradní hnůj , které se vstřebávají středně rychle. Zahradní hnůj je nejběžnější bio zdroj železa.
Nyní co dělat, když jste přidali příliš mnoho chemických nebo organických hnojiv (je mnohem těžší spálit rostliny organickými). Půdu musíte propláchnout čistou vodou. Použijte 2x více vody, než máte hlíny tzn. při 5ti litrových květináčích potřebujete 10 litrů vody abyste dostatečně vypláchli nadbytečné živiny.
Síra (Sulphur (S)) mikro živina a nepohyblivý prvek
Síra hraje důležitou roli v růstu kořenů, zásobách chlorofylu a rostlinných bílkovinách. Stejně jako železo se i síra pohybuje rostlinou pomalu, vyšší teploty způsobí horší příjem síry. Na rozdíl od železa je síra v kytce rovnoměrně rozložena, hlavně ve velkých vějířovitých listech. Síra je také velmi důležitá v růstové fázi.
První známky nedostatku síry jsou bledé mladé listy. Jejich růst bude pomalý, ale listy se můžou stát křehkými a užšími než jsou normálně. Rostlina může mít i malé zmutované lístky, palice na vrcholu kvetoucích kytek mohou odumřít. Celý růst bude zpomalený, objeví se žloutnutí mladých listům a nových výhonků. Na rozdíl od nedostatku hořčíku, kdy nedostatek začíná na špičkách listů a okrajích, deficit síry se objeví nejprve u řapíku a bude postupovat doprostřed listu. Stonky ztvrdnou, jsou tenké a můžou dřevnatět. Na některých rostlinách se spíš než žloutnutí objeví oranžové a červené mramorování. Stonky se více vytáhnou, ale neztloustnou. Listy budou tuhé, křehké jako sklo a brzy odpadnou.
Části rostliny ovlivněné nedostatkem síry: Celá rostlina, mladé listy, žilkování.
Příliš mnoho síry může za malé rostliny s malými listy, listy hnědnou a špičky vypadají jako mrtvé. Přebytek síry může také vypadat jako poškození solemi, zastavený růst a ztmavnutí.
Problémy se sírou, když na vině je pH
Půda
Síra bude vyloučena z látkové výměny při pěstování v hlíně při pH 2,0 - 5,5. Síra se nejlépe vstřebává při pH 6,0 – 9,5 (osobně nedoporučuji mít pH hlíny vyšší než 7). Cokoli mimo toto rozmezí se podepíše na nedostatku síry.
Hydro a další bezpůdní systémy
Síra bude vyloučena z látkové výměny při pěstování v hydru při pH 2,0 – 5,5. Síra je nejlépe vstřebávána z hydro systému při pH 6,0 až 9,5 (osobně nedoporučuji mít pH v hydru nebo jiném bezpůdním systému vyšší než 6,5), nejlepší je: 5,0 – 6,0. Cokoli mimo toto rozmezí se podepíše na nedostatku síry.
Řešení problémů s nedostatkem síry
Rozpusťte 1-2 čajové lžičky hořké soli na 4,5 litru zálivky a počkejte, než se květina vzchopí. Jakékoli organické / chemické hnojivo, které obsahuje síru pomůže při jejím deficitu. (Chemická hnojiva míchejte jen na ˝ sílu, jinak způsobíte živinové spálení.)
Další sirné suplementy jsou: dešťová voda, thiosíran sodný, oboje se vstřebává rychle. Zahradní síra, síran draselný, sádrovec.
Poznámka: Dejte pozor při aplikování sádrovce do již kyselé půdy (pH 5,5 a nižší). To může mít velmi špatný dopad na různé druhy rostlin, protože to ovlivní vstřebávání půdního hliníku, který je jedovatý pro kořeny kytek.
Nyní co dělat, když jste přidali příliš mnoho chemických nebo organických hnojiv (je mnohem těžší spálit rostliny organickými). Půdu musíte propláchnout čistou vodou. Použijte 2x více vody, než máte hlíny tzn. při 5ti litrových květináčích potřebujete 10 litrů vody abyste dostatečně vypláchli nadbytečné živiny.
Fota:
První ukazuje nedostatek síry, všimněte si jak na vrcholových listech žlutá barva postupuje od řapíku směrem ke špičce.
(Poznámka HJ: Po konzultaci s Jahudkou jsme se shodli, že i druhé foto ukazuje kytku při nedostatku síry.)
Mangan (Manganum (Mn)) mikro živina a nepohyblivý prvek
Mangan pomáhá při štěpení enzymů pro chlorofyl a fotosyntézu, dále spolupracuje s enzymy při redukci dusičitanů před vytvářením bílkovin.
