Zedy
Vidlák Hlínomil
Registrován: Mar 2007
Příspěvků: 1837
Team Member: MOD |
Tímto velký DÍK členovi Mard za jeho přispění k části o LED osvětlení
Pěstování pod LED se v posledních letech stále více a více rozmáhá. Zejména pro malopěstitele má použití LED několik přínosů, ale i několik nevýhod - proto bylo vytvořeno toto FAQ, které shrnuje rozdíly proti pěstování pod sodíkovou výbojkou.
SVĚTLA
Nabídka LED je velmi široká. Od běžných lamp se závitem E27, které se šroubují místo žárovek, přes svíticí kostky (obsahují jeden výkonný LED element na žebrovaném chladiči s větrákem) až po LED panely obsahující větší množství 3-5W LED. Díky možnostem výroby LED dovoluje technologie emitovat prakticky libovolné složené světelného toku. Protože rostliny dokáží využít poměrně úzké spektrum světla (zejména modré a červené), tak se jednodušší LED světla skládají pouze z modře a červeně svíticích LED.
Lampy se závitem E27 obsahují rovněž elektroniku, takže je lze zašroubovat a hned používat. Obvykle neobsahují větrák, proto se vyrábějí jen v nižších wattážích 10 až 80W. Moc slávy s nimi neuděláte, hodí se spíše pro přisvěcování bylinek, než na pěstování konopí. Skutečná spotřeba je asi 50-60% uvedené wattáže.
Kostky tvořené chladičem a výkonným LED elementem, jsou záležitostí poslední doby. Použité prvky (například VERO29 nebo Cree CXB3590) emitují efektivně bílé světlo (tedy spektrum je složeno tak, že výsledek se jeví jako bílý). Kostka je napájena proudově limitovaným zdrojem a délka kabelu může být delší než k HPS výbojce. Bohužel já s těmito prvky zatím nemám zkušenosti.
LED panely (široký rozsah výkonů např. 300, 600, 800 i 1000W) obsahují elektroniku s větráky a na spodní straně celou řadu LED emitujících na různých vlnových délkách. Skutečná spotřeba je kolem 60% uvedené wattáže. Otestoval jsem panel 300W a nyní krátkou dobu testuji 1000W provedení, takže dále uvedené zkušenosti vycházejí z těchto panelů.
PĚSTOVÁNÍ
Proti sodíkové HPS výbojce má LED tři největší rozdíly. A) světlo obsahuje i modrou část spektra, B) LED světlo skoro nehřeje, C) není potřeba reflektor, protože LED svítí obvykle ve 120 stupňovém kuželu dolu. Zejména první dvě skutečnosti ovlivňují významně pěstování.
Modrá složka ve světle LED umožňuje používat jedno světlo pro růstovou i květovou část života rostliny. Navíc to, že světlo netopí umožní mít rostliny i v těsné blízkosti LED, bez nebezpečí spálení horkem.
Malé množství teple emitovaného LED panelem umožňuje koncipovat pěstování i jinak, než je obvyklé. LED panel nemusí být v boxu, ale může být jen položen na pěstebním prostoru a pak stačí větrat v boxu jen jedním malým PC větrákem (odzkoušeno pro 300W panel). Konkrétní konfigurace řešila růstovou fázi a box byl tvořen jen 50 cm vysokou kartónovou krabicí s otvorem nahoře přes který svítil na krabici položený LED panel. Díky tomu LED panel byl mimo box a tedy teplo nebylo vyfukováno do prostoru boxu, tak jsem vyzkoušel řešení s aktivním přítahem. Přítah byl tvořen jedním PC větrákem vhánějícím vzduch do krabice (asi v 25-ti cm výšce u svislého kraje krabice) a odtah byl pasivní - otvor u vrchu krabice. Pomocí přítahu docházelo rovněž k ofuku rostlin, přítah uvnitř vytvářel vír. Celá kombinace byla tak tichá, že nebylo třeba řešit další problémy s hlukem. Upozorňuji že pro jiná světla než LED se vřele doporučuje mít aktivní odtah kvůli teplu!
Díky tomu že skoro nelze spálit listy teplem z LED panelu, není potřebné tak často upravovat vzdálenost kytek od panelu. Ve výše uvedeném příkladu nejdříve stály 1 litrové květináče na otočených květináčích a po nárůstu o 20 cm byly květináče postaveny na dno - výška se tedy upravovala jen 1x.
S malým množstvím tepla souvisí i další rozdíl proti pěstování pod HPS výbojkou. Hlína velmi špatně prosychá! Proto pro pěstování pod LED nelze doporučit obvyklé poměry hlínu a perlitu, ale je potřebné zvýšit množství perlitu na 50%, ale ještě lepší je se hlíně úplně vyhnout. Takže buď použít místo hlíny kokos nebo přejít na některý z hydroponických systémů.
Květovou fázi jsem pod LED panelem otestoval pouze jednou a doufám že zkušenější kolegové mě doplní svými zkušenostmi. 300W LED panel byl položen na boxu Lite2 60x60x140, aktivní odtah jedním PC větrákem 12cm (zapínal se po dobu provozu LED panelu). V boxu byl trvale zapnutý ionizátor (Duramaxx St.-Oberholz) a uvnitř boxu před otvorem odtahu byla pověšena krabička odstraňovače zápachu ONA Block PRO. V boxu bylo 9 x Girl Scout Cookies. Očekával jsem že budu muset koupit větší ventilátor a uhlíkový filtr, ale výše popsané řešení k mému vlastnímu překvapení vyhovělo a žádný zápach se nekonal.
VÝNOS
Co se týče výnosu, tak bohužel nečekejte že vás ohromím nějakými 3gr/W. Výnos závisí nejvíce od genetiky a toho, že se nedopustíte žádné chyby při pěstování. Pak lze dosáhnout výnosů nad 1.2 gr/W bez většího úsilí (tj. žádné CO2, superhnojiva, UVB a další). Wattáž se bere ze skutečného příkonu LED panelu, tedy například pro 300W panel je odběr 180W a pokud se vyvarujete chyb, tak můžete dosáhnout výnosu přes 220 gr.
SHRNUTÍ
Průměrně kvalitní LED panely dnes cenově zhruba odpovídají ceně HPS výbojky a předřadníku. Nehodí se pro velkopěstování zaměřené na výnos, kde HPS lépe simuluje přirozené podmínky včetně vysychání substrátu. Naopak je vidím jako vhodné pro pěstitele omezené prostorem (typicky panelákový byt). Umožňují se vyhnout výkonné ventilaci a tím snáze řešit problém s hlukem.
|
|