Na rostlinách s nedostatkem manganu se u mladých listů objeví žlutá skvrnitost (mramorování) a / nebo hnědé oblasti. Mrtvé (nekrotické) žluté skvrny se tvoří na vrcholových listech, zatímco na starších spodních listech se ukáží šedivé ďubky nebo fleky. Mezi symptomy patří i žloutnutí listů s tím, že žilkování může zůstat zelené. Může působit dojmem čtverečkovanosti. S novými výhonky může rostlina vypadat jako že problém odrostl, což je důvodem, proč mladé lístky nemusí být postižené. Navrchu listů se můžou objevit hnědé skvrnky. Určité oblasti listů zhnědnou a vadnou.
Části rostlin postižené deficitem manganu jsou: mladé listy
Příliš manganu v půdě způsobí nedostatek železa. Skvrnitost tkání listů je způsobená nedostatečnou syntézou chlorofylu. Vaše kytky budou vykazovat známky velmi malé vitality způsobené nadměrným množstvím manganu.
Problémy s manganem, když na vině je pH
PH půdy nad 6,5, půdy s vysokou úrovní železa, půdy chudé na dusík, suché počasí a neprovzdušněná půda.
Půda
Mangan bude vyloučen z látkové výměny při pěstování v hlíně při pH 2,0 – 5,0. Mangan se nejlépe vstřebává při pH půdy 5,5 – 6,5 (osobně nedoporučuji mít pH hlíny vyšší než 7). Cokoli mimo toto rozmezí se podepíše na nedostatku manganu.
Hydro a další bezpůdní systémy
Mangan bude vyloučen z látkové výměny při pěstování v hydru při pH 2,0 – 4,5. Mangan je nejlépe vstřebáván z hydro systému při pH 5,0 až 5,6 (osobně nedoporučuji mít pH v hydru nebo jiném bezpůdním systému vyšší než 6,5), nejlepší je: 5,0 – 6,0. Cokoli mimo toto rozmezí se podepíše na nedostatku manganu.
Řešení problémů s nedostatkem manganu
Výživa postřikem jakýmkoli chemickým hnojivem s obsahem manganu, které také můžete rozmíchat do zálivky. Jakékoli organické / chemické hnojivo, které obsahuje mangan pomůže při jeho deficitu. (Chemická hnojiva míchejte jen na ˝ sílu, jinak způsobíte živinové spálení.) Další živiny s obsahem manganu jsou: Chelátovaný mangan, uhličitan manganatý, chlorid manganatý, oxid manganičitý, oxid manganatý, sulfid manganatý - všechny s rychlým vstřebáváním. Zahradní kompost a zelený písek jsou dobré zdroje manganu a vstřebávají se středně rychle až pomalu.
Nyní co dělat, když jste přidali příliš mnoho chemických nebo organických hnojiv (je mnohem těžší spálit rostliny organickými). Půdu musíte propláchnout čistou vodou. Použijte 2x více vody, než máte hlíny tzn. při 5ti litrových květináčích potřebujete 10 litrů vody abyste dostatečně vypláchli nadbytečné živiny.
Bór je důležitý, když jde o dozrávání, produkci pylu a semen. Také udržuje vápník v rozpustné formě a pomáhá udržovat silné stonky, stopky a větve. Je zodpovědný za dobrou barvu listů, stejně jako za strukturu rostliny. Pomáhá v buněčném dělení a stavbě bílkovin.
Deficit bóru se nejprve projeví na mladších listech (zežloutnou), pak postoupí na celou rostlinu. Nedostatek bóru se může podobat nedostatku vápníku. Zakrnělý vzrůst, odbarvení, odumřelé špičky výhonků, zastavení vývoje palic. Druhotné kořeny jsou zakrslé a oteklé, listy deformované, někdy bronzové a sežehnuté. Špičky výhonků umírají, stonky a řapíky jsou křehké. Deficit bóru se lehce rozpozná, protože na listech se objevují jakoby jahodové skvrny nebo cákance fleků. Symptomy nedostatku bóru se nejprve objevují v místech růstu. Můžou se objevit známky šednutí nových výhonů a zasychání, znetvořené palice, kroucení listů, které jsou často skvrnité a odbarvené. Novější výhonky často vypadají, že jsou spálené. Budou mít pokleslé stonky s žloutnoucími až hnědnoucími listy. Mrtvé (nekrotické) fleky se vyvinou mezi žilkováním listů, které (become thick) ztloustnou (?= budou hustší). Listy budou vadnout a objeví se nekrotická a chlorotická skvrnitost. Bór se těžko vstřebává, když je nízký obsah draslíku (K). První známky deficitu jsou abnormálně rostoucí špičky. Když je nedostatek bóru, dostaví se problémy s plísněmi, které se rozšíří z odumřelé tkáně listů, až po vlásky kořenů, jež ztratí barvu. Abyste se vyhnuli deficitu bóru, udržujte pH pod 7, zlepšete vlhkost a mějte lehkou půdu.
Přespříliš bóru v rostlinách může způsobit spoustu problémů. Špičky listů zežloutnou, pak příznaky postupují dovnitř a způsobí velké opadávání listů a brzké uvadnutí kytky. Může to vypadat stejně jako nedostatek hořčíku, ale postihuje jen mladší přírůstky.
Části rostliny postižené nedostatkem bóru jsou: rostoucí špičky a mladé listy.
Problémy s bórem, když na vině je pH
PH půdy pod 5,5 nebo přes 6,8, písčitá půda, půda s malým množstvím organické hmoty a / nebo dusíku.
Půda
Bór bude vyloučen z látkové výměny při pěstování v hlíně při pH 2,0 – 5,0. Bór se nejlépe vstřebává při pH půdy 5,0 – 7,0 (osobně nedoporučuji mít pH hlíny vyšší než 7). Cokoli mimo toto rozmezí se podepíše na nedostatku bóru.
Hydro a další bezpůdní systémy
Bór bude vyloučen z látkové výměny při pěstování v hydru při pH 2,0 – 5,0. Bór je nejlépe vstřebáván z hydro systému při pH 5,0 až 6,0 (osobně nedoporučuji mít pH v hydru nebo jiném bezpůdním systému vyšší než 6,5), nejlepší je: 5,0 – 6,0. Cokoli mimo toto rozmezí se podepíše na nedostatku bóru.
Řešení problémů s nedostatkem bóru
Jedním ze způsobů jak napravit deficit bóru je buď výživa postřikem nebo běžným zalíváním – rozpusťte 1 čajovou lžičku kyseliny borité (prodává se jako oční kapky) na galon (4,54 l) vody. (Chemická hnojiva míchejte jen na ˝ sílu, jinak způsobíte živinové spálení.) Další živiny s obsahem bóru jsou: borax, kyselina boritá, colemanit (pentahydrát hexaboritanu divápenatého ), pentaboritan sodný, tetraboritan sodný – všechny s rychlou absorpcí. Zahradní kompost a kostní moučka jsou dobré zdroje bóru, ale vstřebávají se pomalu až středně rychle.
Nyní co dělat, když jste přidali příliš mnoho chemických nebo organických hnojiv (je mnohem těžší spálit rostliny organickými). Půdu musíte propláchnout čistou vodou. Použijte 2x více vody, než máte hlíny tzn. při 5ti litrových květináčích potřebujete 10 litrů vody abyste dostatečně vypláchli nadbytečné živiny.
Měď hraje velkou roli při vytváření zdravých rostlin, stonků, větvoví a nových výhonků, stejně jako při reprodukci a dospívání. Také napomáhá při metabolismu uhlohydrátu a redukci kyslíku.
Deficit mědi ukáže rostlina nedostatečným růstem, rostoucí špičky zasychají, na zelených listech se objevuje namodralý závoj a rostliny můžou nakvétat v růstové fázi. Kytky s nedostatkem mědi rostou nepravidelně a nová výhony usychají. Vrcholové listy schnou velmi snadno, také blednou (chloróza) a jsou na nich nekrotické skvrny. Cévní chloróza (bělení mezi žilkováním) se muže objevit na vrcholkových listech. Růst a výnos se sníží.
Příliš mnoho mědi v sytému způsobí smrt rostliny, jakoby to byl jed. Před smrtí se ještě objeví deficit železa, kořenový sytém bude hnít a kořeny budou mít nenormální velikost a velmi málo postranního větvení. Některé výhonky se vůbec nerozvinou, budou velmi světle zelené nebo mít modrý závoj.
Části rostliny postižené nedostatkem mědi jsou: nové výhonky, mladé listy a / nebo celá rostlina.
Problémy s mědí, když na vině je pH
Vysoké pH, stejně jako příliš kompaktní zemina s nedostatkem dusíku.
Půda
Měď bude vyloučena z látkové výměny při pěstování v hlíně při pH 2,0 – 4,5. Měď se nejlépe vstřebává při pH půdy 5,0 – 7,5 (osobně nedoporučuji mít pH hlíny vyšší než 7). Cokoli mimo toto rozmezí se podepíše na nedostatku mědi.
Hydro a další bezpůdní systémy
Měď bude vyloučen z látkové výměny při pěstování v hydru při pH 6,5 – 9,0. Měď je nejlépe vstřebávána z hydro systému při pH 2,0 až 6,0 (osobně nedoporučuji mít pH v hydru nebo jiném bezpůdním systému vyšší než 6,5), nejlepší je: 5,0 – 6,0. Cokoli mimo toto rozmezí se podepíše na nedostatku mědi.
Řešení problémů s nedostatkem mědi
Výživa postřikem s obsahem síranu měďnatého nebo chelátované mědi – lze použít i pro zálivku. Jakékoli organické / chemické hnojivo, které obsahuje měď pomůže při jejím deficitu. (Chemická hnojiva míchejte jen na ˝ sílu, jinak způsobíte živinové spálení.) Další živiny s obsahem mědi jsou: Granular (?= ) , zahradní kompost, zelený písek
Nyní co dělat, když jste přidali příliš mnoho chemických nebo organických hnojiv (je mnohem těžší spálit rostliny organickými). Půdu musíte propláchnout čistou vodou. Použijte 2x více vody, než máte hlíny tzn. při 5ti litrových květináčích potřebujete 10 litrů vody abyste dostatečně vypláchli nadbytečné živiny.
Foto ukazuje nedostatek mědi. (Může to vypadat jako přehnojení (dusíkem), ale podívejte se na spodek listů a všimněte i jak jsou žluté se známkami bílé, také okraje vějířovitých listů jsou hnědé a uvadlé.)
Molybden (Molybdaenum (Mo)) a Nikl (Niccolum (Ni))
Bílkoviny s obsahem molybdenu pomáhají rostlině vstřebávat dusík ze vzduchu.
Nedostatek molybdenu způsobuje, že listy mají světlý, popálený okraj a podivně nebo zpomaleně rostou. Může dojít k žloutnutí prostředku listů, stejně jako ke kroucení mladších lístků, které eventuálně odumírají. Deficit molybdenu často připomíná nedostatek dusíku. Starší listy budou postiženy chlorózou, budou mít srolované okraje a zakrní. Na rozdíl od nedostatku dusíku se objeví červené špičky listů a toto zbarvení bude postupovat dovnitř listu. Deficit molybdenu se obyčejně projeví na starších až středně starých listech, teprve potom přejde na mladé. Obecně k nedostatku molybdenu dojde, když má rostlina málo síry a fosforu.
Otrava molybdenem nezpůsobuje rostlině příliš problémů, ale může nějaké vyvolat u člověka, kdyby takovou rostlinu strávil. Přespříliš molybdenu v rostlinách cannabis vypadá podobně jako nedostatek železa nebo mědi.
Problémy s molybdenem, když na vině je pH
PH půdy pod 5,5
Půda
Molybden bude vyloučen z látkové výměny při pěstování v hlíně při pH 2,0 – 6,5. Molybden se nejlépe vstřebává při pH půdy 7,0 – 9,5 (osobně nedoporučuji mít pH hlíny vyšší než 7). Cokoli mimo toto rozmezí se podepíše na nedostatku molybdenu.
Hydro a další bezpůdní systémy
Molybden bude vyloučen z látkové výměny při pěstování v hydru při pH 2,0 – 5,5. Molybden je nejlépe vstřebáván z hydro systému při pH 6,0 až 8,0 (osobně nedoporučuji mít pH v hydru nebo jiném bezpůdním systému vyšší než 6,5), nejlepší je: 5,0 – 6,0. Cokoli mimo toto rozmezí se podepíše na nedostatku molybdenu.
Řešení problémů s nedostatkem molybdenu
Jedním ze způsobů je výživa postřikem hnojivy s obsahem molybdenu, jako třeba Miracle All Purpose plant food /= univerzální hnojivo/ nebo Miracle Grow:Tomato Plant Food /= hnojivo na rajčata/. Tato můžete rozpustit i do zálivky. (Chemická hnojiva míchejte jen na ˝ sílu, jinak způsobíte živinové spálení.)
Další suplementy s obsahem molybdenu jsou: Peters All Purpose Plant food (vstřebává se rychle), zelený písek, vápenec – oboje absorbuje středně rychle až pomalu.
Nyní co dělat, když jste přidali příliš mnoho chemických nebo organických hnojiv (je mnohem těžší spálit rostliny organickými). Půdu musíte propláchnout čistou vodou. Použijte 2x více vody, než máte hlíny tzn. při 5ti litrových květináčích potřebujete 10 litrů vody abyste dostatečně vypláchli nadbytečné živiny.
Fotky:
1) i 2) představují nedostatek molybdenu v pozdní fázi květu
Nikl (Ni) – bez fotek
Nikl je potřebný pro klíčení semínek. Nedostatek niklu není dobře zdokumentován. Mezi symptomy patří chloróza a mezicévní chloróza u mladých listů, která pokračuje v pletivovou nekrózu. Další důsledky jsou ubohé klíčení semínek a snížený výnos z úrody.